SvětAndroida doporučuje: 22 aplikací pro vedení poznámek a úkolů
- Recenze
- Karel Kilián
- 10.10.2013
- 26
Kam si zapíšete “geniální myšlenku”, která vás najednou napadne, abyste ji nezapomněli? V jakém systému evidujete své plány a úkoly, které chcete realizovat? Do jaké aplikace si napíšete nákup, který chcete obstarat? Který program otevřete, když si chcete dělat poznámky z vyučování, porady, setkání, …? Nejen na tyto otázky odpovídali redaktoři našeho portálu nominacemi svých oblíbených aplikací. Je tu 39. kolo cyklu SvětAndroida doporučuje, které věnujeme aplikacím na zapisování poznámek a úkolů.
Jak funguje cyklus SvětAndroida doporučuje/Čtenáři doporučují?
- Na úplném začátku v redakci vyhlásíme téma pro následující kolo seriálu SvětAndroida doporučuje. Redaktoři mají týden na to, aby nominovali své oblíbené programy.
- Po uzávěrce týden připravujeme článek SvětAndroida doporučuje na dané téma, který vychází první lichý čtvrtek v měsíci.
- Pod článkem je formulář, skrze který mohou čtenáři nominovat aplikace, jež v redaktorských nominacích nebyly. Uzávěrka je týden po vydání článku.
- Poté opět týden připravujeme článek Čtenáři doporučují. Vychází druhý lichý čtvrtek v měsíci,
Pořadí ve článku
Pořadí ve článcích z cyklů SvětAndroida doporučuje a Čtenáři doporučují je určeno podle následujícího klíče:
- Podle počtu nominací; více nominací = lépe,
- v případě shody podle hodnocení aplikace v Obchodě Google Play (v případě, že má aplikace placenou a neplacenou/zkušební verzi, počítá se hodnocení té, která je zdarma nebo levnější); vyšší hodnocení = lépe,
- v případě shody podle počtu hodnocení v Obchodě Google Play; více hodnocení = lépe,
- v případě shody podle počtu pětihvězdičkových hodnocení; více hodnocení = lépe.
V tomto kole jsme přijali 23 nominací 22 aplikací od šesti redaktorů. Z toho je zřejmé, že shoda panovala pouze na jedné aplikaci, ve všech ostatních případech rozhodovala známka a počet hodnocení v Obchodě Play. Jednoznačným rekordmanem se stal Petr Michal, který naší sbírku obohatil o neuvěřitelných třináct aplikací.
Evernote
Evernote vyhrál v tomto kole, protože ho nominovali dva redaktoři. Jako prvnímu dejme slovo Ondřeji Mikovi, který napsal: “Evernote funguje výborně při správě z více zařízení – osobně ho používám v telefonu, tabletu, na soukromém notebooku nainstalovaný jako aplikaci, na firemním jako doplněk Chromu a vše funguje ideálně. Synchronizace je blesková a do poznámek je možné vkládat i fotografie, zvuky a další přílohy. Výborně se v něm tvoří například recepty pro vlastní použití. Používám neplacenou verzi.”
Druhým zastáncem aplikace, jejímž symbolem se stala hlava slona na zeleném pozadí, je Karel Kilián. “Říci jeden hlavní důvod, proč používat Evernote, asi dost dobře nejde, protože argumentů pro tento program je celá řada. Těší mě, že i při mém velmi intenzivním používání se stále ještě vejdu do bezplatného tarifu. Oceňuji dobře fungující synchronizaci – poznámky si ukládám prakticky ze všech zařízení, na kterých se v průběhu dne vyskytuji. Evernote používám k ukládání nápadů, úkolů, ale třeba také k poznamenání témat, o kterých chci psát, nebo uložení novinek, jež hodlám zpracovat. Nejsilnější stránkou Evernote jsou dle mého mínění sešity a štítky, usnadňující práci, orientaci a filtrování poznámek. Na základě tipů Libora Kříže používám Evernote již skoro dva roky jako GTD nástroj, který výrazně zvýšil mou produktivitu a efektivitu práce. Pokud by někoho zajímaly detaily, odkazuji na článek Jak realizuji GTD s pomocí programu Evernote.”
Také autoři Evernote v Obchodě Play na prvním místě zmiňují synchronizaci poznámek mezi zařízeními i platformami. Aplikace jsou k dispozici pro Windows, iPad, iPhone, iPod Touch, Android, Windows Phone, Blackberry, WebOS a Mac OS X. Ke svým datům se ale dostanete odkudkoli a z jakéhokoli zařízení i přes webové rozhraní. Podívejme se v bodech na hlavní vlastnosti verze pro Android.
- Možnost vytváření, vyhledávání a sdílení poznámek z chytrého telefonu či tabletu.
- Synchronizace všech poznámek přes cloudové úložiště mezi více zařízeními.
- Vytváření a editace textových poznámek či “odškrtávacích seznamů”.
- Snadná organizace s pomocí poznámkových bloků a štítků.
- Možnost odesílání poznámek do Evernote e-mailem nebo přes systémové sdílení.
- Sdílení poznámek s přáteli a kolegy prostřednictvím sociálních sítí Facebook a Twitter.
- Poznámky s obrázkem či fotografií.
- Po posledních aktualizacích lze navíc k poznámce určit termín, kdy vám bude připomenuta upomínkou.
Zdarma, nebo zaplatit?
Aplikace je sama o sobě k dispozici naprosto zdarma. Můžete si ale zaplatit prémiové členství za 5 eur měsíčně (cca 130 Kč) nebo 40 eur ročně (cca 1050 Kč), se kterým získáte:
- Možnost uložení poznámek pro offline přístup.
- Vaši přátelé a kolegové budou moci upravovat poznámky, které s nimi sdílíte.
- Možnost zabezpečit aplikaci PINem.
- Větší kapacita úložiště – možnost nahrát měsíčně až 1 GB dat s poznámkami o velikosti až 100 MB.
- Chytřejší vyhledávání – hledání v PDF a připojených dokumentech, nalezení textu v obrázcích.
