Zahnutý displej: revoluce, nebo slepá ulička? (víkendová hlasovačka)
- Články
- Karel Kilián
- 4.1.2016
- 40
Čím se Samsung Galaxy S6 Edge liší od konkurence? Patrně největší odlišností, díky níž tento chytrý telefon vybočuje z řady víceméně stejně vypadajících mobilů, je zahnutý displej. Jaký je ale přínos různě ohnutých obrazovek či krycích skel v praxi? To je téma víkendové hlasovačky pro tento týden.
Zahnutý displej není žhavou novinkou
Jedním z prvních telefonů s Androidem, který přišel na svět s horizontálně zahnutým displejem, byl Google Nexus S, se kterým se vrátíme pět let zpátky do historie.
Google Nexus S
Psal se rok 2010 a telefon se zbrusu novým Androidem 2.3 Gingerbread působil na mnohé uživatele skoro až mimozemsky. Patrně nebude překvapením, že výrobcem v pořadí druhého Nexusu byl jihokorejský Samsung, který “ohnul” displeje svých telefonů snad do všech myslitelných úhlů. V případě Nexusu S bylo ve skutečnosti zahnuté jen sklo obrazovky, nikoli samotný displej. Výhodou tohoto řešení mělo být snadnější nošení telefonu v kapse kalhot, minimalizace odlesků okolního prostředí a lepší přilnutí k tváři během telefonování.
Samsung Galaxy Round
Později se cesty výrobců v ohýbání displejů rozdělily. V říjnu 2013 byl představen Samsung Galaxy Round s vertikálním zakřivením těla i displeje směrem dovnitř. U zákazníků se však nesetkal s velkou odezvou (viz článek Samsung Galaxy Round se prodává nečekaně málo, proč?) a z pultů prodejen i e-shopů v tichosti zmizel. Po celém světě se prý prodalo jen pouhých deset tisíc kusů, což můžeme s klidným svědomím označit za propadák.
LG G Flex, LG G Flex 2
Říjen 2013 byl vůbec ve znamení flexibilních displejů – největší konkurent Samsungu LG totiž představil přeci jen zajímavější a komerčně úspěšnější kousek – G Flex. Horizontální prohnutí mělo v tomto případě pomoci kompenzovat vskutku velkorysou velikost obrazovky 6″.
V lednu 2015 byl následně představen “pokračovatel rodu” – LG G Flex 2 – s menšími rozměry, hmotností i úhlopříčkou obrazovky. Telefon jsme, na rozdíl od Samsungu Galaxy Round, měli v redakci na testování a nutno konstatovat, že až na drobné výtky zaujal v mnoha směrech. S ohnutými telefony LG nekončí, byť podle posledních zpráv bude vývoj modelu Flex 3 odložen kvůli telefonům V10 a G5.
Samsung Galaxy S6 Edge, Samsung Galaxy S6 Edge+, Samsung Galaxy Note Edge
Nejznámějším telefonem současnosti, jehož devizou je vertikálně zahnutý displej s hranami svažujícími se dolů, je nesporně Samsung Galaxy S6 Edge a z něj odvozený větší bráška Galaxy S6 Edge+. Stejné řešení použili Jihokorejci také u staršího modelu Galaxy Note Edge. V tomto případě již mluvíme o zařízeních představených v březnu tohoto roku respektive v září 2014. Zahnutý displej má, kromě toho, že opticky zvětšuje plochu obrazovky vůči tělu telefonu, také funkční opodstatnění. Mohou zde být zástupci vybraných aplikací, pět oblíbených kontaktů, patrně nejvíce “geekovskou vychytávkou” je pak využití zahnuté části k zobrazování notifikací či aktuálního času.
Jan Dolejš sice v závěru naší recenze Galaxy S6 Edge konstatoval, že “zakřivený displej je kromě designu spíše na škodu,” nicméně tento element se stal asi nejzásadnějším vizuálním prvkem, který odlišuje uvedený model od většiny konkurentů. Jistě ale i stávající majitelé potvrdí, že potenciál zaoblených rohů Galaxy S6 Edge/Edge+ je ze strany výrobce poněkud nevyužitý.
BlackBerry Priv
Skoro jako kopie pak působí zakřivený displej nedávno představeného BlackBerry PRIV, jež kromě něj hodlá přitáhnout pozornost potenciálních zákazníků také výsuvnou hardwarovou klávesnicí.
Je zahnutý displej revolučním počinem, nebo slepou větví?
Jak je v rámci naší víkendové hlasovačky a diskuze zvykem, předáváme slovo vám – našim čtenářům. Prostřednictvím ankety můžete vyjádřit svůj názor na zahnuté displeje, případně se v diskuzi pod článkem podělit o své názory a případné zkušenosti. Jistě se mezi vámi najdou tací, kteří jsou přesvědčeni o tom, že zahnuté displeje jsou jen otázkou designu a stylu bez praktického přínosu. Jiní naopak budou kontrovat praktickými funkcemi či vlastnostmi, jež toto řešení přináší. Proti nim bude stát skupina, které ohnuté obrazovky připadají směšné a kontraproduktivní. Pojďme se tedy podívat, kterých je nejvíce!
[gravityform id=”32″ title=”false” description=”true” ajax=”true”]
Hlasovačka z minulého týdne
Před týdnem jsme se vás v rámci víkendové hlasovačky ptali, jak často nabíjíte svůj chytrý telefon. Výsledky ankety se daly do jisté míry předvídat, byť samozřejmě záleží na mnoha faktorech, včetně četnosti a intenzity používání. Nakonec se potvrdilo, že většina našich čtenářů patří k aktivním uživatelům svého smartphonu. 52 % hlasujících totiž nabíjí telefon jednou denně.
12 % respondentů musí připojovat mobil k nabíječce dvakrát denně, 4 % pak ještě častěji. Na druhé straně pomyslného hřiště je více než pětina čtenářů (konkrétně 21 %), která vystačí s nabíjením jednou za dva dny, desetina pak nabíjí v ještě delší periodě.
V praxi se tak ukázal předpokládaný výsledek, totiž že více než dvě třetiny telefonů musí dostat přísun energie alespoň jednou za den.
Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi
Komentáře (40)
Přidat komentář