Navigace Garmin Víago skončila. Nechte si vrátit peníze
- Návody
- Karel Kilián
- 24.3.2016
- 15
Na Androidu se v průběhu let postupně objevila celá řada navigačních aplikací, nicméně čekalo se, jak na tuto platformu zareagují velcí hráči na poli tradičních navigací – především tedy Garmin a TomTom.
V říjnu 2012 se objevil TomTom a hned na začátku zklamal jen velmi omezenou podporou zařízení. Kromě toho byla aplikace relativně drahá (varianta pro Evropu přišla na více než 1700 Kč) a dovolovala stahování pouze celých regionů, nikoli jednotlivých zemí. Zatím poslední výraznější krok tohoto producenta navigací přišel v březnu 2015, kdy nastoupil s freemiovým modelem. Aplikace je tedy k dispozici zdarma, stejně jako mapové podklady, ale pouze do nájezdu 75 kilometrů měsíčně. Pro delší cesty je nutné sáhnout do peněženky a vytáhnout 550 korun za roční respektive 1235 za tříleté předplatné. Tento krok výrazně zvýšil zájem i hodnocení uživatelů – počet stažení se k dnešnímu dni pohybuje nad jedním miliónem a průměrná známka 4,0 také není špatná.
Druhý velký výrobce navigací Garmin vstoupil na platformu Android až v červnu 2014. Svou aplikaci pojmenoval Víago a hned na začátku nabídl zájemcům zajímavé 50% slevy mapových podkladů, což v případě Evropy znamenalo velmi příznivou cenovku 199 Kč. Naše hodnocení této aplikace dostatečně shrnuje titulek recenze Garmin Víago: navigace osvědčené značky nenadchne, ale ani nezklame. Od té doby nebyly kolem této aplikace žádné další zajímavé informace.
https://youtu.be/M43BpZng1TM
Navigace Garmin Víago tiše skončila
14. března nás čtenář Jiří Egermaier upozornil, že Garmin vývoj navigace Víago ukončil: “Protože mi Víago přestala fungovat, stále jen “úvodní startovní obrazovka,” kontaktoval jsem Garmin CZ, a ti mi odpověděli, že je to počin Garmin Germany a že ukončili vývoj.”
Zahájili jsme tedy pátrání a zjistili, že ve skutečnosti k tomuto rozhodnutí došlo již před rokem, ovšem Garmin se tímto krokem nikde nepochlubil. Ačkoli tedy aplikace skončila po pouhých osmi měsících, na českém i anglickém webu tento produkt stále prezentuje slovy “Ať už hledáte cestu v cizím městě, vyhledáváte restauraci ve své vlastní čtvrti nebo hledáte nejkratší cestu domů, navigace Víago vám s tím pomůže.”
Pouze v záhlaví webu najdete nenápadnou poznámku “This app is no longer available for purchase or download.” (“Tato aplikace již není k dispozici ke koupi nebo stažení.”), kterou je však v záplavě textu a obrázků snadné přehlédnout.
Dle serveru Android Police došlo k odstranění aplikace z Obchodu Play a App Store koncem února 2015, a to bez jakéhokoli oficiálního prohlášení či vysvětlení. Konkurent navigací Waze, Mapy Google a dalších tak doslova zmizel z povrchu zemského a o skutečných důvodech se mohlo a dodnes může jen spekulovat. Je pravdou, že na Androidu existuje již hodně silná konkurence, včetně mnoha aplikací zdarma, a Garmin do rozjetého vlaku naskočil až příliš pozdě. Uzavírat kapitolu po pouhých osmi měsících však považujeme za příliš unáhlené rozhodnutí, ačkoli o aplikaci patrně nebyl takový zájem, jaký renomovaná značka čekala. Je pravdou, že 10 000 stažení a průměrná známka 3,2 z 5,0 možných jsou pro takovou firmu opravdu slabým výsledkem.
Investovali jste do této navigace? Můžete dostat peníze zpátky!
Jiří Egermaier dále v e-mailu uvedl, že “Ti, co si aplikaci koupili, mohou Google zažádat o vrácení peněz (nemusí to být zrovna málo – v mém případě to bylo 1x 25 Kč za aplikaci a 7x 199Kč za rozšíření).” S ohledem na to, že jsme zrovna v té době připravovali článek Jak vrátit koupenou aplikaci a dostat zpět své peníze? nás toto téma pochopitelně zaujalo, proto jsme se rozhodli mu věnovat podrobněji.
Nejprve jsme tedy napsali vývojářům e-mail na adresu uvedenou v Obchodě Play. Odpověď jsme dostali za tři dny: “Vrácení peněz je realizováno prodejcem, od kterého jste software zakoupil. Budete muset odeslat žádosti o refundaci skrze Obchod Google Play.”
Zde už jsme byli v obraze – stačí totiž vyplnit žádost o vrácení peněz na příslušné stránce Obchodu Play. Nejprve však doporučujeme na stránce Google Payments zjistit číslo transakce, které bude ve formuláři požadováno. V seznamu provedených nákupů tedy vyhledejte příslušné položky a opište si jejich ID transakce.
Následně jsme na stránce Request a Refund for Apps and Games vyplnili jméno a příjmení. U položky Select the type of purchase jsme zvolili možnost Purchase is defective or doesn’t work as advertised (“Zakoupené zboží je vadné nebo nefunguje tak, jak je inzerováno”). Do pole Order Number jsme zadali ID transakce a do popisku Describe your issue pak uvedli, že vývojáři ukončili vývoj a podporu aplikace po osmi měsících.
Google v dalším kroku poděkuje a to je pro daný okamžik vše, co můžete udělat. Pak nezbývá než čekat na odpověď.
My jsme hned druhý den obdrželi e-mail s tím, že zaplacená částka bude vrácena stejnou platební metodou, kterou byla zaplacena (v našem případě tedy na platební kartu). Stejnou zkušenost učinil také čtenář, který nás na možnost vrácení peněz upozornil.
Je samozřejmě na vás, zda věnujete dvě minuty hledání čísla transakce a vyplnění formuláře. Lze ale předpokládat, že pokud jste si navigaci a mapové podklady koupili, s největší pravděpodobností jste předpokládali, že bude fungovat déle než osm měsíců.
Závěrem chceme poděkovat čtenáři Jiřímu Egermaierovi, který nás o celé kauze i možnosti vrácení investovaných peněz informoval.
Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi
Komentáře (15)
Přidat komentář