Aplikaci Evernote pro Android si stáhlo více než deset milionů uživatelů a i při tomto počtu si dokázala udržet skvělé hodnocení 4,7 z 5 možných. Jedním ze spokojených uživatelů je Michal Maňák, který ke svému pětihvězdičkovému hodnocení napsal následující komentář: “Nejlepší aplikace na poznámky na jakékoliv zařízení. Dost paměti i pro free účet, jednoduché a přehledné ovládání. Hodně možností pro vkládání poznámek nebo metadat od času, souborů až po polohu (což lze využít i pro vyhledávání).”
|
Zdarma |
DGT GTD & Task List
Druhá příčka náleží aplikaci s na první pohled složitým názvem: DGT GTD & Task List. Jejím zastáncem je Petr Michal, který do dnešního přehledu nominoval neuvěřitelných 13 programů. Petr se v tomto případě zdržel komentáře, takže budeme čerpat z Obchodu Play. Jedná se o program, určený pro správu úkolů, “odškrtávacích” seznamů, nákupních lístků a dalších věcí, které potřebujete nebo chcete udělat.
Z vlastností autoři zdůrazňují:
- Organizování úkolů do složek, kontextů, podle umístění, tagů, hvězdiček a podřízených úloh.
- Možnost uspořádání položek v nekonečné hierarchii.
- Pokročilé možnosti opakování.
- Automatické vytvoření úlohy při zmeškání hovoru.
- Upozornění.
- Uspořádání poznámek do složek.
- Světlé a tmavé grafické téma.
- Synchronizace s Toodledo.com.
- Možnost synchronizovat skrze Dropbox nebo FTP účet
- Zálohování a obnovení do/z Dropboxu.
- Podpora aplikací Llama a Tasker.
- Schopnost práce ve více oknech na vybraných telefonech Samsung.
- Widget s možností posouvání obsahu a změny velikosti (pouze pro Android 3.x a 4.x).
Z několika stovek pětihvězdičkových hodnocení vybíráme následující komentář spokojeného uživatele: “Výborná aplikace pro úkoly. Využívám úkoly intenzivně a tak jsem vyzkoušel mnoho aplikací. Tahle je nejlepší. Spolehlivá, mnoho nastavení, možnost přizpůsobit si widgety na obrazovce. V součinnosti s aplikací Toodledo na PC nemá chybu.”
DGT GTD & Task List má v Obchodě Play po více než 100 000 instalací stejně vynikající známku, jako Evernote – tedy 4,7 z 5 možných. Použít ho můžete na Androidu 2.2 a novějším, instalační baliček je velký 1,8 MB.
Trello – Organize Anything
Posouváme se ke dvěma aplikacím se známkou 4,6, z nichž díky většímu počtu hodnotících uživatelů patří vyšší pozice programu Trello. Nominujícím je opět Petr Michal, který popisuje: “Aplikaci bych přirovnal jako mutaci Evernotu a SimpleNotu. Na druhou stranu je aplikace docela propracovaná a nabízí potřebné funkce.”
Autoři označují svůj program za “nástěnku se superschopnostmi”, která je jednoduchá na používání a velice flexibilní. S Trellem budete vědět, co je potřeba udělat, kdo to bude dělat a jaká akce má následovat. Vše je okamžitě synchronizováno a zálohováno na Trello.com, odkud je možné k datům také přistupovat přes webové rozhraní.
Aplikace vám pomůže vytvořit řád a pořádek ve všech úkolech, na kterých pracujete. Můžete ji používat sami, nebo spolupracovat s dalšími uživateli. Zapište si své nápady na karty a uspořádejte je do seznamu. Ke každému záznamu lze přidat:
- “Odškrtávací seznamy” pro sledování průběhu akce a splněných úkolů.
- Komentáře k aktualizaci pro spolupracovníky.
- Fotky a videa.
- Informaci, kdo pracuje na dané kartě.
Spokojený uživatel Radek Darebný například o tomto programu napsal: “Výborný pro firemní i osobní využití. Perfektní úkolovník pro jednoduché projekty ve více lidech. Velmi intuitivní ovládání základních funkcí, které se každému vryje hned pod kůži. Mobilní aplikaci chybí filtrování karet, což považuji za velké minus, ale i tak dávám 5, protože je s tím plánováno na další update. Po dvou projektech, velká spokojenost.”
Trello dosud zaznamenalo více než sto tisíc instalací a od hodnotících uživatelů dostalo průměrnou známku 4,6. Instalovat můžete na Android 2.3 a vyšší, balíček má 6,5 MB.
|
Zdarma |
Simpletask
“Tato aplikace také stojí za zmínku, jelikož se jedná o bezplatnou variantu todo.txt. Tak neváhejte vyzkoušet”, napsal nominující Petr Michal. V tomto případě jde o jednoduchý program, který může být šikovným “úkolníčkem” a jednoduchým GTD nástrojem, ale nemá žádné větší ambice – patrně podle hesla “V jednoduchosti je síla”. K synchronizaci úkolů mezi více zařízeními používá cloudové řešení todo.txt.
Co tedy Simpletask nabízí?
- Skutečné GTD bez zbytečných upozornění zvonky a píšťalkami.
- Seznam je ukládán do Dropboxu ve formátu todo.txt.
- Komplexní možnosti filtrování a řazení.
- Rychlý filtr úkolů pomocí levé a pravé nabídky.
- Rychlá změna seznamů a štítků pro různé úkoly.
- Vytvoření připomenutí kalendáře pro specifické úkoly přímo z aplikace.
- Možnost sdílet všechny nebo vybrané úkoly pomocí systémového sdílení.
Překvapivě má tento program pouze něco mezi 1000 a 5000 instalacemi, takže s komentářem českého uživatele tentokrát neposloužíme. Autor nabízí možnost poděkovat zakoupením verze “donate”, která stojí necelých 80 Kč a je z funkčního hlediska zcela identická.
Simpletask lze instalovat na Android 4.0.3 a novější, instalační balíček má pouhých 742 KB. V Obchodě Play má velmi pěknou známku 4,6.
|
Zdarma |
77,78 Kč |
Google Keep
Na řadu přichází kvarteto programů se známkou 4,5, z nichž nejvýše se díky největšímu počtu hodnotících uživatelů usadila aplikace Google Keep. Ta sice není v Obchodě Play dlouho, přesto si již stačila získat celou řadu přívrženců. Jedním z nich je i náš grafik Tomáš Očadlý, který doporučuje pro poznámky právě tento program: “Říká se, že v jednoduchosti je síla. Tímto mě oslovil Google Keep, který je jednoduchý a vždy po ruce. Od posledního updatu umožňuje i upozornění, což mi rozhodně přijde vhod, čímž u mě splňuje všechny potřebné funkce úkolníčku a poznámek.”
