TOPlist

Mobilní navigace Sygic 10 – s Androidem na cestách

Sygic GPS Navigation v12.1.3 Cracked Apk For Android

Sygic LogoČeské zastoupení společnosti Sygic nám poskytlo k vyzkoušení svojí nejnovější offline hlasovou navigaci pro mobilní telefony Sygic Mobile Maps 10, která je dostupná ve 30 světových jazycích včetně češtiny. Verze pro Evropu obsahuje detailní mapy poskytované TeleAtlasem pro 35 států a transitní cesty pro 9 zemí východní Evropy, jako Albánie, Bělorusko či Ukrajina. Navigace funguje na řadě zařízení a na všech větších mobilních operačních systémech, tedy Windows Mobile 6.5, Symbian, iOS, Maemo a samozřejmě Android. A právě verzi pro Android jsme vzali do ulic s telefonem Nexus One.

Uživatelské rozhraní

Bydlím v malé vesničce asi 25km od Ostravy, ležící u polských hranic. Rozhodl jsem se vyzkoušet navigaci po místních venkovských cestách až do ostravského centra a tak zabít dvě mouchy jedním autem. Před usednutím za volant jsem spustil na telefonu navigaci, provedl úvodní aktivaci, bez které navigování nebude fungovat, přečetl si pár informačních obrazovek a odsouhlasil seznam věcí (volání na POI, používání Bluetooth a připojení k internetu), které může Sygic při navigování používat. Pro většinu jazyků je hlasová navigace namluvená něžnějším pohlavím naší planety, leč pro francouzštinu, britskou angličtinu, švédštinu a češtinu byl dabérem mužský jedinec. Hlavní menu, ale i celé prostředí, je optimalizováno na dotykové displeje, všude jsou velké ikonky a přizpůsobené ovládací prvky. Sygic však používá vlastní sadu ovládacích prvků (tlačítka, seznamy atd.), výsledkem čehož je naprosto neintegrovaný vzhled do stylu Androida. Sygic dokonce používá i vlastní klávesnici pro zadávání textu, která neobsahuje národní znaky, což naštěstí při vyhledávání nedělá žádný problém, neb např. ulice s diakritikou v názvu lze vyhledávat zadáním bez diakritiky. Nejhůř se na dojmu „neandroidovosti“ podepisuje nefunkčnost 4 ovládacích tlačítek každého zeleného robota, obzvláště pak tlačítko Zpět, které jsem podvědomě mačkal neustále. Vše se ovládá pomocí vlastních tlačítek přímo na obrazovce, tlačítka jako „Zpět“, „Storno“ atp. však kolikrát chybí úplně a tak nezbývá, než projet i čtyři obrazovky nastavení a všechny odsouhlasit, než je možné se vrátit do menu. Podobně na různých místech zamrzí absence kontextového menu vyvolaným tlačítkem pro Menu, které se kolikrát k využití přímo nabízí. Styl ovládání tedy není zrovna nejvydařenější. Na druhou stranu je zvolený návrh aplikace ten nejjednodušší způsob, jak udržovat aplikaci multiplatformní a vzhledem k délce seznamu podporovaných zařízení, se nelze divit.

02 10 14

Po krátkém seznámení se s ovládáním jsem na mapě vyhledal město Ostrava a přibližnou lokaci CitiBank v centru. Navigace nabízí i možnost nalezení a navigování na parkoviště poblíž místa cíle, zvolil jsem tedy tuto možnost a ze seznamu míst k parkování jsem za nový cíl cesty vybral parkoviště v ulici Hollarova. Standardně má Sygic v navigačním módu při horním okraji displeje tlačítka pro přiblížení či oddálení mapy, při spodním pak informační proužek, do jehož pravé poloviny si lze nastavit, jaké druhy informací tam chceme mít. Těsně pod mapou je tenoučký proužek znázorňující v kolika procentech trasy se nacházíme. Pod ním je širší informační pruh, kde jsou ve výchozím stavu zleva tyto položky: šipka ukazující aktuální „přikázaný“ směr, vedle je počet (kilo)metrů zbývajících k odbočce, dále pak jsou dva řádky, v horním najdeme odhadovaný čas příjezdu a aktuální rychlost podle GPS, dole pak počet zbývajících kilometrů do cíle a síla GPS signálu. Spodní část displeje je pak vyhrazená aktuální ulici, na které se nacházíte. Je-li odbočka dále než 300 metrů, je pohled na mapu mírně oddálený (je vidět více okolí), při přiblížení k odbočce se mapa automaticky přiblíží až na dostatečně detailní úroveň, kde jsou vidět i názvy ulic. Míra přiblížení také reaguje na aktuální rychlost, čím rychleji jedete, tím více je mapa oddálená.

