NACESTY: česká offline navigace zdarma [recenze]
- Recenze
- Karel Kilián
- 14.8.2015
- 29
Hledáte navigaci, se kterou se neztratíte, a která nevyžaduje připojení k Internetu? Aplikace NACESTY nabízí zdarma offline mapy Česka a Slovenska, přičemž funguje i na starších telefonech a tabletech s Androidem 2.2. Navigace nabízí jednoduché uživatelské rozhraní, podrobné hlasové pokyny (s podporou TTS umí číst i názvy ulic), výběr ze dvou až tří tras a řadu dalších funkcí a možností. Program jsme podrobili zevrubnému redakčnímu testování, s jehož výsledky vás nyní seznámíme.
Co navigace NACESTY slibuje?
Za aplikací NACESTY stojí společnost Mediatel, spol. s r.o., kterou možná budete znát jako provozovatele Zlatých stránek. Z této skutečnosti také navigace těží. Autoři ji v popisku v Obchodě Play představují jako “českou offline GPS navigaci fungující bez internetového připojení. Na cesty autem nebo pěšky s mapami České a Slovenské republiky zdarma, s možností rozšíření na další státy. Osvědčené mapové podklady TOMTOM a hlasová navigace, 3D zobrazení, navigace v pruzích, upozornění na radary a další vychytávky…”
Jako hlavní vlastnosti a funkce jsou prezentovány:
- Statisíce předinstalovaných bodů zájmu obsahujících informace typu: web, telefon, email, adresa
- mapy TomTom uložené ve vašem telefonu, tabletu
- připojte se jen přes GPS systém – nepotřebujete internet
- podrobná hlasová navigace v češtině a slovenštině
- vybíráte ze tří alternativních tras
- bezplatná aktualizace map a databáze zajímavých míst
- bezplatné aktualizace míst s měřenou rychlostí
- možnost přidání oblíbených míst
- naviguje v pruzích pro bezpečné odbočování
- snadné horizontální zobrazování tras a míst pro lepší orientaci
- umožňuje se vyhnout placeným úsekům
- vyhledává podle přesných GPS souřadnic
- zobrazení aplikace je optimalizované v nejvyšším rozlišení pro tablety a displeje s vysokým rozlišením
Za příplatek pak můžete pořídit:
- Můžete si kdykoliv dokoupit další mapy pro Evropu a zbytek světa
- Informace o hustotě dopravy s předplatným na měsíc nebo rok.
- Aktualizace bezpečnostních kamer (radarů). Aktuální seznam pro rok 2015 je v aplikaci zdarma nahrán, ale lze dokoupit aktualizace.
Jak navigace NACESTY funguje v praxi?
Aplikaci ve verzi 1.6.07 jsme nainstalovali na redakční telefon Sony Xperia Z3 s oficiálním Androidem 5.0.2. Instalační balíček velký 139 MB trochu překvapil, stejné množství dat je pak také stahováno při následných aktualizacích. V průběhu testování vyšla aktualizace na verzi 1.6.09.
Po prvním spuštění se bez jakéhokoli úvodu ocitnete rovnýma nohama v rozhraní programu. Protože jsme program testovali v rozkopané Ostravě, plné uzavírek, zákazů vjezdu a neustálých změn, zakoupili jsme hned na začátek měsíční předplatné informací o dopravě. NACESTY slibuje, že s těmito údaji dokáže naplánovat trasu s ohledem na dopravní zácpy. Roční předplatné přijde na 247,12 Kč, měsíční pak na 27,21 korun. Služba je placena skrze standardní nákupy v aplikaci a je definována jako odběr – tedy automaticky účtována každý rok či měsíc.
Uživatelské rozhraní
Jak je u navigací pro Android takřka zvykem, také NACESTY přichází se svým vlastním uživatelským rozhraním, které se ovšem alespoň částečně blíží designovým trendům Material. Prostředí hodnotíme jako moderní, přehledné a snadno pochopitelné, byť v některých sekcích může působit trošku přeplněně.
Ve výchozím zobrazení najdete v horní části tlačítko pro zobrazení postranní nabídky a vyhledávací pole pro rychlé zadání cíle cesty.
Poznatky z praxe
S navigací NACESTY jsme najezdili několik stovek kilometrů zejména v Moravskoslezském kraji, postiženém v době recenze mnoha uzavírkami. Zaplacené dopravní informace jsme ale v praxi příliš neocenili – aplikace nám několikrát naplánovala trasu přes uzavřené úseky (jednalo se přitom o uzavírky hlavních ostravských komunikací, jako je například 28. října či Mariánskohorská). Zde se nemůžeme ubránit srovnání s komunitní navigací Waze, která má ostravské uzavírky zpracované doslova příkladně a vyhýbá se jim “jako čert kříži.”
