TOPlist

Jízdenky: konec front u pokladen! Tentokrát se Student Agency

jizdenky_ico

14. února představil betaverzi své oficiální aplikace pro nákup jízdenek další soukromý dopravce – společnost Student Agency, provozující žluté autobusy a vlaky. Jak si program Jízdenky vede ve srovnání s podobnou aplikací černo-žlutého konkurenta LEO Express? U které firmy je nákup lístku jednodušší? Nejen na tyto otázky vám odpovíme v naší podrobné recenzi!

V první polovině února jsme vám představili aplikaci na objednávání jízdenek, kterou pro své zákazníky připravil železniční dopravce LEO Express. Konkurence na kolejích – zejména na koridoru Praha – Ostrava – je značná, takže bylo otázkou času, kdy s podobnou službou přijdou i další společnosti. Zatímco České dráhy nadále spaly na vavřínech, lístek do vlaků prvního soukromého vlakového dopravce Student Agency bylo možné pořídit pouze přes neoficiální aplikace SA Rezervace od Marfyho nebo Žlutý klient Michala Záborce. To se změnilo na svátek svatého Valentýna, kdy se v Obchodě Play objevila betaverze oficiálního programu, nazvaného jednoduše “Jízdenky”. Objednat si přes něj můžete nejen lístky na vlakové spoje RegioJet, ale také do autobusů STUDENT AGENCY.

Co aplikace Jízdenky slibuje?

Podle popisku v Obchodě Play program nabízí následující funkce:

  • vyhledávání autobusových a vlakových spojů po ČR i Evropě
  • rezervace jízdenek
  • výběr sedadla
  • přehled rezervací
  • změna a storno rezervace
  • zobrazení zastávky na mapě
  • historie hledání
Jízdenky na autobusy a vlaky Student Agency Jízdenky na autobusy a vlaky Student Agency

Uživatelské rozhraní

Protože se aplikace jmenuje “Jízdenky”, usídlí se její ikona těsně vedle konkurenčních LEO Express Jízdenek, které se v seznamu aplikací zobrazují taktéž pouze jako “Jízdenky”.

Po spuštění se ocitnete v sytě žlutém prostředí, korespondujícím s firemními barvami. Hned na úvodní stránce se můžete přihlásit číslem kreditové jízdenky a heslem. Lze pokračovat i bez přihlášení, případně se můžete zaregistrovat.

Na úvodní stránce se můžete přihlásit číslem kreditové jízdenky a heslem Na úvodní stránce se můžete přihlásit číslem kreditové jízdenky a heslem

Při registraci po vás bude požadováno jméno, příjmení, datum narození, telefon, e-mail a dvojí zadání hesla. Nakonec si zvolíte svůj výchozí tarif a měnu. V dialogovém okně se následně dozvíte přidělené číslo vaší kreditové jízdenky, které je společně se zvoleným heslem přihlašovacím údajem. Během okamžiku vám přijdou e-mailem podrobnosti o úspěšné registraci a kreditové jízdence.

Registrace nového uživatele Registrace nového uživatele

Registrace nového uživatele Registrace nového uživatele

Po registraci dostanete přidělené číslo vaší kreditové jízdenky Po registraci dostanete přidělené číslo vaší kreditové jízdenky

Aplikace vás automaticky přihlásí a přejde do čtvrté sekce uživatelského rozhraní, kde najdete svůj profil. Zde, kromě zadaných údajů, můžete vidět číslo kreditové jízdenky, stav kreditu a tlačítko pro odhlášení.

Sekce Profil Sekce Profil

Jak již zaznělo – aplikace má čtyři sekce, mezi kterými nebudete přepínat horizontálním posunem, jak je dnes zvykem, ale “po staru” tlačítky v dolní nástrojové liště. Aplikace LEO Expressu na tom je ve způsobu ovládání prakticky stejně, jen jsou tlačítka situována nahoře.

Zcela vlevo najdete Vyhledávání spoje, následují sekce Historie hledání, Jízdenky a poslední sekci Profil jsme již viděli.

