Vyzkoušeli jsme virtuální realitu na vlastní kůži. HTC Vive, nebo Oculus? Kdo bude hrát prim a proč?
![htc vive1 htc vive1](https://www.svetandroida.cz/media/2016/02/htc-vive1.jpg)
Reklama
Společnost Nvidia nás pozvala do Brna, kde jsme měli možnost vyzkoušet novinky v oblasti virtuální reality na vlastní kůži. Jaký byl nejnovější Oculus Rift či želízko v ohni – HTC Vive?
Virtuální realita nebude jen o hraní
Hnacím motorem pro virtuální realitu jsou rozhodně hry – nynějším titulům zkrátka chybí něco, co by je odlišilo, a kam by se měly posunout. Virtuální realita je klíčem. Proč se ale omezovat pouze hraním? VR se dostává i do jiných odvětví. Co se stát sochařem, modelářem či třeba malířem ve 3D? To vše je budoucnost, která je o mnoho blíže, než si drtivá většina myslí. A co teprve přenosy sportů či zpravodajství? Dokážete si představit, že vaše tělo sedí v pohodlí domova, ale vaše smysly sídlí přímo na stadionu, kde se utkává finále mistrovství světa ve fotbale? Za několik let běžná záležitost.![virtuální realita, HTC Vive, Oculus Rift - 1 virtuální realita, HTC Vive, Oculus Rift - 1](https://www.svetandroida.cz/media/2016/02/virtuální-realita-HTC-Vive-Oculus-Rift-1-729x326.jpg)
Vysoké rozlišení a nízká latence – základ úspěchu VR
Lidské tělo se nenechá jen tak ošálit. Aby byl obraz pro lidské oko dokonale jemný, musely by displeje headsetů nabízet rozlišení úctyhodných 16K (8K pro každé oko). Tak daleko zatím nejsme a oba headsety nabízejí rozlišení okolo 2100×1200 pixelů. Rastr je tedy prozatím patrný, což by se ale v dalších generacích mělo zlepšovat. Rozlišení bude totiž stále růst. Druhým problémem je latence neboli zpoždění. Pokud totiž obraz nezareaguje na změnu pohybu hlavy do 50 ms, nastává problém. Mozek pozná, že je něco jinak, a může se vám začít točit hlava. Udržet nízké zpoždění ale není tak lehký úkol, jak by se mohlo zdát.![virtuální realita, HTC Vive, Oculus Rift - 2 virtuální realita, HTC Vive, Oculus Rift - 2](https://www.svetandroida.cz/media/2016/02/virtuální-realita-HTC-Vive-Oculus-Rift-2-729x381.png)
Hardware dostává pořádně zabrat
Mobilní telefony s Androidem v kombinaci s brýlemi Google CardBoard (či lepšími Samsung Gear VR) vytvářejí docela slušnou a hlavně levnou virtuální realitu. Je to však jen zlomek možností, které nabízejí pokročilé virtuální headsety. S vyšším rozlišením či nižší latencí jde ale ruku v ruce i náročnost na použitý systém. Virtuální realita v Oculus Rift vyžaduje okolo 400 milionů pixelů za sekundu. Podle zástupců společnosti Nvidia dostává počítač zabrat jako pří hraní náročnější hry ve 4K se 60 FPS. Sami jistě cítíte, že na to je potřeba i dnes výkonný hardware. Na použití HTC Vive či nejnovějšího Oculus Rift můžete tedy v kombinaci s kancelářským počítačem či notebookem rovnou zapomenout. Jak ale zaručit, že daný počítač bude schopný plynule „rozjet“ Oculus Rift? Nvidia uvede program GEFORCE GTX VR READY, který jednoduše označí počítačové sestavy či notebooky, které mají dostatečný výkon na bezproblémový běh virtuální reality. [alert-note-svetandroida title=“Takto například vypadají doporučené specifikace pro Oculus Rift“] NVIDIA GeForce GTX 970 Intel i5-4590 ekvivalent nebo výkonnější 8GB+ RAM video výstup kompatibilní s HDMI 1.3 2x USB 3.0 porty ; Windows 7 SP1 nebo novější [/alert-note-svetandroida]![virtuální realita, HTC Vive, Oculus Rift - 2 virtuální realita, HTC Vive, Oculus Rift - 2](https://www.svetandroida.cz/media/2016/02/virtuální-realita-HTC-Vive-Oculus-Rift-2-729x398.jpg)
Oculus Rift a HTC Vive – současní tahouni trhu
