TOPlist

TomTom Go Mobile: navigace pro Android na druhý pokus [Recenze]

tomtom_ico

Otestovali jsme v reálném provozu nejnovější verzi navigace TomTom pro Android, která nabízí 75 kilometrů měsíčně zdarma. Jak se osvědčila v praxi? Co může nabídnout proti svým konkurentům? Nejen to se dozvíte v naší recenzi.

TomTom je na poli navigací renomovanou značkou. Ještě několik let zpět srdnatě bojoval v segmentu “krabičkových navigací” především s Garminem, nicméně s příchodem chytrých mobilních telefonů začal svou pozici tak trochu ztrácet. Ještě na starých symbianových Nokiích patřila jeho aplikace k tomu nejlepšímu, co jste mohli najít, nicméně na Androidu této značce pšenka příliš nekvetla. Na uvedení první verze pro tuto platformu si uživatelé museli počkat až do října roku 2012. Nadšení ale poměrně rychle vychladlo, když se ukázalo, že TomTom funguje jen na několika zařízeních. Na podporu dalších přístrojů si lační uživatelé museli počkat dva měsíce. Ani poté si ale TomTom nezískal příliš dobré renomé – jeho navigace byla drahá (stála skoro dva tisíce korun), nebylo možné ji zdarma vyzkoušet ani na omezenou dobu a hodnocení v Obchodě Play spadlo pod 4,0.

A tak si firma jednoho dne řekla “A dost!” a začala s čistým listem papíru. 25. března 2014 oznámila úplně nový program TomTom Go Mobile se zcela jiným způsobem zpoplatnění. Ve zkratce: každý měsíc mohou uživatelé s touto navigací najezdit až 75 kilometrů zadarmo. To ocení nejen sváteční řidiči, ale především ti, kdož si chtějí navigaci osahat a vyzkoušet v praxi. Platit je nutné teprve tehdy, hodláte-li s tímto softwarem jezdit více než je uvedený limit.

Co TomTom Go Mobile slibuje?

V oficiálním popisku v Obchodě Play jsou jako zásadní prezentovány následující vlastnosti a funkce:

  • Do 75 najetých kilometrů měsíčně můžete aplikaci používat zcela zdarma. Nad tento limit si musíte pořídit buď roční předplatné za 550 Kč, nebo tříleté za 1235 Kč.
  • Vždy budete mít k dispozici nejrychlejší trasu – díky TomTom Traffic se do cíle dostanete rychleji.
  • Informace o dopravě v reálném čase – uvidíte začátek a konec dopravních komplikací, i to, jak se jim vyhnout.
  • Rychlý přístup k oblíbeným místům.
  • Vždy aktuální mapy pro více než 100 zemí.
  • Body zájmu: od čerpacích stanic až po hotely – aplikace obsahuje miliony užitečných bodů.
  • Rychlé hledání – najděte cíl rychleji s intuitivními výsledky vyhledávání.
  • Díky zobrazení budov a památek ve 3D bude přesně vědět, kde jste, takže neminete odbočku.
  • Upozornění na měření rychlosti vám dovolí vyhnout se pokutám díky včasnému varování.
  • Navigace funguje offline, takže k jejímu provozu není potřeba připojení k Internetu.
  • Možnost výběru cíle klepnutím do mapy.
  • Spolupráce s kontakty v telefonu – stačí vybrat kontakt ze seznamu a aplikace naplánuje trasu.

Jak TomTom Go Mobile funguje v praxi?

Aplikaci ve verzi 1.4.1 jsme nainstalovali na redakční telefon Sony Xperia Z3 s oficiálním Androidem 4.4.4 KitKat. V seznamu nainstalovaných programů se prezentuje tradiční ikonou s titulkem GO. Hned při spuštění potěší úvodní obrazovka s textem “Spuštění aplikace a načítání nastavení služby TomTom”, naznačující, že budeme pracovat s verzí lokalizovanou do češtiny. Po chvilce čekání jsme již mohli stisknout tlačítko Začínáme a zhlédnout krátkou animovanou prezentaci hlavních funkcí a výhod programu (TomTom Traffic, bezplatná navigace, jednoduchý upgrade, offline mapy s doživotními aktualizacemi).

