Lookout Ad Network Detector: Nenechte se špehovat reklamou
- Recenze
- Karel Kilián
- 14.12.2022
- 14
Už se vám někdy stalo, že se na ploše vašeho Androidu objevila nová ikona, kterou jste si tam nepřidali? Nebo se v notifikační liště zobrazila reklama? Lookout Ad Network Detector vám pomůže získat přehled a zjednat si pořádek.
Na skutečnost, že většina aplikací pro Android je dostupná zdarma, si uživatelé zvykli poměrně rychle. Proti světu počítačů to byl velký krok vpřed a tato strategie jistě z části stojí i za úspěchem celé platformy. Jenže ono “zdarma” nemusí platit beze zbytku – vývojáři si na živobytí (nebo alespoň na pivo) často vydělávají implementací reklamního systému. Drtivá většina z nich pro tyto účely využívá zavedených služeb – nemusí se starat o prodej reklamního prostoru, stačí jen zakomponovat příslušnou knihovnu, a pak čekat na vydělané dolary.
Provozovatelé reklamních sítí: Chceme o vás vědět všechno!
To, samo o sobě, pořád není problém. Bylo by bláhové myslet si, že programátoři jsou entuziasté, věnující desítky a stovky hodin času pro svůj dobrý pocit (i když pár výjimek se jistě najde :) ). Problém je v provozovatelích reklamních sítí, kteří často chtějí vědět o uživateli nějaké podrobnosti, aby mu mohli naservírovat reklamní proužky, jež ho osloví, a klepne na ně s větší pravděpodobností. Často tak narazíte na aplikaci, která požaduje přístup k informacím o aktuální poloze, aniž by takový požadavek dával – s ohledem na funkce programu – smysl. Můžete si být téměř jisti, že toto oprávnění chce pro sebe implementovaná reklamní síť, aby mohla cílit reklamu pro váš region. Přeci jen: reklama na restauraci v New Yorku asi uživatele z Česka zajímat nebude, pokud se tam zrovna nechystá na dovolenou či služební cestu.
Některé reklamní systémy jdou ale ještě dál: kromě přístupu k Internetu (aby mohly stahovat reklamy) a poloze (cílení) požadují například následující práva:
- Čtení historie a záložek prohlížeče – dovoluje reklamnímu systému číst adresy všech navštívených webů a adresy, jež máte uložené v oblíbených položkách. Lze předpokládat, že tímto způsobem chce provozovatel získat informace o vašich zájmech, aby následně mohl cílit reklamu podle toho, jaké weby navštěvujete.
- Zápis do historie a záložek prohlížeče – zde už reklamní systém překračuje pomyslnou hranici i hodně trpělivých a tolerantních uživatelů. Aplikace s těmito právy totiž může nejen upravit historii webového prohlížeče, ale například také přidat do oblíbených položek adresy propagovaných webů.
- Čtení stavu a identity telefonu – je další oprávnění, které by reklamní systém nemusel potřebovat. Umožňuje totiž zjistit telefonní číslo (a pak se budete divit, až vám budou volat telemarketingové firmy) a sériové číslo příslušného telefonu (pro jednoznačnou identifikaci), zda je aktivní hovor, číslo, ke kterému je hovor připojen a podobně. Například reklamní síť SellARing umožňovala přehrávání 10sekundové zvukové reklamy vždy, když uživatel uskutečnil telefonní hovor.
- Z dalších možností jmenujme třeba právo vytvářet ikony na ploše (např. odkazy na reklamní stránky), nebo číst SMSky (a zjistit, co vás zajímá).
Univerzální rada
Takto bychom mohli pokračovat poměrně dlouho, neboť sesbíraných údajů o konzumentech reklamy nemají provozovatelé reklamních systémů nikdy dost. Co s tím? Opět budeme opakovat otřepanou univerzální radu, která vás s velkou pravděpodobností ochrání nejen před příliš dotěrnou reklamou, ale i před instalací škodlivé aplikace: vždy pečlivě studujte oprávnění, která aplikace požaduje, a přemýšlejte, zda k nim má důvod s ohledem na slibované funkce.
Co dělat, když je pozdě?
Asi jen málokdo z těch, kdož právě čtou tento článek, má v ruce čerstvě zakoupený telefon, do kterého ještě nenainstaloval ani jeden program. Přinejmenším během úvodního nadšeného seznamování se s Androidem přibylo v telefonu hned několik aplikací, ale dotaz na schválení požadavků oprávnění se prostě odklepl bez přečtení. Co dělat v takovém případě? Ano, můžete všechny aplikace odinstalovat, znovu nainstalovat – tentokrát s důslednou kontrolou toho, co chtějí vyvádět v telefonu. Nebo to můžete udělat jednodušeji – nainstalovat si aplikaci, která zkontroluje všechny nainstalované programy. Přesně k tomu slouží Ad Network Detector od známé bezpečnostní společnosti Lookout. A jen tak mimochodem: tato aplikace ke svému běhu nevyžaduje žádná zvláštní oprávnění ;).
Co umí Lookout Ad Network Detector?
Pokud by reklamním společnostem šlo opravdu pouze o kvalitní cílení, byla by to “win-win-win” situace – provozovatel by servíroval reklamu, která by uživatele zajímala, a zadavateli by přivedla potenciální zákazníky, jež s velkou pravděpodobností mají zájem o jeho produkty nebo služby. Reklamní sítě jsou pro mobilní ekosystém důležité, o tom není sporu.