Headset Oculus Rift není pro nás ani pro naše čtenáře žádnou novinkou. Druhou verzi vývojářské edice sami vlastníme a na Alza Android RoadShow si ji mohla nasadit spousta z vás. V Brně jsme vyzkoušeli nejnovější verzi, kterou si již mohou koupit i běžní zákazníci. Upřímně – velký rozdíl to pro nás nebyl. O poznání více jsme se ale těšili na HTC Vive, které jsme měli možnost zkusit vůbec poprvé. Kvalita zobrazení je podobná jako u Oculus Rift a velké rozdíly jsme rozhodně nepocítili. Výhodou HTC Vive je ovšem laserový systém, který snímá pohyb vašeho těla v prostoru. Díky tomu se můžeme po scéně nejen rozhlížet, ale i pohybovat. V Brně jsme měli k dispozici místnost o rozměrech cca 4,5 x 4,5 metru. Princip snímání je přitom velmi jednoduchý – v rozích místnosti jsou naproti sobě umístěny speciální vysílače, které produkují infračervené záření (minimem je jeden, ale pro zpřesnění byly použity dva vysílače). Paprsky záření navíc rotují a osvítí scénu v horizontálním i vertikálním směru. Snímače na helmě následně spočítají zpoždění paprsků a pomocí výpočtů na principu triangulace určí vaši polohu. Jednoduché a přesné. I v oblasti ovládání u nás v Brně vyhrál HTC Vive. Zatímco hry a aplikace v Oculus Rift jsme ovládali pomocí gamepadu pro Xbox, k HTC Vive jsme dostali do rukou speciální ovladače. Ty obsahovaly rovněž senzory pro snímání polohy v místnosti, díky čemuž byl i pohyb našich rukou přenášen do virtuální reality. Fakt, že jste v brýlích viděli i pohyb rukou, posouval zážitek opět kupředu. Nemůžeme se ubránit dojmu, že Oculus přijde s něčím podobným již brzy, i když jeho pokusy s kamerovými systémy byly zatím spíše slepou uličkou.![HTC Vive vs Oculus Rift HTC Vive vs Oculus Rift](https://www.svetandroida.cz/media/2016/02/HTC-Vive-vs-Oculus-Rift-729x547.png)
Jaké to vlastně bylo?
V části s Oculus Rift jsme vyzkoušeli několik her a aplikací. Obraz se nám zdál podobný jako u konkurence a zároveň nebyl zase tak odlišný od verze, kterou máme v redakci. Drobná vylepšení zde ale byla. Oceňujeme i integrovaná sluchátka, díky kterým se nemusíte starat o jiná sluchátka a kabel. Tuto sekci jsme prošli celkem rychle, protože jsme se těšili na premiéru s HTC Vive. Řešení od HTC se předvedlo v plné parádě. Prvotní ukázkou byl výstup na nejvyšší horu světa. Hned první přechod přes žebřík nad propastí byl zážitek. Díky tomu, že opravdu sám chodíte a vidíte své ruce, byl zážitek fantastický. Ti, kteří měli strach z výšek, u této části trpěli. Zbytek dema nabízel velmi zajímavou podívanou na krásy zdejší přírody, která je zmapována podle skutečného světa.Virtuální realita: Co bude dál?
Ačkoliv se to nezdá, virtuální realita je stále v plenkách. Její vývoj jde ale raketově kupředu a je jisté, že s ní můžeme v nejbližších letech počítat. Prozatím je tento prvek výsadou spíše nadšenců, čemuž se vzhledem k ceně nemůžeme divit. Jsme ale přesvědčeni, že je to přesně ta věc, která posune nejen herní průmysl dopředu a bude velmi žádaná. Dokážeme si představit, že za několik let bude podobný headset standardní výbavou domácnosti.Jak se stavíte k virtuální realitě vy?
O autorovi
Jan Dolejš
Uchvácen mobilními technologiemi a veškerým dějstvím v oblasti IT. Google Android se stal mojí srdcovou záležitostí a nehodlám se jej jen tak vzdát. S oblibou… Více o autorovi
Mohlo by vás zajímat
![](https://www.svetandroida.cz/media/2024/12/android-xr-realita-1-360x237.webp)
Android XR oficiálně představen! Nový operační systém bere dech, první ukázky vypadají famózně
Jakub Kárník
13.12.2024
![](https://www.svetandroida.cz/media/2024/07/apple-vision-pro-samsung-360x237.jpg)
Nejen telefony, hodinky a prsten. Samsung v Paříži nalákal na dosud utajovaný projekt, představí ho ještě letos!
Jakub Kárník
10.7.2024
![muž a možné Apple VR brýle](https://www.svetandroida.cz/media/2024/11/apple-vr-bryle-360x237.webp)
Připravuje Apple chytré brýle? Možná bude konkurovat Zuckerbergovi
Jana Skálová
18.11.2024