Vývojáři dostali další možnost, kterak zásobovat uživatele svých aplikací reklamou – díky technologii AirPush se reklamní proužky mohou zobrazovat přímo v notifikační liště. Více než tisíce slov napoví následující video, ve kterém autoři tohoto projektu slibují více než desetkrát vyšší míru prokliků (konkrétně 11 % proti stávajícím 0,9 %). Vývojáři mohou sami určovat, komu bude reklama zobrazována a jak často (např. jen uživatelům, kteří produkt danou dobu nepoužijí).
https://www.youtube.com/watch?v=bNQbo8Rao08&feature=player_embedded
Dá se předpokládat, že pro vývojáře bude toto řešení zajímavé. Co ale pro uživatele? Prvním negativně vnímaným faktorem bude možnost zobrazit uživateli reklamní sdělení i v okamžiku, kdy nepracuje s aplikací, jejíž autor použije AirPush. Druhou věcí, která může být kritizována, je situování reklamy do místa, které by mělo obsahovat jen důležitá sdělení, jimž by uživatel měl věnovat pozornost.
Otázkou je, jak se AirPush bude chovat v případě, kdy v telefonu bude nainstalováno více aplikací využívajících tuto technologii. Můžeme jen doufat, že se uživatel nebude muset prokousat mořem reklam, než se dostane k důležitým systémovým oznámením.
Proč bude AirPush pro vývojáře zajímavý? Především proto, že jim může přinést vyšší příjmy. Uživatel klikne na takto podanou reklamu častěji než na proužek v aplikaci – ať už omylem, nebo protože se bude domnívat, že jde o systémové hlášení (nemusíme chodit daleko – jistě jste již na Internetu viděli stovky reklam, snažících se působit dojmem, že jde o systémový dialog, na který je nutné kliknout). Můžeme si být takřka jisti, že AirPush bude mít výrazně vyšší CTR než než tradiční reklamy.
Určitě nemůžeme očekávat, že by z této formy reklamy byli nadšeni koneční uživatelé – ostatně stačí se podívat na komentáře na serveru reddit.com (zde a zde). Jednou z prvních aplikací, která použila AirPush, byl populární APNDroid slovenského programátora Martina Adámka, na což uživatelé reagovali velmi negativně, následkem čehož byl APNDroid dočasně stažen z Android Marketu jako “škodlivý.” Autor pak AirPush odstranil a vydal novou “čistou” verzi, přičemž uvedl, že se poučil a již nebude tuto formu reklamy používat.
Je pravděpodobné, že reklama prezentovaná tímto stylem bude negativně vnímána především proto, že notifikační lišta je považována za místo, kde by se měly zobrazovat informace, které uživatel chce a potřebuje – například pro rychlý přístup k aplikaci, vyžadující pozornost. Jaký máte na tento způsob podstrkování reklamy názor vy? Používali byste aplikace, které by zobrazovaly reklamy v notifikační liště? Pokud ne, odinstalovali byste je, nebo byste byli ochotni zaplatit za verzi bez reklam? Diskuze je otevřená!
Zdroj: Android Phone Fans a Martin Adámek.
Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi
Komentáře (51)
Přidat komentář