TOPlist

Sygic Aura pro Android: Schopný navigátor

banner-sygic-mapa-summer-v02

Aura je v každém ohledu dobrá navigace, která obstojí ve srovnání i s nejdražšími “krabičkami.” Vyznačuje se rychlostí, přívětivým uživatelským rozhraním a velmi slušnou logikou plánování tras.

Dnešní chytré telefony nabízejí celou řadu senzorů a modulů včetně GPS, které by byla škoda nevyužít k přeměně telefonu v navigaci. Možností je více – v Android Marketu najdete například zdarma komunitní projekt Waze, časem se možná i v Česku dočkáme i navigace od Google. Obě jmenované ale ke svému provozu potřebují jako životodárnou vláhu připojení k Internetu, ze kterého si stahují mapové podklady a další informace. Bohužel v zahraničí si většina uživatelů online navigaci nemůže dovolit s ohledem na ceny datových přenosů v roamingu. Pak přicházejí ke slovu offline navigace, které používají mapy uložené na kartě. Jen za uplynulý rok se nabídka produktů této kategorie docela slušně rozrostla, takže motorista má na výběr. My si dnes představíme navigační software Aura pro platformu Android, za kterým stojí slovenská firma Sygic.

Instalační soubor samotné navigace má jen 3,31 MB, takže k jeho stažení vystačíte i s mobilním připojením. Součástí ale nejsou mapové podklady – a zde je dobré dodat, že ty už jsou objemově mnohem náročnější, takže s jejich downloadem raději počkejte na dostupné Wi-Fi. Ostatně program na tuto skutečnost sám upozorní v případě, že ho poprvé spustíte mimo dosah bezdrátového připojení.

Kompletní mapy Evropy a další soubory vyžadují skoro 4 GB Kompletní mapy Evropy a další soubory vyžadují skoro 4 GB

Můžete si zvolit jen ty země, které potřebujete. Česko zabere na kartě 47,7 MB Můžete si zvolit jen ty země, které potřebujete. Česko zabere na kartě 47,7 MB

Stažení mapových podkladů Stažení mapových podkladů

Po vybrání a stažení map již můžete navigaci začít používat.

Produkt, který stáhnete z Android Marketu, je nabízen jako plně funkční sedmidenní demoverze. Pokud se rozhodnete pro jeho koupi, musíte ho aktivovat. K dispozici jsou dvě možnosti: automatická aktivace přes Internet a manuální aktivace. K aktivaci budete potřebovat produktový klíč, který obdržíte e-mailem prakticky hned po zaplacení. Již při zadávání klíče si patrně povšimnete jedné specifické vlastnosti Aury, která nepoužívá systémové klávesnice, ale nabízí klávesnici vlastní. Můžete si sice vybrat z několika variant rozložení, nicméně přesto se budete muset přizpůsobit.

Z Android Marketu si stáhnete sedmidenní zkušební verzi Z Android Marketu si stáhnete sedmidenní zkušební verzi

Sygic používá vlastní klávesnice Sygic používá vlastní klávesnice

Po načtení map následuje základní konfigurace celé aplikace. Nastavit můžete, v jakém jazyce bude prostředí aplikace a zvlášť také jazyk pro hlasové pokyny. Už dříve jsem měl v Mobile Maps 10 (čistě subjektivní) problém poslouchat českého mluvčího, takže jsem si nastavil pro mne libozvučnější slovenštinu. Nabídka čítá několik desítek jazyků ze všech koutů světa. Šikovné je, že po tapnutí na vybraný jazyk hned slyšíte ukázku. Kromě toho v základním nastavení ještě zvolíte jednotky vzdálenosti (na výběr jsou kilometry, míle/stopy a míle/yardy), rozvržení klávesnice a způsob, jakým bude navigace šetřit baterii (např. že se má po deseti minutách na pozadí vypnout GPS modul).

