Jak nakupovat zboží ze zahraničí (i z Číny): Kompletní návod na Aliexpress, Amazon a další
Ty tam jsou doby, kdy šlo zahraniční zboží sehnat maximálně v Tuzexu. Dnes není problém objednat z pohodlí domova jeden vánoční dárek přímo z USA, druhý z Číny a třetí třeba z Německa. Rozhodli jsme se pro vás připravit souhrn informací – jak nakupovat v zahraničí. Nadhodíme několik obchodů, poradíme s dopravou zboží a ukážeme, jak se vypořádat s případným DPH a clem. Též si řekneme, jak se řeší případné problémy s objednávkou a reklamace. Po dnešku už se bát nákupu v zahraničí nebudete.
Nakupování v zahraničí: Vše důležité na jednom místě
- Vše o nakupování na Amazonu
- Podrobné informace o nákupování na Aliexpress
- Jak nakupovat na Gearbestu?
- Informace k nákupu na DX.com
- Návod, jak nakupovat na Banggood
Vánoce jsou za rohem: Poradíme vám, jak chytře nakoupit pod stromeček
Vánoční seriál, kde vám přinášíme tipy a triky nejen na nákup telefonů, běží i letošní rok. Těšit se můžete vždy na dva články týdně, ve kterých vám poradíme v různých kategoriích jako jsou mobilní telefony, chytrá elektronika, gadgety apod. Ukážeme na co si dát pozor před koupí a prozradíme i tipy na dárky na poslední chvíli.
Začali jsme minulý týden, kdy jsme vám přinesli tipy na nejlepší Android mobily nad 15 tisíc Kč. Pokračovali jsme tipy na levné telefony. A dnes pro vás máme kompletní informace od A do Z o tom, jak nakoupit v zahraničí.
Nakupování přes Amazon
- Platí u Amazonu záruka 2 roky?
- Jak založit nový účet
- Co dělat, když zboží nelze zaslat do ČR
- Jak se vypořádám s DPH a clem?
- Jak reklamovat zboží na Amazon.de?
- Jak balíček poslat přes Českou poštu
Amazon má pro českého zákazníka několik výhod. Existuje v několika lokálních variantách, z nichž je mnoho uvnitř Evropské Unie, takže vás nebude trápit celnice. Nakupovat můžete na americkém Amazon.com, britském Amazon.co.uk, nebo třeba německém Amazon.de, který je oficiálně určený i pro Českou republiku. Všechny varianty nabízejí odlišnou nabídku, ceny i slevy. Objednávky jsou též vedeny pro každou lokální variantu zvlášť. Naštěstí lze ale na všech používat jen jeden společný účet – nemusíte se tak registrovat na každém zvlášť. Též postup nákupu je téměř stejný – jakmile víte jak nakupovat na jednom, zvládnete nakoupit i na těch ostatních.
Pro českého zákazníka jsou obecně atraktivnější varianty sídlící uvnitř Evropské unie. Je to kvůli absenci starostí s případným DPH, clem a snadnějšími reklamacemi. Pravděpodobně nejzajímavější variantou je německý Amazon.de, na nějž se lze dostat i s pomocí adresy Amazon.cz. Je tomu tak hned ze dvou důvodů – částečné lokalizaci nákupního prostředí do češtiny a poštovnému zdarma při nákupu nad 39 €.
Německý Amazon má uživatelské prostředí v lámané (ale relativně srozumitelné) češtině
Amazon není jen samotný internetový obchod, ale zároveň se jedná i o internetové tržiště. Tato skutečnost má na nákup velký vliv. Typický nákup z jednoho obchodu je sranda – vyberete si na něm zboží, zaplatíte mu, on vám zboží pošle. V případě problémů je pak řešíte s daným obchodem. Takhle budete postupovat, pokud nakoupíte zboží přímo od Amazonu. Jenže snadno se může stát, že nakoupíte a zaplatíte na Amazonu, ale zboží fyzicky odešle jiná firma, přičemž s ní posléze i řešíte případné reklamace. Při nákupu na Amazonu je nutné dávat pozor, od koho ve skutečnosti zboží kupujete.
Záruka na Amazonu? Platí na dva roky?
Amazon se řídí lokálními zákony, takže obchody umístěné v EU poskytují standardní dvouletou záruční lhůtu. Zboží odjinud – např. z amerického Amazon.com, má záruku standardně kratší. Českou republiku má ve svém „rajónu“ německý Amazon.de, jehož uživatelské prostředí je v lámané češtině. Do února letošního roku (2018) existovala i česká podpora, která ale byla nedávno zrušena. Komunikace s podporou probíhá německy nebo anglicky. Zboží se vrací do státu, ze kterého bylo zboží zakoupeno. Tj. Při nákupu z Amazon.de do Německa, z Amazon.co.uk do Velké Británie, z Amazon.fr do Francie atd. Pokud je zboží v záruce, Amazon proplácí vaše náklady na dopravu.
Jak založit nový účet na Amazonu
Pokud na stránky dorazíme z adresy Amazon.cz, tak bychom měli mít prostředí už nastavené do češtiny automaticky. Jestliže na nás Amazon mluví německy, změna jazyka bude zřejmě to první, co uděláme. V pravém horním rohu najdeme ikonku glóbu a přejdeme do češtiny.
Hned vedle přepínání jazyků nalezneme položku „Můj účet“, která schovává vše popisující řádek: „Jste nový zákazník? Začněte zde“. Samotná registrace zabere jen chviličku – vyplníte jméno (jde později změnit), vaši emailovou adresu a heslo. Toť vše – nyní máte svůj účet, se kterým se přihlásíte na všech Amazonech.