Stahování mapových podkladů

Pak přišel na řadu poměrně zásadní krok – stažení mapových podkladů. TomTom nabízí pět možnosti: Polsko, Rusko, východní Evropa, západní Evropa, nebo celý evropský kontinent. Po klepnutí na položku se dozvíte, jaké státy jsou v daném balíčku obsaženy a jak velký objem dat budete stahovat.

Česko najdete v balíku východní Evropa, který je velký 908 MB, nebo v mapách celé Evropy, jejichž objem je více než 6 GB. Stažení konkrétních států bohužel TomTom nadále nenabízí, což vnímáme jako zásadní nedostatek (proč stahovat téměř gigabajt dat, pokud jezdíte jen v rámci republiky?). O průběhu stahování je uživatel informován číselným údajem v rotujícím kroužku a postupně modrající mapou zvolené oblasti. Rychlost přenosu ovšem nebyla nijak závratná – na stažení 908 MB velkého balíku jsme čekali bezmála půl hodiny.

Následně se aplikace zeptala, zda může odesílat údaje o naší poloze, aby mohla zobrazovat živé dopravní informace, udržovat mapu aktuální a upozornit na rychlostní radary.

Poté se již načetlo uživatelské rozhraní, jehož největší část tvoří – celkem logicky – mapa.

Protože se program neptal, kam si přejeme mapy uložit, podívali jsme se sami. S potěšením můžeme konstatovat, že jako cílové úložiště zvolil paměťovou kartu.

Uživatelské rozhraní aplikace

Krátce po načtení se v mapě zobrazí místa, kde jsou hlášena zdržení v provozu a ikony, zastupující kontakty z adresáře. Vlevo dole je vstup do hlavní nabídky, po levé straně pak tlačítka pro přepnutí zobrazení, přiblížení a oddálení mapy. V režimu navigace je ještě po pravé straně lišta s dopravními informacemi (uzavírkami, kolonami), radary, parkovišti a čerpacími stanicemi na trase.

Prostředí hlavní nabídky je zjednodušeno na nejvyšší možnou míru – jednotlivé položky jsou prezentovány formou seznamu s rozměrnými ikonami s textovými popisky. Tomu, kdo je zvyklý na rozhraní klasických navigací, bude možná toto pojetí blízké, nicméně uživatel Androidu si určitě bude umět představit i praktičtější rozhraní.

Pod seznamem je dále posuvník pro nastavení hlasitosti, ztišení a zapnutí hlasových pokynů a přepínání mezi denním a nočním režimem zobrazení. Zcela dole je v liště počet zbývajících kilometrů, které můžete s aplikací ujet daný měsíc zdarma, a tlačítko pro zakoupení neomezené verze – jak jsme říkali výše, roční předplatné přijde na 550 Kč, tříleté na 1235 korun.

Hledání a zadání cíle

K zadání cíle slouží tlačítko Vyhledat. Když na něj klepnete, ocitnete se v nabídce, které v horní části vévodí pole pro zadání místa. Aplikace během zadávání znaků postupně filtruje možnosti, ze kterých můžete vybírat. Přepínači pod vyhledáváním je možné volit, zda má TomTom hledat v adresách, bodech zájmu, nebo kontaktech z vašeho adresáře. Tlačítkem ve spodní části okna lze přepínat mezi zobrazením seznamu nalezených, nebo bodů v mapě.

Potěšila skutečnost, že aplikace zná čísla popisná i v menších obcích, a to i u relativně nových staveb. Stejně tak si poradila s Moravskoslezským chytákem v podobě dvou relativně nedaleko vzdálených Obcí Petřvald, které rozlišila poštovním směrovacím číslem. Výtečnou ostravskou restauraci Knossos nám ale, jako ostatně i mnohé další navigace, TomTom nenašel. Chválíme za přepisy cizokrajných (například řeckých) názvů do latinky – přeci jen ne každý řidič umí zadat třeba řeckou Soluň jako Θεσσαλονίκη.