Google Keep umožňuje rychle zachytit vaše myšlenky, nápady a úkoly, případně je připomenout upozorněním v daném místě nebo čase. Kromě prostých textových poznámek lze vytvářet “odškrtávací” seznamy, hlasové poznámky, přidávat a popisovat fotografie. Uložené poznámky okamžitě k dispozici na všech zařízeních.
S Google Keep budete moci:
- Ukládat si poznámky, seznamy a fotografie.
- Použít připomenutí důležitých poznámek přes Google Now.
- Automaticky přepisovat hlasové poznámky do textu.
- Použít widget pro rychlé zachycení myšlenky.
- Barevně odlišit poznámky pro jednodušší orientaci.
- Přesouvat již neaktivní poznámky do archivu.
- Přepínat mezi několika účty.
- Používat poznámky z libovolného místa – jsou bezpečně uloženy v cloudu a jsou dostupné na internetové adrese http://keep.google.com.
Aplikaci si zatím nainstalovalo více než pět milionů uživatelů, kteří ji v průměru ocenili známkou 4,5. Instalační balíček, velký 2,5 MB, můžete zdarma použít na Androidu 4.0 a vyšším.
Výhody aplikace shrnul ve svém komentáři její spokojený uživatel Jiří Leipert: “Hned po instalaci zjišťuji, že je to, co mi dlouho chybělo, takto potřebují zaznamenávat a sdílet, archivovat a mít na všech zařízeních s Androidem, webem či Drivem.” David Moidl se pak odvážil srovnat s konkurenčním programem: “Zatím naprostá spokojenost. Na synchronizované poznámky jsem doposud používal Evernote, ale přišlo mi, že na moje skromné využití je to zbytečně komplexní aplikace. Keep mi i v současné verzi naprosto stačí, protože já jsem ani od Evernote nikdy nechtěl víc, než synchronizovat text, TODO list nebo obrázek. Za mě tedy Keep klidně může zůstat, jaký je :)”
|
Zdarma |
Wunderlist – To-do & Task List
S Wunderlistem se vracíme k tipům Petra Michala, který tento program vyzdvihuje proti všem ostatním, jež vyzkoušel a nominoval: “Pro mne v tuto chvíli nejpoužitelnější aplikace, která má vše, co potřebuji – “inteligentní přidání úkolu”, možnost opakování, nastavení data včetně upozornění, přidání tagu, přidávání podřízených úkolů a poznámek. Aplikace je dostupná i pro ostatní platformy (Mac, Windows) a také online na webu. Aplikace Wunderlist existuje také ve verzi Pro, která je placená a nabízí pokročilejší funkce.”
Ať už vedete svou firmu, plánujete dobrodružství nebo připravujete nákupní seznam, Wunderlist je zde, aby vám pomohl to udělat. Aplikaci věnovala pozornost celá řada médií, včetně renomovaných serverů, jako jsou The New York Times, The Verge, TechCrunch, Lifehacker, The Guardian, Wired a Vanity Fair. CNET v recenzi napsal: “Krása Wunderlistu spočívá v jeho jednoduchosti. Snadno synchronizuje mezi všemi hlavními platformami a jeho rozhraní se skládá především z úkolů a seznamů.”
Z hlavních prezentovaných funkcí jmenujme:
- Synchronizace napříč všemi zařízeními.
- Snadné sdílení seznamů s přáteli, kolegy, rodinou a možnost spolupráce na týmových projektech.
- Intuitivní design a přívětivá připomenutí vám nedovolí zapomenout důležité termíny nebo dárky k narozeninám.
Zdarma, nebo zaplatit?
Jak již zmiňoval Petr – Wunderlist lze používat zdarma, nebo si můžete za 4,99 dolarů měsíčně či 49,99 dolarů ročně zaplatit verzi Pro. Za tuto částku získáte:
- Možnost přidat komentář a zahájit konverzaci s členy týmu, podílejícími se na úkolu. Můžete přidat zpětnou vazbu, položit otázku nebo vlastní názor.
- Připojování fotografií, tabulek, prezentací, PDF dokumentů, videí a zvukových nahrávek k úkolům.
- Přidělování úloh kolegům, spolužákům a přátelům.
- Neomezený počet podřízených úkolů umožňuje rozdělit složitější úlohy na jednotlivé kroky.
Z více než milionu uživatelů, kteří si tento program nainstalovali, budeme citovat tento názor: “Pro mě nejlepší, přesto má několik ale. Někomu nemusí vyhovovat, že nejsou aplikované možnosti GTD managementu správy úkolů. Dále mě překvapuje, že aplikace pro telefon nabízí komplexnější správu úkolů než desktop nebo webová aplikace (např. notifikaci přes e-mail, nastavení hodiny výstrahy). Přesto doporučuji. Synchronizace funguje na jedničku, velmi pěkné grafické zpracování a přehršel funkcí dělá tuto aplikaci jako jednu z nejlepších pro evidenci a sdílení úkolů. A je zdarma”
Program můžete instalovat na Android 2.2 a vyšší, počítejte ovšem s dostatkem místa – instalační balíček je pěkný bumbrlíček, protože má 14 MB. Průměrná známka 4,5 je ale pěkným lákadlem.
|
Zdarma |
Tasks
Existují situace, kdy jsou nejvhodnějším nástrojem jednoduché “odškrtávací seznamy”. Bývají součástí komplexních aplikací, včetně mnoha zde uvedených, ale nyní se podíváme na aplikaci, která se orientuje výhradně na tento způsob.
Tasks doporučil Karel Kilián: “Například pro zapsání nákupního lístku, seznamu věcí nebo úkolů, které je nutné postupně splnit, používám Google Tasks (občas překládané jako “Úkoly Google”). Vyhovuje mi jejich jednoduchost, přímočarost a synchronizace mezi více zařízeními skrze cloud. Ke svým “úkolníčkům” se tak bez problémů dostanu z telefonu, tabletu, ale i z počítače, kde jsou dostupné v GMailu a Kalendáři Google. Pro Android existuje řada aplikací, využívajících právě tuto platformu, ale po vyzkoušení několika z nich nejvíce vyhovuje provedení od Bitspinu (mimochodem autorů geniálního budíku Timely). Nabízí jednoduché přidávání seznamů i úkolů, má rozhraní ve stylu Holo UI, rychlé mazání dokončených úloh, možnost sdílet seznam úkolů a výběr mezi světlým a tmavým tématem. Autoři tak zachovali jednoduchost myšlenky Google Tasks a zabalili ji do odpovídajícího balení.”