Nakupování na Amazonu
Nasimulujeme si takový předváděcí nákup sluchátek. V levé horní části nalezneme „kategorie“ produktů. Po najetí na položku se zobrazí rozšířená nabídka. Vybereme kategorii, která nás zajímá např. „Elektronika a počítače“ a proklikáme se až k nabídce sluchátek.
Amazon nabízí obrovské množství produktů, že je snadné se v nich ztratit. Aby se nám to nestalo, nezbude nám nic jiného, než efektivně používat řazení a filtrování produktů. Řazení najdeme na typickém místě vpravo nahoře. Na výběr je několik typů řazení např. dle ceny či hodnocení uživatelů. Na levé straně pod kategoriemi se nachází filtrování produktů. Dle výrobce, typu, vlastností produktu, ceny a hlavně i prodejce.
Našli jsme konečně produkt, který vypadá zajímavě a dostali jsme se na jeho produktovou stránku. Na ní najdeme spoustu informací – fotografie produktu, krátký popis na horní stránce, delší popis dole a úplně vespod najdeme uživatelské recenze. Předpokládejme, že to vše jsme již prostudovali a nyní máme o sluchátka zájem. Mějme na zřeteli, že výsledná cena zboží bude o kapku vyšší. Na produktové stránce je totiž uvedena cena s německou 19% DPH, zatímco při zaslání do ČR se v pokladně přepočítá českou 21% DPH.
Šipka s jedničkou ukazuje různé variace produktu – v našem případě se jedná o barevné varianty zvolených sluchátek. U telefonů bychom třeba našli i modely s odlišnou velikostí RAM a úložiště atd. Doporučujeme zde dávat pozor, protože import zboží do nabídky mají obchody automatizovaný. Občas se to prostě nepovede, pak se takhle dohromady spojí dva odlišné produkty, například nižší řada sluchátek, která ale zároveň vypadá podobně. Nejednejte tedy rychle dle obrázku, vždy si název a popis zboží důkladně ověřte a ujistěte se, že se jedná o správné zboží. Šipka číslo dvě ukazuje dostupnost zboží skladem a hlavně nám prozrazuje prodejce. Třetí šipka nás dostane na kompletní nabídku od všech prodejců.
Koupit přímo od Amazonu nebo jiného prodejce?
Kompletní přehled všech nabídek pro daný produkt je velmi užitečný. Vlevo si vybereme, zdali chceme jen nové zboží, nebo nás zajímá i použité. Pro náš příklad nechme jen nová sluchátka. Celkem vidíme pět nabídek – jednu přímo od Amazonu, dvě od cizích prodejců, jejichž objednávku vyřídí Amazon, a dva další prodejce, jenž se o distribuci zboží postarají sami.
Poslední dvojku prodejců (MeCom e.k. a Audiozona) si škrtneme, protože zboží bychom sice objednali a zaplatili na Amazonu, ale zboží by nám posílali sami obchodníci. S nimi bychom řešili i případné reklamace. Ta by posléze mohla být o dost komplikovanější. Např. Audiozona je zřejmě španělský prodejce, takže zboží bychom zřejmě museli posílat zpátky do Španělska. To nám za to nestojí.
Co ta dvojice prodejců s „Objednávky vyřízené společností Amazon“ (v angličtině Fulfillment by Amazon)? To znamená, že zboží dodal do Amazonu zmíněný prodejce. Amazon následně jeho zboží prodá, odešle a postará se i o reklamace. Za to si vezme provizi. Vy s daným prodejcem nekomunikujete. Pokud máte problém, řešíte ho s Amazonem. I zboží vracíte výlučně jemu. To samé s reklamací. To i v případě, že prodejce tvrdí, že to bude rychlejší, když to pošlete přímo jemu. Nedělejte to – vždy řešte problém s Amazonem, nikdy s takovým prodejcem. Proč? Amazon ve spoustě případů zboží neopravuje. Rozbil se vám předmět v záruční lhůtě? „Vraťte nám jej. My vám pošleme nový, případně vrátíme peníze. Dle vaší volby.“ Kompletní vrácení peněz, včetně proplacení poštovného, standardem není. Pokud ale obchodník využívá „Objednávky vyřízené společností Amazon“, tak v takovém případě za něj rozhoduje podpora Amazonu. A ta je silně pro zákaznická.
Takže od nich koupit či nekoupit? MoinsCher.Shop je zcela nový obchod na Amazonu. Nemá žádné hodnocení od uživatelů. V takovém případě bychom byli obezřetní a od obchodu daná sluchátka nekoupili. U značkových sluchátek hrozí reálné riziko padělků. Kdybyste padělek rozpoznali, tak byste ho na Amazonu následně vrátili, ale pokud byste ho nepoznali… Proč to riskovat – cenová úspora oproti nákupu přímo od Amazonu je minimální. Stejně tak bychom dávali pozor na levné značkové hodinky, kabelky a podobné produkty, které mají padělky v hojné míře. U ostatního zboží např. bílé elektro, PC komponenty… Tam bychom se nebáli ušetřit a u takových obchodníků s „Objednávky vyřízené společností Amazon“ nakoupili. Sluchátka z našeho případu bychom tedy koupili raději přímo od Amazonu.
Nákupní proces na Amazonu
- Košík je jednoduchý a nepotřebuje podrobný popis. Ano, Amazon se nám snaží prodat i další zboží, ale to je běžné jednání. Pokračujeme oranžovým tlačítkem „Pokračujte k pokladně“.
- Vybereme adresu, kam Amazon balíček odešle. Pokud žádnou nemáme uloženou, tak ji vyplníme. Dole nalezneme položku „volitelné předvolby doručení“. Vybereme, zdali se má balíček doručovat i o víkendu. Ano, funguje to i u nás v ČR. PPL nám už doručovala několik balíčků i v sobotu. Ale ne vždy. Téma rozvedeme o pár vět níže.