Jak jsme si ale řekli výše, některé mobilní reklamní sítě používají stále agresivnější metody zobrazování reklam. S velmi negativním přijetím se setkaly systémy, zobrazující reklamu mimo aplikaci, ke které náleží, tj. v okamžiku, kdy daný program, který uživatel používá zdarma, není aktivní. Mohli jsme tak narazit na reklamy v notifikační liště, vytváření ikon na ploše a změny nastavení prohlížeče. Právě na reklamu v notifikační liště se zaměřil první produkt Lookoutu – Push Ad Detector, o kterém jsme psali v únoru, detekující šest reklamních sítí (Airpush, Appenda, LeadBolt, Moolah Media, Startapp a TapIt!), využívajících uvedenou formu reklamy. Aplikace se dočkala tak kladného přijetí mezi uživateli, že se Lookout rozhodl pokračovat ve vývoji – výsledkem je Ad Network Detector.
Aplikace má pouhých 292 kB, takže její stažení by nemělo trvat déle než pár sekund. Po spuštění se představí obrazovkou, na níž stručně prezentuje svůj cíl (“Zjistěte, které reklamní sítě smí zobrazovat reklamy nebo sbírat z vašeho telefonu či tabletu osobní informace.”). Nás bude zajímat výrazné zelené tlačítko Start scan, sloužící ke spuštění kontroly zařízení. Další dvě tmavá tlačítka jsou odkazy na komplexní bezpečnostní balík Lookout Security & Antivirus a zaslání odkazu na Ad Network Detector e-mailem, SMSkou, na sociální síť apod.
Po spuštění skenování aplikace poměrně rychle projde všechny systémové i nainstalované programy (na redakčním telefonu s bezmála 190 aplikacemi trval celý proces asi deset sekund) a vypíše seznam potenciálních možností, co mohou provádět zjištěné implementované reklamní systémy.
Lookout Ad Network Detector detekuje následujících 36 reklamních sítí:
- AdFonic
- AdKnowledge
- Admia
- AdMob
- Aduru
- AdWhirl
- AirAd
- AirPush
- Appenda
- Burstly
- BuzzCity
- Casee
- Cauly
- Everbadge
- GreyStripe
- InMobi
- JumpTap
- LeadBolt
- LogiaAd
- MDotM
- Medialets
- Millennial
- MobClix
- MobFox
- MOcean
- Moolah Media
- MoPub
- Pontiflex
- Smaato
- StartApp
- Tapit!
- TapJoy
- Vdopia
- Vserv
- Youmi
- ZestAdz
Seznam je roztříděn do osmi kategorií podle toho, jaké typy reklam mohou být zobrazovány, nebo jaké osobní údaje mohou reklamní systémy shromažďovat.
- Zobrazování reklamy v notifikační liště.
- Možnost změny domovské stránky nebo oblíbených položek výchozího prohlížeče.
- Možnost přidávat ikony na domovskou obrazovku.
- Vytáčení telefonních hovorů, posílání SMSek, nebo použití fotoaparátu.
- Sbírání osobních informací.
- Sbírání informací o zařízení a/nebo mobilní síti.
- Změna vyzváněcího tónu za reklamní sdělení.
S Ad Network Detectorem tedy jedním pohledem zjistíte, zda některé konkrétní reklamní sítě přistupují k ochraně osobních údajů způsobem, se kterým nemusíte souhlasit. V našem testovacím telefonu jsme u šesti položek měli nulu, pět reklamních systémů mohlo sbírat osobní informace a 12 údaje o zařízení nebo mobilní síti. Po rozkliknutí položky se zobrazí seznam reklamních systémů a počet aplikací, které tím či oním způsobem mohou obtěžovat či narušovat soukromí.
Dalším tapnutím na zvolený reklamní systém získáte přehled aplikací, jež ho obsahují (což ale nutně nemusí znamenat, že ho aktivně využívají!). Díky snadnému přístupu k těmto informacím se můžete sami rozhodnout, zda si aplikaci ponecháte, nebo se jí raději zbavíte.
Ze seznamu můžete přes systémové nastavení programy pozastavit či odinstalovat, mnohem užitečnější jsou ale textové informace na konci. Část Behavior popisuje chování daného reklamního systému, v sekci Privacy se pak dočtete, čím pro vás nebo váš telefon může být použitý reklamní systém nebezpečný.
Nakonec přichází nejužitečnější sekce – Opt out, neboli vyjádření nesouhlasu s poskytováním cílených reklam (pozor – nejedná se o úplné “odhlášení” či zákaz reklam, ale pouze o vyjádření nesouhlasu se sběrem dat). Některé sítě ale tuto možnost konzumentům upírají – pokud tedy nechcete servírovat reklamy, cílené na vaši osobu/telefon/polohu, nezbude vám než program, využívající takto neochotnou reklamní síť, odinstalovat.
Resumé
Lookout Ad Network Detector je velmi užitečná aplikace, kterou doporučujeme stáhnout a vyzkoušet zejména těm, kdož mají nainstalováno větší množství programů. Líbila se nám jednoduchost, s jakou dokáže vyčlenit aplikace, jejichž chování či záměry by se vám nemusely líbit. Chválíme také orientaci na laickou veřejnost, které odpovídají popisky a vysvětlení, v čem je ta či ona reklamní síť nebezpečná. Škoda, že aplikace není – včetně těchto popisů – lokalizována do češtiny. Pozitivním faktem je, že Lookout Ad Network Detector můžete stáhnout a používat úplně zadarmo, dokonce bez reklamy.
Podobnou aplikaci nabízí také Swiss Codemonkeys – psali jsme o ní v dubnu ve článku AppBrain Ad Detector: Zjistěte, co si mohou dovolit programy ve vašem mobilu!
Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi
Komentáře (14)
Přidat komentář