Garmin Viago: navigace osvědčené značky nenadchne, ale ani nezklame [recenze]
- Recenze
- Karel Kilián
- 1.12.2014
- 26
V úterý 17. června se v Obchodě Play objevila úplně nová navigace Viago z dílny renomované značky Garmin. Prakticky hned po vydání jsme aplikaci zakoupili a podrobili důkladnému testu, s jehož výsledky vás seznámíme v této podrobné recenzi.
Co Garmin Viago slibuje?
Autoři aplikaci propagují poněkud kontroverzním sloganem “navigace s funkcemi, které u aplikací zdarma nenajdete”. Samozřejmě můžeme polemizovat o tom, že mnohé volně dostupné navigační programy disponují funkcemi, o kterých se Garminu ani nezdá (jako příklad uveďme hlášení policejních hlídek v navigaci Waze), nicméně cílem této recenze není zdržovat se nad marketingovými obraty, takže se posuneme dál.
Garmin Viago nabízí nejen tradiční turn-by-turn navigaci, ale také pokročilé funkce, jako je asistent jízdy v pruzích, který vám řekne, do kterého jízdního pruhu byste se měli zařadit. V některých zemích jsou také připraveny fotorealistické náhledy křižovatek, které poskytují pohled na to, co vás čeká. Nemusíte se tak obávat, když se na neznámých cestách přiblížíte složitější situaci.
https://www.youtube.com/watch?v=M43BpZng1TM
Můžete prohlížet mapu, hledat adresy a body zájmu (POI) po celém světě. Navigace s online mapami je k dispozici za 24,99 Kč, pokud byste chtěli navigovat bez připojení k Internetu, je možné zakoupit offline mapové podklady. Například celá Evropa je aktuálně až do 13. července ve slevě za 200 Kč.
Další funkce a možnosti v bodech:
- Prohlížení mapy, vyhledávání adresy a POI kdekoli na světě.
- Turn-by-turn navigace.
- Asistent jízdy v pruzích s fotorealistickým náhledem situace.
- Zobrazuje název ulice, rychlost pohybu a rychlostní limit.
- Možnost přizpůsobení navigace volitelnými upgrady.
Placené funkce, které lze pořídit skrze nákup v aplikaci:
- Maps to Go – offline mapové podklady pro navigaci bez připojení k Internetu s možností výběru stažení celého regionu nebo vybraných zemí.
- Traffic Live – poskytuje dopravní informace v reálném čase s automatickým přesměrováním trasy v případě dopravních komplikací.
- Mobile Alert Live – upozornění na mobilní rychlostní radary, která zasílají přímo z terénu uživatelé aplikace.
- Garmin Real Directions – navigační hlášky s pomocí památek, významných budov a semaforů, jako je “odbočit vlevo po věži s hodinami” či “na semaforech odbočte vlevo” a mluvené názvy ulic.
- Panorama View 3D – zobrazuje okolní terén, včetně hor, kopců a údolí.
- Safety Kit – vám pomůže vyhnout se problémům s rychlostí a bezpečnostními kamerami.
- Sound & Buildings – 3D modely budov.
Jak Garmin Viago funguje v praxi?
Po zaplacení a stažení 26 MB velkého balíčku, který jsme instalovali na redakční Samsung Galaxy SIII s alternativní ROM CyanogenMod 11 M7 (Android 4.4.2), jsme aplikaci spustili. Zaujala poměrně dlouhá doba startu, která se i po několikátém spuštění pohybovala v rámci 30 sekund, což nám připadalo neúměrně dlouho. Během této doby se uživatel musí spokojit s pohledem na logo Garmin a tradiční ukazatel probíhající akce v podobě rotujícího kruhu.
Po prvním spuštění musí uživatel souhlasit s licenčními podmínkami a prohlášením o ochraně osobních údajů. Pak ještě zbývají bezpečnostní informace, až se nakonec ocitnete v prostředí aplikace, které je v noci laděno do černé a ve dne do bílé barvy.
Aplikace stojí symbolických 24,99 Kč – za tuto sumu získáte navigaci, která funguje zdarma s online mapovými podklady. Ke svému životu tedy potřebuje přístup k Internetu, podobně jako Mapy Google či Waze. Navigaci si ale mnoho lidí pořizuje pro zahraniční cesty bez dostupného Internetu, ať už za prací, nebo naopak odpočinkem, proto nás v první řadě zajímala práce v režimu offline. V takovém případě už budete muset sáhnout do virtuální peněženky a pořídit mapové podklady, které aktuálně pro Evropu stojí 200 Kč.