Odkud, kam a kdy můžete jet?

Autobusy STUDENT AGENCY jezdí prakticky ze všech větších českých městech, jejichž seznam by přesáhl rámec této recenze. Podívejme se na vlakové spoje – zatímco LEO Express mezi Prahou a Ostravou zastavuje jen dvakrát – v Pardubicích a v Olomouci – RegioJet má jednu zastávku navíc. Celá trasa v nejdelší variantě vypadá následovně:

  • Praha hl. n.
  • Pardubice hl .n.
  • Olomouc hl. n.
  • Hranice na Moravě
  • Ostrava-Svinov
  • Ostrava hl. n.
  • Ostrava-Stodolní
  • Havířov

Během všedního dne jezdí v každém směru devět vlaků ve zhruba dvouhodinovém intervalu.

Proces nákupu jízdenky

Nákup jízdenky začíná na první záložce, kde si vyberete, zda chcete jednosměrný nebo zpáteční lístek.

Nejprve si vyberete, zda chcete jednosměrný nebo zpáteční lístek Nejprve si vyberete, zda chcete jednosměrný nebo zpáteční lístek

Následně zvolíte počáteční a konečnou stanici – buď lze vybírat ze seznamu (do kterého se i na větší obrazovce poměrně špatně trefuje prstem), nebo si můžete pomoci vyhledáváním, které funguje jako aktivní filtr.

Výběr stanice ze seznamu Výběr stanice ze seznamu

Vyhledávání, které funguje jako aktivní filtr Vyhledávání, které funguje jako aktivní filtr

V dalším políčku si zvolíte den odjezdu (není možné rovnou nastavit čas) a navolíte počet a typ cestujících.

Den odjezdu Den odjezdu

Výběr počtu cestujících Výběr počtu cestujících

Výběr typu jízdného Výběr typu jízdného

Po tapnutí na tlačítko Vyhledat se zobrazí seznam spojů s informacemi o časech odjezdu a příjezdu, celkové době cesty a počtu přestupů a ceně.

Seznam spojů s informacemi Seznam spojů s informacemi

Trochu nás překvapilo, že není možné objednat jízdenku z jednoho ostravského nádraží na druhé. Chápeme sice, že pro Student Agency nemusí být takový cestující lukrativní, nicméně v LEO Expressu jsme s objednávkou z hlavního nádraží na Svinov neměli problém.

Tapnutím na informace o délce cesty se dostanete k podrobnostem spoje. Nenačetla se nám mapa s vyobrazením polohy stanice, což ale u betaverze můžeme tolerovat.

Nenačetla se nám mapa s vyobrazením polohy stanice Nenačetla se nám mapa s vyobrazením polohy stanice

Když tapnete na cenovku vybraného spoje, dostanete se k výběru místa. To je poměrně jednoduché – zvolíte si vůz a vyberete si sedadlo. Obsazená a volná místa jsou, na rozdíl od aplikace LEO Expressu, poměrně dobře rozeznatelná (obsazené místo má šedou barvu, volné tmavě modrou, vámi zvolené sedalo je oranžové). Bohužel ale není možné rozeznat, které sedačky jsou po směru a které proti směru jízdy. Zvolené místo potvrdíte tlačítkem Potvrdit výběr místa.

Dostanete se k výběru místa Dostanete se k výběru místa

Obsazená a volná místa jsou poměrně dobře rozeznatelná Obsazená a volná místa jsou poměrně dobře rozeznatelná

Následuje shrnutí informací o zvoleném spoji – tedy odkud kam jedete, kolik lístků kupujete, čas odjezdu a příjezdu vybraného spoje, doba cesty a cena jízdenky. Tlačítkem Rezervovat provedete rezervaci a dostanete 30 minut na to, abyste uhradili požadovanou částku.

