TOPlist

Jak vrátit koupenou aplikaci a dostat zpět své peníze?

jak_vratit_penize_ico

Už se vám někdy stalo, že jste si v Obchodě Play koupili aplikaci s velmi dobrým hodnocením a pozitivními recenzemi, nicméně po krátkém otestování jste zjistili, že vám nějakým způsobem nevyhovuje? Takový okamžik sice může zkazit náladu, nicméně namísto negativních emocí se vyplatí dát přednost konstruktivnímu řešení a nechat si vrátit peníze zpět.

Důvodů, proč byste měli chtít vynaloženou finanční částku zpátky, může být celá řada – počínaje situacemi, kdy program neodpovídá vašim představám, přes chybějící funkce, jež jsou pro vás podstatné, až po vyslovené podvody, kdy program vůbec nedělá to, co jeho autor slibuje. Dobrou zprávou je, že Google má přímo v Obchodě Play implementovaný proces vrácení peněz. Nevýhodou je, že pokud chcete vše absolvovat rychle a bez problémů, budete muset jednat poměrně svižně.

Nechte si vrátit peníze v Obchodě Play

Nejjednodušší cesta, jak dostat zpátky peníze za koupenou aplikaci, je žádost o navrácení zaplacené částky přímo v Obchodě Play. Tento způsob je velmi jednoduchý, nebudete muset nikomu vysvětlovat, proč chcete zpátky vynaložené finance, ale je tu jeden háček. Musíte totiž jednat rychle – požádat o vrácení peněz musíte do dvou hodin od zakoupení aplikace nebo hry.

Dvě hodiny jsou poměrně dlouhá doba na to, abyste si rozmysleli, zda daný program chcete dále používat, nebo jestli si raději necháte vrátit peníze. Pamětníci jistě vzpomenou na doby, kdy byl tento čas kratší – od zakoupení k vrácení nesmělo uplynout více než 15 minut. Za tu dobu některé aplikace nebo hry zákazník ani nestihl spustit, protože po prvním spuštění následovalo často dlouhé stahování dodatečných dat. I z tohoto důvodu byla později tato doba prodloužena na osminásobek.

Jak tedy požádat o vrácení peněz? Je to jednoduché: spusťte Obchod Play a vyhledejte v něm stránku zakoupené aplikace. Zatímco při nákupu zde bylo pouze jedno tlačítko s cenou, po instalaci byste tu po výše zmíněnou dobu dvou hodin měli najít tlačítka dvě: Otevřít a Vrátit peníze.

Pokud tlačítko Vrátit peníze nevidíte, znamená to, že vypršel dvouhodinový limit a touto cestou své finance už zpátky nedostanete.

V případě, že je tlačítko Vrátit peníze k dispozici, stačí na něj klepnout a stiskem tlačítka Ano potvrdit svůj záměr. Následně dojde k odinstalaci dotyčného programu a navrácení částky na platební kartu (a tím pádem i na bankovní účet). Peníze jsou v případě platby kartou vraceny v plné výši a obvykle okamžitě.

Peníze jsou v plné výši vraceny okamžitě (výpis z účtu) Peníze jsou v plné výši vraceny okamžitě (výpis z účtu)

Musíme ale upozornit na další důležitý fakt: u každé aplikace lze o vrácení peněz tímto způsobem žádat jen jednou. Po druhé či další instalaci již tlačítko Vrátit peníze nebude k dispozici. Druhý nákup je považován za nevratný, což je opatření, kterým se Google snaží zabránit zneužívání svého systému náhrad.

Pokud jste nestihli vrátit aplikaci během dvouhodinového limitu, ještě není vše ztraceno, ale nebude to už tak jednoduché.

Obraťte se na vývojáře aplikace nebo hry se žádostí na vrácení peněz

Jestliže mezi zakoupením a zjištěním, že aplikaci vlastně nechcete, uplynuly více než dvě hodiny, ještě si nemusíte začít trhat vlasy. Naděje totiž umírá poslední – jako další krok můžete kontaktovat vývojáře s požadavkem na vrácení peněz. Zde ale musíme upozornit, že na rozdíl od předchozího postupu byste neměli počítat se 100% úspěchem.

Ve zprávě pro vývojáře byste měli jasně (a samozřejmě slušně) vysvětlit, proč vám aplikace nevyhovuje natolik, že chcete vrátit investované prostředky. Je pak zcela na uvážení autorů, zda vám v tomto směru vyhoví, či nikoli.

Kontakt na vývojáře najdete na stránce aplikace v Obchodě Play v poslední sekci (zcela dole) Vývojář – Poslat e-mail. Za předpokladu, že e-maily na dané adrese někdo čte, je polovina úspěchu s navrácením peněz ve vaší režii.

Jak s nákupy v aplikacích a hrách?

Pokud si koupíte upgrade na vyšší verzi v aplikaci, nenajdete tuto skutečnost přímo v Obchodě Play, tudíž ani ve dvouhodinovém limitu nemáte možnost vznést požadavek na vrácení peněz. To samé platí i pro hry, kde za reálné peníze můžete nakoupit nejrůznější vybavení, vylepšení či předměty. Zejména časté je to ve hrách s konceptem „free to play,“ které jsou sice samy o sobě zdarma, ale pro rychlejší postup budete muset investovat své finance. Co tedy dělat v takové situaci?

Řekněme si hned na začátek upřímně, že získání peněz z nákupu v aplikaci může být sice obtížným, nikoli ale nemožným úkolem. Jak jsme již uvedli, rychlé řešení v podobě tlačítka, přístupného po dobu dvou hodin, v tomto případě neexistuje.

Budete tedy muset stejným způsobem jako v předchozí kapitole kontaktovat vývojáře dotyčné aplikace nebo hry a vysvětlit mu, proč chcete vrátit peníze z nákupu v aplikaci, který jste provedli. Opět je tedy zcela v kompetenci vývojáře, aby rozhodl, zda přijme váš požadavek a peníze vrátí, nebo ne.

Kontaktujte s prosbou o pomoc podporu služeb Google

V případě, že vývojář neodpovídá na vaše e-maily nebo nesouhlasí s refundací, ale vy máte pocit, že na získání svých peněz zpět máte nárok, je zde ještě poslední možnost, kterou můžete vyzkoušet. Stránka podpory Google říká, že můžete kontaktovat podporu se žádostí o pomoc při řešení vašeho problému. Než se ale vydáte touto cestou, přečtěte si podmínky, které byste měli splňovat, než kontaktujete podporu. Tedy když chcete vrátit peníze za nechtěnou či omylem zakoupenou aplikaci nebo nákup v aplikaci a pokud vývojář nemá uvedeny kontaktní údaje, neodpověděl vám nebo jeho odpověď nebyla uspokojivá.

Nápověda týkající se kontaktování podpory Google Nápověda týkající se kontaktování podpory Google

Podporu Google můžete kontaktovat na příslušné stránce, kde si zvolíte jazyk, ve kterém chcete komunikovat (čeština bohužel chybí). Následně jen vyplníte jednoduchý formulář, kde zadáte jméno, typ objednávky a důvod svého požadavku. Pak nezbývá než čekat, jak se vyhledávací gigant k vaší žádosti postaví.

Kontaktní formulář Kontaktní formulář

Jak dlouho trvá vrácení peněz?

Vrácení peněz z Obchodu Play Google je realizováno stejným způsobem, jako původní platba. Z tohoto důvodu se doba může lišit v závislosti na způsobu platby použité při zakoupení aplikace nebo hry. V případě platby kartou, která je u nás jedním z nejčastějších způsobů, je příslušná suma vrácena prakticky ihned. V případě řešení přes podporu Google počítejte se třemi až pěti pracovními dny.

Své peníze dostanete zpět zpravidla rychle Své peníze dostanete zpět zpravidla rychle

Se stejně dlouhým zpožděním je nutné počítat při platbě přes PayPal. Při nákupu prostřednictvím dárkové karty nebo kreditu trvá náhrada obvykle jen jeden den.

Nechali jste si někdy vrátit peníze za zakoupený program, hru, nebo nákup v aplikaci? Podělte se o své zkušenosti v diskuzi pod tímto článkem!

Vychází ze článku How to get a refund for apps purchased from the Google Play Store serveru Android Authority.

Karel Kilián
O Autorovi - Karel Kilián

Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (18)