Hlavní obrazovce pochopitelně dominuje výřez mapy, v horní liště vpravo najdete tlačítko pro vstup do postranní nabídky, vpravo pak pro přístup k mapovým nástrojům (například nastavení hlasitosti navigace). V dolní stavové liště je zobrazována informace o stavu (například “lokalizace družic”, “připraven k navigaci” a podobně). V modrém kruhu vlevo dole, nad stavovou lištou, je k vidění aktuální rychlost pohybu podle GPS.
Dlouhým tapnutím do mapy zobrazíte dvě tlačítka, kterými lze přibližovat nebo oddalovat výřez. Tím jsme si probrali prakticky celou hlavní obrazovku programu a nyní se můžeme podívat, jak se s Garminem dostaneme z bodu A do bodu B.
Zadáváme cíl cesty
Navigace na cíl začíná klepnutím na tlačítko v levém horním rohu, kterým vysunete levou postranní nabídku se sedmi položkami. Zajímat vás bude to první – Kam vést? Následně dostanete na výběr ze šesti možností:
- Adresa – zadává se země, město, ulice a číslo domu. Situaci by výrazně usnadnil našeptávač, protože bez něj je nutné zadávat názvy od prvního písmenka do posledního. Neuspějete ani tehdy, pokusíte-li se zadat město a číslo popisné bez názvu ulice, což už je poměrně zásadní nedostatek.
- Město – zadává se pouze země a město. Navigace pak vede do centra respektive středu dané obce.
- Křižovatka – zadává se jedna z ulic a město. V dalším kole pak následuje zadání druhé ulice. Přinejmenším u kratších ulic bychom ale místo manuálního zadání názvu čekali výběr ze seznamu.
- Důležité místo – obvykle v jiných navigacích označované jako “bod zájmu” či POI. V tomto případě je možné hledat buď podle kategorie (jídlo, ubytování, palivo, banka nebo bankomat, atrakce, nakupování, rekreace, zábava, autoservisy, přeprava, obecní, nemocnice či ostatní), nebo zadáním konkrétního názvu (např. “Makro”). Klepnutím na tlačítko Hledat nejblíže lze ovlivnit, zda bude hledáno kolem aktuální pozice, cílů, kontaktu, adresy, města, křižovatky, nebo souřadnic.
- Místní vyhledávání – používá k vyhledání firmy nebo bodu zájmu lokalizační službu HERE.
- Souřadnice – navigace na zadané zeměpisné souřadnice, přičemž přes nastavení lze volit jeden ze tří způsobů jejich zápisu.
Protože až polovina cest směřuje domů, je v postranní nabídce rychlý odkaz na domovskou adresu. Tu je nutné nejprve při prvním použití zadat a vyhledat, následně již navigace po klepnutí na toto tlačítko začne rovnou navádět. Ocenili bychom ale i možnost stejně snadného spuštění navigace do zaměstnání.
Své uplatnění by určitě také našla navigace na místo vybrané v mapě, která je dostupná v režimu plánování cesty přes více zastávek, ovšem v tomto módu ji aplikace nepochopitelně nenabízí.
Za zásadní nedostatek považujeme nemožnost vyhledání bodů zájmu (POI) podél trasy nebo kolem cíle. Pokud například hledáte čerpací stanici na cestě, nebo parkování v okolí vaší destinace, budete si muset pomoci jinak. Konkurenční produkty v tomto směru bývají propracovanější.
Sekce Moje cíle je rozdělená na dvě části V té první najdete naposledy nalezené lokality, ve druhé pak ty, jež jste si uložili mezi oblíbené. Do těch lze jakékoli místo uložit přes pravou výsuvnou nabídku poté, co ho najdete. Jednotlivé lokality lze libovolně pojmenovávat.
Jedete-li k někomu, koho máte uloženého v adresáři telefonu, je nejrychlejší použít nabídku Kontakty, která zobrazí všechna jména, u kterých máte uloženou adresu. Když jsme takto zkusili navigovat na konzulát v německém Berlíně, aplikace se restartovala. Ani s českými adresami si ale neporadila příliš dobře, neboť předávala číslo popisné jako součást názvu ulice a následně hlásila, že cílové místo nelze najít. V tomto směru tedy mají u Garminů hodně co vylepšovat.
