Google ztrácí ve vyhledávání. Proč se tak děje a kdo naopak posiluje?
- Zprávičky
- Libor Foltýnek
- 6.5.2024
- 4
- Podíl Google na trhu vyhledávačů výrazně klesl
- Konkurenti jako Bing a Yahoo posílili na jeho úkor
- K tomuto posunu mohly přispět obavy o kvalitu vyhledávání
Podle údajů GS Statcounter se zdá, že podíl Googlu na trhu vyhledávačů klesl na 86,99 %, což je nejnižší bod od roku 2009, kdy firma začala sledovat podíl vyhledávačů. Pokles představuje více než 4% pokles oproti předchozímu měsíci, což představuje největší zaznamenaný jednoměsíční pokles.
Je důležité si uvědomit, že data StatCounter, i když jsou cenná, mají určitá omezení při měření přesného podílu na trhu vyhledávačů. Data StatCounter jsou odvozena z webových stránek s nainstalovaným sledovacím kódem, což zavádí zkreslení.
StatCounter může sledovat pouze vyhledávání, která vedou k prokliku na webovou stránku. Nemůže zohlednit vyhledávání “bez kliknutí”, kdy uživatelé najdou potřebné informace přímo na stránce s výsledky vyhledávání, aniž by museli kliknout na jakoukoli webovou stránku. Tato vyhledávání bez kliknutí, která jsou stále běžnější, nejsou zachycena v datech StatCounter.
Obsah článku:
- Dopad na americký trh
- Obavy o kvalitu vyhledávání Google
- Alternativní perspektivy
- Interpretace údajů o podílu na trhu
- Proč je to důležité
- Co to znamená pro profesionály v oblasti SEO
Dopad na americký trh
Hlášený pokles se zdá být nejvýraznější na klíčovém trhu společnosti Google, ve Spojených státech, kde její podíl na vyhledávání na všech zařízeních klesl o téměř 10 % a dosáhl 77,52 %.
Současně zaznamenali zisky konkurenti Microsoft Bing a Yahoo Search. Bing dosáhl 13% podílu na trhu v USA a 5,8% celosvětově, což je nejvyšší podíl od uvedení na trh v roce 2009. Celosvětový podíl Yahoo Search se téměř ztrojnásobil na 3,06 %, což je úroveň, která nebyla zaznamenána od července 2015.
StatCounter nyní tyto dubnové údaje přehodnocuje a dokončuje. Nejnovější informace je, že StatCounter se ještě nedohodl na definitivním dubnovém podílu společnosti Google na americkém trhu. Zdá se, že číslo, které kolovalo, bylo předčasné. Zde se můžete podívat na aktuální data.
Obavy o kvalitu vyhledávání Google
Mnoho odborníků z oboru v poslední době vyjádřilo obavy z klesající kvality výsledků vyhledávání Google. Část komunity SEO se domnívá, že výsledky vyhledávacího giganta se po nejnovější aktualizaci zhoršily. Tyto obavy se začaly rozšiřovat i na průměrné uživatele internetu, kteří si stále častěji stěžují na stav svých výsledků vyhledávání.
Alternativní perspektivy
Webová analytická platforma SimilarWeb poskytla další kontext na X (dříve Twitter) a uvedla, že její data pro USA za březen 2024 naznačují, že pokles společnosti Google nemusí být tak závažný, jak se původně uvádělo.
Is Google losing market share to Bing? pic.twitter.com/EwSgLfWBep
— Kristi Hines (@kristileilani) May 1, 2024
SimilarWeb také vyzdvihl silný výkon Yahoo a kategorizoval jej spíše jako zpravodajskou a mediální platformu než jako přímého konkurenta Googlu v kategorii vyhledávačů.
The uptick of Yahoo makes me think this can’t be right…
— Kevin_Indig (@Kevin_Indig) May 2, 2024
At the same time, Google is slightly declining ? pic.twitter.com/9i7paeU1QG
— Similarweb (@Similarweb) May 2, 2024
Interpretace údajů o podílu na trhu
Zatímco ohlášený pokles tržního podílu společnosti Google a odpovídající zisky konkurentů, jako jsou Bing a Yahoo, jsou významnými trendy, přesná čísla je třeba brát s rezervou. Měření podílu na trhu vyhledávačů se může lišit v závislosti na zdroji dat a použité metodice, protože každý přístup má silné a slabé stránky.
Proč je to důležité
Měnící se trendy na trhu vyhledávačů mohou mít dopad na firmy, obchodníky a běžné uživatele. Google je na vrcholu již dlouhou dobu a formuje to, jak na internetu nacházíme věci a jak se uživatelé chovají. S klesajícím podílem na trhu a získáváním popularity dalších vyhledávačů však vydavatelé možná budou muset přehodnotit své online strategie a optimalizovat pro více vyhledávacích platforem kromě Googlu.
Uživatelé si stále častěji stěžují na klesající kvalitu vyhledávání Google. Vzhledem k tomu, že lidé začínají zkoušet alternativní vyhledávače, musí různé platformy upřednostňovat uspokojení uživatelů, pokud si chtějí udržet nebo rozšířit svou pozici na trhu. Bude zajímavé sledovat, jak na toto zvýšení tržního podílu zareagují.
Co to znamená pro profesionály v oblasti SEO
Vzhledem k tomu, že konkurenti společnosti Google získávají půdu pod nohama, strategie SEO se možná budou muset přizpůsobit tím, že zohlední, jak fungují algoritmy a faktory hodnocení jednotlivých vyhledávačů. To by mohlo zahrnovat diverzifikaci úsilí v oblasti SEO na více platformách a udržování aktuálních osvědčených postupů pro každou z nich.
Zvýšené zaměření na vysoce kvalitní výsledky vyhledávání zdůrazňuje potřebu vytvářet hodnotný obsah zaměřený na uživatele, který splňuje potřeby cílového publika. Profesionálové v oblasti SEO musí upřednostňovat informativní, poutavý a důvěryhodný obsah, který splňuje algoritmy vyhledávačů a očekávání uživatelů.
Používáte jiné vyhledávače, než Google?
Zdroj: X,X, Search Engine Journal
Libor Foltýnek je redaktor s rozsáhlými zkušenostmi v oblasti technologií a fotografie. Jeho práce je charakterizována důkladným výzkumem, poutavým vyprávěním a praktickými radami, které zpřístupňují… více o autorovi
Komentáře (4)
Přidat komentář