V oficiálním popisku pochopitelně nechybí zmínka o synchronizaci s Google Tasks, přičemž cílem snahy autorů je přinést veškerou funkcionalitu webové verze do telefonu či tabletu. Jako další klad je prezentován vzhled a ovládání ve stylu Holo UI, což rozhodně chválíme, neboť si uživatelé nemusí zvykat na specifickou práci s aplikací. Další funkce si představíme v bodech:
- Možnost nastavení termínu a připomenutí.
- Práce s více seznamy úkolů.
- Widgety.
- Podpora více účtů Google.
- Světlé a tmavé téma.
- Snadné sdílení z ostatních aplikací do Tasks.
- Možnost seřadit položky jejich přetažením, podle termínu, či abecedně.
Zdarma, nebo zaplatit?
Aplikace je dostupná zdarma ve verzi, která po deseti dnech začne zobrazovat reklamní proužky, nebo za necelou dvacetikorunu bez reklamy. Co do funkčností obě verze nabízejí stejné funkce a možnosti.
Jeden z uživatelů hodnotí Tasks takto: “Nepoznáte, že jde o aplikaci třetí strany, tak krásně splyne s vestavěnými aplikacemi telefonu. Rychle si ji zvyknete používat, protože je prostě skvělá a na úkoly ta nejlepší.” Svůj názor k pětihvězdičkovému hodnocení přidal také David Bittner: “Pokud rádi používáte úkolníček, tak tahle aplikace je perfektně synchronizovaná s desktopovou verzí na Gmailu… takže není problém přidávat a splňovat úkoly kdekoliv. Navíc umí i upozornění, což se hodí. A pokud potřebujete připojit více účtů, tak taky nezklame :) Jedním slovem – PERFEKTNÍ”
Verzi zdarma si dosud nainstalovalo více než půl milionu uživatelů, kteří programu dali známku 4,5. Instalovat můžete na Android 2.2 a novější, přičemž stahovat budete balíček velký 2,6 MB.
Todo.txt
Dostáváme se k jedinému programu dnešního přehledu, který existuje pouze v placené verzi. Todo.txt nominoval Petr Michal, který napsal: “Jedna z mých nejoblíbenějších aplikací pro zapisování úkolů, která funguje velice jednoduše, a to tak, že aplikaci povolíte přístup do svého cloudu (podporuje Dropbox a Ubuntu One). Poté aplikace jednoduše vše zapisuje do souboru, který je normálně čitelný a lze ho upravovat jakýmkoliv editorem. Ze začátku je potřeba si zvyknout na syntaxi zapisování úkolů – to se lze po chvíli používání velice rychle naučit a pak je zapisování úkolů zábava. Určitě doporučuji vyzkoušet :-)”
Jako hlavní deviza Todo.txt je v Obchodě Play prezentováno ukládání dat do běžného textového souboru, narozdíl od většiny obdobných aplikací, využívajících vlastní formáty. Todo.txt pro Android umožňuje snadno přidávat, aktualizovat úkoly, nastavovat priority, přiřazovat k nim názvů projektů a kontextů, vyhledávat, filtrovat a označovat je jako dokončené. Podívejme se na seznam deklarovaných vlastností:
- Udržujte svůj seznam úkolů ve zdokumentovaném a čitelném formátu prostého textu.
- Uložte soubor todo.txt do Dropboxu pro přístup ze všech svých zařízení.
- Možnost zadat více úkolů v jediném vstupním poli.
- Dávkové aktualizace (dokončení, změna priority, smazání) více úkolů najednou.
- Rychlý filtr a skupinové úkoly podle projektu nebo kontextu.
- Vyhledávání podle klíčového slova.
- Řazení podle priority, data nebo čísla řádku.
- Možnost sledovat, jak dlouho byla úloha na vašem seznamu.
- Archiv dokončených úkolů v souboru Done.txt.
- Vytočení telefonního čísla nebo otevření e-mailu přímo z úkolu s telefonním číslem nebo e-mailovou adresou.
- Přidání jednoho nebo více úkolů do výchozího kalendáře.
- Seznam na domovské obrazovce v podobě widgetu s volitelnou velikostí a možností posouvání obsahu.
- Nastavení volitelné synchronizace ve zvoleném intervalu na pozadí.
- Sdílení vybraných úkolů nebo celého seznamu přes standardní systémovou nabídku.
- Odeslání textu z jiné aplikace jako nového úkolu pomocí systémového sdílení.
Aplikaci, kterou pořídíte za necelých 40 korun, si zatím koupilo přes deset tisíc uživatelů. Průměrná známka 4,5 svědčí o tom, že se jednalo většinou o uživatele spokojené. Instalační balíček o velikosti 1,4 MB můžete použít na Androidu 2.2 a novějším.
|
38,73 Kč |
Astrid Tasks & To-do List
Aplikaci Astrid Tasks & To-do List již v Obchodě Play nenajdete – 5. srpna ji společnost Yahoo přestala podporovat a stáhla ji z Obchodu Play. Přesto ji v našem přehledu zmiňujeme, ale pokud by vás zaujala, nezbude vám než pátrat v alternativních zdrojích.
Nominujícím redaktorem je v tomto případě David Mysliveček, který napsal: “Asi jedna z nejlepších aplikací, která slouží k plánování úkolů. Jednoduchá, přehledná, bohužel zrušená.”
Astrid zaznamenal během své existence více než čtyři miliony stažení a pro mnohé se stal nejen perfektním “to-do listem”, ale doslova osobním asistentem. Využití našel jak pro nákupní lístky či pochůzky, tak pro všechny myslitelné seznamy typu “co je potřeba udělat”, “co musím vidět”, “co chci navštívit” a “co hodlám přečíst”. Součástí byla i možnost připomenutí, abyste nezapomněli na termínované úkoly.