Náš postřeh potvrzuje i uživatel Jiří Ševčík, který ke svému hodnocení v Obchodě Play napsal výstižný komentář: “Nepochopil jsem informace o dopravě. Že aplikace počítá hustotu dopravy (možná), je hezké, ale navádění přes uzavřené úseky a silnice mi dost komplikovalo cestu po ČR. Měl jsem dojem, že když si zaplatím dopravní informace, vyhnu se zácpám a právě uzavřeným silnicím. A že je jich letos víc než dost …”
Bohužel ani z mapových podkladů nebudeme “skákat nadšením” – několikrát jsme se dostali do potenciálních problémů, když NACESTY směřovala trasu do zákazu vjezdu či jednosměrné ulice z opačné strany. Potíže dělaly například “jednosměrky” ve čtvrti Podolkovice v Horní Suché u Havířova, či zákaz vjezdu všech motorových vozidel v obci Holštejn.
S hlasovou syntézou SVOX s českým hlasem Iveta navigace hlásila nejen odbočky, ale také názvy ulic, čísla silnic a směry, což významně usnadňovalo orientaci bez nutnosti dívat se na displej. Bez nainstalované hlasové syntézy lze použít některý z hlasů, jež jsou součástí instalace, ty ale názvy ulic číst neumí.
Největší část obrazovky logicky zabírá vyobrazení mapy s instrukcemi, ve spodní liště jsou pak informace o ulici/silnici a zapnutí/vypnutí zobrazení vybraných bodů zájmu, jako jsou hotely, čerpací stanice, parkoviště, restaurace, zajímavá místa a další.
V hlavní nabídce naleznete tyto položky:
- Mapa – zobrazení mapy; výchozí pohled.
- Navigovat – zadání cíle cesty. Na možnosti se podíváme v samostatné kapitole.
- Moje – informace o zakoupených a nainstalovaných produktech (mapách, hlasech, bezpečnostních kamerách apod.).
- Obchod – možnost zakoupení map, služeb a hlasů. V případě placených produktů probíhá platba standardním způsobem přes nákupy v aplikaci.
- Nastavení – na možnosti nastavení se podíváme v samostatné kapitole.
- Kontaktujte nás – možnost odeslání zpětné vazby e-mailem.
Navigujeme na cíl
NACESTY nabízí několik způsobů výběru cílového bodu. Na první obrazovce je sekce Historie, kde lze snadno a rychle spustit navigaci na cíl, do kterého jste již někdy jeli. Asi nejčastějším způsobem zadání bude vyplnění adresy. Zde postupně vyplníte v několika krocích zemi (zdarma jsou mapy Česka a Slovenska), město, ulici a číslo popisné či křižovatku, přičemž se zadáváním vydatně pomáhá našeptávač, vybírající z databáze položky, které odpovídají dosud zadaným znakům. V tomto režimu ale nefunguje vyhledávání v obcích bez názvů ulic (pouze s čísly domů) – k tomu je nutné používat rychlé hledání z hlavní obrazovky.
Třetí možností je vyhledání místa – tedy bodu zájmu, které jsou roztříděné do několika kategorií. V případě dostupného připojení k Internetu používá program online databázi Mext.cz/ZlatéStránky.cz, kterou musíme pochválit – znala totiž i řeckou restauraci Knossos v Ostravě, o níž většina navigací nemá ani tušení. Poněkud paradoxní ale je, že ten samý podnik nám rychlé vyhledávání (přes vyhledávací pole v horní části obrazovky) nenašlo. Bohužel body zájmu lze vyhledat pouze v okolí aktuální nebo zadané pozice – NACESTY tedy neumí hledat podél trasy, ani kolem zvoleného cíle (pokud ho tedy ručně nezadáte jako střed hledání). NACESTY rozlišuje tyto kategorie POI: automobilový průmysl, čerpací stanice, doprava, lékařské služby, nakupování, parkování, podnikání, posvátná místa, restaurace, sporty, turismus, ubytování, veřejné služby a volný čas.
V sekci Oblíbené najdete položky, které jste si sem uložili přidáním hvězdičky. Navíc je možné dva nejčastější cíle uložit jako “rychlou volbu” – zpravidla to bude domov a zaměstnání. Konečně v Kontaktech můžete snadno a rychle zahájit navigaci na jakýkoli kontakt, u kterého máte uloženou adresu.
Pak následuje možnost zobrazení zvoleného cíle v mapě, přidání do oblíbených položek, nebo naplánování trasy. Před vypočtením trasy ještě můžete zvolit:
- Zdali se má jednat o cestu pro automobil, nebo chodce.
