Při nákupu telefonů z Číny musíte počítat s několika omezeními. Tím hlavním je roční reklamační lhůta, která platí kde jinde než právě v Číně. Pokud jste si telefon objednávali formou dopravy zdarma, tedy v ceně, určitě si dokážete představit, jak dlouho může vyřízení takové reklamace trvat. I když čínské telefony v mnoha případech nabídnou opravdu nevídaný poměr ceny/výkonu, mnoho uživatelů si jejich nákup kvůli nejisté a nekomfortní reklamaci rozmyslí. My vám v tomto článku popíšeme, jak probíhalo naše reklamační řízení, včetně veškeré komunikace a náležitostí, které po vás bude čínský internetový obchod vyžadovat.
Naše zkušenost s reklamací z Číny se týkala známého obchodu Pandawill. Reklamace by ovšem u většiny čínských e-shopů měla probíhat obdobným způsobem. Dříve, než jsme telefon museli reklamovat, jsme z Číny objednali několik dalších zařízení. Vše vždy proběhlo bez sebemenších komplikací a doručení navíc netrvalo příliš dlouho, protože jsme využívali placenou dopravu přes DHL. Při převozu telefonu přes půl světa vám nezbývá než doufat, že po jeho rozbalení bude vše v pořádku. Bohužel vždy tomu tak není, o čemž jsme se poprvé přesvědčili u telefonu Newman N2. Prvotní nadšení při rozbalování krabičky telefonu vystřídalo rychlé zklamání. Telefon měl po spuštění na displeji černé fleky. Zařízení jsme zkusili párkrát restartovat, i když nám bylo jasné, že tohle softwarová vada rozhodně nebude.
Newman N2 – reklamace
Reklamační proces začíná!
Základem úspěšně vyřízené reklamace u Čínského obchodu je alespoň minimální znalost anglického jazyka. Pokud vám je angličtina úplně cizí, můžete např. využít Google Translator, jenž se v posledních letech v překládání opravdu zlepšil. Abychom započali reklamační proces, napsali jsme na email zákaznického centra obchodu Pandawill (Některé čínské obchody, například DX, mají vlastní reklamační formulář a systém pro reklamace. Komunikace probíhá obdobně jako v případě e-mailů). V emailu jsme uvedli pouze základní informace o objednávce, tedy její ID, název telefonu, popis vady, a potom také otázku typu: “jaký je další postup reklamace?”. K emailu jsme připojili přílohu v podobě fotografie našeho problému – černých map na displeji. Níže se můžete podívat na odpověď čínského e-shopu na náš první email.
Pracovník zákaznického servisu potvrdil, že na fotografiích vidí černé fleky. Dále se nás zeptal, zda bychom z telefonu mohli sundat fólii, a pokud černé mapy nezmizí, natočit video našeho problému a poslat jej zpět. To pro nás nepředstavovalo nic, s čímž bychom u reklamace z Číny nepočítali. Proto jsme vzali do ruky kameru a černé mapy na displeji natočili. Video jsme následně nahráli na YouTube a jeho odkaz zaslali zpět. Reakce čínského zákaznického centra na náš email s YouTube videem nás docela zarazila.
Jak můžete vidět na screenshotu výše, v emailu jsme byli vyzvání k flashnutí nového firmwaru. Rovněž nám bylo sděleno, že pokud budou problémy přetrvávat, musíme telefon zaslat na výměnu. Zároveň jsme byli upozorněni, že náklady na dopravu zpět do Číny si budeme muset zaplatit sami. Jelikož jsme byli skálopevně přesvědčeni, že se nejedná o softwarovou vadu, v naší reakci na tento email jsme požadovali onu výměnu s tím, že flashování jiné ROM postrádá smysl, protože se očividně jedná o hardwarový problém. Poté nám dorazil email, který jsme si celou dobu podvědomě přáli – údaje potřebné k zaslání telefonu na reklamaci do Číny.
