Proč Chytré karty Google ztratily původní směr?
Reklama
Chytré karty Google byly svého času jakousi vlajkovou lodí toho, co Google dokáže nabídnout svým zákazníkům. Dnes se při pohledu na ně neubráníme přinejmenším rozpačitým pocitům. Z určitého úhlu pohledu to totiž vypadá, jako by vyhledávací gigant ztratil původní směr a vydal se úplně jinou cestou.
Obsah článku
- Čistý design, personalizované informace
- Dejte nám svá data, my vám z nich umícháme koktejl!
- Rozdělení sekcí a ztráta směru
- Z hlavní koleje na vedlejší
Abychom pochopili celkový kontext, musíme se vrátit do roku 2012, kdy byl představen Android 4.1 Jelly Bean. Jeho součástí byl také „inteligentní osobní asistent“ Google Now. Funkci bylo v té době možné považovat za reakci na konkurenční Cortanu od Microsoftu či Siri od Apple. Ve své podstatě se jednalo o vylepšení původního produktu Hlasové vyhledávání Google.
Čistý design, personalizované informace
Součástí vizuálního rozhraní se staly karty v té době novém designovém stylu Material Design. Ty zobrazovaly informace, které by uživatele mohly zajímat. Google zde takřka dokonale využil informací, které sbíral od uživatelů na základě jejich aktivit a používaných služeb. V dobové recenzi Nexusu 4 jsme psali: „Google už není jen vyhledávání na webu a v rámci aplikací. Hlavním tahákem této sekce je inteligentní asistent Google Now, který poskytuje užitečné informace s ohledem na čas a místo, kde se právě nacházíte. Pokud například na cestě do práce nastaly dopravní komplikace, asistent vás s předstihem upozorní, že byste měli vyjet o něco dříve. Součástí jsou také informace o počasí, včetně předpovědi, následující události kalendáře, či upozornění na narozeniny vašich přátel z Google+.“ Aplikace se usídlila přímo v launcheru, a to konkrétně na levé domovské obrazovce, kde jí patřila samostatná „plocha“. Postupem času se pro Google Now vžil český ekvivalent Chytré karty Google. Vyhledávací gigant měl v té době skutečně vysoké ambice. Média tento produkt označovala například jako „budoucnost prediktivního vyhledávání“ či „službu, která najde důležité informace ještě předtím, než je uživatel začne hledat“. Chytré karty Google se staly silnou a hlasitě propagovanou zbraní Androidu. Vyhledávací gigant zde měl jednu zásadní výhodu proti konkurenci: zužitkovával informace, které mu jeho uživatelé sami a dobrovolně poskytli. Znal tedy obsah pošty (a s ním například informace o potvrzených rezervacích, letenkách, objednávkách, …), naplánované schůzky v kalendáři, historii vyhledávání i navštívených stránek. Věděl i to, kde se uživatel aktuálně nachází, kudy zpravidla cestuje a jakým způsobem se dopravuje. Dá se říci, že uživatelé s Googlem sdíleli, prožívali a plánovali svůj život. On jim za to na oplátku poskytoval relevantní informace s ohledem na místo, čas a další faktory.Dejte nám svá data, my vám z nich umícháme koktejl!
Z nasbíraných dat dokázal Google namixovat personalizované informace a predikovat, co by mohlo uživatele zajímat. Google tak například ví, že každý všední den jezdíte do práce tak, abyste dorazili na osmou hodinu. Protože zná vaši obvyklou trasu, dokáže na základě aktuálních dopravních informací (získaných od dalších svých uživatelů) předpovědět, jak dlouho vám potrvá cesta a případně varovat, pokud hrozí komplikace v podobě zpoždění.Jak Chytré karty Google ztratily směr
Když si dnes otevřete Chytré karty Google, najdete zde něco úplně jiného, než proud personalizovaných informací. Na hlavní stránce jsou odkazy na články, které by vás mohly zajímat. Ano, výběr článků je prováděn na základě vašich zvolených či vysledovaných zájmů, ale je to opravdu to, co očekáváme od „inteligentního osobního asistenta“? Zatímco původní funkci Chytrých karet v podstatě žádná konkurenční aplikace nenabízí, nejrůznějších agregátorů webového obsahu najdete v Obchodě Play nespočet. Některé nabízejí obsah z uživatelem vybraných kanálů (např. Feedly), další se snaží přizpůsobovat nabízený obsah zájmům uživatele (např. Tapito). V loňském roce například čtenáři našeho webu doporučili hned sedm aplikací na sledování aktualit, novinek a zpráv. Jinými slovy: karty s odkazy na zajímavé články rozhodně nejsou ničím unikátním. Celkově tento krok působí dojmem, jako by Chytré karty Google ztratily svůj dosavadní směr.Z hlavní koleje na vedlejší
Všechny sofistikované prediktivní informace tak byly zařazeny do sekundárního panelu pod nicneříkající ikonu. Řada uživatelů (zejména tedy z řad začátečníků) tak poměrně snadno tuto užitečnou funkci přehlédne. V podstatě se dá říci, že namísto prediktivního vyhledávání a servírování kontextových informací je nyní hlavním smyslem celé aplikace konzumace webového obsahu. Jako by Google to, v čem byl opravdu unikátní, přesunul na vedlejší kolej, zatímco na tu hlavní přesunul tuctovou funkci. Zdánlivě banální změna uživatelského rozhraní tak znamenala doslova fatální posun v jejím primárním účelu.Také si myslíte, že Chytré karty Google ztratily směr? Používali jste je?
O autorovi
Karel Kilián
Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… Více o autorovi