- Na další obrazovce můžeme zvolit možnosti přepravy. Příliš se tady nezdržujeme, protože ceny za dopravu tady nevidíme. Ty uvidíme až u pokladny, přičemž tam budeme moci přepravu i změnit. Vybírat dopravu je tedy lepší až tam.
- Čeká nás způsob platby. Vybereme z našich uložených karet, případně vyplníme kartu novou. Jako vždy pokračujeme oranžovým tlačítkem „Pokračovat“.
Konečně jsme na konci své cesty. U pokladny můžeme změnit údaje, které jsme zadali v předchozích krocích. Můžeme změnit kreditní kartu, adresu, množství zboží v košíku a hlavně možnosti doručení. Nakoupili jsme přímo od Amazonu, přičemž cena je vyšší než 39 €. Základní dopravu tedy máme zdarma. V souhrnu cen ji sice máme naúčtovanou 4,49 €, zároveň ale dostaneme slevu ve stejné výši 4,49 €. Pokud změníme datum doručení, změní se i cena dopravy v souhrnu. „Doručení do jednoho dne“ v ČR doručuje česká DHL nebo PPL. U levnějších variant je to PPL nebo Česká pošta. Zřejmě je to proměnlivé dle ceny, velikosti a zbývajícího času k doručení balíčku.
Blíží se Vánoce a zboží si můžete nechat speciálně zabalit a navrch připojit své přání. Bohužel přání nepodporuje českou diakritiku a psát přání bez háčků je nic moc. Službu jsme využili už před několika lety a s obalem jsme spokojeni nebyli – dárek jsme nakonec sami přebalovali. Možná se Amazon za ty roky zlepšil, ale my si raději dárky zabalíme sami.
Pokud všechny údaje odpovídají, máme téměř hotovo. Zbývá udělat poslední krok a kliknout na oranžové tlačítko „koupit nyní“. Hotovo. Celý nákup máme za sebou a zboží by bylo na cestě.
Co dělat, když zboží z Amazonu nelze zaslat do ČR
Občas se stane, že k nám vybrané zboží nejde oficiálně poslat. Jako příklad nás napadá levnější verze Kindlu s reklamami. I to má své řešení. Jak na Amazonu nakoupit oficiálně nedostupné zboží?
K nákupu budeme potřebovat služby nějaké přeposílací služby. My máme dobré zkušenosti s MailBoxde.cz. Po registraci obdržíme německou adresu. Tu zadáme do Amazonu a necháme si tam balíček odeslat. Mailboxde.cz poté balíček převeze do ČR a nechá nám ho doručit lokálním dopravcem. Služba je to spolehlivá a cenově relativně nenáročná – za balíček do 2 kg zaplatíte 70 Kč + poštovné po ČR. Přesnou částku se dozvíte v jejich kalkulačce.
Co nákup na Amazon.co.uk, Amazon.fr, Amazon.it?
Se svým účtem se můžete přihlásit i na dalších Amazonech. U nich bohužel už doprava zdarma není. Cena za dopravu se liší dle velikosti a váhy vybraného zboží. Obecně se nejlevnější doprava u britského Amazonu.co.uk pohybuje kolem 5-6 liber (cca 150-180 Kč), u francouzského Amazonu.fr a italského .it je to obvykle 8-9 € (210-240 Kč). S větším zbožím samozřejmě roste i poštovné. Obecně je z nich nejatraktivnější britský Amazon.co.uk. Nabídka zboží je větší, akce častější, ceny díky kurzu libry lepší a hlavně je uživatelské prostředí v angličtině. Minimálně dokud Velká Británie zůstane v EU, je zdejší Amazon.co.uk atraktivní volbou. DPH ani clo se naplatí z žádného Amazonu z EU.
Jak nakupovat na americkém Amazon.com? Jak se vypořádám s DPH a clem?
Americký Amazon.com je mnohem větší, než jsou jeho evropští sourozenci. Uvedené ceny vypadají velice lákavě, ale přičtení českého DPH se nevyhneme. K tomu omezená záruka a velice drahá doprava, činí nákup z Amazonu.com poměrně neatraktivní záležitost. Ale aby to bylo komplet, tak si ukážeme jak nakupovat i na americkém Amazon.com. Některé zboží mimo US prostě není dostupné.
Nákup probíhá stejně jako na německém Amazonu – nebudeme postup opakovat celý. Ukážeme si jen rozdíly a ty najdeme až u pokladny. Pro ilustraci jsme dali do košíku Essential Phone, který se u nás oficiálně koupit nedá. Pokladna vypadá podobně, ale některé změny jsou viditelné ihned. Nejviditelnější změnou je přítomnost konverze měny. Standardně je vždy aktivována. To my nechceme, protože s ní akorát přeplatíme spoustu peněz. Šipka ukazuje volbu mezi dvěma měnami. Vždy preferujeme původní měnu – na Amazonu.com to jsou americké dolary (USD), tak vybereme ty.
Cena dělá 513,03 dolarů (zhruba 11 850 Kč), což je znatelně méně než původních 470 € (cca 12 200 Kč). Vidíme i rozbor finální ceny. Telefon vyšel na 414 dolarů, doprava 9,99 $. Odhadovaná daň je sice uvedena jako 0, ale tento řádek má na mysli americkou prodejní daň, nikoliv naše DPH. To je schované pod položkou „Import fees deposit“ a je vyměřené ve výši 21 % – tj. 89,04 dolaru (cca 2100 Kč). Clo se na telefony nevztahuje, takže je započítané jen DPH. S celníky se vypořádá Amazon. Že je to spousta peněz navíc? Je, ale stále je to levnější než podobný nákup z Číny. Tam je nutné platit i dopravci za zastupování v celním řízení. U České pošty zhruba 200 Kč (polovinu, když si to oběháte na celní poště v Praze) u přepravních společností (PPL, Fedex) je to ještě dražší – obvykle přes 500 Kč.
