Portál YouTube už 10 let patří Googlu. Původně to měla být seznamka
- Články
- Karel Kilián
- 11.10.2016
- 3
V neděli mohli zapálit svíčku na pomyslném narozeninovém dortu všichni, kdož znají a používají video portál YouTube. Uplynulo totiž přesně deset let od akvizice YouTube společností Google. Od té doby se událo mnoho změn, které z tehdy perspektivního projektu udělaly nejpopulárnější stránky pro sdílení videí.
Historie před Googlem nebyla dlouhá. Projekt YouTube založili bývalí zaměstnanci společnosti PayPal Chad Hurley, Steve Chen a Jawed Karim v roce 2005. Doména s tímto názvem byla registrována 15. února. Zajímavostí je, že celý projekt byl původně zamýšlen jako video seznamka, nicméně tento koncept se nesetkal s očekávaným ohlasem.
Nakonec tedy zakladatelé povolili nahrávání jakéhokoli obsahu, vytvořeného uživateli. První video bylo nahráno 23. dubna 2005, jmenovalo se “Me at the Zoo” (“Já v zoo”) a na server ho vystavil jeden ze zakladatelů Jawed Karim. Ačkoli má pouhých 18 sekund, zaznamenal snímek 33 milionů zhlédnutí.
Me at the zoo
Veřejnosti se brány budoucí jedničky v oboru otevřely o měsíc později – v květnu 2005, v té době fungoval ještě jen jako veřejná beta verze. K oficiálnímu zahájení ostrého provozu pak došlo v prosinci téhož roku. V následujících měsících rostl portál YouTube doslova jako z vody a v létě roku 2006 se mohl chlubit zhruba dvaceti miliony uživatelů a více než 100 miliony videí. Tentýž rok 9. října Google oficiálně položil základní kámen spolupráce s YouTube. Tehdejší generální ředitel Eric Schmidt prohlásil: “Tým kolem YouTube vybudoval poutavou a bohatou multimediální platformu, která doplňuje poslání společnosti Google uspořádat svět informací a učinit ho univerzálně přístupný a užitečný.”
Portál YouTube stvořil “YouTubery”
Posuňme se nyní v historii rychlým krokem do května roku 2007. V té době se portál YouTube začíná profilovat jako poskytovatel video obsahu v té podobě, v jaké ho známe dnes. Byl spuštěn partnerský program, který přinesl finance tvůrcům populárních videí – dnes dobře známým pod označením “YouTuber”. Protože jedním z primárních zdrojů příjmu Googlu je reklama, představil gigant koncem roku 2007 svou novou strategii a způsob zobrazování reklamních sdělení v rámci videí.
Tajný dokument Googlu odhalil největší problém Pixelů. Týká se čipsetů Tensor
O tři roky později začal YouTube nabízet půjčování filmů – nicméně toho jsme se u nás v Česku nedočkali. Zpočátku bylo k dispozici jen pět titulů nezávislých filmařů, a ani přes pozdější rozšíření nabídky nedokázal portál YouTube konkurovat zavedeným velikánům v oboru v čele s Netflixem. Další zajímavostí roku 2010 byly přímé přenosy nejvyšší indické celostátní soutěže v kriketu Indian Premier League, kterou bylo možné sledovat zdarma.
V únoru 2015 přišel projekt YouTube Kids, zaměřený na rodiny s dětmi. Do konce roku pak následovaly YouTube Gaming a YouTube Music. Následovala placená služba YouTube Red, která zákazníkům za 10 dolarů měsíčně nabízí web a videa bez reklam spolu s přístupem k offline obsahu. Zde se Google inspiroval vlastní službou Hudba Google Play.
Nejsilnější reklamní platforma
V současné době je portál YouTube jednou z největších internetových stránek na světě a jeho cesta tím zdaleka nekončí. Google si nyní klade za cíl získat další miliardu uživatelů, k čemuž má mimo jiné přispět i samostatná aplikace cílící na indický trh. YouTube je také jednou z nejsilnějších platforem pro zobrazování reklamy, kterou má Google ve svém portfoliu. Je jisté, že vývoj se nezastaví – pokud se podíváme na YouTube před deseti lety a dnes, je více než evidentní. Otázkou ale je, jakým směrem se bude dále vyvíjet. Bude to platforma pro filmy spojené s virtuální realitou? Nebo něco jiného?
Co myslíte, jakým směrem by se měl portál YouTube ubírat v dalších deseti letech? Co vám dnes chybí a jaké funkce, možnosti a schopnosti byste u něj rádi viděli? Pusťte uzdu své fantazii v diskuzi pod tímto článkem!
Zdroje: androidheadlines.com, en.wikipedia.org.
Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi
Komentáře (3)
Přidat komentář