Nachytejte svého O2 Guru na švestkách #2 – Palladium
- Články
- Jan Dolejš
- 31.10.2012
- 17
S projektem O2 Guru od českého operátora jsme Vás již několikrát seznámili, stejně tak s naším projektem Nachytejte svého O2 Guru na švestkách, který má za úkol vyzkoušet pracovníky O2 Guru, zda mají dostatek znalostí a zkušeností, abychom je mohli nazývat specialisty ve svém oboru. Po první zastávce na Chodově padla mince na pobočku na Náměstí Republiky, kde sídlí pracovníci O2 Guru v obchodním centru Palladium. Stejně jako v prvním díle jsme si pro místního specialistu připravili 7 otázek o mobilním systému Android a byli jsme zvědaví, jak si s nimi poradí. Jak to dnes dopadlo?
Rozcestník
- Jak se ke Guru objednat?
- Příchod do pobočky a seznámení s O2 Guru
- Otázky a odpovědi
- 1) Jak využít GPS pro navigaci? Je to zdarma? Je potřeba internet?
- 2) QR kódy – co je to? K čemu bych to mohl využít? Zvládne to můj telefon?
- 3) Jak na platbu NFC s telefonem?
- 4) Ztratím záruku, když nahraju do telefonu jiný systém? Hrozí riziko poškození telefonu?
- 5) Měl jsem v rukou telefon od kamaráda a prostředí telefonu vypadalo trochu jinak. Jak je to možné, když se jedná také o Android?
- 6) Jak zálohovat své kontakty v telefonu?
- 7) Je nějakým způsobem možné naučit telefon, aby v určité časové pásmo dokázal sám vypnout a zapnout například Wi-Fi, synchronizaci, zvuky atp.?
- Hodnocení
Jak se ke Guru objednat?
Abychom se mohli s vybraným O2 Guru sejít, je nejprve potřeba sjednat schůzku v pevně daný termín. Na stránce O2 si můžeme prohlédnout, ve kterém městě O2 Guru nalezneme a vybrat pobočku, kterou máme nejblíže. Město a pobočku, kde se pracovník O2 Guru nachází, poznáme podle ikonky vedle města, respektive pobočky.
Najdeme-li pobočku, kde je O2 Guru, a chceme si sjednat schůzku, použijeme volbu Rezervovat termín.
V kalendáři si zvolíme termín, kdy má Guru volno a který se nám hodí, vyplníme své údaje a potvrdíme setkání. Na mobilní telefon i email přijde potvrzení o rezervaci, den před schůzkou přijde také připomenutí, abyste na schůzku nezapomněli, případně ji zrušili, nemůžete-li se dostavit. Já si tedy vybral pobočku na Náměstí Republiky v Palladiu, kde se podle webových stránek na mou návštěvu těšil Pavel Janošek.
Příchod do pobočky a seznámení s O2 Guru
Do pobočky, která zela prázdnotou, jsem dorazil o minutu dříve a ihned po vstupu jsem byl dotázán na můj důvod návštěvy. Hbitě jsem odpověděl, že mám domluvenou schůzku s O2 Guru. Byl jsem požádán, zda bych se neposadil ke stolku vyhrazenému pro Pavla Janoška, který vzápětí dorazil. U stolku se nacházel také počítač s přístupem na internet.
Otázky a odpovědi
Pro Pavla jsem si připravil sérii 7 otázek, které by mohl položit běžný návštěvník O2 Guru. Jednalo se o dotazy na základní informace, chtěl jsem vědět občas i do detailů doporučení nějaké aplikace a položil jsem také některé zapeklitější otázky. Nemělo žádný smysl zahrnovat pracovníka O2 Guru nějakými složitými a detailními dotazy na systém Android, protože by s takovými dotazy měli často problém i naši redaktoři a co teprve zaměstnanci, kteří dostali jen pár školení? Snažil jsem se tedy být objektivní a položit běžné dotazy, které by se mohly okolo systému Android často vyskytovat. Na pomoc jsem měl telefon s čistou verzí Androidu 4.0.4, kterou by měli Guru určitě znát a měli by se v ní orientovat nejlépe.
1) Jak využít GPS pro navigaci? Je to zdarma? Je potřeba internet?
Co jsem chtěl vědět?
