Uvolněte peněženku, uložte věrnostní karty do mobilu
- Recenze
- Karel Kilián
- 6.4.2018
- 21
Podíváte-li se do své peněženky nebo do pouzdra na doklady, kolik zákaznických kartiček tam najdete? Pokud alespoň jednu, pak byste mohli uvažovat o její digitalizaci. Prostě si uložíte všechny věrnostní karty do chytré aplikace a můžete je nechat doma. V tomto článku vám představíme program Stocard, který spokojeně používají miliony uživatelů po celém světě.
Obsah článku
Co aplikace Stocard slibuje?
Popisek v Obchodě Play je poměrně obsáhlý, takže se budeme soustředit jen na to hlavní. Kromě toho, že ulevíte své peněžence, může být dalším argumentem skutečnost, že Stocard je úplně zadarmo, neobsahuje reklamy ani nákupy v aplikaci. Dokonce ani není nutná žádná registrace. Funguje vlastně úplně jednoduše: fotoaparátem telefonu postupně načtete všechny své věrnostní karty. Aplikace uloží čárové kódy do databáze pro pozdější použití. V obchodě pak místo plastikové kartičky použijete telefon a obsluha prostě nasnímá kód z obrazovky telefonu.
Stocard podporuje všechny hlavní věrnostní karty – od lékáren přes letecké společnosti a hotely, až po nejpopulárnější partnerské karty jako dm, Billa, IKEA Family, Tesco, Dr. Max, TETA, Penny, tchibo, iBOD. Přidanou hodnotou, těžící z funkcí chytrého telefonu, je widget na domovskou obrazovku, který na základě zjištěné polohy zobrazí karty obchodů, nacházejících se v daném místě.
Proč mít věrnostní karty v mobilu?
Hlavní důvod už znáte – místo objemné peněženky či pouzdra na doklady vystačíte jen s mobilním telefonem. Dvojnásob tuto schopnost oceníte v situaci, kdy telefonem platíte (naposledy tuto funkci nabídla Air Bank). Všechny procedury u pokladny zvládnete pouze s mobilem v ruce. Stranou bychom neměli nechat ani skutečnost, že věrnostní karty může díky tomu používat více lidí, klidně i současně. Pokud se vaše slevy či jiné zajímavé nabídky odvíjejí z počtu nákupů či utracené sumy, máte šanci zrychlit jejich získání.
Pojďme se tedy podívat na to, jak celý proces funguje v praxi. Jako první si nainstalujete aplikaci Stocard. Následně vás čeká sice jednorázová, ale v některých případech zdlouhavá práce, spočívající v postupném zadání všech vašich karet a kartiček. Aplikace používá moderní rozhraní, kde k zadání nové karty slouží plovoucí kruhové tlačítko. Prvním krokem je volba “vydavatele”, tedy typicky obchodního řetězce, jehož kartu hodláte uložit do telefonu. S výběrem pomáhá vyhledávač, pokud daného obchodníka v seznamu nenajdete, stačí použít možnost Jiná karta. Dalším krokem je načtení čárového kódu z věrnostní karty. Pro tyto účely aplikace používá fotoaparát telefonu, který prostě namíříte na příslušné místo kartičky a program automaticky zachytí potřebná data. Pokud se načtení z nějakého důvodu nepovede, je tu vždy možnost příslušná čísla Vložit ručně.
Po nasnímání je kód zobrazen na displeji, dále si ke kartě můžete přidat Poznámky – například její fotku zepředu a zezadu, případně další text. Na záložce Obchody by po povolení přístupu k poloze měly být zobrazeny nejbližší pobočky daného řetězce s otevírací dobou. Bohužel v praxi nám po umožnění zjištění polohy tato záložka zmizela, a to u všech karet (Globus, Shell, Tescoma a dalších). Přes kontextovou nabídku lze otočit zobrazení čárového kódu na šířku, Sdílet kartu, Upravit, nebo ji Vymazat.
Jak to funguje v praxi?
Otevřete aplikaci a zobrazí se všechny uložené karty. Orientaci výrazně usnadňují loga řetězců. Stačí klepnout na příslušnou položku a na displeji se zobrazí čárový kód, který ukážete obchodníkovi. V případě problémů ho můžete otočit na šířku. Na tomto místě je však nutné podotknout, že ne všechny čtečky si poradí se čtením z obrazovky smartphonu. Sami autoři k tomu v Obchodě Play uvádějí: “Mnoho obchodů stále požívá zastaralé skenovací technologie (laserové nebo ploché skenery místo skenerů obrázků). Tyto skenery bohužel nemůžou přečíst displeje smartphonů. V tomto případě jednoduše požádejte pokladní, aby pro získání vašich slev zadal(a) číslo věrnostní karty ručně.”
Praxe je taková, že u většiny obchodníků již skenování karty funguje. Tam, kde nastane problém, obvykle personál nemá problém zadat kartu ručně. Některé obchodní řetězce ale, dle zkušeností uživatelů, vyžadují fyzickou kartu – patrně proto, aby zabránily načítání výhod více uživateli.
Nakoukněme ještě do sekce Nabídky, kde jsou letáky vybraných značek. Podle popisku v Obchodě Play by mělo jít o letáky, související s uloženými věrnostními kartami, nicméně skutečnost je taková, že letáky s naším “karetním portfoliem” bohužel vůbec nesouvisejí. Škoda – zrovna tohle by mohla být další pěkná přidaná hodnota.
Resumé
Pokud vlastníte alespoň několik věrnostních karet, je jejich konsolidace do jedné aplikace docela dobrý nápad. Výhody vyniknou zejména v situaci, kdy chytrým telefonem také platíte. Aplikace je kompletně lokalizovaná do češtiny a jednoduchá tak, že ji zvládnou ovládat i naprostí začátečníci. Nespornou výhodou je také (volitelná) možnost zálohy všech karet do cloudu Google, takže o ně nepřijdete ani v případě ztráty, zcizení nebo zničení telefonu.
Co nás zamrzelo, je nefungující zobrazování nejbližších obchodů daného řetězce. Určitě si umíme představit situace, kdy bychom takovou funkci jako zákazníci ocenili. Fakt, že ne všechny čtečky dokážou načíst čárový kód z obrazovky, nebudeme aplikaci vyčítat, neboť to není její problém.
Aplikace Stocard je v Obchodě Play už od roku 2011, tedy dlouhých sedm let. Za tu dobu si ji nainstalovalo přes deset milionů zákazníků, o jejichž spokojenosti svědčí průměrná známka 4,6. Bezmála 20 MB velký balíček lze instalovat na telefony s Androidem 4.1 a vyšším.
Pro případné zájemce je aplikace dostupná i pro iOS.
Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi
Komentáře (21)
Přidat komentář