Pozor v Německu! Chytré AI kamery hlídají mobily za volantem Hlavní stránka Zprávičky Německá spolková země Porýní-Falc zavádí systém Monocam pro detekci používání mobilních telefonů řidiči Technologie využívá umělou inteligenci pro analýzu obrazu, ale vyžaduje finální potvrzení přestupku člověkem Za zjištěný přestupek hrozí pokuta 100 eur a jeden trestný bod Sdílejte: Adam Indra Publikováno: 9.4.2025 17:00 Žádné komentáře 0 V německé spolkové zemi Porýní-Falc se rozbíhá ostré nasazení inteligentního kamerového systému Monocam, který je navržen k automatické detekci řidičů neoprávněně používajících mobilní telefon za volantem. Inspirací pro tento krok byly podobné systémy úspěšně fungující v Nizozemsku a Austrálii. Technologie využívá kamery umístěné nad vozovkou a umělou inteligenci k vyhodnocení podezřelého chování řidiče. Po úspěšných pilotních testech v Trevíru a Mohuči a následné úpravě legislativy (§ 24a StVG) má nyní systém právní základ pro plošné využití v této spolkové zemi. Přistiženým řidičům hrozí pokuta ve výši 100 eur a připsání jednoho trestného bodu do registru řidičů ve Flensburgu. Hlavním cílem opatření je snížit počet dopravních nehod způsobených nepozorností (Ablenkung), která je častou příčinou kolizí. Jak systém Monocam funguje Pilotní projekty a právní ukotvení Pokuty a důsledky pro řidiče Mezinárodní inspirace a další vývoj Cíl: Snížení počtu nehod z nepozornosti Jak systém Monocam funguje Systém Monocam využívá kamery instalované na strategických místech, jako jsou mosty nebo sloupy nad silnicí. Tyto kamery jsou nasměrovány tak, aby snímaly kabiny projíždějících vozidel shora. Software vybavený umělou inteligencí (AI) následně analyzuje záznamy a zaměřuje se na charakteristické držení těla a polohu rukou řidiče, které naznačují používání mobilního telefonu. Systém je navržen tak, aby automaticky filtroval a mazal záznamy, kde k žádnému podezřelému chování nedochází, čímž se snaží respektovat soukromí řidičů. Řidičům začínají chodit pokuty za rychlost na dálnici. Navigace ale umí odhalit nové radary Jana Skálová Zprávičky Jana Skálová Zprávičky Důležitým prvkem procesu je však lidská kontrola. Pokud AI vyhodnotí situaci jako podezřelou, záznam je předán speciálně vyškoleným policistům. Ti finálně posoudí, zda skutečně došlo k přestupku – tedy zda řidič držel mobilní zařízení v ruce nebo jej jinak aktivně používal. Teprve po tomto potvrzení je zahájeno správní řízení. Pilotní projekty a právní ukotvení Nasazení systému Monocam předcházely pilotní projekty ve městech Trevír (od června 2022) a Mohuč (od začátku roku 2023) ve spolkové zemi Porýní-Falc. Během těchto testovacích fází bylo odhaleno značné množství přestupků, v některých případech i desítky za hodinu, což potvrdilo efektivitu technologie. Zpočátku však existovala právní nejistota ohledně možnosti plošného nasazení těchto kamer čistě pro účely odhalování telefonování za volantem. Standardní právní úprava pro monitorování dopravy se primárně zaměřovala na rychlost nebo vzdálenost mezi vozidly. Proto spolková země Porýní-Falc jako první v Německu přistoupila ke změně zákona o silničním provozu (Straßenverkehrsgesetz – StVG). Nově přidaný paragraf § 24a nyní explicitně povoluje obrazové monitorování za účelem stíhání přestupků spočívajících v používání mobilního telefonu řidičem, čímž byl vytvořen nezbytný právní rámec. Pokuty a důsledky pro řidiče Za používání mobilního telefonu za volantem, pokud je řidič přistižen systémem Monocam (nebo i standardní policejní kontrolou), hrozí v Německu standardní sankce. Jedná se o pokutu ve výši 100 eur a připsání jednoho trestného bodu do centrálního registru řidičů ve Flensburgu. Mezinárodní inspirace a další vývoj Německý systém se inspiroval podobnými technologiemi, které již fungují v jiných zemích. Jako první zavedla podobný systém Austrálie (Nový Jižní Wales) a v Evropě je průkopníkem Nizozemsko, kde se rovněž používá systém Monocam od stejného dodavatele (společnost Vi Policing) a pokuta za tento přestupek je výrazně vyšší (aktuálně 380 eur). Očekává se, že úspěšné zavedení v Porýní-Falci budou pozorně sledovat i další německé spolkové země a systém by se mohl postupně rozšířit. Cíl: Snížení počtu nehod z nepozornosti Hlavním motivem pro zavedení technologie Monocam je zvýšení bezpečnosti na silnicích. Nepozornost řidiče (německy Ablenkung), často způsobená právě používáním mobilního telefonu, je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod, včetně těch s vážnými následky. Úřady doufají, že vidina automatické kontroly a následného postihu odradí řidiče od tohoto nebezpečného chování. Revoluční nabíjení: Elektromobily nabijete 5x rychleji i v krutém mrazu Adam Indra Zprávičky Adam Indra Zprávičky Nasazení systému Monocam v Porýní-Falci představuje významný krok v boji proti nebezpečnému používání mobilních telefonů za volantem a lze očekávat jeho postupné rozšíření i do dalších spolkových zemí. Myslíte si, že by podobný systém měl být zaveden i v České republice? Zdroj: ZDF.de, Auto Motor und Sport, Aktuálně.cz O autorovi Adam Indra Sdílejte: Žádné komentáře Vložit komentář AI Německo pokuta policie Mohlo by vás zajímat Android Auto dostane schopnějšího asistenta! Takto (zhruba) vypadá Gemini v akci Adam Kurfürst 9.1. Google uhodil hřebíček na hlavičku. Novou funkci Gemini si uživatelé zamilovali a teď je navíc ještě lepší Adam Kurfürst 16.11.2024 AI spotřebovává neskutečné množství elektřiny i vody. Jak dlouho to bude udržitelné? Jana Skálová 3.1.