Telemarketing v ČR: Jak to bude dál s otravnými hovory?
- Zprávičky
- Marek Houser
- 23.8.2021
- 6
Minimálně jednou to zažil snad každý, kdo vlastní mobilní telefon. Marketingový hovor, kde se vás volající snaží přesvědčit o výhodnosti nabídky a ideálně dotlačit k okamžitému souhlasu pro podepsání nové smlouvy nebo dokonce poslání peněz. Tzv. telemarketing patří v ČR, i kvůli těmto pochybným praktikám, k absolutně nejméně oblíbené formě oslovení zákazníků. Pozitivní zvrat v jeho fungování mohla brzy udělat novela zákona o elektronických komunikacích. Ta však narazila na cestě mezi sněmovnou a senátem.
Z pohledu telemarketingu počítala nejzásadnější část upraveného zákona s obrácením schématu, na základě kterého mají firmy právo lidem volat. V současnosti platí tzv. opt-out princip, kdy lze kontaktovat každou osobu, která v žádném účastnickém seznamu (ano, je jich hned několik) nemá uvedeno, že si nepřeje být kontaktována. Sněmovní návrh obsahoval princip opt-in, který umožňuje kontaktovat pouze osobu, která má alespoň v jednom účastnickém seznamu uvedeno, že si přeje být kontaktována.
Právě toto nové schéma v senátu neprošlo, což vytvořilo nejen neshodu mezi oběma komorami parlamentu, ale také nepochopení u spotřebitelských organizací a dokonce i Českého telekomunikačního úřadu. „Neschválení nás mrzí. Tato novela zcela v souladu s politikou EU mimo jiné významně zlepšovala ochranu soukromí spotřebitele a i jinak pozitivně upravovala podmínky pro trh elektronických komunikací, který je velmi dynamický a stávající právní úprava je v mnoha oblastech již zastaralá,“ uvedla Hana Továrková, předsedkyně Rady Českého telekomunikačního úřadu.
Spotřebitelé se setkávají zejména s nevyžádanými hovory s nabídkami smluv o dodávkách energií či účasti v energetických aukcích. Jejich podstatou je souhlas s přihláškou do aukce, v níž má být vybrán nejvýhodnější dodavatel energií. Aukce se však často nekoná. Časté jsou také nabídky na „zázračné“ potravinové doplňky, u nichž deklarují léčebné účinky. Rozmohl se i telefonický prodej zboží proti koronaviru – speciálních amuletů nebo nejrůznějších přípravků, jejichž pozitivní účinky nejsou prokázány.
ČTÚ ještě v druhé polovině července doufal, že se sněmovně podaří rozhodnutí senátu zvrátit dalším hlasováním. Vzhledem k současným “poslaneckým prázdninám” a blížícím se volbám je však stále méně pravděpodobné, že by mohlo věc dořešit současné složení sněmovny. Telemarketing a jeho další podoba v ČR tak pravděpodobně bude ležet v rukou zákonodárců, která budou zvoleni pro další období.
Jaký máte názor na telemarketing?
Fanoušek technologií už od chvíle, kdy jako malý kluk zadával příkazy Lemíkům na "dvaosmšestce". V záloze stále uchovává starý a podle všeho nezničitelný OnePlus2, ale… více o autorovi
Komentáře (6)
Přidat komentář