Placené Google vyhledávání? Možná brzy realita!
- Zprávičky
- Jakub Kárník
- 4.4.2024
- 2
- Google údajně chystá vylepšené vyhledávání
- Uživatelům ho bude nabízet za poplatek
- Službu SGE začal testovat už loni v květnu
Google je synonymem pro online vyhledávání. To považují uživatelé za samozřejmost, která je k dispozici zdarma (respektive výměnou za vaše data), avšak dle listu Financial Times zvažuje radikální změnu svého obchodního modelu. Podle informací britského deníku zkoumá firma možnosti, jak v rámci svého hlavního produktu – vyhledávače – nabízet za poplatek prémiové funkce s využitím umělé inteligence.
Aktualizace:
Krátce po napsání článku nás oslovila společnost Google, která tvrzení v článku objasnila: “Na vyhledávání bez reklam nepracujeme ani o něm neuvažujeme. Tak jako mnohokrát v minulosti, i v současné době pracujeme na vývoji nových prémiových funkcí a služeb, abychom jimi obohatili nabídku předplatných napříč Googlem, ale v tuto chvíli nelze být konkrétnější. Abychom umožnili lidem co nejpřirozenější přístup k informacím, už léta přicházíme s novými metodami vyhledávání a tato služba se neustále vyvíjí. Naše experimentální služby využívající generativní umělou inteligencí ve Vyhledávání již zodpověděly miliardy dotazů a na všech hlavních trzích vidíme, že počet dotazů roste. Zároveň službu pořád zdokonalujeme tak, aby vyhovovala i novým potřebám uživatelů,” nechala se slyšet Alžběta Houzarová, manažerka komunikace české pobočky společnosti Google
Původní článek:
Zpráva cituje zdroje obeznámené s plány Googlu, které naznačují, že pokročilé vyhledávací funkce s AI by se mohly stát součástí stávajících předplacených služeb, jako je Gemini Advanced nebo Google One. Zpráva zdůrazňuje, že i prémiová úroveň vyhledávání Google bude nadále obsahovat reklamy. Zároveň se není údajně třeba obávat situace, kdy bude standardní vyhledávání, jaké ho známe dnes, placené. Google se zkrátka jen snaží najít nový obchodní model.
Výše příjmů z reklamy ve vyhledávání, která v loňském roce dosáhla 175 miliard dolarů, jasně ukazuje, co je v sázce. Obrovský vzestup konkurenčních aplikací (ChatGPT, Copilot..) amerického giganta logicky zajímá a závod o dominantní postavení v oblasti umělé inteligence dává smysl. Loni v květnu začal Google testovat svou vyhledávací službu s AI, nazvanou Search Generative Experience (SGE). SGE nabízí shrnutí a odpovědi na dotazy generované umělou inteligencí v kombinaci s tradičním zobrazením odkazů a reklam. Až do nedávné doby, kdy ji Google začal testovat pro omezenou skupinu uživatelů, byla SGE dostupná pouze na vyžádání. Začlenění funkcí SGE do hlavního vyhledávače však probíhá pomalu, pravděpodobně kvůli vysokým výpočetním nákladům na generativní modely AI.
Search Generative Experience at Google I/O 2023 in under 3 minutes
Definitivní rozhodnutí a potenciální datum spuštění placeného vyhledávání zatím zůstává ve hvězdách. Osobně ale považuji za velmi nepravděpodobné, že se podobného modelu v blízké době nedočkáme. Google vynaložil velké úsilí pro vývoj, lidé jsou navíc za obsah a služby ochotní platit mnohem více než dříve. Zaplatili byste si za vylepšené vyhledávání s AI? Podělte se s námi v komentářích!
Zaplatili byste si za vylepšení vyhledávání?
Zdroj: AndroidAuthority
Jakub je znám svou nekonečnou zvědavostí a vášní pro nejnovější technologie. Jeho láska k mobilním telefonům začala s iPhonem 3G, ale dnes se spoléhá na… více o autorovi
Komentáře (2)
Přidat komentář