V telefonu je pouze GPS přijímač, pomocí kterého dokáže mobil lokalizovat svou polohu. To je samozřejmě zdarma, pro smysluplné využití však potřebujeme také nějaké aplikace. K rychlejšímu určení polohy může posloužit stažení A-GPS dat. Navigace musíme mít nainstalované v mobilu jako aplikaci, stejný případ se týká i map. Využít lze předinstalované mapy, které ale potřebují přístup k internetu, neboť mapy nejsou v mobilu uloženy. To lze sice pomocí dočasné paměti zařídit, přesto navigace stále internet potřebuje. Jiný případ je u tzv. offline navigací, kdy si kompletní mapové podklady stáhneme do zařízení a není poté nutné připojení k internetu. Lepší navigace jsou většinou placené (Sygic, Navigon atp.), existují ale i některé alternativy zdarma.
Co jsem se dozvěděl?
Bylo mi vysvětleno, že existují dva druhy navigací – ty, které internetové připojení potřebují a mapy stahují postupně, a tzv. Offline navigace, kde se mapy stáhnou celé do zařízení a internetové připojení již není potřeba. Za samotné používání GPS se nic neplatí, je však potřeba pořídit aplikaci navigace a mapové podklady. Jako placená navigace mi byla doporučena Sygic, která je offline, člověk si koupí doživotní licenci na určitou mapu, je však vázána na IMEI telefonu, a tak ji není možné přenášet mezi jinými telefony. Na dotaz, jakou mapu použít, když bych ji chtěl jen na kratší dobu, mi byla doporučena navigace WISEPILOT, která umožňuje zakoupení pouze časově omezených mapových podkladů.
Doplněním byla ukázka předinstalovaných map v telefonu, které jsou závislé na internetovém připojení. Dozvěděl jsem se, že kromě map existuje v zařízení i navigace, která samozřejmě taktéž potřebuje připojení k internetu. Bylo mi ukázáno, že předinstalované mapy dokážou nacachovat určitý perimetr do telefonu a pro prohlížení tohoto úseku již není nutné internetové připojení. Byl mi dokonce předveden způsob, jak tuto funkci zapnout, jednalo se však o starý způsob přes nastavení a Laboratoř Google. Nové mapy by měly mít tuto možnost již ukrytou v sobě přes volbu Zpřístupnit offline, ale to je nepodstatný detail. S odpovědí na otázku jsem byl nadmíru spokojen.
2) QR kódy – co je to? K čemu bych to mohl využít? Zvládne to můj telefon?
Co jsem chtěl vědět?
QR kód je speciální druh čárového kódu, do kterého je možné umístit libovolné informace o délce až 4300 znaků. QR kódy dnes nalezneme na spoustě míst, používají se zejména pro reklamu či rychlý přístup k nějaké internetové stránce, můžou se v něm ale nacházet libovolné informace (například celá vizitka). Číst QR kódy zvládne každý androidí přístroj, který je vybaven fotoaparátem a příslušnou aplikací (Google Goggles, QR Droid atp.).
Co jsem se dozvěděl?
QR kód mi byl ukázán a názorně předvedeno jeho použití. Byl jsem tedy seznámen s tím, že do svého mobilu potřebuji aplikaci pro čtení QR kódů (některé z nich mi byly předvedeny na Google Play) a samotný telefon jej pak vyfotí a vyčte informace. Dozvěděl jsem se, že tento způsob již využívají i některé obchody a jiné firmy, kdy jen zákazník přijde, oskenuje kód a ihned se dozví informace o produktu, službě atp. Malá nepřesnost spočívala v tom, že se do QR kódů údajně ukládají jen internetové odkazy. To ale není pravda, neboť se do QR kódu dá uložit libovolná informace o omezené délce (text o délce až 4300 znaků podle Wikipedie), takže se do QR kódu hravě vejde vizitka. Souhlasím však s tím, že odkazy jsou nejčastějším použitím a dozvěděl jsem se, že je logicky potřeba internetové připojení, abych si tento odkaz mohl přečíst. Příjemné bylo doplnění, že si mohu vytvořit také vlastní QR kód a že na internetu naleznu spoustu generátorů, pomocí kterých je vytvoření skutečně snadné. Kromě tedy jedné nepřesnosti vyčerpávající popis, kde jsem se dozvěděl vše potřebné.
3) Jak na platbu NFC s telefonem?
Co jsem chtěl vědět?
Zde se přesně vybízel projekt od O2, který odstartoval mobilní platby v ČR pro všechny. Čekal jsem tedy, že se dozvím podmínky pro používání této služby, požadavky a také, kde vlastně můžu již dnes telefonem zaplatit.
Co jsem se dozvěděl?
