Můj vlak: oficiální a povedená aplikace Českých drah
- Recenze
- Vašek Švec
- 12.12.2022
- 21
Na Google Play dlouho chyběl komplexní nástroj usnadňující cestování vlakem. České dráhy však nedávno uvolnily oficiální aplikaci pro Android s názvem “Můj vlak”. Mezi její hlavní přednosti lze zařadit možnosti stažení offline jízdních řádů, nákupu jízdenek či podrobné informace nejen o spojích, ale například i o železničních stanicích.
Aplikaci jsme testovali na smartphonu LG G2 s custom rom CloudyG3 2.0 běžící na Androidu 4.4.2.
Co aplikace Můj vlak slibuje?
Popis aplikace Můj vlak na Google Play slibuje následující vlastnosti:
- Vyhledávání vlakového spojení.
- Nákup vnitrostátních jízdenek, místenek a doplňkových služeb ČD.
- Palubní portál – informace o průběhu cesty, aktuální poloha a zpoždění vlaku.
- Přehled výluk, mimořádností a změn na trase vlaku.
- Služby ve vlaku (řazení vlaku, přístupnost vlaku atd.)
- Služby ve stanici (odjezdy vlaků, otevírací doby, poloha stanice, přístupnost stanice atd.)
- Správce elektronických jízdenek.
- Push notifikace (před jízdou, při přestupu, při vzniku zpoždění nebo mimořádnosti atd.)
- Sdílení do sociálních sítí.
- Synchronizace elektronických jízdenek (už. účtem z www.cd.cz/eshop).
Nastavení
Ihned po prvním spuštění uživatele uvítá několik informativních obrazovek, které jej seznámí s některými funkcemi aplikace a zároveň mu dají několik tipů, jak ji ovládat.
Žádné složité možnosti nastavení se v tomto případě opravdu nekonají. Ono nějaké detailní nastavení není v případě aplikace, primárně sloužící pro vyhledávání informací o vlakových spojích, ani příliš potřeba. Do aplikace se lze přihlásit účtem z webu www.cd.cz, díky čemuž se v aplikaci budou zobrazovat i jízdenky zakoupené prostřednictvím zmíněného webu. Mnoho uživatelů jistě ocení možnost stáhnout jízdní řády do zařízení pro jejich offline použití – stáhnout lze nejen vnitrostátní, ale také mezinárodní jízdní řády. V nastavení se pak nachází volba “preferovat offline data”, která pomůže šetřit uživatelův FUP. Stažená data lze automaticky aktualizovat po připojení k Wi-Fi síti. Aplikace zvládá pracovat i s notifikacemi, ty mohou upozorňovat na nově zakoupené jízdenky přes eshop na CD.cz a “mimořádnosti” na trase (výluky, atp.) Zrovna tak může aplikace cestujícího upozornit na přestup ve zvoleném časovém předstihu, či na zpoždění od určité doby trvání.
Jak se aplikace používá?
Uživatelské rozhraní aplikace vychází ze zaběhnutých Androidích standardů. Hlavní navigační menu se vysouvá z levé strany a do podrobnějšího nastavení se dostaneme po kliknutí na tři tečky ve pravém horním rohu. Díky tomu se aplikace ovládá velmi intuitivně a většina uživatelů Androidu se zde bude cítit ihned po prvním spuštění jako doma.
Základní nabídky
Skrze vysouvací menu se vedle možnosti přihlášení dostaneme ke čtyřem hlavním nabídkám:
Spojení
Výchozí obrazovka slouží pro vyhledávání spojů. Krom nástupní a cílové stanice s časem odjezdu/příjezdu lze vyhledávání filtrovat také dle stanic, kterými vlak projíždí a případně zvolit pouze vlaky uzpůsobené pro cestující s kolem, dětmi či na vozíku, nebo z vyhledávání vynechat spoje Pendolinem. Aplikace nabízí i vyhledávání nejbližší stanice za pomoci uživatelovi GPS polohy.
U každého spoje nabízí aplikace Můj vlak informace o zvolené trase – její délku, přestupy a mimořádnosti na ní. Zrovna tak je na této obrazovce přítomen název vlaku (po rozkliknutí se zobrazí detail daného vlaku) a možnost zakoupení jízdenky. Vybrané spojení lze přidat do oblíbených, nebo u něj zapnout notifikace.
Vlak
Na obrazovce Vlak umožňuje aplikace vyhledávat dle názvu vlaků a dne. Vedle políček pro vyhledávání se zde zobrazují také vlaky podle zakoupených jízdenek, či vlaky, které jezdí na uživatelem často vyhledávaných trasách.