Úvodní nastavení aplikace Úvodní nastavení aplikace

Výběr jazyka mluvčího s možností poslechu Výběr jazyka mluvčího s možností poslechu

Následuje registrace, při které stačí zadat svou e-mailovou adresu a heslo. V případě, že ještě nemáte účet na serverech Aura, se vytvoří nový. Pak ještě zbývá vyplnění profilu, kde jsou jako povinné položky křestní jméno, příjmení a země. Konečně se dostanete k odsouhlasení varování, že nebudete s přístrojem manipulovat během řízení, a můžete vyrazit na cesty. Tedy zatím k jejich plánování.

Registrace vyžaduje jen e-mail a heslo Registrace vyžaduje jen e-mail a heslo

Následně zadáte údaje k vytvoření profilu Následně zadáte údaje k vytvoření profilu

Plánujeme cestu

Zadání cíle cesty odpovídá standardům, na které jsme si mohli zvyknout z klasických navigací. Ve třech polích nejprve vyberete zemi, v dalším město a v posledním konkrétní ulici (zde můžete zadat i číslo domu nebo křižovatku s jinou ulicí). Ve všech případech zadáváním písmenek na klávesnici provádíte filtrování v seznamu objektů. V potaz se přitom neberou jen první písmena v názvu, ale hledá se jejich výskyt kdekoli ve slově. S háčky a čárkami si hlavu lámat nemusíte – i když klávesnice dovoluje zadání jen “bez hacku a carek,” v seznamu jsou nabízeny odpovídající záznamy s diakritikou.

Základní menu Sygic Aura Základní menu Sygic Aura

Zadání cíle na jedné obrazovce Zadání cíle na jedné obrazovce

V dalším kroku vyberete, zda chcete na dané místo dojet autem, nebo dojít pěšky. Kromě toho lze destinaci přidat do oblíbených, zobrazit na mapě, nebo sdílet – tedy odeslat SMSkou nebo e-mailem na kontakt z adresáře telefonu.

Výběr způsobu dopravy do cíle Výběr způsobu dopravy do cíle

Detaily navržené trasy Detaily navržené trasy

Poznámka: jakýkoli požadavek na práci s adresářem telefonu znamená poměrně značné zdržení v řádu až desítek sekund. Bohužel, ani když do adresáře vstoupíte opakovaně, se přístupová doba nezlepšuje.

Samotný systém zadávání může sice ve srovnání s jinými navigacemi, kde se stát, město a ulice zadávají v samostatných krocích, působit nezvykle, je ale velice výhodný. Pokud například jezdíte převážně po Praze, nemusíte v tomto kroku vybírat ani zemi, ani město – aplikace si pamatuje poslední zvolené – ale rovnou přejdete k výběru ulice.

Můžete se také nechat navigovat na některý z bodů zájmu – třeba na benzínovou stanici, nebo do hotelu. Databáze bodů je ale minimálně na Ostravsku, kde jsme navigaci testovali, slabší stránkou tohoto produktu. Například ze tří benzínových stanic značky Agip zná jen jednu. Je ale pravděpodobné, že kritika nepatří výhradně Sygicu, ale především dodavateli mapových podkladů. Nutno podotknout, že podobně nedostatečná byla databáze bodů zájmu i ve verzi Mobile Maps 10. S Mobile Maps sdílí Aura ještě jednu negativní vlastnost: neumí hledat body zájmu “po cestě” (tj. v blízkosti silnice), ale jen v okolí aktuální pozice, nebo v blízkosti cíle. Najít čerpací stanici s podmínkou, abyste přitom nemuseli sjíždět z trasy, tedy Aura neumí.

Kromě konkrétní adresy a bodů zájmu se můžete nechat navigovat na adresu, kterou máte uloženou v telefonu u některého z kontaktů. I zde ale narazíme na jedno “ale”: jestliže máte adresu zalomenou do řádků (ulici v jednom řádku a město ve druhém), navigace ji nenajde.

Zmiňme ještě možnost přímého zadání GPS souřadnic cílového bodu, jednoduchý výběr z historie již zadaných cílů, nebo z míst, která jste si uložili jako oblíbená.