Jak reklamovat zboží na Amazon.de
Před měsícem jsme na německém Amazonu reklamovali jedna sluchátka. Praskl jim plastový díl náhlavního mostu. Jak jsme dopadli a co všechno taková reálná reklamace v německém Amazonu obnáší? A balíček se posílá kam? Do Německa? Ukážeme si kompletní reklamační proces. Hurá na to!
Cestu jsme započali ve spodní části úvodní stránky, kde se nachází položka „Vrácení a výměna zboží“.
Po pár obrazovkách jsme se dostali jen do klasického souhrnu objednávek, kde se schovává klíčové tlačítko „Získat podporu produktu“.
Je na vás, zdali zvolíte textový chat, nebo telefonát. My vybrali chat. Poté je třeba popsat problém. S tím neztrácejte moc času, protože… Nemá cenu se nijak rozepisovat, protože podpora komunikuje pouze německy a turecky. Na anglický text jsme dostali předem připravenou odpověď, ať komunikujeme přes speciální kontaktní formulář.
Není náročné jej vyplnit. Nejdříve vyberete objednávku, pak konkrétní produkt, který chcete s podporou řešit. Následně z menu vyberete kategorii problému. V našem případě se nabízí zvolit “Problém s objednávkou nebo položkou“. Hned pod tím problém specifikujete. My zvolili “Vadné zboží / zboží nefunguje“. Na výběr máte telefonickou nebo emailovou podporu. Čeština prostředí by vás neměla zmást, protože komunikovat se bude anglicky. Zvolili jsme tedy email. Zjeví se další formulář ve kterém popíšete svůj problém. Toť vše. Odpověď od podpory vám přijde na email.
Podpora nám nabídla volbu, jak chceme dále postupovat. Buď nám pošlou nová sluchátka, nebo si necháme vrátit peníze. Drobné upozornění – neodpovídejte na email, ale znovu využijte předchozí formulář. My zvolili druhou možnost – vrátit peníze. Následně se aktivuje proces „návratu zboží“. Balíček je třeba poslat zpátky do Německa, přičemž si nechte účtenku od vámi zvoleného přepravce – Amazon vaše náklady na dopravné proplatí. Naskenovanou účtenku/podací lístek (s uvedenou cenou dopravy) zašlete na emailovou adresu, kterou vám sdělí podpora.
Jak poslat balík do Německa?
Amazon vám dá čtyři papíry a podrobné instrukce k odeslání balíčku. Jak si s takovým balíčkem poradí Česká pošta? Nejdříve si představíme postup od Amazonu. Poté si řekneme, jak vypadala realita při zaslání Českou poštou. Amazon dodal čtyři papíry – Return label (lístek s adresou), Return authorisation label a dvakrát Commercial Invoice.
- Pečlivě zboží zabalte, nejlépe do originálního balení a původní krabice ve které zboží přišlo. Přiložte originální „packing slip“ („faktura“, která přišla se zbožím).
- Vložte Return authorisation label do balíčku. (Předpokládáme, že slouží pro interní potřeby Amazonu)
- Vystřihněte dodaný „Return label“ (lístek s adresou) a nalepte na horní stranu balíčku.
- Vystřihněte jednu „Commercial Invoice“ a nalepte ji na balíček.
- Druhou „Commercial Invoice“ dejte vašemu přepravci pro celníky. Přepravce bez ní prý nebude schopný balíček doručit.
- Pokud zboží přesahuje 40 €, Amazon doporučuje zásilku pojistit. Ponechte si účtenku od dopravce.
Dokumenty k reklamaci od německého Amazonu
Jak balíček připravit pro Českou poštu
- Originální balení jsme měli, vnější krabice původní nebyla. Zboží jsme důkladně zabalili. Originální fakturu jsme do balíčku nevložili, protože nebyla po ruce.
- Dle návodu jsme dali dovnitř alespoň „Return authorisation label“.
- Na připravený „Return label“ zapomeňte. Ten, dle paní na přepážce, platí jen pro Německo. Opište tedy na něm uvedenou adresu klasicky na balíček. (Nebo ji vystřihněte z toho nepoužitého „Return label“)
- Paní na pobočce nám řekla, ať první „Commercial Invoice“ na balíček nelepíme. Prý to tam nepatří a je to zbytečné. Poslechli jsme ji a na balíček ji nedali.
- Druhou „Commercial Invoice“ máte dát přepravci. Paní ji pošťačka ji nechtěla, ale na poště mají pro papírové přílohy takovou tu lepící “kapsu”, která se s dokumenty nalepí na balíček. Tam skončila druhá „Commercial Invoice“.
- Podací lístek měl formát formuláře „Podací lístek CP-72“. Je větší než standardní podací lístek, ale jeho vyplnění bylo bez háčků. Vyplnili jsme jen adresu Amazonu, která byla na „Return authorisation label“ a pak naší, jakožto odesílatele. Plus podpis. Zbytek vyplnila paní za přepážkou sama. Jedinou nestandardní položkou, byla otázka, zdali má zaškrtnout políčko „zboží“ nebo „vrácené zboží“. Zvolili jsme druhou možnost „vrácené zboží“.
Následně je třeba zaslat naskenovaný podací lístek (s uvedenou cenou dopravy) na emailovou adresu, kterou vám předtím sdělila podpora. Balíček během dvou dní odešel z České republiky, poté se zhruba 14 dní válel v Německu. Nevyčítáme – jen informujeme. Jakmile Amazon balíček obdržel, tak nás na ten fakt upozornil. Uvádí se doba 2-3 dny na vrácení peněz. Hned druhý den přišly hned dvě platby – jedna s cenou zboží, druhá s vyrovnáním za poštovné.