Velice kladně hodnotíme nenápadné tlačítko s obrázkem mapy, sloužící k definování, kde má hledání probíhat. Kromě celé mapy a aktuální blízkosti je možné hledat ve městě, na naplánované trase (!) i v blízkosti zvoleného cíle.

Samozřejmě jsme hned museli vyzkoušet, jestli si navigace poradí s hledáním čerpacích stanic podél cesty, což bývá častý kámen úrazu. Zadali jsme tedy trasu z Ostravy do Mošnova a následně si nechali vyhledat benzínové pumpy po cestě. TomTom se v tomto směru zachoval podobně, jako konkurence – tedy nerozlišoval to, v jakém směru se čerpací stanice nacházejí a našel například pumpu OMV, kvůli které bychom se museli otáčet přes nadjezd, neboť je v protisměru za svodidly.

Funkce dostupné po naplánování trasy

Po výběru cíle se v nabídce aktivuje druhá položka Aktuální trasa. Zde jsou k dispozici následující možnosti:

  • Smazat trasu – odstraní naplánovanou cestu.
  • Najít alternativu najde alternativní cesty, vedoucí do cíle, a zobrazí jejich zpoždění proti první vypočítané trase.
  • Vyhnout se uzavírce.
  • Vyhnout se silnicím s mýtným a dalším (položka je aktivní jen tehdy, jsou-li součástí trasy placené úseky).
  • Zobrazit pokyny – ukáže itinerář celé cesty s pokyny, názvy ulic a vzdáleností.
  • Přidat zastávku k trase – dovoluje vložit mezi start a cíl průjezdní body. Zastávek je přitom možné zvolit více, aplikace pak upravuje jejich pořadí tak, aby cesta měla největší logiku.
  • Přidat do mých tras – uložení cesty do oblíbených položek.
  • Změnit typ trasy – nabízí poměrně pestrou paletu možností: nejrychlejší trasa, nejkratší trasa, nejekologičtější trasa, vyhnout se dálnicím, pěší trasa a cyklotrasa.
  • Změnit pořadí zastávek – pokud z nějakého důvodu nechcete objíždět body trasy nejkratší možnou cestou, můžete zde změnit jejich pořadí.
  • Dojet do trasy – význam této položky nám zůstal utajen.
  • Přehrát náhled trasy – spustí animaci simulace celé cesty.

V hlavní nabídce najdete také možnost nahlášení radaru (o té si povíme níže), vyhledání parkování v okolí cíle a čerpací stanice na trase, což hodnotíme jako rozumné “vypíchnutí” funkcí, jež během jízdy budete nejčastěji potřebovat.

Navigace v praxi

Aplikaci jsme testovali na 75 kilometrech, které poskytuje zdarma, takže jsme ji pochopitelně nemohli “proklepnout” tak dokonale, jak jsme v našich recenzích zvyklí. Nevíme tedy, jak reaguje například na vjezd do tunelu, ani jestli bezproblémově překonává hraniční přechody (v tomto směru bychom ale problém nepředpokládali).

TomTom patří k průměrně upovídaným aplikacím a z hlediska příkazů se zaměřuje jen na podstatné pokyny. Kromě hlášek jako “Zahněte doleva,” “Zahněte doprava” zvládá také “na konci ulice”, umí číst čísla a názvy ulic, což významně usnadňuje orientaci v provozu. Trochu překvapila hláška “Na kruhovém objezdu jeďte vlevo, třetím výjezdem,” nicméně situaci na místě odrážela vcelku přesně.

Oceňujeme také skutečnost, že na telefonu s českou SIM TomTom automaticky a bez otázek nastavil jak české rozhraní, tak i český hlas, který je přiměřeně direktivní a docela příjemný na poslech, pouze názvy některých ulic čte poněkud afektovaným tónem a problémy občas dělají písmena s diakritikou. Spíše kuriozitou je hláška “držte se vlevo,” ačkoli na obrazovce i v realitě chce navigace pokračovat vpravo. Líbilo se nám upozornění na radary nejen ve formě zvuku, ale také hlášení “stálý rychlostní radar”, díky kterému řidič nemusí spouštět oči z vozovky, aby zjistil, co aplikace chce.