V sekci Najít se skrývá také položka Průvodce městem. Zde se dozvíte základní údaje o velkých evropských městech (z Česka je v databázi jen Praha, ze Slovenska nic), ovšem kromě nadpisů jsou veškeré texty v angličtině, což poněkud snižuje hodnotu této “příručky na cesty.” Zaujala nás sekce Zábavná fakta, kde jsme se o Praze dozvěděli, že má 1,23 milionů obyvatel, jaká je v našem hlavním městě průměrná teplota a úhrny srážek. Velmi zábavné, co říkáte? Můžeme předpokládat, že jde o řádění tiskařského šotka a mělo jít o zajímavá fakta. Jinak tato sekce nabízí víceméně jen seznamy bodů zájmu v daném městě: ubytování, muzea, turistické atrakce atp. s možností nechat se na toto místo navigovat.

Průvodce městem mnoho nenabízí Průvodce městem mnoho nenabízí

Plusem plánování cesty je možnost nastavení více průjezdních bodů. Pokud již máte stanovený jeden cíl, stačí při zadání dalšího místa zvolit Cestovat přes. Nepřišli jsme na to, zda je počet bodů trasy omezen – i po zařazení šesti různých míst bylo možné přidávat další body.

Výpočet trasy (testovali jsme na telefonu LG Optimus One) je rychlý a ani u dlouhých tras s více zastávkami netrvá déle než několik vteřin. Například pro vyhledání trasy z Ostravy do řecké Soluně (1485 km) potřeboval navigační software kolem dvanácti vteřin, což je poměrně dobrý výsledek. Samozřejmě je nutné brát v úvahu fakt, že rychlost výpočtů (a případných přepočtů při odbočení z trasy) závisí na rychlosti telefonu. Po spočítání cesty můžete zahájit navigaci, nebo si prohlédnou itinerář, případně si přehrát celou cestu (resp. všechny instrukce) na displeji telefonu.

Navigujeme

Navigace Aura z grafického hlediska nepřekvapí žádnými výstřelky. Samozřejmě ji lze používat jak na výšku, tak na šířku. V horní části okna se zobrazuje aktuální teplota (stahuje se z Internetu, takže v zahraničí si nechte zajít chuť, pokud nechcete sponzorovat operátora) a většinou (ale ne vždy) i rychlostní omezení na dané komunikaci. Pokud máte problémy s dodržováním rychlosti, můžete si nastavit varování zvukovým signálem při překročení povolené rychlosti. Po pravé straně najdeme tlačítka pro přiblížení a oddálení mapy a přepnutí mezi 2D a 3D režimem. Na tomto místě bych chtěl zmínit příjemnou vychytávku: běžně 3D pohled ukazuje cestu poměrně daleko dopředu, když se ale blížíte k odbočce, “kamera” se o něco zvedne, díky čemuž získáte mnohem lepší přehled o tom, jak vypadá situace a co vás čeká.

Navigace ve městě Navigace ve městě

Pole v dolní části nejsou proti Sygic Mobile Maps konfigurovatelná, takže si nemůžete nastavit, co zde bude Aura zobrazovat. Zcela vlevo je schematický ukazatel směru, kterým máte jet, následuje údaj o vzdálenosti k nejbližší odbočce, dále menším písmem počet kilometrů zbývajících do cíle a aktuální rychlost. Do obrazu vstupují i další prvky: kromě asistenta jízdy v pruzích (moc šikovná záležitost!) také například náhledy směrových cedulí. Ty významně usnadňují odbočování – z navigace například zjistíte, že další odbočka má směřovat na Brno a pak už jen stačí sledovat značky. Tapnutím na mapu můžete nahlásit hlídku dopravní policie nebo nehodu, o níž pak budou informováni všichni ostatní uživatelé Sygicu, kteří daným místem budou projíždět.

