Optický klam, který hýbe internetem. Podíváme se mu na zoubek
Reklama
- Lidské oko je úžasný orgán, má ale své limity
- Dá se zmást nezvyklou kombinací tvarů
- Dalším způsobem, jak ho obelstít, je využít principu barevného vidění
Obsah článku
- Optické klamy pracující s barvami
- Optické klamy založené na perspektivě
- Optické klamy založené na kontextu
- Optické klamy pracující s psychologií
Optické klamy pracující s barvami
Právě teď se na Facebooku i jinde ve velkém sdílí tento obrázek. Když se na něho podíváte, uvidíte nejspíš něco jako zvláštně zabarvenou fotku, na které je ruka, držící červenou plechovku Coca-Coly a v pozadí je krajina, vybarvená modro-černo-bílou kombinací barev. A teď si zkuste obrázek zvětšit nebo se podívejte zblízka. Kam zmizela červená plechovka? Při bližším zkoumání zjistíme, že na obrázku není ani jeden červený bod. Proč tedy vidíme plechovku jako červenou? Tento optický klam je založen na konceptu barevného postranního vidění a vnímání barev lidským okem. V tomto konkrétním případě, kdy se zdá, že plechovka Coca-Coly je červená, i když je ve skutečnosti vykreslena v černobílých a modrých tónech, se jedná o efekt barevného očekávání a barvové paměti. Zde jsou klíčové faktory, jak tento optický klam funguje:- Barevná adaptace: Dlouhodobé pozorování určité barvy může způsobit dočasné změny ve způsobu, jakým naše receptory v očích reagují na barvy. Když se díváme na obrázek, který má určité barevné tóny (např. modrou a černobílou), naše oči se mohou adaptovat tak, že po pohledu na obrázek nebo při pohledu jinam začneme vnímat kompenzační barvy. Lidské oko vnímá vlastně jen tři základní barvy: červenou, zelenou a modrou. Barva, použitá na obrázku, je kombinací modré a zelené, proto oko v místě, kde chybí, doplňuje automaticky zbývající složku, a to je červená. Více o tom, jak oko zpracovává barvy se můžete dočíst v třetím díle seriálu Jak fotit mobilem, Barvy.
- Očekávání a zkušenosti: Lidé jsou zvyklí vidět plechovky Coca-Coly v červené barvě, takže jejich mozek automaticky doplňuje očekávanou červenou barvu, i když není přítomna. Tento fenomén se nazývá barevná konstantnost. Je to zkušenost, stejně jako že tráva je zelená a nebe modré.
- Barevné asociace: Naše předchozí zkušenosti a asociace s určitými barvami nám mohou pomoci vyplnit chybějící informace. Protože Coca-Cola je tradičně spojována s červenou barvou, mozek ji automaticky doplní. Tento bod se více zaměřuje na kulturní a osobní vztahy k určitým barvám, které mohou ovlivnit naše vnímání objektů. Například červená barva může být spojována s Coca-Colou, ale také s vášní, nebezpečím nebo jinými silnými emocemi. Zde se nejedná pouze o očekávání vidění červené, ale o celkové spojení této barvy s emocemi a značkou v širším kontextu.
Optické klamy pracující s barvami
Optické klamy založené na perspektivě
Optické klamy založené na kontextu
Optické klamy pracující s psychologií
Toto je asi jediný známý optický klam, jehož vnímání závisí na pohlaví a věku. Děti do 10 let na obrázku vidí jen delfíny.Jak dlouho vám trvalo najít delfíny?
Zdroj: Wikipedie, FacebookO autorovi
Libor Foltýnek
Libor Foltýnek je redaktor s rozsáhlými zkušenostmi v oblasti technologií a fotografie. Jeho práce je charakterizována důkladným výzkumem, poutavým vyprávěním a praktickými radami, které zpřístupňují… Více o autorovi