Telefony budou mít v EU nový štítek podobný tomu z ledniček. Má pomoci lidem lépe se zorientovat Hlavní stránka Zprávičky Nový štítek ukáže výdrž baterie, odolnost i možnost opravy zařízení Od června 2025 bude štítek povinný pro nové mobily a tablety v EU Pomůže hlavně lidem, kteří vybírají telefon přímo v kamenné prodejně Sdílejte: Libor Foltýnek Publikováno: 22.4.2025 16:00 3 komentáře 3 Od 20. června 2025 se v Evropské unii zavádí nový informační štítek pro chytré telefony a tablety. Bude fungovat podobně jako známé energetické štítky na ledničkách nebo pračkách a pomůže zákazníkům snadněji vybrat zařízení podle výdrže baterie, opravitelnosti a dalších vlastností. Nový štítek bude povinný pro všechna nově prodávaná zařízení z vyjmenovaných kategorií. Výjimku mají pouze starší modely, které byly na trh uvedeny před tímto datem. Ty mohou zůstat bez označení. Koho se to týká Nařízení se vztahuje na tato zařízení: bezdrátové telefony pro pevné linky chytré telefony připojené k mobilním nebo satelitním sítím klasické telefony bez přístupu k internetu a aplikacím třetích stran tablety s úhlopříčkou mezi 7 a 17,4 palce Naopak zařízení s ohebnými displeji, které lze částečně nebo úplně rozložit, budou z povinnosti označení vyňata. Co všechno štítek ukáže Na štítku, který patří do systému EPREL (Evropský registr výrobků pro energetické štítkování), známého také jako ENERGY label, bude uvedeno sedm hlavních údajů. Zákazník tak snadno zjistí například: jak dlouho vydrží baterie jak odolné je zařízení při pádu jak snadné bude opravit mobil nebo sehnat náhradní díly Podmínky, které musí zařízení splňovat Výrobci budou muset dodržovat pět důležitých pravidel: Odolnost – Zařízení musí vydržet náhodný pád a mít ochranu proti prachu a vodě Baterie – Musí zvládnout alespoň 800 plných nabíjecích cyklů a přitom si uchovat minimálně 80 % původní kapacity Opravitelnost – Klíčové náhradní díly musí být dostupné do 5 až 10 pracovních dnů a k dispozici ještě 7 let po ukončení prodeje zařízení v EU Aktualizace systému – Výrobce musí zaručit alespoň pětiletou softwarovou podporu od chvíle, kdy se zařízení přestane prodávat Přístup k opravám – Profesionální servisní technici musí mít rovný přístup k potřebnému softwaru a firmwaru Proč je to důležité V dnešní době je těžké se ve výdrži, opravitelnosti a podpoře zařízení vyznat. Výrobci sice často prodlužují dobu aktualizací, ale najít přesné a aktuální informace není vždy jednoduché. Právě nový štítek by měl tento problém vyřešit. Zatímco nadšenci do mobilů si většinou potřebné informace dohledají sami, běžný zákazník, který si telefon vybírá přímo v obchodě z vystavených modelů, ocení přehledné údaje přímo na štítku. Ten mu pomůže udělat lepší rozhodnutí. Líbí se vám idea štítku na mobil? Zdroj: GSMArena O autorovi Libor Foltýnek Libor Foltýnek je redaktor s rozsáhlými zkušenostmi v oblasti technologií a fotografie. Jeho práce je charakterizována důkladným výzkumem, poutavým vyprávěním a praktickými radami, které zpřístupňují… Více o autorovi Sdílejte: 3 komentáře Vložit komentář evropská unie Podpora štítek Mohlo by vás zajímat Microsoft je nekompromisní! Tyhle počítače Windows 11 prostě nedostanou Peťo Vnuk 5.12.2024 Microsoft do konce roku zařízne 3 aplikace ve Windows 11. Které to jsou? Adam Kurfürst 13.11.2024 Jak rozchodit Adobe Flash player na Androidu 4.4 Kitkat? Zvládne to každý Matěj Machytka 8.2.2014