Během jízdy můžete přes nabídku Nahlásit radar odeslat varování na měření rychlosti. Přístroj v té době musí být samozřejmě připojen k Internetu a takový úkon by měl být prováděn buď při zastavení, nebo spolujezdcem.

Velká pochvala náleží tomuto programu za to, že po ukončení a opětovném spuštění pokračuje v navigování do vytyčeného cíle. Řidiči, kteří se po každém zastavení na benzínce či odpočívadle nevyžívají v opětovném nastavování navigace, za tuto “vychytávku” TomTom určitě pochválí.

Z uživatelského hlediska nás zaujala volba barev – mapové podklady působí poměrně vybledlým dojmem, nicméně TomTom šel v grafice vždy vlastní cestou a jeho uživatelé jsou na toto pojetí patrně zvyklí.

Otázkou do pranice jsou informace o dopravě. Na výjezdu z Ostravy po silnici Plzeňská aplikace hlásila práce na silnici, ačkoli zde již několik měsíců žádné neprobíhají. Naopak u Staré Vsi nad Ondřejnicí, kde od 21. března probíhají práce na údržbě mostu, je tu zúžená vozovka na jeden jízdní pruh a provoz řídí semafor, aplikace nehlásila nic. Přitom v tomto úseku, zejména v dopravních špičkách, vznikají poměrně pravidelně kolony.

Spolupráce s ostatní aplikacemi v systému je takřka dokonalá – TomTom se integruje do nabídky navigačních aplikací, takže ho můžete vybrat z jakéhokoli programu, který umí tímto způsobem předat polohu. Program tak bez potíží převzal souřadnice keší z c:geo, stejně jako adresu ze schůzky naplánované v kalendáři.

Možnosti nastavení

Také nastavení jsou, zcela ve stylu celé aplikace, rozdělena do několika sekcí, rozlišených výraznou ikonou a popiskem.

  • Vzhled – dovoluje vybrat barvu tématu, zobrazované informace, volit mezi 2D a 3D pohledem, zapnout a vypnout automatické přiblížení, zobrazení asistenta jízdy v pruzích a další funkce.
  • Hlasy – výběr hlasu a pokynů, které si přejete slyšet. Pro češtinu je kromě elektronické Zuzany na výběr ještě namluvený Miloslav a Tereza, nicméně poslední dva jmenované neumí celou řadu věcí, jako je čtení čísel ulic, informace ze směrových tabulí a názvů ulic. Pokud tedy chcete využívat všechny možnosti navigace, rozhodně doporučujeme zůstat u Zuzany.
  • Mapy – výběr mapových podkladů s možností stažení dalších, nebo smazání stávajících.
  • Plánování trasy – režim výběru zvolené trasy (vždy nejrychlejší, zeptat se, nebo se neptat), typ trasy a především možnost zakázat trajekty, autovlaky, silnice s mýtným či nezpevněné cesty.
  • Zvuky a varování – upozornění zvukem nebo hlasem na různé typy radarů a bezpečnostní upozornění.
  • Jednotky – kromě automatické volby můžete vybírat z kilometrů, mílí a yardů či mílí a stop.
  • Spustit na pozadí – aktivujete-li tento režim, aplikace bude fungovat a udávat pokyny, ačkoli bude minimalizována na pozadí.
  • Účet MyTomTom – v této sekci si můžete založit účet, nebo se k němu přihlásit.
  • Systém – informace o verzi aplikace, verzi map, ID aplikace, licenci, certifikaci, možnost zapnout a vypnout odesílání údajů o poloze a zpětné vazby. Poslední možností je obnovení aplikace do výchozího stavu.

Resumé

Podívejme se nejprve na hlavní klady a zápory této navigace, které jsme během krátkodobého testu zjistili.