Směrová tabule, informace o počasí a asistent jízdy v pruzích Směrová tabule, informace o počasí a asistent jízdy v pruzích

Jak jsem uváděl výše, český mluvčí si nezískal mé sympatie, takže mě na cestách provázela slovenština. Aura patří k méně “ukecaným” navigátorům, což mnozí jistě ocení, leč někdy je kvůli tomu nutné nejen bedlivě naslouchat, ale také sledovat displej. Typickým příkladem jsou hlavní silnice, které na křižovatce odbočují vpravo. Navigace je někdy hlásí, jindy prostě považuje za samozřejmé, že budete pokračovat po hlavní. Instrukce jsou hlášeny s předstihem s ohledem na to, jakou rychlostí jedete – na dálnici dostanete první informaci o odbočce dva kilometry předem, mimo město 700 metrů před a ve městě dle situace. Nestalo se mi, že by navigace nestíhala – když třeba následuje sekvence odboček v těsném závěsu za sebou, předem hlásí například: “Odbočte vpravo a pak odbočte vlevo,” nebo “Použijte třetí výjezd a pak se držte vlevo.”

Užitečné je automatické přepínání denního a nočního režimu, kdy po západu slunce navigace nastaví tmavé schéma, aby se displej neodrážel do čelního skla a neobtěžoval řidiče a posádku přílišným jasem. Stejně reaguje i v případě vjezdu do tunelu (pokud tedy ví, že je v daném místě tunel), kde naviguje i bez GPS signálu (resp. navigace “jede” stejnou rychlostí, jakou jste se pohybovali před ztrátou družicového signálu).

Po setmění a v tunelu přepne Aura na noční režim Po setmění a v tunelu přepne Aura na noční režim

Další funkce

V menu najdete také položku Komunita, skrze kterou se můžete spojit s ostatními uživateli. Praktické využití této funkce, kterou bychom u navigace nečekali, jsme ale nenašli.

V sekci Info jsou čtyři položky:

Sekce Info Sekce Info

  • Doprava – i když jsme byli připojeni k Internetu a přihlášeni k serveru, nebyla tato položka aktivní.
  • Cestovní deník – poskytuje poměrně detailní informace o provedených cestách. Kromě doby, vzdálenosti, minimální a maximální nadmořské výšce, rychlosti, celkovém převýšení a mapy celé trasy si můžete prohlížet grafy s terénním profilem, rychlostní křivky, grafy zrychlení a další. Zejména grafické výstupy působí dojmem, jako byste sledovali telemetrii vozu formule 1 :).

    Záznamy cestovního deníku Záznamy cestovního deníku

  • Počasí – ukazuje meteorologickou situaci v nejbližším velkém městě včetně předpovědi na šest dnů dopředu. Níže se pak zobrazuje aktuální počasí ve všech velkých městech, jejichž mapy máte stažené. Tapnutím se dostanete k podrobnostem jako je rosný bod, vlhkost vzduchu, tlak, rychlost a směr větru a několik dalších údajů. Využitelnost této funkce samozřejmě závisí na dostupnosti Internetu, takže v zahraničí, pokud nechcete platit roamingové sazby, se jí nejspíš vzdáte.

    Předpověď počasí alá Sygic Předpověď počasí alá Sygic

  • Info o zemi – informace o dopravních pravidlech ve více než sedmdesáti evropských a asijských zemích. Kromě rychlostních limitů na dálnici, silnici pro motorová vozidla, mimo město a ve městě, jsou u každé země uvedeny povolené promile alkoholu v krvi, zda je či není povinnost svítit ve dne a používat zimní pneumatiky v zimě. Hodit se může telefonní předvolba země. V detailech je uvedena používaná měna, počet obyvatel, časová zóna, používané jednotky a další zajímavosti.

V nastavení můžete poměrně detailně nakonfigurovat celou aplikaci podle svých požadavků. Samozřejmostí je možnost volby, zda hodláte používat placené silnice, případně jestli má být počítána nejrychlejší, nejkratší, nebo ekonomická cesta. Bohužel nejen k této sekci budu mít výtku: ačkoli má LG Optimus One poměrně slušné rozlišení displeje 320 x 480 px, některé texty se v režimu na výšku nevejdou na obrazovku. Bez otočení telefonu na šířku je často dekódování textu na základě několika prvních slov poměrně složitým rébusem.

