Waze Index: čeští řidiči by měli být 4. nejspokojenější na světě
- Zprávičky
- Karel Kilián
- 15.9.2016
- 12
Waze Index odhaluje, které země jsou z pohledu řidiče nejlepší a nejhorší. Letos jsme se dočkali další aktualizace tohoto indikátoru spokojenosti řidičů, který analyzuje zážitek z jízdy milionů aktivních uživatelů navigační aplikace Waze.
Do žebříčku bylo zahrnuto 38 zemí a 235 metropolí, které byly hodnoceny na stupnici od 1,0 (velmi špatné) až po 10,0 (velmi dobré). Waze používá kolem 65 milionů aktivních uživatelů ve 185 zemích měsíčně, studie se však zaměřovala jen na země s více než dvaceti tisíci aktivními uživateli, aby byla zajištěna přesnost dat a spravedlivé srovnání.
Co je Waze Index?
Waze Index spokojenosti řidiče bere v úvahu šest atributů – kvalitativních i kvantitativních – tak, aby odrážel komplexní pohled na to, jak (ne)příjemné je řídit v různých městech a zemích po celém světě.
Klíčové faktory hodnocení:
- Doprava – hustota a náročnost.
- Kvalita – kvalita silnic a infrastruktury.
- Bezpečnost silničního provozu – hustota nehod, nebezpečí na cestách a vlivy počasí.
- Služby řidičům – dostupnost čerpacích stanic a snadného parkování.
- Sociálně-ekonomické faktory – dostupnost aut a vliv cen ropy.
- Wazeyness – spokojenost a vstřícnost komunity Waze (měřeno na základě „poděkování“ od ostatních uživatelů a nálad řidičů vybraných v rámci aplikace).
V úvahu se bere celá řada dat, která navigace Waze sbírá během používání – například délka kolon, rychlost v době dopravní špičky, počet uzavřených cest, počet nehod a dalších událostí, hlášených uživateli. To je ostatně jeden ze směrů, kterým Waze vybočuje z řad ostatních navigací – uživatelé mohou hlásit události na trase, které se pak zobrazují i ostatním řidičům, projíždějícím daným místem. V případě, že navigace Waze zjistí výrazné zdržení, naplánuje dalším uživatelům časově výhodnější trasu. Díky českému týmu editorů poměrně detailně odráží stav uzavírek na cestách, takže nevodí řidiče do zákazů vjezdu. Především z těchto důvodů nefunguje Waze jako offline navigace a ani do budoucna se s ničím takovým nepočítá.
Jak to, že je Česko čtvrté?
Přichází okamžik velkého odhalení. Kdo zvítězil? Již druhý rok po sobě je nejuspokojivějším místem na světě pro řízení Nizozemsko. Prvenství získalo především díky podmínkám v dopravě, kvalitě silnic a silniční infrastruktuře. V první pětce jsou Francie, Spojené státy, Česká republika a Švédsko. Česko získalo skóre 6,91, přičemž nejvyšší hodnocení má s indexem 8,76 za bezpečnost na cestách. K slabším prvkům našeho hodnocení patří spokojenost a vstřícnost komunity. Výsledek mírně pokazily také služby řidičům a kvalita silnic a dopravní infrastruktury.
S výsledkem patrně nebudou souhlasit řidiči, kteří musí trávit čas za volantem v našem hlavním městě. A není se čemu divit – v žebříčku 235 měst skončila Praha až na 66. příčce s indexem 6,75. O něco lépe je na tom Brno, které s výsledkem 7,06 skončilo 53. Další česká města se do srovnání nedostala z důvodu malého počtu uživatelů Waze.
Kde je těžké být řidičem? Na chvostu žebříčku skončily země El Salvador, Filipíny, Guatemala, Panama a Indonésie. To jsou z pohledu řidiče nejméně uspokojující místa na celém světě, a to především kvůli intenzivnímu provozu, nízkému faktoru Wazeyness a sociálně-ekonomickým faktorům.
Chcete vědět víc? Pak se můžete pustit do zkoumání celosvětového žebříčku na interaktivní mapě, kde lze snadno zjistit, jak se jednotlivé faktory promítly do celkového hodnocení. Celou zprávu si můžete stáhnout z oficiálních stránek.
Aplikace Waze je k dispozici zdarma pro platformy Android a iOS. V poslední době se v ní už i v Česku při zastavení na křižovatkách občas zobrazují reklamní sdělení. V Obchodě Play zaznamenala tato navigace více než sto milionů instalací a má velmi pěkné hodnocení známkou 4,6.
Co na výsledky říkáte? Souhlasíte s nimi? Nebo jste přesvědčeni o opaku? Podělte se o své názory v diskuzi pod článkem!
Zdroj: blog.waze.com.
Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi
Komentáře (12)
Přidat komentář