Shrnutí informací o zvoleném spoji Shrnutí informací o zvoleném spoji

Rezervace platí 30 minut Rezervace platí 30 minut

Zatímco u LEO Expressu není problém uhradit požadovanou sumu kartou, ale zatím nefunguje kreditní systém, v případě Student Agency musíte mít nabitý kredit. Ten lze dobít z platební karty, platbou přes PaySec, na terminálech Sazky, přes automaty Pay+, vkladem či převodem na účet.

Kredit lze pořídit několika způsoby Kredit lze pořídit několika způsoby

Samotná aplikace ale dobíjení kreditu neumí Samotná aplikace ale dobíjení kreditu neumí

Pokud si představíte situaci, kdy jste si nainstalovali aplikaci Jízdenky s tím, že z ní kdykoli a kdekoli nakoupíte jízdenky, mohli byste být negativně překvapeni. Přímo na stránkách dopravce se dokonce dočtete, že negarantuje plnou funkčnost rezervačního systému při použití prohlížeče v mobilním telefonu. Tlačítko Jak dobít kredit pouze otevře sekci s odkazy na popisy jednotlivých typů plateb. Bez předplaceného kreditu si u Student Agency lístek prostě nekoupíte. Asi největším paradoxem je, že při nákupu přes webové stránky úhrada jízdného platební kartou je možná, tj. nemusíte mít nabitý kredit.

Dobili jsme si tedy přes webové stránky kredit. Následně jsme celý proces rezervace prošli znovu a po potvrzení objednávky tlačítkem Rezervovat jsme jízdenku úspěšně zakoupili. Šlo by to i jednodušší cestou – přes sekci Jízdenky-Rezervace, kde je možné zaplatit, změnit nebo stornovat dříve rezervované jízdní doklady. Storno či změnu je možné provést dokonce i u již zaplacené jízdenky, maximálně však 15 minut před časem odjezdu.

Jízdenku jsme úspěšně zaplatili Jízdenku jsme úspěšně zaplatili

Přehled rezervovaných jízdenek Přehled rezervovaných jízdenek

Přehled zaplacených jízdenek Přehled zaplacených jízdenek

Při změně rezervace lze upravit datum respektive čas odjezdu a/nebo zvolené místo.

Zakoupenou jízdenku lze změnit nebo stornovat Zakoupenou jízdenku lze změnit nebo stornovat

Storno jízdenky lze provést až 15 minut před odjezdem Storno jízdenky lze provést až 15 minut před odjezdem

Poslední sekcí, kterou jsme ještě neprohlédli, je Historie vyhledávání, kde najdete záznamy o posledních hledáních. Její užitečnost oceníte především tehdy, pokud často jezdíte mezi dvěma místy – nebudete muset pokaždé vybírat počáteční a cílovou stanici ze seznamu – stačí je pouze vybrat z historie.

V historii vyhledávání jsou poslední hledané trasy V historii vyhledávání jsou poslední hledané trasy

Srovnání aplikací LEO Express Jízdenky a Jízdenky

V čem je lepší aplikace firmy LEO Express?

  • Ve výběru sedadla je vidět jeho orientace vůči směru jízdy (v aplikaci SA orientaci sedačky nepoznáte; v případě autobusových spojů je tento problém irelevantní).
  • Jízdenku je možné zaplatit platební kartou přímo z aplikace (v aplikaci SA lze platit z kreditu, který ale z aplikace nenabijete).
  • Subjektivně se nám zdá přehlednější výběr data a času jízdy formou tabulky (v aplikaci SA nejprve zvolíte datum, jednotlivé spoje jsou pak prezentovány jako seznam).
  • Aplikace si pamatuje přihlašovací údaje (v případě SA je nutné se pokaždé přihlásit; automatické přihlášení není ani jako volitelná možnost).

V čem je lepší aplikace Student Agency?

