TOPlist

Kolik jste celkem nainstalovali aplikací? (Hlasovačka)

Kolik-jste-celkem-nainstalo

Android přišel s konceptem, který byl pro uživatele Windows ve své době poněkud neobvyklý. Aplikace se nestahovaly “ze všech koutů Internetu,” ale všechny se daly najít, stáhnout a instalovat z Android Marketu (později přejmenovaného na Obchod Google Play). V tomto směru vyšel Android z konceptu Linuxu, na kterém se programy taktéž instalovaly z “centrálních zdrojů”, označovaných jako “repozitáře”. Tento princip má celou řadu výhod – mimo jiné například můžete zjistit, kolik jste celkem nainstalovali aplikací.

Takto vypadal Android Market v roce 2010 Takto vypadal Android Market v roce 2010

Obsah článku

Výhody a nevýhody Obchodu Play

Asi nejzásadnější výhodou Obchodu Play je fakt, že všechny programy najdete na jednom místě. Kromě možnosti stažení je ke každé aplikaci k dispozici řada informací, jako jsou popis, náhledové obrázky, počet stažení či hodnocení. Při troše snahy si tak můžete vybrat nejlépe hodnocený program pro jakékoli účely. Obchod Play je prakticky permanentně dostupný (výpadky jsou skutečně velice výjimečné), takže se k aplikacím dostanete kdykoli a kdekoli, kde je k dispozici Internet.

Nespornou výhodou je také záloha do účtu Google, takže pokud například vyměníte telefon, můžete si nechat automaticky nainstalovat všechny programy, které jste měli v tom starém. V mnoha případech se pak přenesou i nastavení a data. Placené aplikace nemusíte platit znovu – licence je vázána na konkrétního uživatele, což je také poměrně zásadní rozdíl proti obvyklé licenční politice na Windows.

Z dalších kladů centrálního zdroje aplikací jmenujme automatické aktualizace, což je opět věc, která je příznivcům Linuxu dobře známa. Uživatel tak nemusí řešit, zda je či není k dispozici novější verze – Obchod Play ho na její dostupnost upozorní, případně ji (dle nastavení) rovnou automaticky nainstaluje. To je klad i z bezpečnostního hlediska, neboť nové verze často kromě nových funkcí také opravují nalezené chyby a záplatují případné nedostatky.

Z příjemných benefitů zmiňme například možnost zahájit instalaci aplikace z webového rozhraní Obchodu Play. Zde stačí (například na počítači či notebooku) stisknout zelené tlačítko Nainstalovat, zvolit cílové zařízení a aplikace se následně sama nainstaluje.

Aplikace lze instalovat z webové verze Aplikace lze instalovat z webové verze

V suchu a bezpečí?

Jistou výhodou (ale v určitém směru i nevýhodou) je fakt, že aplikace musí splňovat určitou sadu podmínek, které stanovuje Google. V případě, že nějaký program podmínky poruší, je z Obchodu Play vyřazen (resp. do něj ani není vpuštěn). Google se také stará o bezpečnost – kontroluje nahrané programy na přítomnost škodlivého kódu a nepustí k uživatelům aplikace, které by jim mohly nějakým způsobem škodit (byť ne vždy je tato ochrana úplně stoprocentní).

Kvůli nastaveným podmínkám se však k uživatelům nedostanou mnohé aplikace, o které by (někteří) měli zájem. V takovém případě má ovšem Android proti iOS jednu poměrně zásadní výhodu: v systémovém nastavení lze povolit instalaci aplikací z jiných zdrojů. Pak si můžete stáhnout instalační APK balíček prakticky odkudkoli a bez většího odporu ho nainstalovat. Zde je však nutné upozornit na značné riziko, plynoucí z takového počínání. Nikdo vám totiž nemůže a nebude garantovat, že takto získaná aplikace neobsahuje škodlivý kód. S ohledem na široké portfolio osobních až důvěrných informací, které majitelé v chytrých telefonech uchovávají, je tato platforma velmi zajímavá pro tvůrce nekalých nástrojů, zaměřených zpravidla na sběr a odeslání soukromých dat.

Aplikace se automaticky aktualizují Aplikace se automaticky aktualizují

Pokud bychom měli zmínit nějaké nevýhody Obchodu Play, pak by to byly především velice chabé schopnosti vyhledávání aplikací. To působí s ohledem na to, že Google vlastní nejpopulárnější vyhledávač poněkud absurdně. Výsledky bohužel není možné nijak třídit, filtrovat ani řadit. Přitom přinejmenším seřazení podle průměrného hodnocení bychom očekávali jako jednu ze základních funkcí. Bohužel toto je situace, která panuje v podstatě po celou dobu existence Android Marketu/Obchodu Play, a nevypadá to, že by na ní Google chtěl cokoli měnit.

Kolik jste celkem nainstalovali aplikací?

Dostáváme se k anketní otázce tohoto kola Víkendové hlasovačky a diskuze, která zní: kolik jste celkem nainstalovali aplikací? Tentokrát však před samotným hlasováním bude následovat malá instruktáž, ve které vám ukážeme, jak zjistíte přesné číslo, evidované Obchodem Play.

Jak zjistit, kolik jste celkem nainstalovali aplikací?

  1. Otevřete stránku Zobrazení a správa dat ve vašem účtu Google na adrese https://myaccount.google.com/dashboard.
  2. V sekci Vaše služby Google najděte položku Google Play. Zde uvidíte celkový počet aplikací, které jste nainstalovali. Po klepnutí na šipku se můžete podívat na to, která aplikace a kdy byla zaznamenána jako poslední.
Kolik jste celkem nainstalovali aplikací? Kolik jste celkem nainstalovali aplikací?

[gravityform id=”175″ title=”false” description=”false” ajax=”true”]
V diskuzi pod článkem se pak můžete rozepsat o tom, na základě čeho aplikace instalujete – zda například rádi zkoušíte nejnovější aplikace z Google Play, nebo dáte spíš na doporučení přátel, či nové programy instalujete jen výjimečně. Zkuste se také zamyslet nad tím, jaké jsou zásadní výhody a nevýhody Obchodu Play v současném pojetí.

Hlasovačka z minulého týdne

Před týdnem jsme se v rámci našeho cyklu Víkendová hlasovačka a diskuze ptali, který produkt Google vás letos nejvíc zaujal.

Výsledky asi vyhledávacího giganta příliš nepotěší – celých 39 % hlasujících uvedlo, že je žádný produkt nezaujal, případně je nezaujal více než ostatní. Pětina respondentů hlasovala pro telefony Pixel 2 a Pixel 2 XL. Dalších 14 % pak ocenilo chytré reproduktory Google Home Max a Google Home Mini. Naopak nejméně zajímavým produktem je z pohledu našich čtenářů fotoaparát Google Clips.

Hlasovačka z minulého týdne Hlasovačka z minulého týdne

Karel Kilián
O Autorovi - Karel Kilián

Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (29)