Po rozkliknutí detailu vyhledaného vlaku aplikace nabízí spoustu informací. Tak předně trasu vlaku z níž vychází tzv. palubní portál, díky kterému má cestující přehled o následující i výstupní stanici. Chybět opět nesmí mimořádnosti na trase. Další užitečné informace poskytuje aplikace o řazení vagónů a službách dostupných ve vlaku.
Stanice
Stanice lze vyhledávat buď podle názvu, nebo dle poskytovaných služeb. I zde se v rychlé volbě nacházejí stanice dle zakoupené jízdenky a doporučené. Stejně jako u výběru stanice při vyhledávání spoje, i zde lze pomocí GPS najít nejbližší stanici.
Vedle vyhledání konkrétní stanice nabízí aplikace, podobně jako u vlaků, i její detail. V něm se zobrazují informace o odjezdech, mapa stanice s jejími GPS souřadnicemi, služby ve stanici a přístupnost pro postižené.
Jízdenky
Zde se po přihlášení do aplikace zobrazují zakoupené jízdenky prostřednictvím webu CD.cz a základní informace o nich. Po rozkliknutí jízdenky se zobrazí QR Aztécký kód s dalšími informacemi k jízdence a možností jízdenku zakoupit znovu na jiný den.
Nákup jízdenek
Podstatnou součástí aplikace je nákup jízdenek. S tím uživateli pomůže jednoduchý průvodce. Po výběru železničního spoje je potřeba si zvolit třídu, kterou chce uživatel aplikace cestovat. Dále se aplikace táže, zda si cestující zakoupí pouze rezervaci, nebo i jízdenku, a nepotřebuje-li rovnou koupit i zpáteční jízdenku (případně na kdy ji potřebuje).
Poté aplikace vyzve k zadání počtu osob, jejich věku a případně slevové karty. Pokud uživatel v jednom z předchozích kroků zvolil pouze rezervaci místa, nabídne mu aplikace v mezikroku rezervaci dle oddílu ve vlaku a rovněž mu dá na výběr místo ke středu, nebo u okna. Místenku na konkrétní místo skrze aplikaci zatím zakoupit nelze, nicméně dle vývojářů se na této možnosti již pracuje a je naplánována pro jeden z budoucích updatů.
V dalším kroku následuje souhrn objednávky. V něm lze k lístku přidat rezervaci (případně ji upravit, pokud již byla zadána) nebo přidat zavazadla, kola či psa. Po souhrnu následuje ověření totožnosti. Pokud je uživatel aplikace přihlášen účtem z webu CD.cz stačí pouze zvolit typ dokladu (osobní průkaz nebo In-karta) a vyplnit jeho číslo. V opačném případě je třeba ještě zadat jméno a e-mailovou adresu. Poté nezbývá než odškrtnout souhlas s pravidly pro nákup v eshopu Českých drah a přikročit k výběru platební metody. Ty jsou zde v současnosti přítomny dvě – platební karta a PaySec. V budoucnu by však měly přibýt další možnosti platby. Například PayPal nebo Google Wallet by jistě spousta uživatelů ocenila. Po vyplnění patřičných údajů v platební bráně dojde potvrzení platby na e-mail a v aplikaci se zobrazí poděkování za nákup spolu s nově pořízenou jízdenkou.
Widgety
Aplikace Můj vlak nabízí i čtveřici škálovatelných widgetů. Konkrétně se jedná o widgety pro jízdenky, palubní portál a dva pro odjezdy z vybrané stanice – jeden zestručněný a jeden s detaily ke spoji.
Závěr
České dráhy si s uvedením vlastní aplikace do Google Play daly opravdu hodně načas. Komplexní aplikace, jakou Můj vlak bezesporu je, spoustě majitelů chytrých telefonů, kteří pravidelně cestují vlakem, již dlouhou dobu chyběla. Nutno říct, že se toto velmi dlouhé čekání vyplatilo a do obchodu Play se dostala skutečně kvalitní a dobře odladěná aplikace, která nejenže dobře vypadá, ale především se příjemně používá. Jedinou, a pro někoho docela výraznou, vadou na kráse je v tomto případě nemožnost zakoupit místenku na konkrétní sedadlo. Pokud však vývojáři dostojí svým slibům, bude se jednat o aplikaci u níž její uživatelé nebudou mít mnoho důvodů ke stížnostem.
Vaška prakticky od dětství zajímaly nové technologie, ať už se jednalo o telefony, počítače či třeba auta. V době, kdy většina jeho kapesného padla na… více o autorovi
Komentáře (21)
Přidat komentář