Past na lidi od Googlu? Reklamy a výsledky vyhledávání už jsou skoro stejné
- Zprávičky
- Marek Houser
- 25.1.2020
- 9
Doby, kdy Google vyhledávač jasně odlišoval reklamy od skutečných výsledků vyhledávání, jsou skoro pryč. A to i přesto, že se touto praxí společnost dlouhé roky chlubila v rámci péče o pohodlí a přehled uživatele. Před několika dny však v desktopové verzi vyhledávání spustila nový design, který zaplacený a skutečně vyhledaný obsah generuje do téměř nerozpoznatelných podob. V mobilní verzi byl tento vizuální styl nasazený již během loňského roku. Troufáme si ale říct, že tam nezpůsobí takové množství zejména mylných kliknutí. Desktopová stránka s vyhledáváním se teď v podstatě stala jednolitou plochou s modrými titulky a tmavým textem.
Jedinou grafickou odlišností jsou malinkaté ikonky serverů (favicony), které v případě reklamy nahrazuje tučné označení Ad. Reklamy v Google vyhledávání se tímto stávají nejhůře rozpoznatelnými v historii. Nutno podotknout, že v angličtině je výsledek mnohem horší než v češtině. V lokalizovaném prostředí se namísto “Ad” objevuje “Reklama“.
Last year, our search results on mobile gained a new look. That’s now rolling out to desktop results this week, presenting site domain names and brand icons prominently, along with a bolded “Ad” label for ads. Here’s a mockup: pic.twitter.com/aM9UAbSKtv
— Google SearchLiaison (@searchliaison) January 13, 2020
Google chválí ikony, uživatelé se diví
Google si pochopitelně uvědomuje, nakolik výbušné toto rozhodnutí může být. I průměrně bystří v tom najdou snahu vydělat více na reklamách, potažmo na kliknutích na ně. Uživatelé na ně takto budou ochotněji klikat, případně dokonce naprosto omylem. I proto se v oficiálním vyjádření Google raději ohání zajímavými maskovacími frázemi. Zavedení nového designu doprovodil nadšenými zmínkami o novém uvádění adresy autorského serveru a již zmíněnými ikonami. Prý to tak bude přehlednější. Ano, uznáváme, čistě z pohledu designu jde o velmi elegantní a čisté řešení. Z pohledu uživatelského UX jde ale nepochybně o totální past. Reklamy prostě dostaly v Google vyhledávání exkluzivní pozici, ve které “polapí” mnohem více lidí.
Trend je bohužel jasný. V tři a půl roku starém tweetu od @GinnyMarvin se můžete podívat, jak se reklamy v Google vyhledávání designově měnily. Můžeme to americkému gigantovi zazlívat? Jde v podstatě o jeho vlastní web a vyhledávání je pro všechny zdarma. Na svém “písečku” má téměř neomezené možnosti. Vidíme tu ale problém etický. Po letech chlácholení, že jsou reklamy dostatečně “jiné” a mezi výsledky jsou dobře rozeznatelné, přišlo něco takového.
Color fade: A history of Google ad labeling in search results https://t.co/guo3jc4kwz pic.twitter.com/LMYqhmgfyE
— Ginny Marvin (@GinnyMarvin) July 25, 2016
Asi si nakonec budeme muset na novinku zvyknout. Nepředpokládáme, že by nějaká vlna nevole dokázala Google přesvědčit ke změně. Ti, co si reklamní obsah platí, asi křičet nebudou. Leda by je pak trápil nadstandardně velký “bounce rate” (okamžité opuštění stránky) kvůli chybným kliknutím. To rozhodně taky není žádané a obtěžuje to jak provozovatele webů, tak i uživatele.
Jak vnímáte nový design reklam na Googlu?
Zdroj: techcrunch.com
Fanoušek technologií už od chvíle, kdy jako malý kluk zadával příkazy Lemíkům na "dvaosmšestce". V záloze stále uchovává starý a podle všeho nezničitelný OnePlus2, ale… více o autorovi
Komentáře (9)
Přidat komentář