Tlačítka, nebo gesta? Jak ovládáte svůj mobil? (Víkendová hlasovačka)
- Články
- Karel Kilián
- 24.4.2019
- 27
Způsob ovládání mobilních telefonů se postupem času měnil, v současnosti však vládnou dva hlavní trendy: tlačítka, nebo gesta. Tomu se přizpůsobili i (někteří) výrobci zařízení s Androidem, nabízející zpravidla obě možnosti. Jak jsou na tom naši čtenáři? Kterému způsobu dáváte přednost? Na to se budeme ptát v tomto kole Víkendové hlasovačky a diskuze.
Obsah článku
Nahlédnutí do historie
Podíváme-li se na počátek éry mobilních telefonů, zjistíme, že základním ovládacím prvkem byla mechanická tlačítka. Ta se používala jak k vytáčení telefonních čísel, tak i k zadávání textu – obrazovky sloužily skutečně jen k zobrazování.
23. září 2013 byl představen HTC Dream, známý také jako T-Mobile G1, který se stal historicky prvním telefonem s operačním systémem Android. Zařízení sice mělo dotykovou obrazovku, jeho součástí však byla i výsuvná plnohodnotná hardwarová klávesnice.
V následujících letech hardwarová tlačítka na chytrých telefonech ubývala, přesto jich bylo proti dnešnímu stavu ještě docela hodně. Vzpomenout můžeme například na levný Vodafone 845 z roku 2015, který měl (včetně tlačítek pro zapnutí/vypnutí a nastavení hlasitosti) celkem sedm tlačítek, doplněných optickým trackballem.
Tlačítka ubývají
V následujících letech se počet tlačítek pod obrazovkou snížil a ustálil na třech, přičemž zpravidla sloužila k návratu zpět, přechodu na domovskou obrazovku a zobrazení seznamu posledních spuštěných aplikací. Vývoj však pokračoval dál a zprvu mechanická hardwarová tlačítka byla stále častěji nahrazována tlačítky kapacitními, která se nemusela mačkat – stačilo se jich jen dotknout.
Trendem v tomto směru však byl přesun tlačítek z prostoru pod displejem přímo do obrazovky (tzv. softwarová tlačítka). Jedním z prvních průkopníků byl už koncem roku 2011 Google, který na telefonu Galaxy Nexus přišel právě s tímto řešením. Postupně se přidali i další výrobci, kterým tlačítka na displeji dovolila ztenčit rámeček pod ním. Nové telefony tak při stejné velikosti mohly mít o něco větší obrazovku.
Jedním z posledních, kde se vzdal tlačítek pod obrazovkou, byl v roce 2017 Samsung. Zatímco všechny předchozí modely přicházely s konvenčním řešením, až u vlajkové lodě Galaxy S8 došlo k přesunu všech tlačítek na obrazovku.
Nastupují gesta
Již před několika lety zazněl v komentářích na našem webu názor uživatele, který označil používání tlačítek za přechodný stav a vyjádřil přesvědčení, že budoucnost tkví v ovládacích gestech. Současnost ukazuje, že měl naprostou pravdu.
Možnost ovládání gesty začali postupně do svých nadstaveb implementovat skoro všichni výrobci chytrých telefonů. Podrobně se tomuto tématu věnoval David Trlica ve článku Gesta jsou budoucností ovládání telefonů: Takhle fungují v Androidu P, MIUI a EMUI.
Dnes je zpravidla na uživateli, jaký způsob ovládání, tedy jestli tlačítka, nebo gesta, zvolí. Obvykle si může vybrat při prvním spuštění telefonu, případně lze tuto volbu měnit i později v systémovém nastavení.
Tlačítka, nebo gesta?
Dostáváme se k anketní otázce pro toto kolo Víkendové hlasovačky a diskuze: používají naši čtenáři častěji tlačítka, nebo gesta? V anketě hlasujte podle způsobu, který využíváte na svém nejčastěji používaném telefonu.
[gravityform id=”244″ title=”true” description=”true” ajax=”true”]
V diskuzi pod článkem se rozepište o výhodách a případných nevýhodách výše načrtnutých možností ovládání. Jaký způsob je podle vás nejlepší? Případně se můžete zamyslet nad tím, jak budeme ovládat telefony za deset či dvacet let. Že by hlasem? Nebo snad rovnou myšlenkami?
Hlasovačka z minulého týdne
Před týdnem jsme se v rámci Víkendové hlasovačky a diskuze ptali, jak často používáte videohovory. Do uzávěrky ve středu 17. dubna se do ankety zapojilo celkem 118 hlasujících a výsledky ukazují, že videohovory rozhodně nejsou žádným hitem.
Přesně polovina hlasujících nepoužívá hovory vůbec. Musíme uznat, že až takto vysoké číslo jsme rozhodně nečekali. 19 % tuto možnost nevyužívá skoro vůbec a dalších 12 % jen několikrát ročně. Na pomyslném druhém břehu pak stojí 7 % těch, jež videohovory realizují minimálně jednou měsíčně, 9 % takto volá minimálně jednou týdně a jen 3 % alespoň jednou denně.
Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi
Komentáře (27)
Přidat komentář