Plánování trasy přes více bodů
V levé postranní nabídce je také položka Nástroje, kde kromě Správce stahování najdete také Plánování trasy. Zde postupně zadáte jednotlivé body, kterými hodláte projíždět – opět jsou na výběr: důležitá místa, moje cíle, aktuální poloha, kontakty, mapa, adresa, město, křižovatka, místní vyhledávání a souřadnice. Z hlediska počtu cílů jsme nezaznamenali žádné omezení (zkoušeli jsme trasu s pěti zastávkami), výpočet trasy byl taktéž relativně rychlý.
Možnosti nastavení
Sekce Nastavení patří ve srovnání s konkurencí spíše k těm chudším – pro lepší přehlednost je rozdělena do čtyř částí.
V sekci Obecné můžete ovlivnit způsob zobrazování souřadnic (výběr ze tří variant), jednotky vzdálenosti (automaticky/metrické/angloamerické) a teploty (automaticky/Celsius/Fahrenheit). Níže najdete informace o aplikaci (verze, ID zařízení, odkaz na licenční dohodu), obnovení výchozího nastavení a pole pro zadání promo kódů. Pokud preferujete promítání navigace do čelního skla automobilu (využitelné především v noci), pak si v této části také můžete aktivovat takzvaný HUD (“Head-up display”).
Pod sekcí Zvuk najdete výběr jazyka, kterým bude Garmin promlouvat, nastavení hlasitosti a funkci upozornění na chodce (hlas/vibrace/žádné), kterou jsme ovšem ani po aktivaci nijak nezaznamenali.
V nabídce Zobrazení lze volit mezi automatickým, denním (světlým) a nočním (tmavým) barevným režimem. Dále je možné vybírat režim zobrazení mapy (sever nahoře/prošlá trasa nahoře/3D) a aktivovat/deaktivovat automatický zoom. Pod položkou Data k zobrazení budete vybírat informace, jež chcete vidět na displeji v průběhu navigace (podrobněji viz v další kapitole).
Konečně pod položkou Navigace lze nastavit/změnit domovskou destinaci (zadání adresy/použití aktuální pozice/volba ze seznamu nebo z kontaktů), vybrat jeden ze dvou režimů plánování trasy (rychlejší čas/kratší vzdálenost) a určit, přes jaké cesty navigace smí či nesmí vést (obraty do protisměru, dálnice, placené silnice, trajekty, pruhy pro auta s více pasažéry, nezpevněné silnice).
Aplikace nemá možnost nastavení maximálních rychlostí pro dané typy silnic, podle kterých by pak počítala optimální trasu, což je škoda v případě, že nemůžete či nechcete využívat maximální povolené rychlostní limity (pokud například jezdíte po dálnici rychlostí 100 km/h, může být v některých případech rychlejší cesta přes “okresku” rychlostí 80 – 90 km/h).
A “frčíme” do cíle!
V průběhu navigace opět (docela logicky) zabírá největší část okna výřez mapy, který se průběžně aktualizuje a přizpůsobuje nejen rychlosti, ale i vzdálenosti k následující odbočce. V horní liště se zobrazují údaje o předpokládaném času příjezdu, vzdálenosti do cíle a očekávané době jízdy.
Pod touto lištou se zobrazuje název ulice nebo číslo silnice, kam povede následující odbočka a grafické vyjádření příkazu. V levém dolním rohu je v červeném kroužku maximální povolená rychlost v daném místě (pokud je známa) a aktuální rychlost pohybu podle GPS. Konečně v dolní liště je pak název ulice nebo číslo silnice, po které právě jedete.
Klepnutím na tlačítko v pravém horním rohu vyvoláte pravou postranní nabídku, kde lze nastavit hlasitost hlasových instrukcí, prohlédnout si plán cesty (itinerář) a její vyobrazení v mapě.
Tapnutím na lištu se dostanete do seznamu údajů, které si můžete nechat zobrazovat. Jsou to:
- Čas příjezdu do cíle.
- Vzdálenost k cíli.
- Čas do cíle.
- Čas příjezdu k pomocnému bodu.
- Vzdálenost k pomocnému bodu.
- Čas k pomocnému bodu.
- Směr jízdy.
- Nadmořská výška.
V prostoru mapy si pak lze nechat kromě aktuální rychlosti ukazovat také upozornění na stacionární radary, nicméně během cestování po Ostravsku jsme nenarazili ani na jedno varování, ačkoli jsme projížděli hned několika místy s notoricky známými radary, které konkurenční aplikace hlásí.
Negativně nás překvapila nízká hlasitost hlasových instrukcí – ačkoli jsme testovali v relativně tichém autě s dobře odhlučněným motorem a měli jsme nastavenou hlasitost telefonu i samotné aplikace na maximu, bylo leckdy obtížné porozumět vyřčeným pokynům.
