TOPlist

T-Mobile VoWiFi: Vyzkoušeli jsme řešení, jak volat i bez signálu

wificalling

Na konci roku představil T-Mobile službu VoWiFi, která pomůže tam, kde uživatelé nemají signál. Zkrátka a dobře si uživatelé zavolají ze svého mobilního telefonu a využijí k tomu internetové připojení přes Wi-Fi. Jak to vlastně funguje?

VoWiFi: Volání i bez signálu

Samotný název technologie VoWiFi v sobě ukrývá to, co vlastně umí – Voice over Wi-Fi – tedy hlas skrze Wi-Fi. Telefony s touto podporou přenáší volání (ale i další služby spojené se sítí) skrze internet.

Vidina a účel je jasný – ačkoliv nás operátoři přesvědčují, že pokrytí naší vlasti je skvělé, najde se nemálo domácností či objektů, kde zkrátka signál není. V drtivé většině domácností je však i přesto zavedena internetová přípojka a Wi-Fi. Telefonu tak stačí být připojen k internetu přes Wi-Fi a uživatel může volat či psát SMS. Na první pohled ani nepozná rozdíl.

VoLTE a VoWiFi: Jiné technologie, které ale spolupracují

Pojmy VoLTE a VoWiFi se možná někým nesprávně zaměňují. Na druhou stranu od sebe nejsou tolik vzdáleny a dokonce spolu spolupracují v řešení od T-Mobilu. Pokud totiž právě probíhá hovor přes Wi-Fi (tedy VoWiFi) a dostanete se mimo Wi-Fi signál, můžete bez výpadku hovoru přejít na hovor skrze VoLTE. Musí být ale ve vašem okolí LTE, což – přiznejme si – pokud by bylo, uživatelé VoWiFi vůbec nepotřebují.

Wi-Fi volání voWiFi

Kde můžete VoWiFi provozovat?

Představa používání této technologie je jistě pro mnoho uživatelů bez signálu lákavá. Omezení jsou však velká – předně tuto službu nabízí zatím pouze T-Mobile a je tedy potřeba pracovat v jejich síti (SIM od T-Mobile). Podpora musí být navíc zajištěna i u samotného mobilního telefonu. V současnosti podporuje T-Mobile Wi-Fi volání mezi telefony s Androidem pouze Samsung Galaxy S6 a Samsung Galaxy S6 Edge, a to ještě z prodeje operátora, protože tuto funkci originální firmware od Samsungu nemá.

Samsung-Galaxy-S6-Edge-displej

Nastavení zakořeněné přímo v systému

T-Mobile upravil systém telefonu tak, že je funkce Wi-Fi volání ukryta přímo v nastavení hovorů. Funkci lze aktivovat/deaktivovat a vybírat preferovaný způsob připojení – Wi-Fi či mobilní síť. O možnosti volat skrze Wi-Fi síť nás informuje ikona telefonu s logem Wi-Fi v notifikační liště telefonu. Hovory provedené tímto způsobem jsou pak stejně rozlišeny i v menu volání.

T-Mobile Wi-Fi volání v praxi

Měli jsme k dispozici dva telefony Samsung Galaxy S6 Edge, které byly vybaveny funkcí Wi-Fi volání. Používání je velmi pohodlné, uživatel se totiž nemusí vůbec o nic starat. Pokud není signál a je dostupné Wi-Fi volání, telefon se automaticky k této síti připojí a jen nás o tom informuje v notifikační liště. Žádné změny se pro uživatele nekonají – stejně probíhá volání i psaní SMS.

Hodnotili jsme kvalitu hovoru, která by podle společnosti T-Mobile měla být znatelně lepší. V případě Wi-Fi volání obou telefonů je posun k lepší kvalitě znát, není ovšem nijak drastický a člověk, který se na to nezaměřuje, si toho nejspíš ani nevšimne. V případě odchozího Wi-Fi volání na telefon do “běžné” sítě je kvalita srovnatelná s běžným hovorem. Sestavení hovoru pak trvá přibližně stejně jako u VoLTE, tedy o nějaké 2-3 sekundy méně než na 2G/3G.

Zajímalo nás, co se stane v případě, že se ztratí signál Wi-Fi. Pokud v okolí není jiný signál, hovor logicky vypadne. Vypadne ale bohužel i v případě, že přejdete na 2G či 3G síť. Hovor nevypadne jen tehdy, když může telefon po ztrátě signálu Wi-Fi přejít na LTE. To je ale velké omezení – proč by si totiž člověk, který má ve svém okolí LTE, aktivoval podobnou službu, že? Využití tohoto přepojení tedy bude velmi malé.

VoWiFi – dobrý nápad, který se ale nejspíše neuchytí

Při našem testování fungovalo Wi-Fi volání od T-Mobilu výborně – telefon nepotřeboval žádný uživatelský zásah a sám využíval Wi-Fi síť k volání. Kvalita hovoru je výborná, rychlost sestavení je pak přibližně stejná jako u VoLTE. Tato funkce se jeví tedy jako ideální řešení pro ty, kteří doma či v zaměstnání nemají signál mobilní sítě, ale přesto by chtěli telefonovat či posílat SMS.

Má to ale háček – jedinou, ale zato podstatnou podmínkou je používání jednoho z 6 telefonů na trhu, které tuto funkci podporují. A to navíc musí být telefon zakoupený přímo od společnosti T-Mobile. Pokud se tedy chcete touto cestou vydat, v drtivé většině případů budete muset investovat i do nového mobilního telefonu. Můžeme tedy jen doufat, že se seznam telefonů bude nadále rozrůstat. Nevýhodou ale i tak zůstává, že vždy musí jít o telefon od společnosti T-Mobile, protože je nutné pozměnit firmware telefonů.

Podobnou službu nabízí i Vodafone se svou 3G zónou, ale přistupuje k tomu jinak – pořídíte si domů další krabičku, která vysílá váš vlastní 3G signál. Tento produkt jsme pro vás testovali v samostatném článku Vodafone Vlastní 3G zóna – nemáte doma signál? Máme řešení.

Využili byste možnost Wi-Fi volání?

Jan Dolejš
O Autorovi - Jan Dolejš

Uchvácen mobilními technologiemi a veškerým dějstvím v oblasti IT. Google Android se stal mojí srdcovou záležitostí a nehodlám se jej jen tak vzdát. S oblibou… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (2)