Který výrobce nabízí nejlepší podporu? (Hlasovačka)
- Články
- Karel Kilián
- 21.10.2017
- 20
Zatímco v minulosti končil vztah zákazník – výrobce výběrem konkrétní značky a pořízením zvoleného mobilu, s nástupem chytrých telefonů se situace změnila. Zákazníci očekávají ze strany výrobce co možná nejlepší podporu. V první řadě si pod tímto termínem můžeme představit aktualizace, zejména pak ty bezpečnostní. Hodně žádané a očekávané jsou také nové verze operačního systému. Jak si v tomto směru vedou jednotlivé značky? Na to se pokusíme odpovědět tímto kolem Víkendové hlasovačky a diskuze.
Obsah článku
Co si představit pod pojmem “podpora”?
Pod termínem “podpora” si lze představit celou plejádu služeb, které výrobce poskytuje svým zákazníkům. Může se například jednat o nejrůznější oficiální diskuzní fóra, kde zaměstnanci společnosti reagují na požadavky, stížnosti a náměty klientů. Podporou je i průběžně aktualizovaná online nápověda, která majitele seznámí se všemi funkcemi zvoleného zařízení. Asi nejčastěji se však pod tímto termínem skrývá snaha výrobce udržovat telefon v aktuálním stavu. Tedy přinejmenším poskytovat záplaty na nalezené problémy a bezpečnostní nedostatky. Uživatelé pak zpravidla vysoce hodnotí aktualizace operačního systému Android, které jim zpravidla přinesou také řadu nových funkcí.
Obecně lze říci, že čím dražší telefon, tím bývá (nutně ale ne vždy) lepší jeho podpora ze strany výrobce. U nejlevnějších modelů totiž zaplacená suma pokryje výrobní náklady, distribuci a prodej, nikoli však práci zaměstnanců, starajících se o další rozvoj. Můžeme tedy říci, že nejlepší podporu mají vlajkové lodě, zatímco střední třída v tomto směru zůstává tak trochu na vedlejší koleji. Nejlevnější modely se updatů dočkají spíše sporadicky, pokud vůbec.
Garance podpory
V současnosti se doba podpory pohybuje u velkých výrobců od jednoho a půl roku do dvou let. Po tuto doby zpravidla zařízení dostávají nejen bezpečnostní, ale také systémové aktualizace. Například letošní telefony Google Pixel 2 mají garantovanou tříletou podporu, tedy aktualizace verzí Androidu. Na aktualizace zabezpečení pak mají nárok také alespoň tři roky od zahájení prodeje zařízení v obchodu Google Store nebo alespoň 18 měsíců po ukončení prodejů. Pokud to porovnáme s ostatními výrobci, musíme konstatovat, že telefony Pixel mají v tomto směru náskok před téměř všemi konkurenty.
Tématu podpory zařízení s Androidem jsme se věnovali loni ve článku Proč váš telefon nedostane aktualizaci na nejnovější Android? Neubránili jsme se srovnání s telefony Apple iPhone, které mají přímo příkladnou podporu ze strany výrobce. Jak je to možné? Jedním z důvodů je skutečnost, že Apple má na trhu jen několik modelů zařízení, na kterých musí testovat nové verze systému. Proti tomu Android běží na stovkách zařízení s odlišnými hardwarovými parametry. Otestovat novou verzi na všech tedy není v lidských silách. Zatímco Apple má pod palcem hardware i software, v případě Androidu to neplatí. Výrobci si mohou přizpůsobit operační systém podle svých představ, což však v konečném důsledku znamená nutnost tyto úpravy promítat do každé nové verze. To samozřejmě vyžaduje nemálo času a telefony s různými nadstavbami a systémovými modifikacemi tak dostávají updaty často s významným zpožděním.
Výjimkou jsou v tomto směru telefony řad Google Nexus a Google Pixel, o jejichž aktualizace se stará přímo Google. Ty dostávaly nové verze Androidu velice brzy po jejich uvolnění. Pokud tedy chcete opravdu nejlepší podporu, nezbude vám než vsadit na produkty prodávané pod jménem vyhledávacího giganta.
Kdo nabízí nejlepší podporu?
V tomto kole Víkendové hlasovačky a diskuze se pokusíme zjistit, který výrobce z pohledu našich čtenářů nabízí nejlepší podporu svých zařízení. Stačí jen vyplnit jméno/název výrobce a zvolit známku (známkuje se jako ve škole, tedy jednička je nejlepší, pětka je nejhorší). Pokud máte telefon Pixel či Nexus, zadávejte jako výrobce Google!
[gravityform id=”162″ title=”false” description=”false” ajax=”true”]
V diskuzi pod článkem se můžete podrobněji rozepsat o tom, jaké zařízení jste hodnotili, v čem jste s jeho výrobcem spokojení a čím vám naopak přidělal vrásky na čele. Zkuste se také zamyslet nad tím, co by výrobci mohli dělat jinak či lépe, abyste s jejich podporou byli spokojeni.
Hlasovačka z minulého týdne
Před týdnem jsme se v rámci cyklu Víkendová hlasovačka a diskuze ptali, kde a jak jste koupili svůj mobil? Je očividné, že toto pole ovládly internetové obchody, odkud má telefon 60 % respondentů. Konkrétně ve 43 % nakupovali zákazníci v českém internetovém obchodě, v 17 % pak v zahraničí. Druhé místo patří kamenným prodejnám, ve kterých jste pořídili téměř každý pátý telefon (přesně 19 %). Významně klesla role operátorů, od kterých má mobil jen 8 % z vás. 6 % hlasujících pak telefon dostalo.
Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi
Komentáře (20)
Přidat komentář