Guru hbitě zareagoval a ihned mi začal vyprávět a speciálním projektu od O2, kdy spolu s partnery Samsung a Komerční banka rozjíždějí placení pomocí telefonu a NFC. Byl jsem upozorněn, že tento způsob placení je zatím možný pouze se speciální SIM kartou od O2, telefonem Samsung Galaxy S III a účtem od Komerční banky. Bylo mi vysvětleno, že tento způsob placení musí samozřejmě podporovat i platební terminály, a tak je zatím obchodů méně, stále se však tyto terminály rozrůstají, což si můžu ověřit na stránkách www.kartavmobilu.cz. K otázce bezpečnosti jsem se dozvěděl, že jde například nastavit, aby transakce nad 500 Kč požadovaly zadání PINu. Kromě toho, že Galaxy S III není jediný mobil, kterým lze platit (je to možné ještě s přístroji Ace II a Mini II), jsem se dozvěděl vše, co jsem chtěl vědět.
4) Ztratím záruku, když nahraju do telefonu jiný systém? Hrozí riziko poškození telefonu?
Co jsem chtěl vědět?
Ano, jedná se o zásah do softwaru telefonu, který porušuje licenční podmínky, a reklamace nemusí být v takovém případě uznána. Při tomto procesu hrozí poškození přístroje a následná návštěva servisu, proto se vždy takového operace provádějí na vlastní nebezpečí. V současné době existuje na internetu spoustu návodů pro téměř všechny přístroje, a tak to již není žádné terno a zvládne to průměrně zdatný uživatel v domácích podmínkách.
Co jsem se dozvěděl?
Jelikož se jedná o neoficiální zásah do softwaru telefonu, zákazník ztrácí záruku na celý přístroj. Přehrávání softwaru není těžká záležitost, ale rizika poškození telefonu rozhodně hrozí při nedodržení pokynů. Bylo mi sděleno, že žádný prodejce tyto úpravy oficiálně neprovozuje, najde se však spousta domácích kutilů, kteří Vám s tím za menší obnos pomůžou. Lze to ale provádět i v domácích podmínkách, na internetu je spousta informací. Pavel dokonce poznal můj telefon HTC HD2 a sdělil mi, že i v tomto telefonu musela být přehrána verze systému, neboť Android oficiálně nikdy nedostal. U této otázky jsem se v obecné rovině dozvěděl vše potřebné a jako zákazník, co se v telefonech příliš nevyzná a nechce přijít o záruku, bych to provádět neměl.
5) Měl jsem v rukou telefon od kamaráda a prostředí telefonu vypadalo trochu jinak. Jak je to možné, když se jedná také o Android?
Co jsem chtěl vědět?
Čistá verze Androidu vypadá na všech přístrojích stejně, většina výrobců si však ROM upravuje podle svého. To většinou zahrnuje změnu Launcheru (domácí obrazovky a menu), někteří však zacházejí ještě dále a mění i uživatelské rozhraní, přidávají další funkce atp. Nejznámějšími grafickými nadstavbami jsou Sense od HTC a Touchwiz od společnosti Samsung, kde je již rozdílů oproti čisté verzi Androidu více. Nevýhodou těchto nadstaveb je vyšší náročnost na systém a opožděné aktualizace na novější verzi systému.
Co jsem se dozvěděl?
Bylo mi sděleno, že výrobce si vzhled systému může do určité míry přizpůsobit a používá různé nadstavby. Ty se liší nejvíce vzhledem, mohou však obsahovat i nějaké nadstandardní funkce či vychytávky. Byla mi předvedena a ukázána nadstavba Sense na přístroji HTC One X, byl jsem odkázán také na přístroj Galaxy S III, kde je prostředí taktéž trochu jiné. Byl jsem také upozorněn, že můj přístroj obsahuje čistou verzi systému ICS, a tak jsem si mohl prohlédnout, jak se od dvou zmíněných prostředí liší. Vše podstatné jsem se opět dozvěděl, možná mi trochu chyběla zmínka o nevýhodách nadstaveb (náročnost na systém, občas nevyužitelný balast a hlavně pozdější aktualizace systému).
6) Jak zálohovat své kontakty v telefonu?
Co jsem chtěl vědět?
Nejjednodušším způsobem, jak zálohovat kontakty v telefonu, je synchronizace s Google účtem, neboť to nevyžaduje téměř žádné znalosti a po zakoupení jiného androidího přístroje se kontakty nahrají do telefonu automaticky po připojení tohoto účtu. Android umí kontakty také vyexportovat do jednoho souboru, na což můžeme využít samotný systém nebo spoustu aplikací přístupnou na Play Store.
Co jsem se dozvěděl?
