Zamyšlení: Je pirátství v roce 2025 přežitek, nebo má své opodstatnění? Hlavní stránka Články Pirátství se proměnilo, ale nezmizelo. Proč v roce 2025 stále existuje? Dostupnost obsahu není samozřejmost. Kde selhávají streamovací služby? Stahování a blokování reklam: neviditelné škody zasahují tvůrce Sdílejte: Libor Foltýnek Publikováno: 29.4.2025 06:00 9 komentářů 9 Pirátství nás provází od dob, kdy byly první filmy dostupné pouze na VHS kazetách a první software se šířil na disketách. Od té doby se technologie dramaticky proměnily, stejně jako způsoby sdílení obsahu. Otázkou však stále zůstává, zda je pirátství jen přežitkem minulosti, nebo je i v roce 2025 stále aktuálním tématem, o kterém má smysl diskutovat. Trocha historie Když se vrátíme do devadesátých let, pamatujeme si, jak se filmy i hudba kopírovaly z kazety na kazetu a první MP3 soubory kolovaly na CD. Zpočátku bylo pirátství omezené na relativně malou skupinu lidí, kteří měli přístup k internetu a FTP serverům, což vyžadovalo určité technické znalosti. Další překážkou bylo i samotné kopírování Audio CD – ne každá mechanika uměla správně „grabovat“, vypalovaná CD měla omezení jako maximální délka 80 minut a také neuměla odstranit dvousekundové mezery mezi skladbami, což lisovaná CD zvládala bez potíží. Masové pirátství však vypuklo až s příchodem služeb jako Napster a DC++ na přelomu tisíciletí. Tyto platformy dramaticky usnadnily sdílení a přístup k obsahu i běžným uživatelům. Najednou stačilo jen několik kliknutí, a čerstvě vydané hudební album se mohlo objevit na druhé straně světa během pár hodin. To způsobilo vážné problémy hudebnímu i filmovému průmyslu, protože obsah se začal šířit rychleji, než bylo možné efektivně reagovat. V reakci na tento problém začaly společnosti využívat různé ochrany proti kopírování. Nejprve šlo o nestandardní formáty CD či speciální diskety, později pak přísné aktivační mechanismy u softwaru, které měly pirátům práci co nejvíce ztížit. Další etapou v šíření pirátství bylo rozšíření torrentů a různých download serverů, které umožnily snadné sdílení obsahu v obrovských objemech. Ačkoliv s rozvojem streamovacích služeb a globálního trhu vznikla naděje, že pirátství ustoupí, stále to není zcela jednoznačné. Proč vůbec někdo pirátí? Důvodů, proč lidé sáhnou k pirátskému obsahu, je několik. Často je hlavním motivem finanční úspora, obzvlášť v době, kdy se obsah tříští mezi desítky předplacených služeb. Dalším významným důvodem je dostupnost. Hudební platformy jako Spotify nebo Apple Music dokázaly nabídnout prakticky kompletní globální katalog, čímž dramaticky omezily potřebu pirátit hudbu. Po příchodu Netflixu to vypadalo nadějně i pro filmy, jenže došlo k něčemu nečekanému. Streamovací platformy pro filmy a seriály mají katalogy silně roztříštěné podle regionů a jednotlivých služeb, což vede k výrazně vyšší míře pirátství video obsahu. Uživatelé častěji sahají k pirátskému obsahu právě kvůli frustraci způsobené nedostupností některých titulů v jejich regionu nebo kvůli náhlému zmizení filmů či seriálů z nabídky streamovací platformy, často uprostřed sledování rozkoukaného seriálu. Velký problém představují i starší filmy nebo specifické tituly, které jednoduše nejsou k dispozici na žádné legální platformě. Uživatelé pak pirátství vnímají jako jedinou možnost, jak se k takovému obsahu dostat. Je třeba dodat, že někdy lidé využívají pirátský obsah jednoduše z pohodlí či zvyku – například adblockery pro blokování reklam na webech. Přestože reklamy obtěžují, jedná se stále o způsob financování obsahu, který konzumujeme zdarma. Rizika spojená s pirátstvím Pirátství není bez rizik. Nelegálně stažený obsah může skrývat malware nebo spyware, který ohrožuje nejen zařízení uživatelů, ale také jejich osobní data. Z