K dispozici byla i synchronizace mezi více zařízeními, která probíhala skrze vlastní cloud a nechyběla možnost spolupráce na projektech s dalšími uživateli. Funkce bylo možné rozšířit pomocí “power packu”, který přinášel zadávání úkolů hlasem a widgety ve více velikostech. Šikovná byla také spolupráce s aplikací Locale, díky které bylo možné nastavit si upozornění k místu (např. v obchodě s potravinami uměl Astrid připomenout, že jste chtěli koupit mléko).
Astrid se setkal s velmi pozitivními recenzemi v odborných médiích – kladně o něm psaly například servery Gizmodo, Lifehacker, FoxNews.com, Engadget a PCMag. Z uživatelů citujme například tento komentář: “Kvalitní synchronizace s Remember The Milk a přímé napojení na Agenda Widget. Aplikace pro ty, kteří oproti jednoduchosti upřednostní pokročilé funkce.”
Astrid Tasks & To-do List měl na konci své existence v Obchodě Play hodnocení 4,4. Bylo možné ho instalovat na Android 2.1 a vyšší, instalační balíček byl velký 4,9 MB.
|
Zdarma |
Inkpad Notepad
Pátou aplikaci dnešního přehledu používá Ondřej Mika, který o ní říká: “Je to jednoduchý zápisník umožňující snadné tvoření nákupních seznamů a krátkých poznámek v designu klasického řádkovaného bloku. Kromě aplikace pro Android lze poznámky spravovat i přes webové rozhraní. Já jsem si zaplatil odstranění reklam, ale i zadarmo je dobře použitelný, jen má pak omezený denní počet synchronizací.”
Inkpad Notepad je tedy alternativou ke klasickému poznámkovému bloku, který musel majitel nosit neustále při sobě. Kolikrát se přitom stalo, že notýsek zůstal někde zapomenutý, na což jste zpravidla přišli až v okamžiku, kdy jste ho potřebovali? Proti tomu mobilní telefon doma zapomene jen málokdo, takže stačí už jen šikovná aplikace na poznámky, a můžete vyrazit třeba na nákup.
K zadávání úkolů můžete použít také webové rozhraní na adrese www.InkpadNotepad.com, s čímž souvisí i jednoduchá synchronizace mezi více zařízeními skrze vlastní cloud. Pojďme si projít funkce, jež tato aplikace nabízí:
- Vytváření poznámek – InkPad je navržen tak, aby vypadal jako poznámkový blok a byl stejně jednoduchý na používání. Když otevřete InkPad, uvidíte seznam všech dosud vytvořených poznámek. Chcete-li přidat novou poznámku, klepněte na tlačítko “+” v dolní části obrazovky. První řádek textu bude automaticky použit jako titulek.
- Odškrtávací seznamy.
- Nákupní lístky.
- Automatické ukládání poznámek.
- Možnost zálohy dat na paměťovou kartu (není to ale nutné – aplikace ukládá data také do cloudu).
- Vyhledávání v poznámkách a úkolech s průběžným zobrazováním odpovídajících záznamů během zadávání.
- Sdílení poznámek skrze SMS, e-mail či jiné aplikace.
- Možnost změny velikosti písma.
Zdarma, nebo zaplatit?
Jak již řekl Ondřej: k dispozici je bezplatná verze s omezeným počtem čtyř synchronizací za den, maximálně 30 MB úložiště a reklamními proužky. Prostřednictvím “in-app nákupu” lze za 1,99 dolarů měsíčně (cca 38 Kč) nebo 19,99 dolarů ročně (cca 380 Kč) získat neomezenou verzi bez reklam.
Jeden z uživatelů napsal ke svému hodnocení: “Já sem s tímto po roce užívání zcela spokojen. Občas neumí háčky, ale jako seznam na nákup a podobně věci je to výborný program. Jednoduše poznámky, bez žádných desítek zbytečnosti kolem.” Program si zatím stáhlo přes deset milionů uživatelů a jeho průměrná známka v Obchodě Play je 4,4. Instalovat můžete na zařízení s Androidem 2.1 a novějším, přičemž stahovat budete jen 805 KB velkou “instalačku”.
Kalendář Google
Ačkoli dnešní díl SvětAndroida doporučuje není věnován kalendářovým aplikacím, Kalendář Google zde figuruje, neboť i tímto způsobem lze evidovat plánované úkoly. Zastáncem tohoto řešení je Petr Mišák, který se v minulých kolech vyprofiloval jako příznivec výchozích systémových programů od Googlu. Jinak tomu není ani v okamžicích, kdy plánuje svůj čas, úkoly a aktivity: “Pro plánování času a úkolů používám výhradně Google kalendář. Největší výhodu vidím v nativní podpoře Android zařízení a spontánní synchronizací úkolů v rámci Google účtu. Není tedy problém zapsat schůzku na PC, sednout do auta kliknout v telefonu na místo konání schůzky a nechat se odnavigovat. Jako samozřejmost beru upozornění na danou událost, nebo možnost sdílet mezi více lidmi.
Pokud se budeme bavit o klasickém úkolovníku, kde je možné jednotlivým úkolům přiřadit prioritu a podle toho je vyřizovat, tak zde jsem svého favorita ještě nenašel.”
Tento program patrně nemusíme podrobněji představovat nikomu, kdo někdy držel v ruce telefon nebo tablet s Androidem. Zběžně tedy zmiňme hlavní nabízené funkce:
- Možnost vytvářet, upravovat a mazat události.
- Zobrazení všech kalendářů najednou, včetně těch, které nejsou na serverech Googlu (např. kalendář na Exchange serveru, lokální kalendář v telefonu a další).
- Rychlé odeslání e-mailu všem pozvaným hostům.
- V případě použití kalendáře Google synchronizace mezi více zařízeními a snadná správa skrze jednoduché, interaktivní a pohodlné webové rozhraní.
