Proč (ne)platíte mobilním telefonem? (Víkendová hlasovačka)
- Články
- Karel Kilián
- 7.5.2016
- 33
Idea zní docela příjemně: proč byste sebou měli nosit telefon a k němu ještě platební kartu? Když například nakoupíte v obchodě s potravinami, bylo by jistě rychlejší a jednodušší přiložit k terminálu místo karty mobil. Jenže jak to funguje v praxi? V tomto díle Víkendové hlasovačky a diskuze se to pokusíme zjistit – zeptáme se vás, zda platíte mobilním telefonem.
Mobilní telefony postupně nahrazují celou řadu zařízení. Díky jejich stále se rozšiřující standardní výbavě již nepotřebujete kompaktní fotoaparát, navigaci, budík, hodinky, diář, zápisník, barometr, pulsní oxymetr ani notýsek s telefonními čísly. Jedním ze segmentů, kam zatím mobily pronikají jen velmi pomalu, jsou platby v reálném světě. Situace (nejen) na českém trhu je poměrně roztříštěná a dostat se k placení pouhým přiložením přístroje k platebnímu terminálu nemusí být úplně jednoduché.
V loňském roce sice největší vydavatelé platebních karet Visa a MasterCard připravili pro banky systémy, které nejsou závislé na dohodách s mobilními operátory, díky čemuž by si klienti nemuseli pořizovat speciální SIM s podporou NFC, nicméně bezkontaktní placení mobilem zatím stále zaostává za očekáváním.
Situace je tedy taková, že stále více zákazníků používá k placení v obchodech bezkontaktní platební kartu. Oceňují především rychlost provedení transakce a jednoduchost použití, neboť při částkách do 500 Kč není ani nutné zadávat PIN. O obdobně fungující způsob plateb mobilním telefonem však není valný zájem a mnohé banky ho ani nenabízejí, přitom o praktičnosti takového řešení nemůže být pochyb – zákazník by nemusel nosit fyzickou platební kartu, neboť by ji suploval telefon, který má většina z nás neustále při sobě.
Ještě do loňského roku bylo podmínkou placení mobilem nahrání platební karty na SIMku, což značně komplikovalo celou implementaci. S tím byla spojená složitá dohadování s operátory a nutnost dělit se o zisk z plateb. Karetní společnosti tedy přišly s novým způsobem, který by operátory z celého procesu odstavil – cloudové řešení HCE (Host Card Emulation) nevyžaduje speciální SIM a vystačí si s běžným NFC poskytovaným zařízením. Platby jsou jištěné nutností zadat PIN, nebo otiskem prstu.
Průkopníkem mobilních plateb je GE Money Bank, která je nabízí již od začátku roku 2013. Masovějšího využití se však tato služba nedočkala, ačkoli čeští uživatelé se mobilních plateb příliš nebojí. Například na oficiálním webu Visa najdete jako odpověď na otázku “Jak můžu s mobilními bezkontaktními platbami začít?” toto: “České banky nabídnou službu mobilního bezkontaktního placení ve spolupráci s asociací Visa Europe v nadcházejících měsících.”
Jednoduché univerzální řešení pro všechny banky, typy karet a modely telefonů v tuto chvíli neexistuje. V březnu tohoto roku například Fio Banka spustila mobilní platby, ale pouze s operátorem O2, Androidem a kartami MasterCard. Bezkontaktní platby podporuje také Air Bank, která kromě standardní metody nabízí také NFC nálepku, kterou si klient nalepí na telefon či peněženku (v tomto případě ale mobilní telefon zastává pouze funkci “nosiče.”
Platíte mobilním telefonem?
Kromě varianty, kdy mobilní telefon supluje platební kartu, jsou ve hře ještě další možnosti, jak využít zařízení pro placení – například platby za jízdenky na MHD či parkování prostřednictvím SMS, zasílání peněz z mobilního bankovnictví a jiné. Protože je pravděpodobné, že jich jeden uživatel může používat několik typů plateb, nabízíme v tomto kole Víkendové hlasovačky a diskuze možnost vybrat více variant odpovědi.
[gravityform id=”62″ title=”false” description=”true” ajax=”true”]
V diskuzi pod článkem se můžete podělit o své zkušenosti – například nám napište, jaké kroky bylo nutné provést, abyste mohli platit svým mobilním telefonem. Budeme také rádi, když nám dáte vědět, jak jste s touto metodou placení spokojení v praxi a zda jste narazili na nějaké komplikace. V případě, že například platby mobilem nepoužíváte, oceníme, když nám napíšete důvody – zda to byly nějaké komplikace na straně banky, nebo vaše vlastní rozhodnutí.
Hlasovačka z minulého týdne
Před týdnem jsme se vás v rámci cyklu Víkendová hlasovačka a diskuze ptali na to, zda pořizujete selfies. Dali jsme na výběr z několika možností, abychom odlišili příležitostné a “chronické selfíčkáře.” Z výsledku vyplynulo, že největší část hlasujících, konkrétně 49 %, fotky sama sebe vůbec nepořizuje. Zástupcem této skupiny je například radeg, který si myslí, že “Selfie je nejhorší věc, která mohla lidstvo potkat.”
Druhou nejsilnější skupinou byli respondenti, jež ročně pořídí maximálně 5 snímků tohoto typu. Zpravidla je pak (soudě z diskuze pod článkem) použijí jako profilové fotky na sociálních sítích, případně takto fotí sebe s rodinou a pro soukromé účely. Tuto skupinu zastupuje například s.kadlec81: “Jenom s dětmi s manželkou navzájem v dané situaci místo zdlouhavých popisů při komunikaci přes Whatsapp. Jinak to v žádném případě nevystavuji nikde, jelikož žádný sociální sítě neuznávám, nevěřím jim, a proto je nemám. Nemám potřebu se nikde ukazovat a prezentovat se.”
Dále zastoupení jednotlivých kategorií průběžně klesalo: 6 až 11 selfies ročně pořizuje 8 % našich čtenářů, 10 % se přiznalo k jednomu až deseti “selfíčkům” měsíčně.
11 až 30 autoportrétů za měsíc si mobilem dělají 3 % čtenářů a konečně jedno procento pořizuje více než 30 selfies měsíčně. Názor uživatelů, kteří si selfies oblíbili, zastupuje čtenářka Abby, která do komentářů napsala: “Ráda a často fotím selfies, buď sama sebe nebo s někým, nejčastěji s mou láskou. Nevidím na tom nic špatného a nechápu lidi, kteří to odsuzují.”
Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi
Komentáře (33)
Přidat komentář