Jak nakupovat přes Aliexpress?
Aliexpress je čínské online tržiště. Zalistované zboží nepatří Aliexpressu, nýbrž nespočtu různých obchodníků. Kvůli tomu je třeba mít se na pozoru od koho zboží kupujete. Pokud máte zkušenosti s Aukrem, tak systém je obdobný. Je důležité dbát na dobré hodnocení prodejce. Vítejte u našeho podrobného návodu, který vás naučí, jak nakupovat na Aliexpress.com.
- Záruka, řešení problémů, vrácení peněz
- Jak založit nový účet na Aliexpress.com
- Ohodnocení dodaného zboží a dodací lhůta
- Jak otevřít spor a získat peníze zpět
- Příklady sporů na Aliexpress.com
Záruka, řešení problémů, vrácení peněz u Aliexpress
Aliexpress je ideální k nákupu levnějšího druhu zboží. Ideálně s cenou do 22 €, kdy za něj zatím nemusíte platit naše DPH. Sic EU pracuje na zrušení bezcelního limitu, ale minimálně pár měsíců jsme ještě v klidu. Záruka je bolístkou Aliexpressu, protože každý obchodník si může nastavit vlastní pravidla a její dobu. Běžné hodnoty se pohybují od 3 měsíců, šesti až výjimečně i celý rok. Informace o ní hledejte na konci popisu produktu, nebo stránce daného obchodníka. K jejímu využití je ovšem většinou nutné poslat zboží zpátky do Číny (cena u České pošty začíná na zhruba 400 Kč za balíček), přičemž náklady vám většina prodejců neproplatí.
Praktičtější je ke zboží z Aliexpressu přistupovat jako ke zboží bez záruky. To ale neznamená, že nejste alespoň trochu chráněni. Pokud zboží přijde rozbité, poškozené, nebo nepřijde vůbec, můžete na Aliexpressu otevřít spor. Aliexpress vám pak může přiřknout nějaké odškodnění, které u levnějšího zboží často dosáhne plné částky, kterou jste zaplatili. Sporům a vrácením peněz se podrobněji věnujeme níže. Stránku Lze přepnout do „češtiny“. Jedná se o automatický překlad, takže je mu často obtížné rozumět. Dále budeme pokračovat s angličtinou.
Jak založit nový účet na Aliexpress.com?
Založit nový účet na Aliexpressu je možno několika způsoby. Klikneme na tlačítko „Připojit se zdarma“.
Vyplníme svoji emailovou adresu, celé jméno, dvakrát heslo a opíšeme ověřovací kód. Přihlásit se je možné i přes Facebook. Množství nabízeného zboží je enormní. Nejlepším spojencem je hlavní vyhledávací pole, do nějž zadáme hledaný produkt. V našem případě to bude “wireless charging receiver“, který dodá telefonu schopnost bezdrátového nabíjení. Pokud nehledáme nic konkrétního, tak naší nejlepší možností zůstávají kategorie zboží, které nalezneme na úvodní stránce Aliexpress.com.
Vyhledávání nám našlo 3847 produktů. Na levé straně můžeme vyhledané zboží dále filtrovat dle kategorií a vlastností. Nad zobrazenými produkty si můžeme zvolit několik odlišných řazení. Dle ceny, dle prodejnosti, můžeme zadat cenové rozpětí, nebo si nechat zobrazit pouze produkty s dopravou zdarma. Možnosti jsou opravdu široké.
Dříve nebo později se dostaneme na stránku se samotným produktem. Rychle si obrazovku shrneme, přičemž začneme od zobrazené šipky. Nahoře najdeme jméno produktu, pod ním v podobě hvězdiček hodnocení od uživatelů, cenu, čtyři varianty zboží, dopravu a její cenu, počet kusů a celkovou cenu. Pod tím vším najdeme dvě tlačítka – ihned koupit a přejít do košíku. Pokud sescrolujeme o něco dolů, najdeme popis zboží.
Důvěřuj, ale prověřuj – zhodnocení kvality zboží a prodejce
Produkt vypadá dle popisu dobře. Nyní nastal čas na rešerši hodnocení produktu i samotného prodejce. Klikneme na zmíněné hvězdičky pod názvem vybraného produktu. Dostaneme se na stránku s uživatelskými hodnoceními. Je vhodné několik z nich přečíst a ověřit si (ne)kvalitu daného zboží. Výběr je obrovský, je zbytečné utrácet peníze za nekvalitní zboží.
Nyní je na řadě ověřit důvěryhodnost obchodníka. Důležité faktory jsou u obchodníka tři – výše hodnocení, počet hodnocení a doba provozu obchodu. V levém horním rohu pod logem Aliexpress najdeme jméno samotného obchodu. Pokud najedeme na jeho jméno, objeví se více hodnocení. Klikneme na kterékoliv z nich a…
…a jsme přesměrování na kompletní stránku s hodnocením daného prodejce. Obchod je starý jen dva roky, hodnocení uživatelů je průměrné, ale má tisíce zákazníků za měsíc. Nejedná se o žádné extra výjimečné hodnocení, ale pro menší nákup je plně dostačující.
Nakupování na Aliexpress.com
Vybrali jsme zboží a jsme spokojení s prodejcem. Zbývá nám produkt koupit, nebo přidat do košíku. My ho můžeme rovnou koupit. Ale pokud zboží zakoupíte přes mobilní aplikaci, obdržíte drobnou slevu (několik centů). V takovém případě se hodí zboží přidat do košíku, protože pokud jste na stejný účet přihlášeni i v mobilním aplikaci, košík se vám sám synchronizuje. Snadno tak zboží zaplatíte na mobilu a pár drobných ušetříte.