Z výše uvedeného emailu jsme vyčetli několik podstatných informací:
- RMA kód, který je zapotřebí nalepit na balík
- Velmi dlouhá a krkolomná adresa, ze které jde strach (když si představíte, jak ji budete přepisovat na poštovní lístek)
- Zásilku nemáme posílat přes přepravce jako např. UPS, Fedex, DHL, EMS, ale běžnou poštou, což vychází levněji.
Telefon je zabalen, hurá na poštu
S balíkem jsme vyrazili na Českou poštu. Sympatické slečně u přepážky jsme sdělili, že potřebujeme náš balík zaslat do Číny, na což nám obratem podala speciální poštovní lístek určený pro zásilky do zahraničí. Do něj vepíšete základní údaje o adresátovi, případně vyplníte podrobnější údaje týkající se typu zásilky apod. Při vyplňování ostatních údajů (kromě adresy) jsme si příliš nevěděli rady, slečna u přepážky nám ovšem se všemi podrobnostmi poradila. Při posílání balíku do zahraničí si můžete vybrat, zda jej zašlete ekonomicky či prioritně. Ekonomická varianta je levnější, má ovšem delší dobu dodání. I tak nám bylo řečeno, že doručení bude trvat zhruba 13 dnů, což nám přišlo přijatelné. Cena této služby se samozřejmě pohybuje od váhy vaší zásilky. V průměru (za 1 telefon) zaplatíte zhruba 300-400 Kč. Za prioritní zaslání, které trvá kratší dobu, pak zaplatíte 600 Kč a výše. Takováto cena někdy může tvořit i čtvrtinu až polovinu ceny zakoupeného telefonu. Proto doporučujeme zvolit ekonomickou cestu.
Balík je poslán, nastává čekání
Pracovnice České pošty, která nám sdělila přibližný termín dodání, měla velmi dobrý odhad. Telefon z ČR do Číny dorazil za 13 dní (včetně dne podání zásilky).
Několik dní po doručení následoval email obchodu Pandawill, jehož znění si můžete prohlédnout níže.
Na základě emailu máme tedy čekat 2-4 dny, než se telefon pošle dodavateli. Zhruba 3-5 týdnů pak bude trvat oprava. Uff…Co na to říct. Nezbývá než čekat. O pár dní později jsme obdrželi další email z Pandawillu, který nás velmi potěšil.
Jestli souhlasíme s tím, že nám bude zasláno nové zařízení, protože doba opravy by trvala příliš dlouho? Samozřejmě že ano :), což jsme také odpověděli v našem dalším emailu. Pandawill nám posléze telefon zaslal společně se sledovacím číslem balíku.
Telefon pak dorazil v pořádku. Nezapomínejte na to, že když už za telefon jednou zaplatíte daň a ponecháte si o této platbě doklady, můžete je poté doložit celnímu úřadu, čímž se vyhnete dvojímu placení.
Zhodnocení reklamačního procesu při nákupu z Číny
Reklamace telefonu pořízeného v Číně nepředstavuje takový problém, jaký by většina nezasvěcených předpokládala. Čínský obchod s vámi neustále udržuje komunikaci a snaží se vám vyjít vstříc. Dříve, než obchod pošle adresu pro zaslání telefonu a reklamační kód, se ovšem snaží o to, abyste problém zkusili vyřešit nejdříve vy sami. U naší druhé reklamce jsme byli například vyzváni, abychom si telefon nechali opravit v tuzemsku a poté zaslali fakturu za opravu Pandawillu k proplacení. Problém byl ovšem v tom, že na telefon, jaký jsme si objednali, nenabízel opravy žádný ze servisů v ČR. Stačí tedy v komunikaci malinko přitlačit a rázem můžete začít vaše zařízení balit. Snad jediným strašákem při reklamaci v Číně je dlouhá čekací doba, ale s tím musíte při nákupu čínského telefonu počítat.
Komentáře (34)
Přidat komentář