Aplikace zaznamenala více než deset milionů instalací, na čemž má jistě podíl i fakt, že ji mnozí výrobci instalují do základní výbavy svých telefonů. Průměrná známka 4,2 na první pohled není příliš lichotivá, nicméně často plyne z nepochopení uživatelů. Jeden z mnoha tisíců uživatelů, kteří tento program hodnotili pěti hvězdičkami, napsal: “Kvalitní kalendář nabízí synchronizaci, barvy u různých událostí, přehledné rozhraní a další”
Program je možné instalovat na Android 4.0.3 a novější, přičemž stahovat budete 2,2 MB velký balíček. Asi nemusíme zdůrazňovat, že jako prakticky všechny programy od Google je i tento k dispozici zdarma.
|
Zdarma |
Evernote Widget
O aplikaci Evernote již byla řeč, nicméně její zastánce Karel Kilián nominoval ještě widget, který není součástí programu, ale v případě zájmu je možné ho stáhnout samostatně. “Mám na domovských obrazovkách svého telefonu jen vytaženo minimum widgetů, ale tento prostě mít musím. Nabízí totiž nejrychlejší přístup k rychlému zadání úkolu, díky kterému se nemusím prokousávat rozhraním programu. Tlačítka na widgetu si mohu vybrat dle svých potřeb, takže mám zobrazené jen ty, které opravdu využiji. Vyhovuje mi především rychlost celé operace zadání úkolu – stačí jednou klepnout na obrazovku a prakticky ihned mohu začít zapisovat.”
Měli bychom podotknout, že widget není možné používat samostatně – v každém případě je nezbytné mít nainstalovanou aplikaci Evernote. K dispozici je několik různých widgetů:
- Seznam úkolů, kterým můžete listovat se zobrazením připomenutí.
- Velký widget s úryvky posledních zobrazených poznámek.
- Malý widget s uživatelsky volitelnými zástupci pro vytvoření nové textové poznámky, snímku, zvukové poznámky a vyhledávání.
Výhodou tohoto widgetu je fakt, že bude fungovat, i když bude Evernote přesunutý/nainstalovaný na paměťové kartě.
Widget má hodnocení 4,3 po více než milionu instalací. Použít ho můžete na Androidu 2.3 a novějším, instalační balíček má 1,3 MB.
|
Zdarma |
Simplenote
Ne každý hledá složité aplikace, které zvládnou několik úkolů najednou – mnoho uživatelů preferuje jednoúčelové programy, které dělají jednu činnost, ale dělají ji dobře. Možná do této kategorie patří i aplikace, která má jednoduchost přímo ve svém názvu – řeč je o Simplenote. Nominujícím redaktorem je v tomto případě Petr Michal, který představuje: “Pěkná aplikace, která asi nesplňuje nároky náročnějších, ale své uživatele si najde.”
O mnoho sdílnější nejsou ani autoři – Simplenote prezentují jako snadný způsob, jak spravovat své poznámky, seznamy, nápady a další informace. Zmiňují také synchronizaci mezi více zařízeními. Hlavním kladem má být rychlost a efektivita práce – stačí program otevřít, zapsat si myšlenku a máte hotovo.
S rostoucím seznamem poznámek určitě oceníte také možnost vyhledávání, štítkování a připínání virtuálním špendlíkem.
Čtyři hvězdičky udělil této aplikaci Oskar Orság, který ji komentoval: “Slušná náhrada za Catch. Jednoduché a účelné, dobrá synchronizace. K dokonalosti mi chybí jen možnost přiložit soubor, případně pořídit foto.”
Program, který je k dispozici zdarma a jehož instalační balíček je velký 752 KB, můžete zkoušet na zařízeních s Androidem 4.0.3 a vyšším. V Obchodě Play má hodnocení 4,2.
|
Zdarma |
Doit.im | GTD
Dalším nástrojem, který vám pomůže “mít vše hotovo”, je Doit.im. Podle Petra Michala je to “Opět další pěkně propracovaný nástroj, který stojí za vyzkoušení. Aplikace se velmi příjemně používá, vytváření úkolů je také velmi příjemné. Jednotlivým úkolům lze opět nastavit následující detaily: datum splnění, projekt, tagy, detailní popis, místo. Opět nechybí podpora více platforem (Mac, Windows, Web a další). Ačkoliv je aplikace příjemná něco mi v ní chybělo.”
Autoři programu se chlubí dodržováním zásad GTD (Getting Things Done), konkrétně pětibodový postup “sběr, analýza/zpracování, organizace/uspořádání, přehled/zhodnocení a implementace/provedení”. Doit.im má ambice být něčím více, než jen aplikací na odškrtávání úkolů.
Pokud pracujete s více zařízeními, jistě využijete možnost synchronizace přes cloud mezi více platformami – kromě Androidu jsou podporovány také Windows, Mac, iPhone, iPad a prakticky odkudkoli se ke svým datům dostanete také přes webové rozhraní.
Jednu z výhod této aplikace zmiňuje ve svém komentáři v Obchodě Play Lukáš Hájek: “Nejlepší TODO List, a to hlavně proto, že je jediný, který se dá použít zároveň jako jednoduchý kalendář. Nechci totiž mít úkoly a kalendář ve dvou aplikacích ale jen v jedné. A to jde snad jen tady.”
V průměru Doit.im dostal od uživatelů známku 4,1 po více než deseti tisících instalací. Používat ho můžete na Androidu 2.1 a novějším zcela zdarma. “Instalačka” je velká 2,8 MB.
|
Zdarma |
Teambox
Tuto aplikaci taktéž nominoval Petr Michal, tentokrát ji ale ponechal bez komentáře. Teambox je, jak lze už z názvu tušit, nástroj, usnadňující týmovou spolupráci na projektech. Prioritou je snadné sdílení úkolů, nápadů, poznámek a souborů a poskytování komplexního přehledu o práci vašeho týmu. Aplikace pro Android je vlastně klientem webového prostředí, které je k dispozici na webu Teambox.com.
Funkce v bodech:
- Vytváření a správa úloh – snadná organizace týmů a projektů k dosažení větší transparentnosti a odpovědnosti, díky čemuž váš tým vykoná více práce.
- Zprávy o plnění úkolů – snadno zjistíte, jak pokračuje plnění úkolu a dosažení důležitých milníků.
- Správa souborů a obsahu – jednoduché sdílení, vyhledávání a práce na aktuálních dokumentech.
- Bezplatné ukládání souborů a integrace s Dropbox, Box a Disk Google.
- Týmová komunikace – zefektivnění pracovních konverzací.
- Diskuze – týmová komunikace je organizována a uložena v projektu. Snadný převod z diskuse do úkolů.
- Komunikace v reálném čase – HD videokonference, sdílení obrazovky a konverzace skupiny.