Byl jsem poučen, že Android dokáže kontakty exportovat do jednoho souboru (VCard), který se uloží na paměťovou kartu (říkal bych spíše úložiště, třeba One X kartu ani nemá) a ten si můžeme zálohovat. Tento proces mi byl správně předveden na čistém systému na přístroji Samsung Galaxy Nexus (chválím ukázku na tomto přístroji s čistým systémem, neboť nadstavby by to mohly mít jinak), stejně tak postup pro importování kontaktů. Druhý způsob přenášení kontaktů spočívá v návštěvě pobočky O2, kde Vám pracovníci laskavě pomocí počítače a speciálních nástrojů kontakty převedou. Největší nedostatek v odpovědi vidím v tom, že jsem nebyl upozorněn na zálohu pomocí Google účtu. To je totiž velice jednoduchý a skoro automatický proces, kdy se pak uživatel nemusí o kontakty vůbec starat, samy se synchronizují a navíc se při koupi nového telefonu s Androidem do zařízení samy stáhnou, zadáme-li tento účet. Pro 99 % lidí by tak odpadly veškeré problémy a starosti se zálohou běžných kontaktů.
5 tipů na levné herní ovladače pro mobily: Tyto kousky nezruinují vaši peněženku
7) Je nějakým způsobem možné naučit telefon, aby v určitém časovém pásmu dokázal sám vypnout a zapnout například Wi-Fi, synchronizaci, zvuky atp.?
Co jsem chtěl vědět?
Tyto úkony standardně systém Android neumí, existuje však řada aplikací, které toto zvládají levou zadní. Mezi nejznámější patří Tasker, Llama, AutomateIt nebo třeba MacroDroid. Všechny programy jsou přístupné na Google Play, většina z nich také ve verzích zdarma.
Co jsem se dozvěděl?
Správně jsem se dozvěděl, že sám Android tuto funkci v sobě nezahrnuje a není to možné. Dál jsem se však bohužel nic nedozvěděl, což je škoda, neboť je to věc, která se hodí, u Androidu to s vybranými a celkem známými aplikacemi není problém a spousta lidí by to jistě ocenila. Mrzelo mě, že Guru nepoužil počítač a Google, neboť i po jednoduché frázi „časované vypnutí Wi-Fi Android“ nám vyhledávač předloží tipy na programy jako Llama, Tasker, Locale atp., což jsem chtěl přesně slyšet.
A jak bych O2 Guru v Palladiu ohodnotil?
Začnu-li samotným systémem objednávání schůzek s O2 Guru, nemám zde co vytknout. I když jsem s tímto projektem jako zákazník neměl žádné zkušenost, hravě jsem se na stránkách O2 zorientoval, našel pobočku a už jsem byl postaven před formulář, kde jsem si vybral datum a čas, vypsal své údaje a potvrdil rezervaci, o které jsem byl informován také na mobil a e-mail. Potěší též připomenutí schůzky den předem, které rovněž přišlo na e-mail i telefon. Příchod do pobočky, seznámení s Guru a přesun na “pracoviště” též proběhl bez komplikací.
Po odchodu z pobočky jsem byl jako neznalý uživatel poměrně spokojený a na většinu mých otázek jsem dostal uspokojivou odpověď. U otázek o GPS, NFC a přehrávání ROM jsem se dozvěděl vše, co jsem potřeboval. U QR kódů se vyskytla jen malá nepřesnost, stejně tak u nadstaveb nebylo na škodu říct něco o jejich nevýhodách, což by zákazníka určitě zajímalo, neboť spousta uživatelů si po zkušenosti s některou z nich žádá čistou verzi systému. Kdybych si chtěl zálohovat kontakty v telefonu, jistě by se mi to po radách Guru povedlo, přesto jsem nemohl ignorovat, že mi nebyl popsán způsob synchronizace kontaktů s Google účtem, neboť je to velice jednoduché, přesto funkční řešení. Na poslední otázku jsem pro změnu nedostal kromě sdělení, že to Android neumí, žádnou odpověď.
Za mě tedy známka 8/10, neboť tam pár chyb bylo, na druhou stranu to vyvažovaly zajímavé postřehy a tipy. Některé věci by to chtělo jako Guru určitě dopilovat, zklamaný jsem ale rozhodně neodcházel.
Hodnocení 8/10
Uchvácen mobilními technologiemi a veškerým dějstvím v oblasti IT. Google Android se stal mojí srdcovou záležitostí a nehodlám se jej jen tak vzdát. S oblibou… více o autorovi
Komentáře (17)
Přidat komentář