- Vyhnout se placeným úsekům.
- Vyhnout se dálnicím.
- Vyhnout se trajektům.
Aplikace pak provede výpočet a navrhne dvě až tři trasy, ze kterých dá uživateli na výběr. Kromě zobrazení cesty v mapových podkladech má řidič k dispozici údaje o délce každé trasy a odhadované době jízdy. Připraven je také demo režim, ve kterém lze projet celou cestu virtuálně.
Po vybrání trasy a zahájení navigace je v levém horním rohu zobrazován směr a vzdálenost následující odbočky, odhadovaný čas do cíle a zbývající vzdálenost. Klepnutím lze přepnout zobrazení na předpokládaný čas příjezdu+vzdálenost nebo předpokládaný čas příjezdu+aktuální rychlost. V tomto směru musíme konstatovat, že mnohé konkurenční produkty nabízejí uživateli zobrazení více informací dle vlastní volby (např. nadmořské výšky, teploty, počet satelitů, čas do dalšího manévru, ….)
V případě zakoupených dopravních informací jsou po pravé straně zobrazovány údaje o komplikacích na trase.
Dolní lišta zůstává i v režimu navigace stejná – zobrazuje se zde název ulice a je tu možnost zapínat a vypínat zvolené typy bodů zájmu.
V postranní nabídce přibývají během navigování další čtyři položky:
- Zastavit navigaci – ukončí navigaci.
- Moje trasa – zobrazí vedení trasy v mapě.
- Možnosti trasy – stejné, jako při výběru cíle, tedy přepnutí mezi autem a chůzí, vyhýbání se placeným úsekům, dálnicím a trajektům.
- Plán trasy – neboli itinerář zobrazuje seznam všech pokynů, které vás na naplánované cestě čekají. Klepnutím je možné zobrazit místo v mapě.
Pokud se pokusíte zadat další cíl, zjistíte, že NACESTY navigaci přes více bodů nepodporuje. A to je poměrně velká škoda, protože tuto funkci jistě během svých jízd využije řada řidičů.
Možnosti nastavení
Nastavení je pro lepší přehlednost rozděleno do pěti kategorií. Z hlediska konfigurace sice NACESTY nenabídne tak široké možnosti, jako třeba nedávno recenzovaný Navitel Navigator, bude tím ale vyhovovat uživatelům, kteří se nevyžívají v nastavování desítek položek.
V sekci Obecné můžete vybrat hlas a jeho hlasitost, zvolit používané jednotky vzdálenosti, zapnout a vypnout úsporný režim (zhasínání displeje mezi odbočkami) a obnovit nastavení.
Na záložce Účet se můžete přihlásit nebo zaregistrovat. K registraci přitom stačí e-mail, heslo a souhlas s obchodními podmínkami. Po registraci byste měli získat jako první nejnovější zprávy, aktualizace a speciální nabídky.
V sekci Mapa je možné volit mezi denními a nočními barvami (samozřejmě nechybí automatické přepínání), zapínat/vypínat 3D pohled, automatické zvětšování a 3D budovy.
Na záložce Výstrahy lze nastavit varování před bezpečnostní kamerou a překročením povolené rychlosti. V případě, že tuto funkci aktivujete, upozorní program na překročení rychlosti zvukem a zobrazením dopravní značky s hodnotou, odpovídající rychlosti v daném místě. V tomto směru jsme nezaznamenali žádné zásadní problémy, NACESTY znala rychlostní limity dobře, chyběla nám však možnost nastavení tolerance.
Poslední sekce O aplikaci zobrazuje informace o verzi a dále dokumenty, týkající se obchodních podmínek, ochrany soukromí a dalších náležitostí.
Zdarma, nebo zaplatit?
Jak již zaznělo v nadpisu: aplikace sama o sobě je zdarma, a to dokonce včetně mapových podkladů Česka a Slovenska z dílny TomTom, které lze používat i bez připojení k Internetu. V nastavení jsme našli zmínku o verzi map – číslo 2014-12 naznačuje, že se jedná o podklady z prosince loňského roku. V srpnu bychom přeci jen čekali alespoň o něco čerstvější data. Pokud tedy jezdíte po Česku a spokojíte se s tím, že mapy zrovna nevoní novotou, nemusíte zaplatit ani korunu.
Utrácet můžete (ale nemusíte) za dopravní informace, které vás přijdou na 27,21 Kč/měsíc či 247,12 Kč/rok. V testu se ale ukázalo, že NACESTY i se zakoupenými dopravními informacemi má tendenci vodit řidiče do uzavírek, což nemůžeme hodnotit jinak než negativně.