03 05 17

Navigace

Po čtyřech kilometrech jízdy, kdy přišla rychlejší jízda z kopce, jsem si všiml dvou věcí. Za prvé – šipka znázorňující můj vůz se nečekaně zrychlila a na zobrazené mapě předběhla mojí skutečnou pozici asi o 200 metrů, zastavila se až na křižovatce, kde mě „počkala“. To jsem pak ojediněle postřehl ještě pár krát. Za druhé – jezdit bez speciálního držáku na navigaci je nejen nepohodlné, ale jak jsem sám později poznal, i nebezpečné, neb pokud musíte klopit oči až dolů na úroveň řadící páky, zvyšuje se vám samozřejmě reakční čas na dění na vozovce. Jízdu bez speciálního držáku tedy rozhodně nedoporučuji a věřím, že organizace jako BESIP budou stejného názoru. Podle navigace jsem měl na oné křižovatce zabočit vpravo, rozhodl jsem se však vyzkoušet reakci, když zabočím vlevo. Sygic na toto zareagoval téměř okamžitě a začal ihned přepočítávat trasu a do necelých dvou vteřin už jsem měl naplánovanou novou cestu (podotýkám, že změněný úsek byl asi 12 km). Na cestě přede mnou byla vesnice Vřesina u Hlučína, která má ve směru, ze kterého jsem se blížil, vcelku povedenou změť uliček a ulic, kterou musí člověk prokličkovat, než se dostane na hlavní cestu. Sygic mě vzal tou „nejrovnější“ cestou (rozuměj co nejméně odboček), ovšem věc, o které nemá Sygic ani tušení, jsou retardéry, takže mě navedl přes dobrých 5 retardérů za sebou. Při projíždění uličkami Vřesiny jsem v jedné křižovatce najednou zaslechl „Odbočte vpravo, hned poté odbočte vlevo“. Znajíc tuto cestu téměř zpaměti, jsem nevěřícně koukl na displej telefonu, jestli to myslí vážně. Evidentně nemyslel, neb naplánovaná cesta byla na displeji stále rovná jako pravítko. Trošku mě vystrašila představa, že by se mi toto stalo zrovna na nějaké křižovatce, kterou vůbec neznám. Později se ukázalo, že občas vypadne hlasový údaj o vzdálenosti před samotnou odbočkou a zbyde z toho pouze ono „odbočte…“. Před každou odbočkou se Petr (takové dali jméno českému „navigátorovi“) ozve celkem třikrát je-li odbočka dále než jeden kilometr, pokud je to méně, ozve se vždy alespoň 300m před odbočkou a pak asi 5m před odbočkou.

08 11 15

Záhy přišla hlavní silnice a já mohl dále pokračovat rychlejší jízdou. Kousek za vesnicí při necelé devadesátce mi Sygic oznámil, že jedu 469 km/h. Tahle chyba ale rozhodně není chybou Sygicu, ale GPS použitého v Nexus One, protože stejnou rychlost při zhruba devadesátce uvádějí všechny GPS aplikace měřící rychlost. Podobnou chybu jsem zaznamenal i na fórech od jiných uživatelů HTC telefonů. Snad je to pouze softwarový problém a bude časem (brzy) odstraněn. Navigaci to ale nijak neovlivňuje (bod pro Sygic), pouze zobrazí upozornění, že jste překročili povolenou rychlost v úseku. Přesnost těchhle úseků s omezenou rychlostí je docela překvapující. Kousek za Ludgeřovicemi směrem na Ostravu je sedmdesátka, v momentě projetí mi Sygic velkou značkou na displeji oznámil, že aktuální maximální rychlost je 70 km/h.

Cesta do centra Ostravy pokračovala bez jakýchkoliv problémů s navigací. Vše šlo hladce a přesně. Problém přišel až při odbočení z ulice Mariánskohorská na ulici Cihelní, která už je nejméně rok uzavřena z důvodu výstavby. Podíval jsem se tedy na stáří map, to Sygic zobrazuje vcelku diplomaticky – 2006 – 2010. Nezbývalo než udělat „U“ otočku a pokračovat dále jinudy. Sygic zareagoval okamžitě a hlas mi dával pokyn, abych se otočil o 180°. Doufal jsem, že po chvilce se cesta přepočítá, ale i po ujetí asi 400m a najetí na ulici Nádražní, ze které se přímo odbočuje na ulici Hollarovu, se mě navigace snažila přimět k otočení do protisměru a pokračování přes Cihelní. Po asi 100 metrech se umoudřila a dále mě naváděla už po ulici Nádražní. Sygic samozřejmě nabízí i manuální nalezení alternativní cesty, včetně možností jako vyloučení dalších 500m – 20km silnic aktuální trasy, vyloučení míst s velkým provozem (více o tomto níže), či zvolit body, přes které chceme projet. Tento výběr doplňuje ikonka pro nastavení původní nalezené cesty. Toto je právě jeden z případu, kdy by se nesmírně hodilo použít kontextové menu v navigačním módu. Ikonka pro nalezení alternativní trasy je totiž dostupná až po třech tapnutích na displej. Ale s tím se dá žít.