právního hlediska je situace poněkud složitější. V České republice je stále legální stáhnout si film nebo hudbu pro osobní potřebu, pokud se daný obsah dá považovat za rozmnoženinu pro osobní užití a není dále šířen. To znamená, že samotné stahování bez další distribuce (nahrávání zpět na síť) není přímo trestné. Jiná situace ale nastává například u sdílení přes torrenty, kde dochází ke stahování i nahrávání současně, což už může být právně problém. V roce 2024 nabyla účinnosti novela autorského zákona č. 429/2022 Sb., která zpřísnila některé aspekty ochrany autorských práv, zejména v oblasti online platforem. Novela posílila odpovědnost platforem za uživatelsky nahrávaný obsah a zpřesnila definice přestupků, což umožňuje efektivnější vymáhání práv. Sankce za porušení autorských práv se zvýšily, a tak hrozí vyšší pokuty a v krajních případech i trestní stíhání. Zároveň je kladen větší důraz na mezinárodní spolupráci při odhalování rozsáhlejších případů pirátství. Co všechno se dnes pirátí? Pirátství se v roce 2025 stále netýká jen filmů nebo hudby. V digitálním světě existuje mnoho druhů pirátského obsahu: Filmy a seriály: Stále velmi populární, zejména kvůli regionálním omezením obsahu na streamovacích platformách. Hudba: Ačkoliv služby jako Spotify či Apple Music výrazně omezily hudební pirátství, stále existují lidé, kteří odmítají platit měsíční předplatné. Aplikace a hry: Především prémiové aplikace a hry pro mobily, kde jsou ceny často vnímány jako nepřiměřené. E-knihy a audioknihy: Pro mnohé uživatele jsou knihy příliš drahé nebo obtížně dostupné, zvlášť v cizích jazycích. Adblockery: Zajímavý příklad „soft pirátství“, kde uživatelé obcházejí reklamy, které financují weby. Pirátství je krádež Pirátství má konkrétní dopady na tvůrce obsahu. Když lidé získávají obsah zdarma místo legálního nákupu nebo předplatného, tvůrci přicházejí o významný zdroj příjmů. To může vést k tomu, že některé projekty nikdy nevzniknou, protože na ně jednoduše nejsou peníze. Může se zdát, že použití adblockeru nebo nelegální stažení filmu nikoho přímo nepoškozuje. Realita je však jiná. Když v obchodě ukradnete rohlík, je ztráta okamžitá a viditelná, zatímco stažení hry nebo filmu z internetu je abstraktní. Zkuste si ale představit, že místo stažení hry z internetu odcházíte s CD z prodejny bez placení. Uživatelé s aktivním adblockem si často neuvědomují, že blokováním reklamy připravují tvůrce o příjmy, které jsou pro fungování webů klíčové. Pokud navštěvujete web pravidelně, využíváte jeho obsah, ale zároveň blokujete jeho jediný zdroj financování, je to vlastně moderní verze drobné krádeže. Každý jeden blokovaný banner je malá částka, která chybí v rozpočtu tvůrců, kteří za obsahem stojí. Závěr – nutnost, nebo přežitek? Pirátství pravděpodobně ještě dlouho úplně nezmizí, zvláště dokud budou existovat překážky jako geografická omezení nebo cenová dostupnost. Je důležité si však uvědomit, že každé rozhodnutí pirátit má své dopady, byť nejsou vždy na první pohled viditelné. Je pro vás pirátství nutnost, nebo přežitek? Zdroj: vlastní, DataProt, Wikipedia O autorovi Libor Foltýnek Libor Foltýnek je redaktor s rozsáhlými zkušenostmi v oblasti technologií a fotografie. Jeho práce je charakterizována důkladným výzkumem, poutavým vyprávěním a praktickými radami, které zpřístupňují… Více o autorovi Sdílejte: 9 komentářů Vložit komentář AdBlock krádež pirátství Mohlo by vás zajímat Už žádné pirátské kopie! Na YouTube bude dostupná česká klasika, a to v nejvyšší kvalitě. Na jaké filmy se těšit? Jana Skálová 9.12.2024 Češi nakoupili na Temu a začaly jim mizet peníze z účtu. Jak na situaci reaguje samotné tržiště? Adam Kurfürst 24.4.2024 Používáte Gmail? Pokud klepnete na tento podvodný odkaz, budete okradeni Jakub Kárník 29.4.2023