Vyplníme adresu. Jedinou nestandardní položkou je požadavek na region. Ten v ČR nevyužijeme, ale pole je povinné. Jde tam napsat téměř cokoliv. Výhodou je něco, co moc nepřekáží a adresu vám to nezkazí. Obyčejné „CZ“ je v pořádku.
Po adrese máme souhrn, ve kterém můžeme změnit dopravu. Základní dopravu máme v tomto případě zdarma, ale neobsahuje aktivní sledovací číslo. Za dražší způsob připlácet nechceme. Též doba dodání je dlouhá – 30 až 50 dní, což je ale u dopravy zdarma běžné. Vyplníme údaje kreditní karty. Alternativně lze kartu i uložit.
Blížíme se do finiše. Stačí nám potvrdit transakci a zaplatit. K tomu slouží výrazné oranžové tlačítko „Confirm & Pay“. Pokud následně projde platba, máme hotovo.
Ohodnocení dodaného zboží a dodací lhůta
Na účtu nyní máme novou objednávku, přičemž na obrázku výše vidíme i dvě starší ze září. Obě již dorazily. Popíšeme si tedy jednotlivé akce. Začneme s šipkou číslo jedna. Obchodník stanovil 8 dní na odeslání našeho bezdrátového nabíjení. Můžeme mu na to nechat více času pomocí prvního tlačítka „Extend Processing Time“, případně než stihne zboží odeslat můžeme objednávku stornovat. Peníze jsou zatím na naší kartě jen blokované.
Druhá šipka. Po odeslání zásilky můžeme využít „Track order“ a sledovat balíček na cestě. Nicméně tato zásilka neměla sledování mimo Čínu. Pomocí „Confirm goods received“ můžeme potvrdit dodání zásilky. Zásilka se potvrdí automaticky jako doručená poté, co vyprší odpočet napravo. Jestli si pamatujete na námi objednaný balíček výše – doba doručení byla uvedena jako 30-50 dní. Po odeslání zásilky se tedy začne odečítat 50 dní, do kterých k vám balíček musí dorazit. Pokud nedorazí do uvedené lhůty, máte právo na vrácení peněz. Avšak pozor – prodejci mohou zobrazenou lhůtu libovolně prodlužovat, takže se posledních sedm dní může odpočítávat reálně klidně několik týdnů apod. Ať tento odpočet ukazuje jakékoliv číslo, tak pořád platí původní pevný termín, který si můžete dopočítat od data objednávky. Pokud bezdrátová nabíječka nebude doručena 50 dní od dne odeslání, lze otevřít spor a požadovat vrácení peněz. Osobně to neděláme, ale ta možnost tu je.
Třetí šipka ukazuje znovu sledování balíčku. Druhé tlačítko umožní koupit ten samý produkt znovu. Třetí tlačítko „Left feedback“ vám dá možnost ohodnotit transakci, prodejce a zboží samotné. Obecně jsou už čtyři hvězdičky brány za špatné hodnocení.
Zboží z Aliexpress.com přišlo rozbité, nebo vůbec nedorazilo? Jak otevřít spor a získat peníze zpět
Je to nemilá situace, ale prostě se to může stát. Ideální je se domluvit s prodejcem, ale ne vždy je to možné. Pokud nejste jeho stálý zákazník, tak se z toho bude nejspíš snažit vybruslit. Například za zničené zboží, které nejde dále použít, nabídne, že vám vrátí polovinu z ceny zboží. To je neakceptovatelné a na řadě je otevřít spor. Budete potřebovat alespoň primitivní angličtinu nebo využít služeb automatického překladače. Spor lze otevřít v souhrnu objednávek pomocí tlačítka „Open Dispute“.
Je nutné zvolit preferované řešení. Na výběr jsou dvě možnosti – „Pouze vrácení peněz“ (Refund only) a „S návratem zboží“ (Return goods). Zboží nepřišlo nebo je rozbité? Zvolte první možnost. Chcete vrácení peněz v plné výši? Je nutné vrátit zboží prodejci s druhou možností. Prakticky vždy je lepší zvolit „Pouze vrácení peněz“. U levného zboží u kterého je viditelné poškození (budete vyzváni dodat fotografie, případně i video), které znemožňuje zboží použít, vám Aliexpress obvykle přiřkne vrácení celé částky. Pokud se bude jednat o drobnou vadu, jako například kosmetický škrábanec, pravděpodobně dostanete na výběr – část peněz zpět nebo vrátit zboží pro celou částku.
Ať zvolíte kteroukoliv možnost, v následujícím kroku budete vyzváni k popisu problému a dodání „důkazů“. Jde o fotografie nebo i video problémového produktu. Následně se vyjádří prodejce. Ten buď nabídku na vrácení peněz přijme, odmítne nebo udělá proti nabídku (např. vrátit část peněz). Je jen na vás, zdali proti nabídku přijmete. Pokud s ní spokojeni nejste, vstoupí do procesu zástupce Aliexpressu. Ten na základě dodaných informací od obou stran rozhodne, nebo si vyžádá další informace. Například lepší fotografie. Následně vydá finální verdikt. Níže najdete dva příklady našich sporů.
Příklady sporů na Aliexpress.com
Zakoupena byla spínací zásuvka. Po rozbalení nás čekalo nemilé překvapení – zásuvka uvnitř klektala, přičemž do ní ani nešla zapojit zástrčka. Celý vnitřek byl viditelně poškozen. Těžko soudit, zdali zboží bylo nefunkční už odesláno, nebo bylo mechanicky poškozeno při přepravě. 6. července jsme otevřeli spor, krátce popsali situaci a přiložili rychlou fotografii z telefonu. Prodejce se rozhodl nereagovat (nebo to nestihl). O den později převzal situaci zástupce Aliexpressu. Ihned rozhodl, že peníze nám budou vráceny v plné výši.
