Google po vzoru Applu schvaluje aplikace do Obchodu Play ručně
- Články
- Karel Kilián
- 18.3.2015
- 16
Google se pustil do dalších změn ve svém oficiálním repozitáři Obchod Play, jejichž cílem je zajistit vyšší bezpečnost uživatelů i zařízení. První novinkou má být hodnocení obsahu, které se snaží, aby rodiče mohli činit informovaná rozhodnutí o tom, k čemu mají jejich děti přístup. Kromě toho Google oznámil zavedení manuální kontroly a schvalování aplikací. Ač tato zpráva na první přečtení v mnohých jistě vyvolá emoce, není důvod propadat panice! Proces schvalování aplikací v tomto režimu funguje již několik měsíců a zatím si nikdo z vývojářů nestěžoval.
Hodnocení aplikací dle standardů
Hodnocení obsahu budou založena na regionálních normách, takže v Severní Americe bude použit systém ESRB (Entertainment Software Rating Board), v Evropě pak PEGI (Pan-European Game Information). Pro země, které nemají jednotný systém hodnocení, bude Google používat obecné věkové stupnice. Autoři aplikací se budou muset přihlásit do vývojářské konzole, projít průvodcem/dotazníkem týkajícím se obsahu své aplikace, která následně dostane příslušné hodnocení. Uživatelům se tato hodnocení začnou objevovat v příštích několika týdnech. Aplikace, jejichž autoři nevyplní dotazník, budou označeny jako “nehodnocené” a mohou být v některých zemích blokovány pro konkrétní uživatele. Od května budou všechny nové aplikace a aktualizace stávajících aplikací vyžadovat vyplněný dotazník před tím, než budou zveřejněny v Obchodě Play.
Google si uvědomuje, že lidé v různých zemích mají různé představy o tom, jaký obsah je či není vhodný pro děti, dospívající a dospělé, takže cílem tohoto kroku je pomoci vývojářům lépe zaměřit své aplikace na správné publikum. V souladu s osvědčenými postupy má tato změna poskytnout vývojářům snadný způsob, jak komunikovat skrze známé a místně příslušné hodnocení obsahu pro uživatele.
Ruční kontrola a schvalování aplikací
Až do teď Google spoléhal při publikaci aplikací do Obchodu Play na automatický proces přezkoumání s cílem zvládnout ohromný počet programů, nahrávaných každý den do největšího repozitáře. Nicméně tento přístup měl řadu nevýhod – k uživatelům se dostala řada škodlivých a nekvalitních aplikací. Konkurenční Apple přitom do svého App Store prověřuje každou aplikaci před jejím publikováním ručně. Situace se ale mění, neboť i Google hodlá ve schvalovacím procesu používat ruční kontrolu, což by, alespoň teoreticky, by mělo zmírnit výše uvedené problémy.
Na první pohled, vezmeme-li počet programů v Obchodě Play, zní tato informace skoro až šíleně: Google se rozhodl, že všechny aplikace musí před publikací projít “ruční kontrolou”. Soudě ze zkušeností vývojářů pro platformu Apple bychom celkem logicky očekávali, že se tímto notně prodlouží doba od nahrání k publikaci aplikace. Zatím to tak ale nevypadá – společnost totiž údajně nový systém používá již několik měsíců. Celý proces není plně manuální – stále spoléhá na automatizované nástroje filtrující položky, které by mohly potřebovat lidský přístup. Podle Purnima Kochikara, ředitele pro rozvoj obchodu na Google Play, jsou všechny aplikace, které jsou v současné době nahrány, přezkoumávány alespoň do určité míry ručně. Při vyhledávání malware nebo obsahu chráněného autorskými právy je ale spoléháno na automatiku a její algoritmy. Google v tomto směru dodává, že je i nadále odhodlán zveřejňovat aplikace v rámci hodin, na rozdíl od konkurenční platformy, kde to trvá celé dny až týdny.
Fakt, že Google začal používat tento proces schvalování aplikaci před několika měsíci a nikdo si toho nevšiml, by mohl znamenat, že funguje docela dobře. Cílem je, aby nějakým způsobem závadné programy nebyly odebírány z repozitáře až poté, co si je stáhly desítky či stovky uživatelů. Autoři mají mít nově ve vývojářské konzoli k dispozici více podrobností o stavu aplikace a případných důvodech, proč byla zamítnuta, pozastavena nebo odstraněna, aby mohli nalezené problémy snadněji opravit a aplikaci znovu odeslat. Nový proces vyžaduje tým odborníků, kteří jsou zodpovědní za identifikování porušení pravidel pro vývojáře. Google tak hodlá lépe chránit komunitu uživatelů a zlepšit katalog aplikací.
V uplynulém roce Google zaplatil vývojářům přes sedm miliard dolarů a samozřejmě si mne ruce nad rostoucím ekosystémem. Tyto kroky prezentuje jako budování nástroje a služby, podporující růst a pomáhající komunitě vývojářů budovat úspěšné podnikání.
Zdroje: Android Police, Android Developers Blog, Android Authority.
Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi
Komentáře (16)
Přidat komentář