Naopak velmi pozitivně překvapil asistent jízdy v pruzích s fotorealistickým zobrazením situace – nejedná se tedy jen o schematický náčrtek, ale skutečný obrázek daného místa s vykreslenou tabulí, podle které má řidič pokračovat.
Z hlediska bohatosti jazyka nepatřila česká Eliška k vysloveně upovídaným navigacím – její pokyny byly spíše stručné, ale zpravidla zcela jasné. V rychle navazujících odbočkách ale občas ale překvapila překotnými hlášeními typu “za 400 metrů odbočte vlevo”, “za 300 metrů odbočte vlevo”. V běžných podmínkách, kde je dostatek času, Garmin upozorňuje jeden kilometr, 300 metrů předem a těsně před zahájením manévru. U kruhových objezdů hlásí číslo odbočky, a to i v momentě, kdy na objezd vjíždíte. Hlášení názvů ulic stylem “odbočte doleva na Mírová”, jak to umí například Mapy Google s aplikací SVOX, jsou ale u Garmina za příplatek 200 Kč. Neměli jsme možnost vyzkoušet chování navigace v tunelech respektive v místech bez výhledu na oblohu.
Resumé
Na to, že Garmin Viago přichází na Android s více než ročním zpožděním proti TomTomu, bychom očekávali poněkud propracovanější aplikaci, neboť při srovnání s většinou konkurenčních aplikací vychází doslova jako chudý příbuzný. Netestovali jsme navigování s online mapovými podklady, které je k dispozici zdarma a bude pro mnohé uživatele, hledající bezplatnou navigaci pro Android, zajímavou alternativou. V takovém případě je ale nutné počítat s nemalými datovými přenosy, protože Garmin (na rozdíl například od Map Google) nepoužívá vektorové, ale objemově náročnější rastrové mapy.
V případě, že se rozhodnete zaplatit, začíná být situace podstatně zajímavější – Garmin patří z hlediska podkladů a výpočtů trasy k respektovaným “odborníkům v oboru”, byť část uživatelů, rekrutujících se především z řad příznivců konkurenčních programů, hodnotí jeho schopnosti spíše kriticky. Nesporné plus patří Garminu za zvolenou cenovou politiku – 200 Kč za komerční mapové podklady celé Evropy je doslova a do písmene bezkonkurenční nabídka. Na jedné straně hodnotíme kladně jednoduché uživatelské prostředí, ve kterém se snadno a rychle zorientujete. Na straně druhé ale musíme vytknout absenci celé řady funkcí, které od navigace očekávají pokročilejší uživatelé.
Líbil se nám fotorealistický asistent jízdy v pruzích, prezentující situaci tak, jak ji uvidíte ve skutečnosti, což výrazně zjednodušuje orientaci před odbočkou. Šikovná je také možnost plánování trasy přes více bodů (my jsme skončili na pěti, jeden ze čtenářů zkusil osm bodů a stále nenarazil na omezení). Našince jistě potěší kompletní lokalizace programu do češtiny.
Nepotěšíme řidiče kamionů, autobusů a podobných rozměrnějších vozidel – Garmin neumí plánovat trasy s ohledem na omezení výšky, šířky ani hmotnosti vozidla.
Asi nejzásadnější výhrady máme k poměrně dlouhé době spouštění programu, která je ze všech dosud testovaných produktů s odstupem nejdelší. Vadila nám také příliš nízká hlasitost, ačkoli vozidlo, ve kterém jsme aplikaci testovali, patří k těm nejlépe odhlučněným.
Další výtky směřují na programátory: nemožnost zadat jen město a číslo popisné bez názvu ulice, chybějící našeptávač a absence výběru ze seznamu v případě neúplného či víceznačného zadání jsou sice maličkosti, ale zásadně ovlivňují celkový dojem z uživatelské přívětivosti. Nepochválíme ani grafiky – uživatelské rozhraní ve stylu iOS nám rozhodně neudělalo velkou radost.
Klady
- Online navigace zdarma.
- Příznivá cena offline mapových podkladů.
- Mapy jsou ukládány na externí SD kartu.
- Fotorealistický asistent jízdy v pruzích.
- Možnost plánování tras přes více bodů.
- Poměrně rozumné trasování.
- Jednoduchá aplikace, kterou pochopí i začátečník.
- Lokalizace do češtiny.
Zápory
- Příliš dlouhá doba spouštění.
- Nízká hlasitost
- Poměrně vysoká spotřeba baterie telefonu.
- Nelze zadat jen město a číslo popisné.