Další příplatkovou službou je aktualizovaná databáze dopravně bezpečnostních kamer, která je k dispozici pro celou řadu zemí, včetně Česka a Slovenska. V případě zájmu vás přijde na 274,61 Kč za rok.
Jezdíte-li či chystáte-li se s navigací NACESTY na cestu do zahraničí, pak si budete muset přikoupit další mapové podklady. Za doživotní licenci map střední Evropy zaplatíte 549,49 Kč, celý kontinent pak přijde na 686,93 korun, což jsou ceny, které lze označit jako sympaticky nízké. I v tomto případě se ale jedná o podklady z konce roku 2014. Jistě se ale najde řada uživatelů, kteří na mapy od TomTomu nedají dopustit.
Resumé
Kromě moderního uživatelského rozhraní, jednoduché obsluhy a podpory hlasové syntézy nám navigace NACESTY byla sympatická především zvolenou obchodní strategií. Autoři poskytují aplikaci včetně mapových podkladů Česka a Slovenska zdarma, takže si ji můžete důkladně otestovat, než se pustíte do případných nákupů. Doživotní licence map nejsou drahé, podklady by však mohly být o něco aktuálnější.
Při výletech za keškami jsme ocenili spolupráci NACESTY s ostatními aplikacemi, díky které nebyl problém navigovat na cíl, zadaný/odeslaný z programu c:geo. NACESTY se také objevuje v nabídce pro sdílení jako mapová aplikace. V tomto směru zůstává například Navitel Navigator zásadně pozadu.
Řidiči jistě ocení možnost výběru ze dvou až tří tras, stejně jako rychlou navigaci na dvě definovaná místa (domů a zaměstnání). Od většiny navigaci se NACESTY liší možností automaticky zhasnout displej, pokud k následující odbočce zbývá více než jeden kilometr, což by se mělo příznivě projevit na spotřebě baterie, neboť obrazovka bývá největším “žroutem.”
K dokonalosti chybí této aplikaci ještě několik drobností, jež však nebudou trnem v oku každému. Mapové podklady TomTom nás během testování příliš nepřesvědčily – pokud bychom se řídili pokyny navigace, několikrát bychom vjeli do zákazu vjezdu či jednosměrné ulice z nepovolené strany. Ano, stává se to s každou navigací, neboť situace na českých cestách se mění doslova ze dne na den, nicméně v případě aplikace NACESTY se to dělo “častěji než obvykle.” Nepotěšily nás ani dopravní informace, které jsou placené, přesto nám nepomohly objet ostravské rozkopané a uzavřené hlavní tahy. Chybělo nám také vyhledávání bodů zájmu podél trasy (tradiční problém: “najdi benzínku, ke které nemusím sjíždět”) či možnost navigovat přes více bodů.
Pochvalu si jistě zaslouží aktualizace aplikace – od začátku roku jich bylo uvolněno pět – a také podpora ze strany vývojářů, kteří ochotně reagují na připomínky a hlášení uživatelů v Obchodě Play.
Klady
- Aplikace je zdarma a bez reklam, včetně offline mapových podkladů.
- Kompletní lokalizace do češtiny.
- Podpora převodu textu na řeč – při nastavení TTS umí číst názvy ulic a čísla silnic.
- Možnost používání offline.
- Zná čísla popisná i v menších obcích, a to včetně relativně nových staveb.
- Podpora starších zařízení.
- Velmi dobrá spolupráce s ostatními aplikacemi v systému.
- Výběr z více tras (zpravidla ze tří).
- Rychlá navigace na dvě místa (domů a do zaměstnání).
- Moderní, přehledné a snadno pochopitelné uživatelské rozhraní.
- Zhasínání displeje při delším úseku bez pokynů.
- Příznivá cena placených mapových podkladů.
Zápory
- Na mapové podklady se nelze 100% spolehnout.
- Mapové podklady jsou z 12/2014.
- I se zakoupenými dopravními informacemi nás navigace chtěla vodit skrze uzavírky.
- Neumí navigaci přes více bodů.
- Nezvládá vyhledávání bodů zájmu podél trasy ani v okolí cíle.
- Nepodporuje profily vozidel (např. maximální rychlosti, rozměry, …).
- Uvítali bychom více zobrazovaných informací a možnost jejich volby/nastavení.
Navigaci NACESTY si dosud stáhlo více než 50 000 uživatelů a průměrná známka po téměř třech tisících hodnoceních je 4,4. Program můžete instalovat a používat na zařízeních s Androidem 2.2 a vyšším.
Příznivce konkurenční platformy Apple iOS jistě na závěr potěšíme faktem, že NACESTY je k dispozici také pro iPhony a iPady.
Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi
Komentáře (29)
Přidat komentář