Klady

  • Kompletní a podařená lokalizace do češtiny.
  • Kvalita mapových podkladů.
  • Možnost použití bez přístupu k Internetu.
  • Zná čísla popisná i v menších obcích, a to včetně relativně nových staveb.
  • Možnost navigace přes více bodů nejkratší cestou, nebo v zadaném pořadí.
  • Inteligentní plánování trasy s ohledem na dopravu a možné komplikace.
  • Hlas Zuzana umí předčítat i názvy ulic a čísla silnic.
  • Široké možnosti optimalizace trasy podle požadavků uživatele.
  • Uložení mapových podkladů na paměťovou kartu.
  • Do 75 kilometrů měsíčně zdarma.
  • Jednoduché zadávání názvů v zemích, kde nepoužívají anglickou abecedu.
  • Aplikace po ukončení před dosažením cíle a opětovném spuštění pokračuje v navigaci.
  • Hledání bodů zájmu podél naplánované trasy, kolem cíle a snadné nalezení parkovišť a čerpacích stanic.
  • Vyhledávání usnadňuje našeptávač s následným výběrem ze seznamu.
  • Varování před stacionárními radary i policejními hlídkami s možností odeslat varování ostatním uživatelům.

Zápory

  • Při více než 75 kilometrech/měsíc budete muset koupit roční nebo tříleté předplatné. Ocenili bychom třeba i měsíční předplatné za řekněme 50 Kč.
  • Nemožnost výběru map konkrétních zemí a z toho vyplývající objemné podklady ke stažení.
  • Při hledání bodů podél trasy hledá i v protisměru.
  • Nebyli jsme spokojeni s aktuálností dopravních informací.
  • Proti MapFactor Navigatoru chybí možnost detailnějšího nastavení trasy a parametrů vozidla.
  • Líbila by se nám možnost navigace na událost kalendáře s vyplněnou adresou.
  • Grafické prostředí neodpovídá standardům obvyklým pro OS Android.

Pro toho, kdo najezdí do 75 kilometrů měsíčně, je TomTom k dispozici se vším všudy zdarma. Jenže takových řidičů bude relativně málo a zpravidla se s navigací jezdí na větší vzdálenosti. Navíc na Androidu má tato jinak renomovaná značka velmi silnou konkurenci. Budeme-li hledat navigaci, která poskytne varování před radary, policejními hlídkami a dokáže se vyhnout kolonám, pak s připojením k Internetu výtečně funguje Waze, poměrně dobře poslouží také Mapy Google. Dáme-li jako hlavní kritérium schopnost fungovat offline, pak můžeme doporučit HERE od Nokie s vlastními mapovými podklady, která zdarma nabízí opravdu hodně. Minout bychom neměli ani řadu navigací, stojících na mapách OpenStreetMap – za všechny jmenujme například MapFactor, OsmAnd, Navmii, Be-On-Road a mnohé další.

Je tedy otázkou, nakolik je inovativní cenová nabídka v podobě 550 korun za roční respektive 1235 za tříleté předplatné odvážná. Na otázku, proč platit, totiž většina uživatelů bude muset odpovědět “Protože TomTom” a zpravidla naváží kladným hodnocením práce s informacemi o dopravě a tradicí značky. TomTom zvolil poměrně neobvyklou cestu zpoplatnění. Tou sice vyřešil časté připomínky k předchozí verzi, kterou nebylo možné zdarma ani krátkodobě vyzkoušet, nicméně přijít s těmito sazbami v době, kdy je na trhu řada podobných aplikací zdarma, lze považovat za velký projev sebedůvěry ve svůj produkt. Když dosáhnete limitu kilometrů zdarma, budete stále moci aplikaci používat k prohlížení mapy, sledování provozu, hledání důležitých míst a dokonce i plánování trasy, ale nebudete mít k dispozici hlasové pokyny.

Protože TomTom pouze nahradil aplikaci TomTom GPS Navigation Traffic novou TomTom Go Mobile, zůstaly v Obchodě Play informace o počtu stažení a hodnocení původní verze. Ta zaznamenala více než sto tisíc stažení a její průměrná známka nebyla, s ohledem na to, že se jednalo o poměrně drahou aplikaci, právě přesvědčivá – 3,9. Aktuální verze má instalační balíček velký 90 MB a použít ho můžete na telefonech a tabletech s Androidem 4.0.3 a vyšším. Jak již zaznělo na začátku, do 75 kilometrů měsíčně lze tento software používat zdarma.

TomTom GO Navigation
TomTom GO Navigation
Karel Kilián
O Autorovi - Karel Kilián

Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (39)