20 22 18

Hlasové pokyny jsou dostatečně hlasité, srozumitelné a opravdu rozsáhlé. Hlas tak uslyšíme mluvit třeba na kruhových objezdech („Projeďte kruhovým objezdem, použijte druhý výjezd“). Při odbočování na silnice s jiným číslem, než má silnice aktuální, také slyšíme, po kterém čísle silnice máme dále pokračovat („Odbočte vlevo a pokračujte po cestě 476“). To je často nedocenitelné, hlavně při sjíždění z nájezdů dálnic nebo rychlostních silnic, kdy je více sjezdů za sebou. Občas se i ozve, při které straně vozovky se máme držet, blíží-li se sbíhací pruhy. Hlasovou pomoc s řazením do odbočovacích pruhů však nečekejte, pouze ikonovou na displeji. Občas se ozve i varování o železničním přejezdu před námi, za najetých 600km se Sygicem jsem to však slyšel pouze jednou.

Další funkce

Mobilní navigace Sygic dále disponuje i sociálním rozměrem. Přímo z aplikace máte možnost pár tapnutími nahlásit policejní hlídku či rychlostní kameru, tyto data putují na server www.PoliceTraps.com, odkud jsou v reálném čase přenesena do všech zařízení, které těchto služeb využívají. Tuto službu v Sygicu lze vypnout. Podobným způsobem bude v blízké budoucnosti možné zjišťovat i dopravní informace a zácpy, jejichž zdrojem budou podle Sygicu např. zprávy policejních hlídek či automatizované systémy sledující hustotu provozu a samozřejmě bude možnost se jim patřičně vyhnout. Sygic také dokáže navigovat i na vaše kontakty, které máte v telefonu, máte-li u nich vyplněnou adresu.

21 16 12

V datech pro střední Evropu najdeme asi 1,6 miliónu POI (bodů zájmu), jako jsou restaurace, kina, divadla, nákupní centra, hotely, servisy, nemocnice, nádraží, sport, turistika, školy či čerpací stanice. Body zájmu lze hledat jak při aktuální pozici, tak při konkrétní adrese nebo GPS pozici. Také lze vytvářet vlastní POI položky na základě GPS pozice, pozice na mapě či adresy.

Pod položkou Extra v hlavním menu můžeme ještě nalézt pár specializovaných nástrojů, jako kalkulačku, převodník jednotek, světový čas, počasí či info o většině zemí světa, jako povolené rychlosti, měnu, časové pásmo atp.

23 24 26

Navigace má i noční režim, který lze zapnout manuálně, nebo zapnout automatické zapínání, které v 19:00 nastaví tmavé pozadí a kombinaci barev, které ve tmě neosilňují.

Sygic má poměrně vysokou spotřebu baterie. Po 250 kilometrech (asi tři a půl hodiny cesty) jsem byl z plně nabitého telefonu pod třiceti procetny. Naštěstí lze navigaci používat i při uspání telefonu (zamknutí obrazovky), kdy se šetří baterka vypnutým displejem a je slyšet pouze hlasová navigace. Z navigace se dá přepnout podržením tlačítka Domů na jinou aplikaci a pak zpět přímo zpět do navigačního módu. Pouze po ukončení příchozího hovoru se navigace zresetuje. Naštěstí si při vypnutí pamatuje poslední navigovaný bod a ten při novém spuštění nastaví jako aktuální cíl, takže i přes tento problém, je navigování do deseti vteřin znovu aktivní.

Závěr

Sygic Mobile Maps 10 je velmi kvalitní offline hlasovou navigací, se kterou bych se nebál vyrazit kamkoliv a můžu tak pouze doporučit. Data pro střední Evropu zabírají necelé 2 GB, což dnes není žádný problém s telefony dodávanými se 4 GB paměťovými kartami. Navíc ve standardním obchodním balení navigaci dostanete už i s microSD kartou a k tomu dva adaptéry na miniSD a SD. Zakoupit se však dá i verze ke stažení za 69,99 €, to je v přepočtu asi 1700 Kč, což je podle mě přijatelná cena.  Jen škoda, že Sygic nenabízí např. 7-denní plnou verzi na vyzkoušení a nebo levnější data pro navigaci pouze pro konkrétní země, protože ne každý využije navigaci pro úplně celou Evropu.

Hodnocení: 85%

Klady

  • hlasová navigace v češtině
  • kompletně offline
  • rychlá a svižná (záleží také na použitém zařízení)
  • možnost zahrnout/nezahrnout do plánování placené úseky
  • navigování domů
  • široká škála nastavení, funkcí a možností vyhledávání
  • průjezdní doby, itinerář (i vlastní)
  • vyhledání nejbližšího parkoviště
  • body zájmu
  • možnost přímo telefonovat na body zájmu.
  • vkládání vlastních bodu zájmu

Zápory

  • občas neúplný hlasový pokyn, který tak změní význam
  • neintegrovanost ovládání (nemožnost používat standardní Android tlačítka, vlastní klávesnice a ovládací prvky)
  • nedostupná čísla domů všude (převážně pouze okresní města a větší)

Na úplný závěr bych rád poděkoval českému zastoupení společnosti Sygic za poskytnutou možnost navigaci vyzkoušet, díky!

Martin Klapetek
O Autorovi - Martin Klapetek

více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (50)