Command & Conquer Rivals recenze: Jak dopadla novinka z populární strategické série?
Nový přírůstek do populární série Command & Conquer: Rivals nebyl fanoušky přijat příliš pozitivně. Ostatně hra taky míří na zcela jinou skupinu hráčů než původní PC díly. Jak si vede samotná hra, pokud na chvíli „zapomeneme“ na její jméno? Vyšla teprve před dvěma týdny – stojí za to s ní teď začít?
Command & Conquer: Rivals zapomněl na své kořeny
Command & Conquer: Rivals nemá se samotnou PC sérií příliš společného. Jedná se o casual mobilní strategii, kde se mezi sebou bijí dva hráči. Vyšla na začátku prosince a je dostupná zdarma na Google Play ve formátu F2P. Singleplayer, nebo příběh, tu není žádný. Herní mechanismy jsou velmi zjednodušené pro mobilní telefony a samotné souboje jsou velice krátké. Mapy jsou poměrně malé a jedna hra trvá obvykle 3-5 minut. Déle si zahrajete spíše výjimečně. Samotný zápas je svižný a rychlý, ale nečekejte nic hlubokého. Protivníka najdete velice rychle během několika vteřin. Grafika nese dnes typický komiksový nádech a obecně vypadá dobře.
Mapy jsou tvořeny pravidelnými šestihúhelníky, kdy na každém políčku může stát vždy jen jedna jednotka. Mapy obsahují tiberium – starou známou surovinu, kterou můžete těžit, raketové silo a dvě (či tři) důležité kontrolní oblasti. Kdo drží více kontrolních oblastí, ovládá raketové silo. V takovém případě začíná příprava ke startu rakety. Pokud silo kontrolujete vy, raketa je namířena na základnu soupeře a vice versa. Každá základna vydrží jen jeden raketový zásah. Případný druhý zásah je pro hráče konečná.
Kane se vrátil
Na začátku Command & Conquer: Rivals můžete hrát pouze za „klaďase“ v podobě GDI (Global Defense Initiative). Druhá frakce (NOD) se vám zpřístupní až od 9. úrovně. Základem každé armády je její velitel(ka), přičemž každá frakce má čtyři různé velitele. U NODu např. najdete i samotného Kanea. Velitelé mají jednu odlišnou schopnost. Seržantka Strongarmová dokáže na bitevní pole postavit kulometnou věžičku, které se postará o pěchotu nebo letectvo. Kane zase dovede vztyčit velký Obelisk světla, který se postará o nepřátelská vozidla. Úroveň velitele určuje sílu těchto schopností a zároveň určuje počet bodů zdraví, jenž vaše základna, či harvestery, vydrží. Nemusíte však vyhrát jen pomocí raketového sila. Může se stát, že soupeř pevně opevní dva kontrolní body a pro vás tak může být výhodnější jeho pozice obejít a s jednotkami zaútočit přímo na jeho nechráněnou základnu. Ale s tím se setkáte až na vyšších levelech, kdy jsou i samotné jednotky silnější.
Když jsme nakousli harvestery, tak ty zde klasicky těží tiberium. Na začátku lze mít jen jeden, na desátém levelu se odemkne druhý harvester. Hra se dvěma harvestery dostane o něco větší hloubku, protože nejde o to je jen postavit, ale musíte je být schopni i ubránit. Harvester navíc též ubírá jednu pozici pro běžné jednotky.
Budovy a jednotky
Frakce v Command & Conquer: Rivals mají jen čtyři budovy. Kasárna – kde najdete pěchotu; továrnu – kde vyrobíte vozidla s tanky; letiště pro letadla; a speciální budovu pro speciální (těžké) jednotky. Na bojiště si sebou budete moci vzít jen šest různých jednotek. Ono se to zdá málo, ale vzhledem k malé velikosti map je to akorát. Obě frakce mají odlišné jednotky, sic základní archetypy jsou stejné. Velké odlišnosti najdete až u speciálních jednotek.
Jednotky mají různé úrovně. Jednotku musíte vždy 3x vytrénovat, než ji můžete dostat na vyšší úroveň. Takový trénink drobně vylepší její statistiky a zároveň stojí herní peníze. Abyste následně mohli zvýšit i úroveň, potřebujete mít k tomu dostatek správných karet. Jednotky mají tři typy vzácnosti – běžné, vzácné a epické. Epické jednotky jsou nejsilnější, ale jejich karty jsou nejvzácnější. Zde leží hlavní chyták hry. Herních peněz a karet budete mít málo. Hra tedy vybízí k tomu, abyste za reálné peníze nakoupili balíčky, které zmíněné předměty obsahují. Střet s hráčem, který má lepší jednotky není nic příjemného. Nicméně nejde o nic nemožného. Dobrým hraním můžete porazit i soupeře se silnějšími jednotkami. Pokud nastoupíte proti soupeři s výrazně lepšími jednotkami, tak vás hra i předem upozorní a v případě prohry nebudete penalizováni.
Multiplayer je to, oč tu běží
Obě frakce mají vlastní herní průběh a žebříček. Na začátku začínáte v nejnižší železné lize, kde se utkáváte s ostatními začínajícími hráči. Pokud se vám daří, můžete se postupně dostat do vyšších lig (bronzová, stříbrná, zlatá, platinová, diamantová, master, tiberium). Za vítězství získáváte ligové body a posunujete se výše, za prohry naopak o několik bodů přijdete. Postupem do vyšších lig odemykáte odměny v podobě truhel, karet, peněz a zkušeností. Čím vyšší ligy dosáhnete, tím jsou odměny lepší. Ligy trvají zhruba jeden reálný měsíc, poté se pořadí vynuluje a vy budete moci postupovat znovu a získat nové odměny.