Praktické zkušenosti

Navigaci jsme testovali po dobu jednoho týdne na cestách Moravskoslezského kraje. Právě v tomto regionu byla rozhodnutím ministra dopravy pozastavena celá řada staveb, které tak zůstaly nedokončené. Proč tuto skutečnost zmiňujeme? Z prostého důvodu: mapové podklady mnohé z uvedených staveb považují za funkční, z čehož vyplývá, že s nimi navigace počítá při plánování. Například dálniční nájezd ze Studénky na D1 měl sice už dávno stát, ve skutečnosti se po něm ještě v létě proháněly bagry a dnes stále není funkční. Aura ho ale eviduje jako zprovozněný, takže při cestě z Ostravy do Studénky směruje řidiče na něj. Pokud situaci neznáte, dojedete k uzavřenému sjezdu, přes který vás Aura bude chtít svést z dálnice. Asi jen málokdo si odváží porušovat zákaz vjezdu a k tomu ještě prorážet zátarasy, nemluvě o jízdě v rozbahněném terénu, takže s největší pravděpodobností budete pokračovat dál. Navigace přepočítá cestu a svede vás na následujícím, tentokrát již funkčním sjezdu. Radovat se ale nebudete dlouho: Aura vás následně pod dálnicí nasměruje čelem vzad a pokud ji uposlechnete, povede vás opět na nefungující sjezd u Studénky. Méně chápaví řidiči takto mohou s virtuálním navigátorem strávit třeba celé odpoledne :).

S podobným problémem se budete potýkat i v případě, že v obci poblíž uzavřeného sjezdu zadáte navigaci cestu do Ostravy. Tak, jako všechny cesty vedou do Říma, vede logicky nejrychlejší cesta na dálnici – tedy nejkratší cestou k naší oblíbené zakonzervované stavbě.

Budiž, tak má Sygic k dispozici novější mapy. Až bude sjezd dobudován, bude vše v pořádku, řeknete si možná. Pak ale narazíte na další chybičku: jedete-li z Ostravy do Brna, hlásí Aura před sjezdem na Bravantice navigace rychlostní omezení – nejprve na 100 km/h, pak na 80 km/h a nakonec na 60 km/h. Pokud byste se nechali zviklat zvukovou výstrahou, že jste právě více než dvojnásobně překročili rychlost, mohli byste způsobit ostatním řidičům docela nepříjemný šok. Jezdit po dálnici šedesátkou přeci jen není zrovna obvyklé a bezpečné. Kde je problém? Paradoxně tentokrát ve starých datech: do konce roku 2009 dálnice u Bravantic končila, muselo se z ní sjet a pokračovat po okreskách. Před sjezdem byla postupně snižována rychlost až na zmíněných 60 km/h. I více než rok poté a přesto, že Aura eviduje úsek jako otevřený, stále vede v patrnosti stará rychlostní omezení.

Nesmyslné rychlostní omezení na D1 před Bravanticemi Nesmyslné rychlostní omezení na D1 před Bravanticemi

Za toto si Sygic zaslouží asi největší kritiku. Budiž, dá se pochopit, že podklady neodpovídající zcela realitě, jsou věcí dodavatele. Nicméně má-li navigace připojení k Internetu, očekávali bychom, že si stáhne nějaké “rozdílové aktualizace,” bude vědět, že je daná cesta mimo provoz a nebude s ní počítat.

Narazili jsme také na další problém: na ostravské ulici Místecká je nejvyšší povolená rychlost 80 km/h. I když jsme jeli přesně podle předpisů, pod jedním z mostů začala Aura protestovat, že jsme překročili rychlost o 30 km/h. Marně jsme hledali značky, které by v daném úseku snižovaly nejvyšší povolenou rychlost na 50 km/h. Problém byl patrně v tom, že navigace načetla nejvyšší povolenou rychlost na mostě nad Místeckou. Ostatně na zobrazování povolené rychlosti doporučujeme se nespoléhat – leckdy ukazuje vysloveně nesmyslné údaje.