Objednali jsme pár bot. Zboží bylo odesláno 2.listopadu loňského roku (2017). V polovině ledna boty nikdy. Balíček měl sledovací číslo, přesto jeho poloha nebyla aktualizovaná, takže nešlo zjistit, kde se aktuálně skutečně nachází. Nejdříve jsme se snažili s prodejcem domluvit. My kontaktovali Českou poštu, prodejce přepravce, jenž zboží přebral do přepravy. Nikdo balíček neměl a sledovací číslo bylo k ničemu, protože ukazovalo jen, že balíček byl doopravdy podán.
Následně jsme otevřeli spor s krátkým vysvětlením, že boty za dva a půl měsíce nedošly a sledovací číslo je k ničemu. Prodávající vrácení peněz odmítl s tím, že boty odeslal a že máme ještě počkat. Jako důkaz přiložil screenshot se sledovacím číslem. Aliexpress rozhodl, že počká další týden, zdali boty nedorazí nebo alespoň sledovací číslo balíčku neurčí pozici balíčku. Ani jedno se nestalo, takže o šest dní později Aliexpress rozhodl v náš prospěch a peníze nám v plné výši vrátil. PS: Boty samotné nakonec dorazily v polovině března. Téměř pět a půl měsíce od jejich objednání. Přepravce zřejmě balíček na dlouhou dobu někam založil. Snad z něj prodejce dostal své peníze zpět.
Jak nakupovat na Gearbestu?
Počtem nabízených produktů se Gearbest.com, gigantům jako Amazon nebo Aliexpress, rovnat nemůže. Také se nejedná o internetovou tržnici, ale klasický internetový obchod. Sic ani to není zcela přesné, protože Gearbest je členem čínského konglomerátu Globalegrow, který měl v roce 2015 tržby přes 550 miliónů dolarů. Jedná se tedy o obrovskou firmu s patřičným zázemím. Představit si ho má smysl, protože Gearbest má po světě několik vlastních skladů včetně těch v oblasti Evropské Unie. Cena zboží z takových skladů je o něco vyšší než z Číny, ale na oplátku k vám zboží dorazí mnohem rychleji a zároveň nebudete muset na celnici kvůli dodatečnému DPH.
Platební možnosti Gearbestu
Oproti Aliexpress.com přináší jednu velkou výhodu – umožňuje platit Paypalem. Pokud ho využijete jako platební metodu, jste zároveň chráněni i společností Paypal. Pokud byste narazili na nějaký problém – balíček by nepřišel nebo zboží bylo poškozené a Gearbest by se k řešení neměl, šel by otevřít spor (dispute) i na Paypalu. Ten by poté figuroval jako hlavní rozhodčí. Sami zkušenosti s jejich využití nemáme, ale internet je s rozhodováním Paypalu poměrně spokojený. V Gearbest osobně máme v redakci plnou důvěru, přesto doporučíme při placení zboží využívat Paypal, namísto přímé platby kartou. Je to čistě pragmatické doporučení – v případě jakéhokoliv sporu, je vždy lepší, pokud o jeho výsledku rozhoduje třetí strana.
Záruka u zboží z Gearbestu
Gearbest staví své záruční podmínky na třech pilířích, které můžete vidět ve zkratce na grafice níže. Začněme od konce a vysvětleme si, co znamená “Dead on arrival“. Znamená to, že produkt, který jste objednali, k vám už dorazil nefunkční. Gearbest slibuje, že pokud se tak stane a zboží k vám dorazí nefunkční, tak vám při jeho zaslání k reklamaci proplatí poštovné. Má to ovšem podmínku, že se ozvete rychle – do tří (nebo sedmi – na stránkách Gearbestu jdou najít oba limity) dnů od doručení zboží. Pokud se ozvete později, budete muset posílat zboží zpátky zcela za své.
45 denní záruka vrácení peněz při vrácení zboží. Pokud se vám produkt nelíbí a nejste s ním spokojeni, tak ho můžete do 45 dnů vrátit a Gearbest vám vrátí peníze v plné výši kupní ceny. Má to však háček – poštovné směrem od vás si musíte zaplatit sami. Záruční doba opravy činí jeden rok. Nám se to může zdát málo, ale na čínského prodejce je to nadprůměrná délka. Nevýhodou je, že znovu celá částka za dopravu zboží k opravě leží na vašich bedrech.
Jak nakoupit (nejen) z českého skladu
Pokud je nám známo, Gearbest na svých stránkách nenabízí snadno dostupný odkaz, jak se dostat ke zboží k českému skladu. Pro tento důvod jsme pro vás našli přímý link, který vás dostane ke skladu s názvem – FAST-23. Tento sklad by měl být ten český. A když už jsme u toho odkazování, tak jsme pro vás přidali seznam dalších skladů z EU. Nákupem v nich byste se měli vyhnout řešení DPH a cla.
- FAST-23 – Česká Republika – poštovné zdarma.
- FAST-08 – Polsko
- FAST-010 – Itálie
- FAST-013 – Španělsko
- FAST-026 – Polsko
- FAST-27 – Anglie
- FAST-028 – Francie
- FAST-29 – Španělsko
- FAST-30 – Francie
- FAST-36 – Itálie
Z odkazů uvedených výše by mělo objednané zboží dorazit relativně rychle. Též by cena měla být finální, protože DPH byste řešit neměli. Přesto buďte při objednání pozorní a ujistěte se, že se jedná o správný sklad ve správné lokalitě. Většina zboží je odeslána z čínských skladů. Na takové zásilky s cenou nad 22 eur budete muset přičíst 21% DPH, poplatek za zastupování při celním řízení (cca 200 Kč u České pošty; 500+ Kč u alternativní přepravní služby) a při ceně nad 150 € možná i clo. Sic to záleží na typu zboží. Konkrétně na telefony se clo nevztahuje.