- Aktualizace úkolů je jednoduchá jako práce s e-mailem – vytvoření a reakce na úkoly a rozhovory přímo z Teamboxu nebo e-mailového klienta.
- Mobilní aplikace – umožňuje zůstat ve spojení skrze klienty pro iOS a Android.
- Webové rozhraní podporuje angličtinu, francouzštinu, němčinu, ruštinu, holandštinu, katalánštinu, španělštinu a portugalštinu.
Zdarma, nebo zaplatit?
Za aplikaci jako takovou nebudete platit nic. Také pokud váš tým čítá pět a méně členů, vystačíte s pěti projekty a 5 GB diskového prostoru, nebudete muset vytahovat peněženku. Chcete-li více, pak za pět dolarů měsíčně za každého uživatele dostanete neomezené úložiště, neomezený počet projektů, podporu pro cloudové disky Dropbox, Box a Disk Google, skupinový chat a prioritní podporu.
Teambox pro Android si dosud stáhlo přes deset tisíc uživatelů a jeho průměrná známka je 4,1. Klient je určen pro Android 2.2 a novější, stahovat budete soubor velký 2,5 MB.
NitroDroid
Posledním programem s hodnocením 4,0 a lepším je NitroDroid. Je také posledním, kterému se budeme věnovat do větší hloubky. Nominoval opět Petr Michal, kterému dáme slovo: “Velmi dobrá aplikace pro zapisování úkolů. Umí klasické věci jako přidávaní data, tagu a priority jednotlivým úkolům. Synchronizace dat je řešena pomocí Dropboxu nebo také Ubuntu One. Aplikace sama požádá o přístup k Dropboxu nebo Ubuntu One a můžete začít synchronizovat mezi různými platformami. Klientské programy jsou dostupné pro Mac, Windows, Ubuntu a přes online webovou verzi. Jediné, co mi na této aplikaci chybí, je přidávání podřízených úkolů.”
NitroDroid pro Android se snaží být odrazem desktopové verze programu Nitro, kterému se chce podobat dokonce i uživatelským rozhraním. Autoři se chlubí následujícími vlastnostmi:
- Krásné uživatelské rozhraní.
- Atributy úkolů, jako je priorita, termín a štítky.
- Různé typy třídění.
- Synchronizace s Dropboxem a Ubuntu One
- Grafická témata, vycházející z desktopové verze.
- Překlady.
Nitrodroid je k dispozici zcela zdarma, nevyžaduje ani žádné další pravidelné či jednorázové poplatky. Pokud chcete autora podpořit, můžete si za necelou dvacku koupit “donation” verzi. Výhodou je také fakt, že je šířen jako open-source a velikost je pouhých 646 KB. Od uživatelů zatím získala známku 4,0 a zaznamenala přes tisíc instalací.
Fetchnotes
Této a následujícím třem aplikacím se budeme věnovat jen velice zběžně, neboť jejich hodnocení v Obchodě Play je horší než 4,0, takže z pohledu uživatelů za dosud probranou konkurencí zaostávají.
Fetchnotes nominoval Petr Michal, který napsal: “Opět klasická aplikace pro zapisování úkolů s podporou hashtagů, dle kterých se úkoly dají třídit a pokud přidáte znak @ s uživatelským jménem, úkol se odešle právě danému uživateli.” Dodejme ještě, že znakem křížku # se vytvářejí kategorie.
Vlastnosti aplikace:
- Zcela zdarma.
- Snadná organizace a sdílení.
- Přístup z jakéhokoli zařízení.
- Přidání poznámky SMSkou, e-mailem a hlasem.
Po více než deseti tisících instalací má program známku 3,7. Instalovat můžete na Android 2.0 a vyšší, balíček má 7,7 MB.
|
Zdarma |
Nozbe – Tasks, Projects & Time
Ptáme se Petra Michala: v čem je zajímavé Nozbe? “Propracovaná aplikace, které má na většinu systému nativní aplikaci (Windows, Mac, web). Chválím velice pěkné zpracování a pokročilé funkce, které jsou v bezplatném programu dostupné pouze v omezeném počtu. Jinak této aplikaci není co vytknout a pokud Vám bude stačit pouze 5 projektů Nozbe je jasnou volbou. Určitě stojí za vyzkoušení.”
Hlavní funkce:
- Rychle přidání úkolů (také pomocí hlasu).
- Uspořádání úkolů do projektů.
- Zobrazení dokončených úkolů v rámci projektu, kontextu a kalendáře.
- Sdílení projektů s přáteli, kolegy, spolupracovníky apod.
- Komentáře k úkolům pro lepší komunikaci.
- Snadná synchronizace mezi různými zařízeními a webovou aplikací.
- Práce v režimu offline (bez připojení k Internetu).
Také tento program zaznamenal více než deset tisíc instalací, uživatelé ho však ocenili pouze známkou 3,3. 3 MB velký soubor můžete instalovat na Android 2.0 a novější.
Asana Mobile
Opět předáváme pomyslný mikrofon Petru Michalovi, který aplikaci nominoval: “Aplikace ASANA je robustní systém, který opět disponuje vším co tým, který pracuje na několika projektech, potřebuje. Bohužel aplikace mě zklamala hned v začátcích, jelikož jsem si nedokázal zvyknout na neustálou synchronizaci, která brání v jakékoliv práci s aplikací.”
Jde tedy o další kolaborativní nástroj, slibující lepší organizaci projektů a spojení s týmovými kolegy.
Výčet hlavních funkcí v bodech:
- Vytváření úlohy, nastavení priority a přidělení úkolu.
- Stále v obraze díky inboxu a notifikacím.
- Rychlé vyhledávání úkolů, projektů, lidí a štítků.
- Možnost nastavit termín, opakující se úkoly, následující úkoly a štítky.
- Připojení souborů a obrázků k úkolům.
- Připojení souborů z Dropboxu.
- Rychlý přehled přidělených úkolů.
- Snadná navigace mezi projekty a zjištění jejich stavu.
- Změny provedené v aplikaci se synchronizují v reálném čase.
Zdarma, nebo zaplatit?
Aplikace pro Android je zdarma, stejně jako možnost používat ASANU v týmu s méně než patnácti členy. Pokud potřebujete více uživatelů, počítejte se 100 dolary měsíčně za 30 členů, 300 dolary za 50 a 550 dolarů za 75.
