TOPlist

Waze může pomoci Googlu s auty bez řidiče

waze_auta_bez_ridice

Navigační aplikaci Waze jistě nemusíme čtenářům našeho portálu představovat, neboť o ní píšeme poměrně často. Naposledy jsme se věnovali otázce, proč Google nechává navigaci Waze žít, přičemž v závěru článku jsme naznačili, že tento software najde využití v autech bez řidiče, která vyhledávací gigant aktivně testuje v reálném provozu. To ale není jediná cesta, kterou může Waze pomoci Googlu.

Když Google koupil Waze

Připomeňme, že Google koupil Waze v roce 2013 a začal používat služby a data této aplikace ve své mapové aplikaci/navigaci Mapy Google, za což recipročně poskytl svá data i opačným směrem. Waze nadále funguje jako relativně nezávislá společnost, aplikace a její data se běžně využívají k vylepšování služeb Google, což se ukázalo jako velký přínos při uvádění, testování a schvalování autonomních automobilů. Tento segment je přitom zajímavý pro celou řadu výrobců, včetně významných automobilek, nicméně projekt Googlu se zatím jeví jako nejzralejší a nejblíže masové produkci.

Projekt Googlu se zatím jeví jako nejzralejší a nejblíže masové produkci Projekt Googlu se zatím jeví jako nejzralejší a nejblíže masové produkci

Své plány v tomto sektoru oznámil například Apple a několik dalších výrobců, ale pokud vyhledávací gigant z Mountain View nezvolní nasazené tempo, nemá žádný z konkurentů velkou naději ho dohnat.

Proč vlastně Google koupil Waze? V roce 2013 se hovořilo především o následujících důvodech:

  • Snaha minimalizovat konkurenci.
  • Získání dat pro použití v softwaru autonomních vozidel.
  • Integrace se sociální sítí Google+ (ta se dosud nijak nepotvrdila, nicméně s některými službami Google Waze spolupracuje).
  • Příjmy z reklamy (tento důvod v ČR není příliš významný, ale v zahraničí se s reklamou ve Waze setkáte).
  • Lepší uživatelská zkušenost.

Waze může být významným pomocníkem

S pomocí Waze může společnost Google udržet a možná i zvýšit svůj náskok v oboru. Zástupci Waze sice popírají, že by dosavadní dohody s vládními a městskými orgány v současnosti ovlivňovaly možnosti testování aut bez řidiče v reálném provozu, ale jsou připraveni podílet se na dalších krocích. Testování aktuálně probíhá v Kalifornii a Texasu, nicméně nějaké širší nasazení “bezpilotních” vozidel je zatím spíše vzdáleným snem. Vývojáři se musejí potýkat s řadou překážek, například v podobě argumentů proti autům bez řidiče – třeba že se tato vozidla nedokážou přizpůsobit provozu mezi auty řízenými lidmi. Google tak čeká dlouhá cesta ke schválení těchto aut do běžného provozu.

Zástupci Waze jsou připraveni podílet se na dalších krocích Zástupci Waze jsou připraveni podílet se na dalších krocích

Další významný hráč v prostoru – společnost Uberuvažuje o nasazení vozidel bez řidiče jako automatických taxíků. Uživatelé by si tak mohli z aplikace v mobilním telefonu přivolat taxi se skutečným řidičem, nebo “autopilotem.” Než se ale něco takového povede uskutečnit, čeká autory patrně ještě dlouhý boj s úředníky na úrovni vlády a vedení měst. Během dlouhého testování můžeme očekávat vytvoření rozsáhlé legislativy, obsahující možná i vyhrazení samostatných jízdních pruhů pro automatická vozidla. Veškeré iniciativy v tomto směru jsou ale v tuto chvíli teprve v plenkách.

Google má taktéž v plánu v blízké budoucnosti vytvořit službu automatizované dopravy a její spuštění před široce populárním Uberem by mohlo být rozhodující pro získání uživatelské základny hned v začátcích. Není výjimkou, že pionýra v oboru pak konkurence stíhá jen velmi obtížně. Segment osobní přepravy je pro provozovatele velmi lukrativním byznysem, přičemž auta bez řidiče by měla mít menší provozní náklady.

Google a Uber se utkají na poli automatické taxi služby Google a Uber se utkají na poli automatické taxi služby

Právě v tomto směru by mohly významně pomoci již navázané vztahy zástupců Waze s vládními institucemi a místními samosprávami. Waze například spolupracuje s některými městy na předávání informací o dopravních komplikacích, jako jsou nehody či dopravní zácpy. Program spolupráce “Connected Citizens” běží již ve více než padesátce měst, další se patrně zapojí podle toho, jak se celý projekt osvědčí. Některá města, jako například Boston, využívají data z Waze k analýze dopadů změn dopravních proudů, staveb a investic do dopravních opatření. Přímo v otázce autonomních vozidel zatím Waze s městy nespolupracuje, nicméně navázané kontakty mohou být již brzy velmi užitečné jako základy pro další vazby.

Uber se usilovně snaží držet krok, nicméně jeho kontakty s vládními institucemi nejsou ani zdaleka tak ideální, jak je tomu v případě Waze.

Waze pomáhá řešit problémy s přetíženou dopravou Waze pomáhá řešit problémy s přetíženou dopravou

Vedle toho Waze ve své kolébce – izraelském Tel Avivu – zkouší testovací projekt spolujízdy, umožňující uživatelům zadat požadavek na cestu do a z práce. Google zatím hodnotí výsledky kladně (konkrétně má být “docela spokojený”), nicméně o dalším rozšiřování této funkce dosud mlčí. Je ale zřejmé, že se jedná o první krůček v připravovaném boji s podobně zaměřeným Uberem.

Waze ovšem (přinejmenším zatím) trvá na tom, že jeho projekt nehodlá být konkurencí Uberu – motivací totiž nemá být vydělávání peněz a celý program je koncipován jako způsob, jak mohou města řešit problémy s přetížením. Jde ale i o strategický záměr – až přijde doba, kdy se bude řešit nasazení autonomních vozidel, je pravděpodobné, že se zástupci samospráv budou spíše obracet na partnery, které znají lépe.

V oblasti automatických aut se chce uchytit řada hráčů a zatím se nedá říci, že by existovalo zcela bezchybné řešení. Potíže nastávají zejména ve spolupráci mezi automatem a člověkem, ale úředníci v Kalifornii předpovídají, že inovace se budou dále zlepšovat.

Vychází ze článků na serverech Android HeadlinesRecode.

Karel Kilián
O Autorovi - Karel Kilián

Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (1)