TOPlist

Autonomní vozy Waymo se mění v pojízdné špiony. Kamery budou sbírat vaše soukromá data

  • Síť samořiditelných vozů v amerických městech Waymo chce využívat data z interiérových kamer vozů
  • Chce tak učinit pro účely trénování generativní umělé inteligence a využívání dat k personalizaci služeb
  • Pasažéři mohou nesouhlasit - ale jen částečně

Sdílejte:
Pavlína Čížková
Pavlína Čížková
9.4.2025 22:00
Ikona komentáře 0
Waymo

Waymo – známé svou sítí samořiditelných vozů v amerických městech – se podle zjištění výzkumnice Jane Manchun Wong chystá využít data z interiérových kamer svých vozů. A nejen to – část těchto údajů může být využita i pro personalizaci reklam. Zjištění pochází z neveřejné verze připravovaných zásad ochrany osobních údajů, kterou Wong zachytila. Společnost se k těmto změnám zatím veřejně nevyjádřila.

Podle návrhu nových zásad ochrany osobních údajů by společnost měla mít možnost využívat videozáznamy z interiérových kamer a data propojená s konkrétní identitou uživatele. Proč? Pro účely trénování generativní umělé inteligence.

Waymo samořídící auto

Zároveň dokument zmiňuje možnost využít tato data k personalizaci služeb, reklam a nabídek. V digitálním světě je to sice běžné, ale ve spojení s kamerami uvnitř vozidla to může působit poněkud zneklidňujícím dojmem – oprávněně.

Waymo dává pasažérům možnost nesouhlasit – ale jen částečně

Podle dokumentu by uživatelé služeb Waymo měli mít právo odmítnout sdílení dat s třetími stranami a / nebo zakázat využití osobních údajů (včetně videa z kabiny) pro trénink AI modelů. To však jen za předpokladů, že daný souhlas není „nezbytný pro fungování služby.“

Waymo zásada ochrany osobních údajů

Otazníků je zatím více než odpovědí, a je potřeba počkat na reakci společnosti Waymo. Společnost aktuálně provozuje přes 200 tisíc placených jízd týdně v USA – pro porovnání, před dvěma lety šlo přitom jen o 10 tisíc jízd týdně.

Proč to má tedy Waymo zapotřebí?

I přes zmíněný růst ale Waymo stále pravděpodobně nevydělává. Alphabet (mateřská společnost Googlu) do společnosti minulý rok investovala 5 miliard dolarů, přičemž zvenčí přišlo ještě 5,6 miliardy dolarů.

Waymo ale stále platí příliš vysoké náklady – vozový park, údržbu, nabíjecí infrastrukturu i výzkum a vývoj. Společnost je navíc účetně vedená jako součást prodělečné kategorie ve finančním výkazu Alphabetu. Tento krok je tedy zřejmě hledáním nové cesty, jak monetizovat provoz svých autonomních aut – ať už skrze data, nebo reklamu přímo ve voze.

Otázka zůstává:

Jak daleko byste byli ochotni nechat AI zajít výměnou za pohodlí bez řidiče?

Zdroj: TechCrunch, X

O autorovi

Pavlína Čížková

Pája nemálo kdy slýchá, že vypadá, jako by do přítomnosti přišla z cyberpunkového budoucna. Nejen svou prezentací, ale i svými zájmy dává veřejnosti každý den… Více o autorovi

Pavlína Čížková
Sdílejte: