Jak si půjčit kolo Nextbike? Vyzkoušeli jsme bikesharing v praxi
- Recenze
- Karel Kilián
- 19.4.2019
- 2
V mnoha městech se s nastupujícím jarem rozjel takzvaný „bikesharing“, tedy systém sdílení jízdních kol. Na českém trhu působí několik firem – v Ostravě například proti sobě stojí (a bojují o přízeň zákazníků) Rekola a Nextbike. Rozhodli jsme se prověřit v praxi služebně mladšího poskytovatele a vyzkoušeli jsme, jak si půjčit kolo Nextbike.
Obsah článku
- Co slibuje mobilní aplikace?
- Registrace a zadání platební karty
- Jak si půjčit kolo?
- Jak to funguje v praxi?
- Resumé
Co slibuje mobilní aplikace?
K tomu, abyste si mohli půjčit kolo Nextbike, budete v první řadě potřebovat mobilní aplikaci. Ta je k dispozici jak pro Android, tak i pro iOS. Slouží primárně k vyhledání dostupných kol, jejich odemknutí a následně k vyúčtování.
Pomocí aplikace můžete spravovat svůj zákaznický účet, ale také dostávat slevové poukazy či kontaktovat zákaznický servis a poskytnout zpětnou vazbu. Jednou z výhod je, že s jednou registrací můžete využívat kola této firmy ve všech městech, kde působí.
Registrace a zadání platební karty
Další, co musíte v případě zájmu o bikesharing provést, je registrace. Tu lze provést jak z aplikace, tak i na webu. My jsme využili druhý způsob, který nám připadal o něco pohodlnější. Postupně jsme vyplnili jméno, příjmení, e-mailovou adresu, telefonní číslo a vyjádřili souhlas s podmínkami. V dalším kroku bylo nutné zadat platební kartu, ze které si provozovatel ihned strhl 50 korun jako kredit.
V mobilní aplikaci je nejprve nutné zvolit stát a město (v Česku je zatím k dispozici jen Prostějov a Ostrava) a souhlasit s podmínkami. V dalším kroku následuje zadání telefonního čísla, které je následně ověřeno PINem zaslaným v SMS. V tomto případě tedy není nutné zadávat jméno ani e-mailovou adresu. Celkem logicky je dalším krokem zadání platební karty a stržení částky 50 Kč na kredit.
Jak si půjčit kolo Nextbike?
Po spuštění aplikace zobrazí mapa města se stojany, u kterých lze vyzvedávat a parkovat kola. Šedé ikony indikují prázdný stojan, modré pak takový, u kterého čeká alespoň jedno kolo. Po klepnutí se dozvíte další podrobnosti, jako je číslo stanice, počet a čísla dostupných kol. Ke stojanu se můžete nechat navigovat pomocí Map Google.
Po příchodu na místo si vyberete jedno z odstavených kol a v aplikaci klepnete na volbu Půjčení kola. Následně buď naskenujete fotoaparátem QR kód, který má kolo na zadním blatníku, nebo ručně opíšete jeho číslo. Pokud vše proběhne hladce, odemkne se pojistka na zadním kole a vy můžete vyjet na cesty.
Kola je nutné vracet ke stojanům (maximálně do vzdálenosti 10 metrů), takže svou cestu byste měli naplánovat tak, abyste mohli bicykl vrátit. Po navrácení stačí zamknout zámek na zadním kole a během několika sekund byste v aplikaci měli dostat zprávu o úspěšném ukončení jízdy.
Jak to funguje v praxi?
Rozhodli jsme si půjčit kolo Nextbike na terminálu Hulváky, kde tou dobou čekaly hned čtyři kusy. Situace odpovídala tomu, co ukazovala aplikace, takže jsme načetli kódy a čekali na odemknutí zámku. Na jednom kole k tomu došlo během deseti sekund, na druhém však zámek cvakl, avšak kolo se neodemklo. Systém naštěstí rychle (cca během minuty) pochopil, že kolo nikdo nevyzvedl a následně ho opět zamkl.
Samotná kola hodnotíme poměrně kladně. Na rozdíl od Rekol, kde stáří a kvalita kol značně kolísá, působí všechny bicykly Nextbike moderním dojmem. Na pohled zaujmou kapotáží s reklamou nad zadním kolem, mají zadní červené světlo, nad předním kolem praktický nosič s popruhy, na levém řídítku zvonek a na pravém přehazovačku se třemi převody. Komfort jízdy lehce kazí absence jakéhokoli odpružení, což ale ve městě není zásadní problém.
Na kolech jsme dojeli k nedalekému supermarketu, kde jsme je vrátili do stojanu a uzamkli je páčkou. Během několika mála sekund přišla z aplikace notifikace o úspěšném vrácení. V tomto směru musíme ale zmínit problémy jiného uživatele, kterému byl pronájem ukončen až šest minut po vrácení kola, čímž se prodloužila doba zápůjčky. Prvních 15 minut je v Ostravě zdarma, dalších započatých 45 minut je za 20 Kč, stejně jako každá další hodina.
V aplikaci lze pak sledovat historii výpůjček, kde uvidíte datum a čas, číslo kola, místo jeho navrácení, dobu zápůjčky a cenu. V detailech pak lze nalézt informace o přesných časech zahájení a ukončení každé jízdy.
Resumé
Bikesharing má jistě budoucnost, a to zejména ve městech, kde je kvalitní a hustá infrastruktura cyklostezek. V případě Nextbiku hodnotíme kladně aplikaci, poskytující v reálném čase přehled dostupných kol a jednoduché vypůjčení i vrácení. Líbila se nám i samotná kola, působící poměrně moderním dojmem a vybavená přehazovačkou.
V Ostravě přispívá na jízdu město, takže prvních 15 minut můžete jezdit zadarmo. Pokud zvládnete dojet do cíle v tomto čase, neplatíte nic. Moc se nám ale nelíbí účtování po započatých hodinách – za 16 minut totiž zaplatíte 20 korun, stejně jako za 59 minut. Každopádně jako způsob rychlé dopravy po městě se možnost půjčit kolo Nextbike jeví atraktivně. Kromě přesunu z jednoho místa na druhé uděláte i něco pro své zdraví a pro ekologii.
Samotná aplikace Nextbike je v Obchodě Play už od roku 2012 a za tu dobu zaznamenala více než milion instalací. Její průměrná známka je však jen 3,2, přičemž nejčastěji je důvodem sníženého hodnocení nějaký technický problém. 18 MB velký balíček můžete instalovat na telefony s Androidem 4.1 a vyšším.
Už jste vyzkoušeli bikesharing?
Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi
Komentáře (2)
Přidat komentář