TOPlist

Jak posunout vyhledávání na vyšší úroveň. Nenechte se zavalit nerelevantními odkazy

Vyhledávání, Google vs Bing
  • Google je mimořádně užitečný nástroj, ale občas narazí na své limity
  • Vyhledávání lze vylepšit pomocí nastavení nebo modifikátorů
  • Někdy má smysl zkusit i úplně jiný vyhledávač

Google je dnes prakticky synonymem k vyhledávání na internetu. Jenže jak roste potřeba Google čím dál více odhadovat, co vlastně chcete a také chuť více a více vydělávat, začínají vypadat výsledky vyhledávání tak, že první strana je často plná nepotřebného balastu. V lepším případě se stane, že výsledek odpovídá dotazu, ale články z roku 2015 jsou vám nejspíš platné jako mrtvému zimník.

Naštěstí existuje několik triků, kterými můžete vyhledávač trochu zkrotit a přimět ho, aby odpovědi byly co nejvíce užitečné. Ukážeme si, jak upravit dotaz a nastavení Googlu a nakonec přidáme ještě jeden překvapivý bonusový tip. Pojďme na to!

Omezte relevantní období

Hledáte řešení nějakého problému a hurá! Google našel nějaký zajímavý článek. Jenže po jeho zobrazení zjistíte, že článek je několik let starý a informace v něm už dávno neplatí. Aktuálnější články nevyčarujete, ale minimálně můžete Google přinutit, aby se zaměřil pouze na nové.

Klikněte na text Nástroje vpravo pod vyhledávacím polem, zobrazí se další možnosti. Vyberte Bez časového omezení a pak zvolte vhodný interval, například jeden rok. Pokud nastavení uložíte, zobrazí se maximálně rok staré příspěvky. U nich je šance, že budou užitečné, výrazně roste.

Omezení jazyka

V případě, že nevládnete dostatečně dobře angličtinou, se vám může hodit další nastavení. Tím je omezení jazyka pouze na češtinu. Najdete ho hned vedle nastavení omezení času.

Google, omezení jazyka Google, omezení jazyka

Modifikátory

Už při psaní dotazu můžete ovlivnit výsledek. Kromě vhodně položeného dotazu se používají tzv. modifikátory. Jsou to speciální příkazy, kterými Google říkáte, jak má při vyhledávání postupovat. Zde uvádíme několik nejčastěji používaných:

Modifikátor Popis Příklad
site: Omezuje vyhledávání na konkrétní doménu nebo stránku. site:example.com klíčové slovo
filetype: Vyhledává konkrétní typ souboru (PDF, DOCX, XLSX atd.). filetype:pdf manuál
intitle: Vyhledává stránky, kde je klíčové slovo v názvu stránky. intitle:kurzy programování
inurl: Vyhledává stránky, kde je klíčové slovo v URL. inurl:login
cache: Ukáže uloženou verzi stránky z Google Cache. cache:example.com
related: Najde stránky podobné konkrétní stránce. related:example.com
allintitle: Vyhledává stránky, kde všechna uvedená klíčová slova jsou v názvu stránky. allintitle:kurzy angličtina online
allinurl: Vyhledává stránky, kde všechna uvedená klíčová slova jsou v URL. allinurl:kurzy angličtina
OR Hledá stránky, které obsahují jedno nebo druhé klíčové slovo. android OR iOS
- Vyloučí stránky obsahující určité slovo. nejlepší telefony -iPhone

Pokud hledáte nějaký článek na konkrétním serveru, který nemá vlastní vyhledávání, můžete použít třeba trik se site.

Dejte šanci jiným vyhledávačům

Nedávno se mně dostal do rukou nový notebook a v něm byl jako výchozí vyhledávač nastavený Bing. Že je něco jinak, jsem si uvědomil až po několika hodinách používání. Bing se za poslední dobu významně zlepšil a i v českém prostředí poskytuje hodně kvalitní výsledky.

Vyhledávače Vyhledávače

Kromě Bingu můžete samozřejmě použít i jiné vyhledávače a vyzkoušet, který vám nejvíc bude vyhovovat. Inspirovat se můžete třeba nabídkou výchozího vyhledávače v prohlížeči Chrome.

Google Chrome
Google Chrome

Znáte další triky pro vyhledávání na Google?

Zdroj: vlastní

Libor Foltýnek
O Autorovi - Libor Foltýnek

Libor Foltýnek je redaktor s rozsáhlými zkušenostmi v oblasti technologií a fotografie. Jeho práce je charakterizována důkladným výzkumem, poutavým vyprávěním a praktickými radami, které zpřístupňují… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (0)