- Neumí vyhledávat body zájmu podél trasy ani kolem cíle.
- Ve vyhledávání citelně chybí našeptávač nebo výběr ze seznamu.
- Grafické prostředí neodpovídá standardům obvyklým pro OS Android.
- Chybí řada funkcí pro pokročilejší uživatele.
Jak hodnotí Garmin Viago naši čtenáři?
Pod první zprávičkou o uvolnění navigace Garmin Viago do Obchodu Play se rozjela poměrně rozsáhlá diskuze, ve které čtenáři vyjadřovali své názory a dělili se o zkušenosti. Vysloveně nadšený nebyl z této aplikace skoro nikdo, nicméně kladné ohlasy získal Garmin za nastavení cen mapových podkladů.
Poněkud kontroverzně čtenáři vnímají prémiové funkce – vovi konstatoval: “Cena sice vypadá dobře, ale když si posčítám ty moduly navíc (které ostatní většinou už mají v základu), tak se stejně přes tu tisícovku dostanu taky.” Podobně hodnotí nastavený model monetizace také Libor Foltýnek: “Nákupní cena je fajn, ale když čtu, co všechno se dá (a je žádoucí) dokoupit, tak už to až tak fajn není a dostáváme se zhruba na cenu Sygicu v akci (a tohle je taky akce!).”
Praktickému testu podrobil Garmina Viago vlastik, kterému chybělo při plánování trasy zohledňování intenzity dopravy: “Cena výborná, ale tam kde Beonroad/Aponia/Google/Waze navigují bezchybně mě tato navigace posílá zbytečně do centra, takže bych do práce jel asi tak 3 x tak dlouho.” Stepaan pro změnu kritizuje systém stahování mapových podkladů: “Proč je teda ČR pouze v balících buďto západní Evropa, nebo východní Evropa, atd.? Proč mám stahovat i Bosnu a Hercegovinu, abych se mohl projet po Praze?”
Další kritika se snáší, ve shodě s naším hodnocením, na pomalou odezvu aplikace. Michal Malý například napsal: “Nejdříve jsem stáhnul do mobilů jazyk a mapy a poté jsem zkusil nastavit navigaci cestu Praha-Řím. Telefon mám Lenovo P770 a nedostatkem systémových zdrojů netrpím, ale tento software nebyl schopen vypočítat cestu ani za 5 minut. I celé ovládání je zoufale pomalé. Já mužů za sebe říct, že tuto navigaci rozhodně nedoporučují. Mnohem lepší je například Aponia GPS Navigation – je o něco málo dražší, ale asi tak o 300% rychlejší.” čtenář OgarZLin má ale zjevně opačnou zkušenost: “Tak ti nevím, stejná trasa na HTC ONE M8 a vypočítáno za cca 20s. Ovládání bez jediného zadrhnutí. Jen start je o chlup delší…”
Co říkají čeští uživatelé?
Na závěr přidejme názory českých uživatelů. Jiří Doubravský udělil Garminu Viago pouze tři hvězdičky s následujícím komentářem: “Zklamání, nenabízí nic, co by Mapy Google neměly zpracováno lépe. Mezi hlasy nechybí čeština, prostředí aplikace však do češtiny lokalizované není. Rastrové mapové podklady (rastrové dlaždice), které si navigace průběžně stahuje z Internetu, žerou váš datový limit FUP mnohem rychleji než Google maps, které si umí data načítat v mnohem úspornější vektorové formě. Pokud si však stáhnete mapy Viago přímo do zařízení, nebudete tento nedostatek řešit – cena ~200 Kč za mapy Evropy zřejmě není nijak přemrštěná, nezapomínejte však, že za data o hustotě dopravy zaplatíte tutéž částku znovu, za mapu kamer znovu, za modely budov znovu, a znovu, a znovu :-)” Nejvyšší hodnocení dal aplikaci Petr Stránský, který konstatuje: “Na navigaci od Garmin jsem dlouho čekal. A můžu říci, že opravdu nezklamala!” Konečně Joan Lukowicz, který taktéž hodnotí pěti hvězdičkami, do komentáře napsal: “Maximální spokojenost. Garmin jsem vždy používal a používat budu jako velkou i turistickou navigaci. Jen jim to sakra dlouho trvalo :) Nevím, jak jeden uživatel přede mnou, ale já navigaci v češtině mám komplet, beztak ji ani nespustil :D Cena za mapy Evropy v podáni Garminu je skvělá, bez Traffic Live se obejdu a bez budov taky. Výsledná cena je výborná!”
Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi
Komentáře (26)
Přidat komentář