Nakupování na Dealextreme
Dealextreme byl jeden z prvních asijských obchodů, který zaťal své drápky do českých zákazníků. Pro srovnání – Aliexpress vznikl až v roce 2010, DX.com tu byl už od roku 2005. Dle vlastních slov má DX přes 300 000 produktů v nabídce. Záruka je na DX odstupňovaná dle uplynulých dní od doručení viz
Záruka na Dealextreme.com
- Do 5 dní od doručení, případně 30 dní od odeslání, pokud zásilka nemá sledovací číslo.
- Produkt přijde nefunkční. V takovém případě DX.com uhradí náklady na zaslání zboží zpět. Nabídka má své limity. 1) Poštovné stojí méně, než 60 % ceny zboží. 2) Maximální vrácená částka za poštovné je 40 amerických dolarů.
- Do 90 dní od odeslání
- Pokud byl produkt poškozen a vrátíte ho do 90 dní od odeslání, máte nárok na vrácení kupní ceny. V takovém případě DX uhradí poštovné, pokud poštovné stojí méně než 35 % z ceny zboží. Maximálně však 40 dolarů.
- Mezi 90 a 150 dny od odeslání
- Náklady na vrácení poškozeného zboží leží jen na vás. Vrátit peníze nelze, můžete akorát dostat nové nepoškozené.
- Po 150 dnech do jednoho roku
- Poškozené zboží bude odesláno na opravu k výrobci. Zákazník musí uhradit poštovné tam i zpátky k němu. Plus se zavazuje uhradit jakékoliv další poplatky, které se mohou vyskytnout.
Jak nakupovat na Dealextreme.com?
Dealextreme sídlí v Hong Kongu. Tudíž při nákupu musíte počítat, že pokud zásilku s cenou nad 22 eur chytnou celníci, budete připočítávat 21% DPH, poplatek za zastupování při celním řízení (cca 200 Kč u České pošty; 500+ Kč u alternativní přepravní služby; případně cca 100 Kč, pokud si to vyřídíte na celní poště v Praze sami) a při ceně nad 150 € možná i clo. Sic to záleží na typu zboží. Na telefony se clo nevztahuje.. Vzhledem k horším záručním podmínkám doporučujeme nákup pouze levného zboží s hodnotou do 22 Eur. Alespoň poštovné je zdarma.
Nakupování na Banggood.com
Banggood je z představených obchodů asi nejmenší. Jeho nabídka čítá “jen” 200 000 produktů. Jeho největší výhodou jsou speciální akce pro stávající uživatele. Reklamní emaily od Banggood jsou jedny z mála, které sami občas i otevřeme. Stejně jako většina jeho asijských konkurentů, nabízí dopravu zdarma
Jak nakupovat na Banggood.com
Banggood nabídne oproti konkurenci nabídne opravdu rychlou registraci – podporuje přihlášení pomocí několika známějších služeb včetně Facebooku nebo Google účtu. Banggood se více zaměřuje na DIY elektroniku. Na jeho stránkách lze nalézt několik zajímavých elektro setů, včetně DIY osciloskopu na hraní za 19 $. V minulosti měl bohužel Banggood problém s tím, že prodával podobné kity jako originály, přičemž se jednalo jen o neautorizované kopie. Ty poté měly problém s aktualizací na nové verze firmwaru, který originální tvůrce vydal postupem času. Ale na hraní to i tak stačilo.
Ruku v ruce s DIY jdou drony. Banggood nabídne slušnou nabídku v této oblasti. Pokud jsou droni vaší vášní, doporučujeme nabídku od Banggood.com prohlédnout.
EU sklad Banggood.com
Bangood má i evropský sklad, který najdete na adrese eu.banggood.com. Na produkty z tohoto skladu by se nemělo vztahovat celní řízení. Nakupovat tak můžete i dražší produkty. Při reklamaci se produkty vracejí do toho skladu, ze kterého přišly. Další důvod, proč se na zde nabízené produkty podívat. Pro ostatní sklady dávejte pozor na bezcelní limit 22 Eur.
Záruka na Banggood.com
Prodejce nabízí třídenní záruku na to, kdyby vám přišel nefunkční předmět. V takovém případě si můžete zvolit, buď vrácení zboží, nebo zaslání nového předmětu. Levnější nefunkční předměty si prý můžete nechat, dražší zhruba od 70$ budete muset zaslat zpátky. Pokud zboží budete posílat zpět, tak vám Banggood vaše náklady proplatí.
Dále máte třídenní záruku na částečné vrácení peněz, pokud je zboží funkční, ale nelíbí se vám. V takovém případě musíte uhradit všechny poplatky s dopravou zpátky. Plus nedostanete zpět celou částku předmětu. Od vrácené částky se odečte cena původního poštovného. Nejde tedy o příliš výhodnou nabídku.
Záruka je nabízena v devíti různých variantách dle typu zboží. Například na elektroniku je záruka obecně 180 dní, ale na tablety je 365 dní. Kompletní podmínky nebudeme vypisovat a raději na ně přímo odkážeme.
Máte zkušenost s některými uvedenými obchody? Chybí vám nějaký obchod v seznamu?
Mým první telefonem byl, dnes již pravěký, Ericsson r310s s obrovskou anténou ve tvaru žraločí ploutve na vrchu zařízení. Následovala téměř dekáda telefonů od Nokie.… více o autorovi
Komentáře (13)
Přidat komentář