Předplatné musí jít zrušit na jedno kliknutí, platí nově v USA. Dočkáme se i v Evropě?
- Zprávičky
- Libor Foltýnek
- 20.10.2024
- 4
- Předplatné služby jde často zřídit velmi snadno, o to těžší je pak jeho zrušení
- V USA schválila Federální obchodní kolise pravidlo pro zrušení předplatného
- Cílem je zamezit obstrukcím a nenutit lidi platit za něco, co nechtějí
Federální obchodní komise (FTC) v USA oznámila schválení pravidla Click-to-Cancel (zrušit kliknutím). Jedná se o to, aby uživatelé měli možnost zrušit předplatné služby jednoduše. Pravidlo je reakcí na obstrukce, které některé společnosti aplikují, pokud se uživatel rozhodne zrušit předplatné. Ustanovení vejde v platnost do 180 dnů od jeho zveřejnění ve Federálním rejstříku.
Hlavními body nové úpravy jsou povinnosti pro prodejce: nemohou zkreslovat důležité informace, musí jasně informovat o podmínkách před získáním platebních údajů a musí získat informovaný souhlas spotřebitele s automatickými platbami. Navíc musí poskytnout jednoduchý způsob, jak tuto službu snadno a rychle zrušit.
Tato změna je reakcí na časté stížnosti spotřebitelů, že je obtížné se z opakujících se služeb odhlásit nebo zrušit předplatné, což vede k tomu, že lidé platí za něco, co již nechtějí. Pokud jste někdy zkoušeli zrušit jakékoliv předplatné, mohli jste narazit na dlouhý a komplikovaný proces, kdy se střídají kladné a záporné odpovědi. Jednou jsem sám musel několikrát projít procesem odhlášení nejmenované streamovací služby, kdy to vypadalo, že už jsem odhlášený, ale přitom bylo třeba ještě někde něco potvrdit.
Změna také řeší praktiku známou jako „Negative option“. Jde o situaci, kdy je spotřebiteli automaticky účtována určitá služba nebo produkt na opakující se bázi (např. předplatné), dokud spotřebitel aktivně nezruší své členství nebo předplatné. V praxi to může znamenat, že spotřebitel například souhlasí s bezplatnou zkušební verzí, ale po jejím skončení se mu začne automaticky účtovat bez dalšího upozornění, dokud sám nezruší odběr.
Nezbývá, než doufat, že něco podobného přijme i Evropská unie. Podobných praktik je totiž plný i Obchod Play, kde aplikace nabízí týdenní zkušební doby a následnou vysokou roční platbou. Spoléhají na to, že uživatel zapomene předplatné zrušit.
Narazili jste na předplatné, které se komplikovaně rušilo?
Zdroj: FTC
Libor Foltýnek je redaktor s rozsáhlými zkušenostmi v oblasti technologií a fotografie. Jeho práce je charakterizována důkladným výzkumem, poutavým vyprávěním a praktickými radami, které zpřístupňují… více o autorovi
Komentáře (4)
Přidat komentář