TOPlist

Víte, proč vám nefunguje internet ve vlaku, když ho nejvíce potřebujete?

internet_ve_vlaku_ico

Jezdíte-li při svých cestách železnicí, určitě jste ve vlaku zaznamenali větší či menší potíže s mobilním internetovým připojením. Není to jen váš subjektivní pocit – Český telekomunikační úřad provedl v dubnu tohoto roku první měření pokrytí signálem mobilních sítí na železničních koridorech. K jakým výsledkům dospěl a proč vám nefunguje internet ve vlaku se dozvíte v našem článku.

Internet ve vlaku – problémem jsou okna a konstrukce vozů

Jedním z faktorů, který zásadně ovlivňuje kvalitu signálu mobilní sítě, je konstrukce vozů. Úřad testoval devět typů vagónů používaných v osobní dopravě. Zaměřil se na prostup (propustnost) signálu v pásmech 2G až 4G. Aby měl každý vůz stejné podmínky, byl jako zdroj signálu použit generátor Anritsu MG3710A. Ten byl postupně přelaďován na jednotlivá vysílací pásma. Uvnitř vozu pak byl přístroj, který přesně měřil útlum signálu.

Často je Internet ve vlaku šířen skrze vlastní Wi-Fi Často je Internet ve vlaku šířen skrze vlastní Wi-Fi

Měření ukázalo, že mezi testovanými typy vozů jsou poměrně velké rozdíly. Obecně se dá konstatovat, že starší vagóny propouštějí signál lépe než nové či modernizované. Než se podíváme na tabulku, připomeňme, že útlum 20 dB představuje 100× nižší výkon signálu, 40 dB pak 10 000× nižší výkon.

Útlum signálu v jednotlivých typech vozů Útlum signálu v jednotlivých typech vozů

Všechny testované vagóny s výjimkou Bmz241 byly velkoprostorové. Výsledky měření potvrdily to, co jste možná poznali na vlastní kůži: totiž že nové a modernizované vozy poměrně silně tlumí signál mobilní sítě. Na vině jsou konstrukce, použité materiály a zejména provedení oken.

Nejvyšší útlum však byl zaznamenán u jediného oddílového vozu Bmz241, kde je příčinou vnitřní členění a s ním související kovové prvky v přepážkách. ČTÚ také konstatuje, že toto provedení “bude zřejmě činit i částečně problém s vnitřním pokrytím pomocí Wi-Fi signálu, případně GSM opakovače/pikobuňky.” Nejlépe na tom jsou starší vozy City Elephant, trochu překvapivě uspěl i modernizovaný Bdtee276. Svou roli však hraje i takový zdánlivý detail, jako kde cestující přesně sedí.

Nejlépe na tom jsou starší vozy City Elephant Nejlépe na tom jsou starší vozy City Elephant

ČTÚ na základě výsledků měření došel k závěru, “že i při dodržení předepsaných limitních hodnot úrovní signálů mobilních sítí (podle relevantních předpisů) pokrytí uvnitř železničních vozů zajištěno nebude.” Pokrytí vnitřních prostor tedy bude nutné řešit dalšími technickými prostředky, jako jsou sítě RLAN a opakovače GSM.

LTE ve vlaku? Záleží, jak kde!

Kromě vozů má pochopitelně vliv také pokrytí trasy vysílači mobilních sítí. V tomto směru měření odhalilo nejslabší pokrytí na II. tranzitním železničním koridoru (Petrovice u Karviné – Ostrava – Přerov – Břeclav), kde je v sítích LTE poměr pokrytých a nepokrytých bodů přibližně stejný.

Naopak nejlepší hodnoty vykazuje IV. koridor (Děčín – Praha – České Budějovice – Horní Dvořiště), kde je sítěmi LTE pokryto až 75 % délky tratě. Podíl na uživatelském nekomfortu má též střídání pokrytých a nepokrytých úseků, kdy zabere nějaký čas přihlášení telefonu do sítě.

Hlavní železniční koridory Hlavní železniční koridory

Český telekomunikační úřad plánuje vydání aplikace, ve které si cestující bude moci zjistit kvalitu signálu mobilní sítě po celé délce trasy. Do roku 2021 by přitom měly být signálem kompletně pokryty všechny čtyři hlavní železniční tratě.

Jaké máte zkušenosti s dostupností internetového připojení ve vlacích? Jste spokojeni? Nebo vás každou cestu provází rozčarování? Podělte se o své názory v diskuzi pod článkem!

Zdroj: ctu.cz.

Karel Kilián
O Autorovi - Karel Kilián

Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi

Mohlo by vás zajímat

Komentáře (14)