Co kdyby chytré reproduktory přehrávaly reklamu? (Víkendová hlasovačka)
- Články
- Karel Kilián
- 13.3.2019
- 11
Tato Víkendová hlasovačka bude tak trochu spekulativní. Chytré reproduktory se staly součástí mnoha domácností a postupně získávají na popularitě. Zatím jsou tichými společníky, čekajícími pokorně na pokyny svých majitelů. Co byste ale říkali na to, kdyby začaly přehrávat reklamu?
Obsah článku
- Reproduktory jako součást chytré domácnosti
- Jak funguje chytrý reproduktor?
- Jak za ně platíme?
- Reklama v reproduktorech
- Anketní otázka pro tento týden
- Hlasovačka z minulého týdne
Chytré reproduktory v domácnostech
Chytré reproduktory s hlasem ovládanými asistenty se postupně prosazují v domácnostech. Není divu – ostatně můžete si přečíst 5 důvodů, proč si domů pořídit hlasového asistenta Google Home. U nás sice tuto technologii poněkud brzdí absence podpory českého jazyka, nicméně to by se mělo (snad v dohledné době) změnit.
V současnosti na trhu nejvýrazněji dominují dva hlavní hráči: Google s reproduktory Home a Asistentem Google a Amazon s reproduktory Echo a hlasovou asistentkou Alexa. Svá želízka v ohni mají nebo chystají i další významné firmy, jako je Apple, Facebook, Samsung, Yandex, Xiaomi a další.
https://youtu.be/r0iLfAV0pIg
Segment chytrých zařízení, interagujících nějakým způsobem s uživatelem, zažívá v posledních měsících překotný rozvoj. Po základních zařízeních s mikrofonem a reproduktorem se vývoj přesunul k přístrojům, které vedle komunikace hlasem využívají o obrazovku (například Google Home Hub).
Jak funguje chytrý reproduktor?
Ve výchozím stavu chytré reproduktory vyčkávají na konkrétní hlasový příkaz, kterým se aktivují. Dá se tedy říci, že neustále naslouchají dění v okolí, avšak (alespoň podle tvrzení výrobců) nic nikam neodesílají. Jakmile zazní aktivační fráze, zaznamenají a analyzují příkazy svého majitele.
Chytrého reproduktoru se můžete zeptat, jaká teplota panuje ve vašem městě, a on vám to obratem zjistí a odpoví. Je totiž připojený k internetu a umí na něm vyhledávat a získávat informace. Chytrý reproduktor také dokáže spolupracovat s různými službami – například přehrávat písničky ze Spotify.
Tím ale možnosti a schopnosti zdaleka nekončí. Reproduktor lze propojit s dalšími spotřebiči chytré domácnosti – žárovkami, robotickým vysavačem nebo zásuvkami. Hlasovým příkazem pak můžete zahájit úklid, rozsvítit, zhasnout, nastavit intenzitu osvětlení nebo třeba zapnout ventilátor.
Jak platíme za chytré reproduktory?
Až dosud to fungovalo (a stále funguje) tak, že chytrý reproduktor koupíte za pořizovací cenu a veškeré jeho funkce jsou zdarma. Platit budete jen poskytovatelům služeb třetích stran, jejichž služby chcete využívat – například Spotify za možnost vybírat si konkrétní skladby nebo alba.
Když se ale podíváte kolem sebe – například zapnete televizi, rádio, otevřete noviny, časopis či webový magazín – takřka vždy dříve či později narazíte na reklamu. Ta bývá jedním ze zdrojů příjmů poskytovatelů obsahu.
Je pravda, že chytrý reproduktor není sám o sobě poskytovatelem v původním smyslu tohoto slova. Je jen prostředníkem – podobně jako počítač, televizor, tablet či rozhlasový přijímač. Přesto se možnost přehrávání reklamy či jejího zakomponování do komunikace doslova nabízí.
Reklama v reproduktorech
Můžeme si představit celou řadu implementací. Asi nejméně příjemné by bylo, kdyby reproduktor přehrával reklamu například před zahájením nebo na závěr komunikace. Podstatně snesitelnější byla reklama kontextová – třeba pokud se zeptáte na sýr, mohl by hlasový asistent poskytnout informace o slevách v okolních obchodech.
Umíme si také představit, že by reproduktor (nejlépe jen na požadavek uživatele) informoval o zajímavých akčních nabídkách. Sháníte ledničku s určitými parametry? Stačilo by je nadiktovat a asistent by vám odpověděl, kde je momentálně za nejlepší cenu.
Způsobů je celá řada a dá se říci, že je v podstatě jen na provozovatelích ekosystému, zda a případně kdy se k takovému kroku odhodlají. Poměrně zásadní by byla otázka, jakou výhodu by z něčeho takového měl uživatel.
Pokud by díky reklamě získal slevu na zboží, o které má zájem, nemusel by být vysloveně proti. Výrobci by také mohli nabídnout reproduktory za výrazně nižší ceny – třeba i pod výrobními náklady – čímž by je dostali do více domácností. Výměnou za to by kupující musel strpět občasná reklamní sdělení.
Co kdyby chytré reproduktory přehrávaly reklamu?
Dostáváme se k anketní otázce pro toto kolo Víkendové hlasovačky a diskuze. Ta zní takto: co kdyby chytré reproduktory přehrávaly reklamu? Tentokrát můžete vybírat více možností najednou.
[gravityform id=”235″ title=”true” description=”true” ajax=”true”]
V diskuzi pod článkem se můžete zamyslet nad tím, zda má reklama v chytrých reproduktorech nějakou budoucnost, případně jak by mohla vypadat.
Hlasovačka z minulého týdne
Před týdnem jsme se v rámci Víkendové hlasovačky a diskuze ptali, jak nabíjíte telefon – zda kabelem, či bezdrátově. Do hlasování se nakonec zapojilo 114 čtenářů a výsledky byly tentokrát prakticky jednoznačné.
Celé tři čtvrtiny hlasujících, tedy 75 %, používají pro nabíjení svého telefonu výhradně kabel. Dalších 18 % respondentů odpovědělo, že nabíjí kabelem i bezdrátově, a pouhých 6 % (přesně sedm ze 114 účastníků) používá pouze bezdrátové nabíjení.
Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi
Komentáře (11)
Přidat komentář