Autonomní vozy Waymo se mění v pojízdné špiony. Kamery budou sbírat vaše soukromá data Hlavní stránka Zprávičky Síť samořiditelných vozů v amerických městech Waymo chce využívat data z interiérových kamer vozů Chce tak učinit pro účely trénování generativní umělé inteligence a využívání dat k personalizaci služeb Pasažéři mohou nesouhlasit - ale jen částečně Sdílejte: Pavlína Čížková Publikováno: 9.4.2025 22:00 Žádné komentáře 0 Waymo – známé svou sítí samořiditelných vozů v amerických městech – se podle zjištění výzkumnice Jane Manchun Wong chystá využít data z interiérových kamer svých vozů. A nejen to – část těchto údajů může být využita i pro personalizaci reklam. Zjištění pochází z neveřejné verze připravovaných zásad ochrany osobních údajů, kterou Wong zachytila. Společnost se k těmto změnám zatím veřejně nevyjádřila. Podle návrhu nových zásad ochrany osobních údajů by společnost měla mít možnost využívat videozáznamy z interiérových kamer a data propojená s konkrétní identitou uživatele. Proč? Pro účely trénování generativní umělé inteligence. Zároveň dokument zmiňuje možnost využít tato data k personalizaci služeb, reklam a nabídek. V digitálním světě je to sice běžné, ale ve spojení s kamerami uvnitř vozidla to může působit poněkud zneklidňujícím dojmem – oprávněně. Waymo dává pasažérům možnost nesouhlasit – ale jen částečně Podle dokumentu by uživatelé služeb Waymo měli mít právo odmítnout sdílení dat s třetími stranami a / nebo zakázat využití osobních údajů (včetně videa z kabiny) pro trénink AI modelů. To však jen za předpokladů, že daný souhlas není „nezbytný pro fungování služby.“ Otazníků je zatím více než odpovědí, a je potřeba počkat na reakci společnosti Waymo. Společnost aktuálně provozuje přes 200 tisíc placených jízd týdně v USA – pro porovnání, před dvěma lety šlo přitom jen o 10 tisíc jízd týdně. Proč to má tedy Waymo zapotřebí? I přes zmíněný růst ale Waymo stále pravděpodobně nevydělává. Alphabet (mateřská společnost Googlu) do společnosti minulý rok investovala 5 miliard dolarů, přičemž zvenčí přišlo ještě 5,6 miliardy dolarů. Waymo ale stále platí příliš vysoké náklady – vozový park, údržbu, nabíjecí infrastrukturu i výzkum a vývoj. Společnost je navíc účetně vedená jako součást prodělečné kategorie ve finančním výkazu Alphabetu. Tento krok je tedy zřejmě hledáním nové cesty, jak monetizovat provoz svých autonomních aut – ať už skrze data, nebo reklamu přímo ve voze. Otázka zůstává: Jak daleko byste byli ochotni nechat AI zajít výměnou za pohodlí bez řidiče? Zdroj: TechCrunch, X O autorovi Pavlína Čížková Pája nemálo kdy slýchá, že vypadá, jako by do přítomnosti přišla z cyberpunkového budoucna. Nejen svou prezentací, ale i svými zájmy dává veřejnosti každý den… Více o autorovi Sdílejte: Žádné komentáře Vložit komentář AI Chytrá Auta Umělá inteligence Mohlo by vás zajímat Android Auto dostane schopnějšího asistenta! Takto (zhruba) vypadá Gemini v akci Adam Kurfürst 9.1. Fotky Google dají uživatelům větší kontrolu, chyby AI půjde opravit Libor Foltýnek 10.1. Roztomilý robůtek od Samsungu zamíří do domácností. Malý AI asistent pomůže zahnat nudu i samotu Jana Skálová 9.1.