  • Jízdenku je možné zaplatit z nabitého kreditu (práce s kredity je o LEO Expressu teprve v plánu).
  • Nabít kredit lze více způsoby (jízdenku do LEO Expressu lze zaplatit pouze kartou).
  • Jízdenky jsou k dispozici přímo v aplikaci (v případě LEO Expressu přijde jízdenka jako PDF soubor e-mailem, v aplikaci vůbec jízdní doklad nenajdete).
  • Zakoupený doklad je možné přímo z aplikace velmi snadno stornovat nebo změnit (v případě LEO Expressu lze jízdní doklad stornovat pouze přes webové stránky dopravce).

Co na to uživatelé?

Aplikaci si z Obchodu Play zatím stáhlo přes tisíc uživatelů, přičemž 38 z nich (psáno 18. února 2013) jí udělilo průměrné hodnocení 3,1 (aplikace LEO Expressu měla v tomtéž okamžiku hodnocení 4,0). Názory přitom byly dosti rozporuplné – jednu nebo dvě hvězdičky dalo skoro stejně hodnotících, jako čtyři či pět. Někteří uživatelé například do hodnocení promítali i irelevantní informace, jako jsou dopravcem nabízené trasy.

Karel Kludský a Vladislav Kluska kritizují malý text ve výběru místa odjezdu a příjezdu. Petr Nohejl kritizuje uživatelské rozhraní, které mu připadá, jako by bylo určené pro iOS. Proti tomu Jaroslav Líbal konstatuje, že “každý alespoň trochu schopný uživatel toto použít dokáže celkem bez problémů, aplikace je funkčně zatím celkem v pořádku”, s čímž musíme souhlasit. Poměrně podrobně se rozepsala Zuzana Pfefferová: “Na beta verzi je to hodně slušné. Ovládání je ale místy lehce kostrbaté. Pro mne nejdůležitější údaj – číslo sedadla – musím hledat kdesi hluboko v detailech, ale alespoň tam je. Při objednání jízdenky z Prahy mě to nutí vybrat si konkrétní zastávku, co ale dělat, když nevím ze které zastávky to vlastně jede? V seznamu jízdenek mi 2/3 plochy zakrývají nepodstatné informace a rolovat mezi jízdenkami smím jen ve velmi malém prostoru…”

Resumé

Je vidět, že konkurence na českých kolejích přináší cestujícím celou řadu výhod. Zatímco ještě před deseti lety museli cestovat na koženkových sedadlech ve vagónech, které by ve vyspělých zemích figurovaly možná jako atrakce v historické soupravě, a ještě před sedmi roky bylo “vrcholem luxusu” Pendolino, toho času bez elektrických zásuvek a bez Wi-Fi, dnes mají na výběr mezi moderními soupravami – ať už zbrusu novými, nebo rekonstruovanými. Bezdrátový Internet na palubě a zásuvky u každé sedačky jsou dnes považovány skoro za standard, stejně jako základní občerstvení a denní tisk. Dalším kladem fungujícího trhu jsou ceny – zatímco České dráhy si za “luxus” v podobě plyšových sedadel či o několik minut kratší jízdní doby nechal ještě několik let zpátky řádně připlácet, dnes se svezete z Prahy do Ostravy nebo opačným směrem za ceny mezi 239 a 295 Kč, “mimo špičku” pak dokonce za 137 Kč. Nemluvě o tom, že na rozdíl od Českých drah nevážou soukromí dopravci výhodnou cenu na povinný nákup drahé věrnostní karty.

Aplikace pro chytré telefony, skrze které si cestující může vybrat spoj, objednat jízdenku a provést rezervaci místa, jsou další výhodou, kterou cestující z konkurenčního boje vytěžili. Kvůli jízdnímu dokladu tak dnes nemusí stát fronty u pokladen, ale mohou si koupit lístek ať už z pohodlí domova, nebo krátce před odjezdem – třeba cestou na nádraží, nebo na nástupišti.

Je zřejmé, že jak aplikace LEO Express, tak Student Agency mají ještě poměrně velký prostor k dalšímu zlepšování. Svůj účel – totiž jednoduché pořízení jízdenky kdykoli a kdekoli – ale plní dobře.

Karel Kilián
O Autorovi - Karel Kilián

Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (19)