Asana Mobile si z Obchodu Play stáhlo více než 50 000 lidí, nicméně známka 3,2 rozhodně není lichotivá. Program je možné používat na Androidu 2.2 a novějším, instalační soubor je velký jen 580 KB.
Producteev by Jive
Třináctým a posledním programem, který nominoval Petr Michal, je Producteev by Jive. Napsal k němu: “Pokud hledáte nějaký vícerozměrný nástroj a potřebuje pracovat v týmu na různých projektech, zkuste sáhnout po Producteev. Tento nástroj je určitě velmi užitečný pro práci v týmu, ale pro moje účely je až moc rozsáhlý a tudíž se přikláním k jiným aplikacím.”
Také tato aplikace se hlásí k zásadám GTD – využijete ji k vedení úloh a správu projektů. Aplikace bude zajímavá pro větší skupiny uživatelů, protože Producteev dovoluje spravovat úkoly a projekty 100% zdarma bez jakýchkoli omezení. Můžete ho použít na libovolný počet projektů, vytvářet a přidělovat úkoly, stanovit lhůty, doplnit připomínky a nechat se informovat e-mailem a notifikacemi na všech zařízeních, pokud dostanete úkol, nebo když se něco důležitého děje ve vašich projektech.
Hlavní rysy:
- 100% zdarma s neomezeným počtem projektů a uživatelů.
- Mějte své úkoly a projekty synchronizovány napříč všemi zařízeními.
- Možnost přidělit jeden úkol více lidem.
- Opakující se úkoly a upomínky.
- Mail2Task: vytváření úloh e-mailem.
- Diskuse a přiložené soubory v rámci úkolů.
- Upozornění notifikací nebo prostřednictvím e-mailu.
Ačkoli z hlediska popisovaných vlastností vypadá nabídka této aplikace doslova famózně, uživateli nebyla přijata právě pozitivně, neboť průměrná známka po více než 10 000 instalací je velmi slabých 2,5. Pokud vás hodnocení neodradí a chcete dát tomuto systému šanci, počítejte s instalačním balíčkem velkým 2,9 MB, který můžete instalovat na Android 2.2 a vyšší.
|
Zdarma |
S Plánovač/S Planner
Na úplném konci dnešního přehledu jsou dvě aplikace, které z Obchodu Play nestáhnete. Jsou totiž součástí exkluzivní palubní výbavy telefonů Samsung. Přesto je zmiňujeme, abychom měli náš přehled pokud možno kompletní.
S S plánovačem se vrací ke slovu David Mysliveček: “Základní kalendář známý z nadstavby TouchWiz. Občas ho používám pro různé úkoly či poznámky. Asi to bude leností hledat cokoliv lepšího. :)” Karel Kilián sice tento program nenominoval, ale přesto si dovolil podotknout: “S plánovač je typickou aplikací Samsungu – pro uživatele, kterým se líbí výchozí prostředí “holého” Androidu je to “omalovánka”. U příznivců Samsungu a začínajících uživatelů se ale S plánovač setkává – s pro mne překvapivou – kladnou odezvou. Věřím ale, že pro plánování času v kalendáři nabízí dostatečně praktické a srozumitelné prostředí. Jednou z výhod je také synchronizace s Kalendářem Google.”
Tato aplikace vám pomůže s organizací času – nabídne seznam úkolů, které musíte dnes udělat a umí odeslat pozvánku na schůzku včetně polohy.
Nová událost se založí jednoduše tapnutím na zvolený termín. V kombinaci se stylusem S Pen nabízí S Plánovač funkci Air View, kdy stačí pouze podržet pero nad obrazovkou, a během okamžiku se dozvíte, jaké úkoly jste si naplánovali na vybraný den.
S Poznámka/S Note
Dnešní přehled uzavírá David Mysliveček s aplikací, kterou mohou využívat opět pouze majitelé Samsungů Galaxy Note: “Jakožto vlastník Samsung Galaxy Note II musím říci, že se jedná o parádní aplikaci. Zejména v kombinaci se stylusem S Pen.”
Podle oficiálních stránek nabízí S Note následující funkce:
- Vytvářejte detailní kresby jako pomocí normálního pera nebo provádějte výpočty složitých vzorců. Objevte svou skrytou kreativitu s aplikací S Note.
- Publikujte svůj vlastní digitální obsah – vytváření a správa dokumentů, časopisů, diářů, poznámek a dalšího materiálu.
- Tenké a přesné písmo a tahy vám umožní zachytit ty nejjemnější a nejpřesnější detaily.
- Sestavujte dohromady různé soubory s textem, obrázky, grafikou, mapami nebo dokonce videa a videoklipy.
- Potřebujete ostatním vysvětlit svůj nápad? Nehledejte tužku a papír – vytáhněte telefon a nakreslete jim vše v S Poznámce.
S tímto programem je například také možné dělat si poznámky během hovoru a odeslat je druhé straně. Můžete také vybrat část prohlížené webové stránky a uložit ji pro pozdější použití. Aplikaci využije jistě nejen běžný uživatel, ale umíme si představit, že najde uplatnění u novinářů, spisovatelů, grafiků nebo architektů.
Čtenáři doporučují
Závěrečné slovo patří tradičně čtenářům, kteří mají možnost doplnit aplikace, jež dle jejich mínění zůstaly neprávem opomenuty. V tomto případě jsme skutečně obzvláště zvědavi, zda doporučíte další programy!
Hledáme tedy nejrůznější formu “blbníčků” a “blbenek”, “žlutých lístečků”, “úkolníčků”, “odškrtávacích seznamů”, “notýsku” ale i propracovanější systémy pro zadání a zpracování informací. Nominujte aplikace, které používáte k zapsání svých nápadů, evidenci úkolů, správu projektů a vedení poznámek.
Uzávěrka je ve čtvrtek 10. října v 6:00. Článek, postavený na čtenářských nominacích, pak vyjde 17. října.
Prosíme především o pokud možno co nejdetailnější popisy funkcí a zdůvodnění, proč si nainstalovat právě ten či onen program, které by se daly citovat v článku jako vaše doporučení!
Chcete-li nominovat více programů, můžete formulář použít vícekrát.
Nominace byly ukončeny! Článek, postavený na čtenářských nominacích vyjde 17. října.
Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi
Komentáře (26)
Přidat komentář