Hra na začátku docela pěkně odsýpá. Tedy než dosáhnete zhruba 6. úrovně a v žebříčku zhruba Zlaté ligy. Od tohoto okamžiku vás čeká nudný grind, kdy často čelíte silnějším jednotkám a vám se zároveň nebude dostávat peněz a karet pro ty vaše. To naštěstí netrvá dlouho, protože pokud vás hra v této fázi neodradí, tak s 9. úrovní hra zase začne odsýpat. Na tomto levelu se totiž odemkne druhá frakce – NOD. Ta vám zajistí druhý separátní žebříček, což znamená další odměny. Najednou zjistíte, že karty docela přibývají. Peníze lze zase zajistit účastí ve speciálních víkendových akcích. Osobně si myslíme, že „mrtvé“ grindovací období mezi 6-9 levelem je ve hře schválně. Jeho účelem je vás frustrovat natolik, abyste sáhli do peněženky a utratili reálné peníze. Proto níže naleznete několik tipů, jak zacházet s vašimi herními prostředky co neefektivněji, abyste skutečné peníze utrácet nemuseli.
Karty jednotek a herní měny
Plňte pravidelné denní mise. Jednou denně můžete získat vzácnou bednu, jenž garantuje min. 44 karet, z toho min. 7 vzácných a 40% šanci na epickou kartu plus nějaké ty herní peníze. Pokud se vám konkrétní denní mise nehodí, můžete ji vyměnit za kanystr paliva. Těch byste měli mít dostatek, protože za každé vítězství dostanete dva. Uprostřed na spodní straně úvodní obrazovky naleznete ikonu nákladního automobilu. Za jeden kanystr můžete poslat pro bednu, jenž k vám dorazí za sedm hodin. Pokud přidáte druhý kanystr, tak k vám dorazí za hodiny tři. Kvalita bedny je náhodná – ale jedná se o pravidelný a jednoduchý zdroj karet. Další možností je běžná bedna, která je dostupná každých 12 hodin zdarma v obchodu s herní měnou. Tato bedna nabízí malé odměny, ale je zadarmo, a co je doma – to se počítá, ne?
Poslední možností je vstoupit do guildy/aliance. Každý člen může jednou za osm hodin ostatní spoluhráče poprosit, buď o deset běžných karet nebo jednu vzácnou. To je dobrý zdroj karet, protože vyplatí i karty darovat. Za každou darovanou, běžnou kartu dostanete 10 ks peněz a 10 bodů zkušeností. Za vzácnou kartu to je 100 ks peněz a 100 bodů zkušeností. Na začátku byste si měli vybrat několik jednotek a těm zvyšovat level. Karty ostatních jednotek, pak můžete darovat ostatním. Držet všechny jednotky na vysokém levelu by bylo dost náročné. Bez finanční investice by to ostatně asi ani nebylo konkurenceschopné řešení.
Herní tipy pro Command & Conquer: Rivals
Za co naopak herní prostředky neutrácet? Pokud jste alespoň průměrný hráč, tak nekupujte karty. Ty získáte z ligových odměn. Kolem 10-15 levelu jich budete mít dost, ale budou vám scházet herní peníze. A ty hra rozdává skoupě. Jediným slušným zdrojem herních peněz jsou víkendové eventy. Tam lze nahrát několik stovek, či dokonce tisíc herní měny. Za vítězství běžného ligové zápasu naopak dostanete pouze 50 ks peněz, přičemž maximální denní výdělek je k tomu omezen.
Občas můžete dostat či vyhrát diamanty. Ty lze zakoupit i za reálné peníze a mají vícero využití. Z dlouhodobého hlediska to nejužitečnější je asi šetřit a koupit za ně balíček herních peněz. Ale to může trvat velice dlouho. Pokud nemáte trpělivost, nebo si chcete pomoci ihned, tak asi nejlepší krátkodobou variantou je urychlování příjezdu nákladního automobilu s bednou.
https://youtu.be/fyNXQpAFQJc
Hodnocení Command & Conquer: Rivals
Command & Conquer: Rivals je typická casual strategie určená pro masy. Kvůli tomu, že se síla jednotek odvíjí od počtu karet a počtu herní měny, tak si hra zároveň nese výrazný nádech P2W. Dále nás zaráží trestuhodné nevyužití licence. Hra čistě dojí jména, ale nic víc do série nepřidává. Kdyby se Kane jmenoval Boris, tak by se nic nestalo. Zároveň nás znepokojuje relativně malý rozsah hry. Od hry ze série C&C bychom čekali více než pár kusů jednotek a několik malých map a jeden herní mód. Kdo čeká typický Command & Conquer, bude zklamán. Pokud ale hledáte rychlou casual strategii, se kterou chcete zabít 10-15 minutovou cestu tramvají, tak Command & Conquer: Rivals poslouží dobře. Takových her je už ale existuje několik. Každopádně hru můžete stáhnout zdarma a udělat si svůj obrázek. Třeba zrovna vás nové C&C zaujme.
Klady Command & Conquer: Rivals
+ Dostatek hráčů = rychlé najití soupeře
+ Krátká doba střetnutí (3-5 minut)
+ Hezká grafika
Zápory Command & Conquer: Rivals
– Za peníze lze koupit silnější jednotky
– Jen jeden herní mód
– Jen čtyři druhy budov
– Kromě jména nemá nic společného se sérií C&C
Hráli jste Command & Conquer: Rivals? Nebo hrajete jinou mobilní strategii? Napište nám kterou!
Mým první telefonem byl, dnes již pravěký, Ericsson r310s s obrovskou anténou ve tvaru žraločí ploutve na vrchu zařízení. Následovala téměř dekáda telefonů od Nokie.… více o autorovi
Komentáře (3)
Přidat komentář