Google Cardboard dostávají podporu prostorového zvuku
- Zprávičky
- Karel Kilián
- 14.1.2016
- 1
3D brýle Google Cardboard jsou asi nejlevnějším způsobem, jak může běžný uživatel nahlédnout do světa virtuální reality. Ke svému fungování potřebují jen dvě věci: pouzdro, které si můžete vyrobit z lepenky (nebo koupit), a mobilní telefon. Podrobně jsme se tomuto fenoménu věnovali ve článku Google Cardboard: co potřebujete vědět o vstupence do virtuální reality.
Google Cardboard s prostorovým zvukem
Na oficiálním blogu tohoto projektu publikovali vývojáři novinku: do SDK (“Software Development Kit” – balíček pro vývojáře, s jehož pomocí mohou vytvářet aplikace) byla přidána podpora prostorového zvuku. Malá náhlavní souprava tak bude moci (po příslušných úpravách v aplikacích a hrách) reagovat na otáčení hlavy uživatele nejen obrazem, ale také zvukem. Virtuální realita tak může být ještě realističtější a více pohlcující.
Podpora prostorového zvuku v podstatě napodobuje způsob, jakým člověk vnímá zvuky kolem sebe. Například stereo je zjednodušenou implementací – zvuk pro levé a pravé ucho se liší, nicméně aktivně nereaguje na to, jak uživatel otočí hlavou. Když například ve hře uslyšíte zvuk z levé strany, logicky budete předpokládat, že jde zleva. Otočíte tedy hlavou a v případě podpory nových zvukových funkcí se zdroj zvuku přesune před vás.
Prostorový zvuk je samozřejmě složitější – nejde v něm jen o “vlevo a vpravo.” Naše uši jsou velmi jemné detektory, které přenášejí do mozku pro další zpracování a interpretaci velké množství informací. Implementace použitá v Google Cardboard dovolí vývojáři napodobit některé z těchto jemných prvků. K ideálnímu zážitku však je nutné použití sluchátek.
Jiný zvuk z jeskyně a kosmické lodi s novým SDK
Nathan Martz, produktový manažer Google Cardboard, popisuje: “SDK kombinuje informace o fyziologii hlavy posluchače s pozicemi virtuálních zdrojů zvuku. Například zvuky, které přicházejí z pravé strany, dostane levé ucho uživatele s mírným zpožděním a s menším počtem vysokofrekvenčních prvků (které jsou obvykle tlumeny lebkou). SDK také umožňuje určit velikost a materiál virtuálního prostředí – tyto údaje ovlivňují kvalitu a podání zvuku. Například takový dialog v těsné kabině kosmické lodi bude mít zvuk velmi odlišný od rozhovoru ve velké podzemní jeskyni.”
Martz tvrdí, že podpora prostorového zvuku v SDK je optimalizována pro mobilní procesory a je navržena tak, aby měla co nejmenší možný vliv na celkový výkon. Pokud chcete vidět (nebo spíše, slyšet), prostorový zvuk v akci, máte možnost – Google pro tyto účely vytvořil referenční ukázkovou aplikaci pro vývojáře. Další podrobnosti, včetně kompletní dokumentace, najdete na oficiálním webu Google Cardboard pro vývojáře.
Zdroje: Android Authority, Google Developers a Google Developers Blog.
Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi
Komentáře (1)
Přidat komentář