Nic není zdarma. Kolik vydělávají Facebook a Google na vašich datech?
- Zprávičky
- Adam Kurfürst
- 25.2.2024
- 0
- Bezplatné internetové služby ve skutečnosti nebývají zadarmo
- Jejich provozovatelé mnohdy vydělávají obří peníze na vašich datech
- Podívejte se třeba na giganty Metu a Google
Internetové služby se dělí na dvě hlavní kategorie – bezplatné a placené. Už ale jistě dobře víte, že i takové sociální sítě či nástroje, které vás na první pohled nestojí vůbec nic, ve skutečnosti mnohdy zdarma nejsou. Podívejte se třeba na Facebook – přestože jej můžete používat, aniž byste zaplatili jedinou korunu, stejně se ve službě točí obrovské peníze.
Aby mohli provozovatelé bezplatných sociálních sítí nebo jiných internetových služeb vydělat, zobrazují uživatelům reklamu, na kterou jsou inzerenti častokrát ochotni vynaložit obří prostředky. Ani my se rozhodně nemůžeme tajit tím, že reklama tvoří podstatnou část příjmu projektu. Korporáty jako Google a Meta (dříve Facebook) však zachází do ještě větších extrémů než kupříkladu běžné zpravodajské servery – za účelem adekvátního zacílení reklamy ve velkém sbírají uživatelská data, která pro ně mají možná až překvapivou hodnotu.
How Facebook Tracks Your Data | NYT
Je dost pravděpodobné, že když Facebook zobrazí milovníku K-popu reklamu na Sabaton, asi jej nezaujme tolik jako reklama na Blackpink. Uživatel tedy na inzerovaný příspěvek neklikne a provozovateli sociální sítě nepřinese takový výdělek. Meta a Google proto vynakládají značné úsilí na systémy pro efektivní sběr a analýzu dat, aby vám mohly zobrazovat reklamy, které jsou pro vás relevantní. Po vašich informacích dokonce prahnou natolik, že jim kolikrát ani nevadí obejít regulace a vyfasovat za to pokutu.
Podle expertů ze společnosti Proton, která se zabývá vývojem internetových služeb prioritizujících maximální bezpečí uživatelských dat, může Facebook na vašich datech každoročně vydělat okolo 70 amerických dolarů (1 640 korun). Tohle číslo se obecně vztahuje na spotřebitele z Evropy a pochopitelně se může lišit v závislosti na jednotlivci i konkrétní zemi, kde žije. A to buďte rádi, že nežijete v USA, kde by si mohla síť Marka Zuckerberga díky vaším osobním informacím přijít na 217 dolarů (5 100 Kč) ročně.
V případě Googlu už bylo podle Protonu výrazně těžší zjistit, kolik na sběru dat vydělá, ale experti se ve finále dostali k průměrným 47 dolarům (1 100 Kč) na uživatele z jakéhokoliv koutu světa. Do nich je přitom zahrnut pouze výdělek z vyhledávače, takže ti z vás, kteří například aktivně sledují videa na YouTube a nepoužívají adblock ani prémiový tarif, jsou pro tento kalifornský kolos ještě hodnotnější.
Nutno podotknout, že Meta a Google zdaleka nejsou jedinými společnostmi, které benefitují ze získávání vašich potenciálně citlivých informací. Data svých spotřebitelů využívají také platformy jako Spotify, Snapchat nebo X (dříve Twitter).
Jaké sociální sítě používáte?
Zdroj: Proton
Adam studuje na gymnáziu a technologické žurnalistice se věnuje od svých 14 let. Pakliže pomineme jeho vášeň pro chytré telefony, tablety a příslušenství, rád se… více o autorovi
Komentáře (0)
Přidat komentář