Aktuálnost mapových podkladů naopak v pozitivním světle ukázal úsek kolem nového mostu ve Studénce, který je postaven namísto starého, jež se v srpnu 2008 zřítil do kolejiště před projíždějící vlak. Nový most je veden trochu jinak než původní a následkem toho přibyly kousek za ním dva malé kruhové objezdy. I když byla stavba otevřená v červenci 2009, Aura správně hlásila oba objezdy i jejich odbočky. Ostatně nebudete-li se pohybovat kolem pozastavených staveb, pak budete s mapovými podklady velmi pravděpodobně hodně spokojení. Podklady očividně obsahují informace o třídě silnic a někde i o povolené rychlosti, takže se nestane, že by vás Aura tahala po polních cestách jen proto, že je to přes ně o pár metrů kratší (jak se nám opakovaně stávalo s Garminem).

Kruhovými objezdy ve Studénce z roku 2009 vás Aura provede správně Kruhovými objezdy ve Studénce z roku 2009 vás Aura provede správně

Pochválit musíme svižnost aplikace a plynulost vykreslování. Nezachytili jsme žádné zdržení, ani dodatečné “vyskakování” později natažených objektů. Reakce jsou velmi rychlé – pokud například špatně sjedete z dálnice, tak ještě na sjezdu dojde k přepočtu trasy a než dojedete na první křižovatku, už dostáváte instrukce kudy dál. V tomto směru není testovanému produktu co vytknout. Rychlost reakcí samozřejmě jde ruku v ruce s rychlostí a přesností GPS čipu – čím dříve telefon zaznamená, že jste odbočili z trasy, tím dříve software provede korekce trasy.

Resumé

Aura je v každém ohledu dobrá navigace, která obstojí ve srovnání i s nejdražšími “krabičkami.” Vyznačuje se rychlosti, přívětivým uživatelským rozhraním a velmi slušnou logikou plánování tras. Selhává jen v zobrazování aktuální povolené rychlosti a občas jí může zamotat hlavu ještě nezprovozněná silnice. Na základě týdenního testování můžeme tento navigační software doporučit jako spolehlivého navigátora.

Poznámka: v létě jsme testovali Sygic Mobile Maps při naší cestovní dovolené po Balkáně. Kromě Albánie jsme byli maximálně spokojeni a za 4 500 kilometrů jsme našli jen dvě místa, kde jsme měli drobné výtky (v jednom případě šlo o nenahlášení odbočení a ve druhém jsme se podívali na cestu pro traktory). Mohli jsme srovnat v podobných podmínkách klasickou navigaci Garmin a musíme uznat, že Sygic ji převyšuje přinejmenším o jednu délku.

Vyhrajte navigaci Sygic Aura v soutěži!

Zaujala vás navigace Sygic Aura? Můžete ji mít zcela zdarma – právě tento hrajeme v narozeninové soutěži o tři licence!

Informace o aplikaci Sygic Aura

Testovaná verze: 2.1.2 R-20021
Licence: placená aplikace, možnost otestovat na 7 dnů zdarma, licence s kompletními mapami Evropy stojí 59,99 EUR (cca 1 450 Kč)
Stránka výrobce: www.sygic.com
Stránka programu: aura.sygic.com
Stránka AndroLib: www.androlib.com/android.application.com-sygic-aura-qizpC.aspx
Stránka AppBrain: www.appbrain.com/app/aura-gps-navigation/com.sygic.aura
Počet stažení dle AppBrain: 50 000 až 250 000
Hodnocení dle AppBrain: 3,69/5
Velikost aplikace v telefonu: 8,98 MB
Podporuje přesun na SD kartu: ano (mapy jsou ukládány na kartu automaticky)
Seznam podporovaných telefonů: http://sygic.com/aura/list/
QR kód:

QR kód aplikace Sygic Aura QR kód aplikace Sygic Aura

Karel Kilián
O Autorovi - Karel Kilián

Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (105)