Chatboti už nejsou jen prográmky pro pobavení. Co všechno umí?
- Články
- David Trlica
- 12.1.2017
- 3
Chatboti budou jedno z témat budoucích měsíců a let, už nyní tohle slovo můžeme vidět u mnoha startupů. Více a více společností je začíná používat, protože dokáží velmi efektivně pomáhat nebo prodávat. S vylepšováním umělé inteligence už se nejedná jen o vtipné prográmky, které vám budou odpovídat na otázky.
S příchodem chytrých mobilních telefonů se ve velkém začaly používat různé chatovací aplikace a služby. Dnes tu máme Facebook Messenger, WhatsApp atd., které ke komunikaci používá více než miliarda lidí. Chatování je pro mnohé už samozřejmost. Této obrovské masy lidí si začaly všímat i společnosti, které přemýšlely, jak přes chat prodat své produkty a služby. Jejich odpovědí jsou chatboti.
Mnozí z vás se pravděpodobně setkali s různými “kecacími” prográmky jako Ludvík, nebo Karel. Tyto kecací roboti jsou takovým typickým příkladem základních chatbotů. Jejich kvalita není velká a celkem jednoduše se dá rozpoznat, že se jedná o robota. Díky rozvoji umělé inteligence a strojovému učení dnes ale existují chatboti, u kterých vůbec nemusíme poznat, že si píšeme s robotem.
Chatboti zatím rozumí hlavně angličtině
Vzhledem k rozšíření anglického jazyka, najdeme většinu těch lepších chatbotů právě v tomto jazyku. Velmi dobře to jde vidět u mobilních asistentů, jako je Siri, Cortana, Alexa anebo Google Assistant. (I když u posledního jmenovaného už částečně funguje i čeština) Právě u těchto služeb můžeme vidět i polidštění a snahu získat osobnost, takto pokročilí chatboti se už snaží rozeznat i neverbální narážky. Chatovací roboti s osobností budou podle mnohých novým druhem trhu, ze kterého budou čerpat jak společnosti, tak i my – zákazníci.
V dnešní době excelují chatboti hlavně při řešení běžných problémů, jako je objednání zboží nebo základní zákaznická podpora. Pro firmy je výhoda v nižších nákladech, efektivitě a pro zákazníky je plusem, že jím ihned někdo odpoví, a to v každou hodinu. Velkou kapitolou u chatbotů je také marketing, se kterým se v chatech budeme setkávat více a více.
Budoucnost reklamy? Chatovací roboti
Jak už jsme řekli výše, chatboti budou hrát velkou roli v oblasti marketingu. Kdy například podle klíčových slov můžou dodávat uživatelům obsah a předefinované konverzace. Zde ale můžeme už narazit na to, že nám budou spíše roboti škodit. Pomocí konverzace může bot velmi dobře zmapovat zákazníka a přinést mu produkt dělaný přímo pro něj.
Problém začíná v polidšťováni. Pokud člověk nerozezná bota, uvidí v konverzaci milého člověka, který mu pokaždé odpoví a poradí. Pak si člověk nemusí vůbec všimnout, že se jedná o reklamu. Druhá strana mince je pak v tom, že víme, že se jedná o interakci s počítačem, ale náš mozek je začne brát jako společníka a podvědomě začnou chatbota vnímat jako kamaráda. A to z jednoho prostého důvodu, nad “vztahem” má kontrolu uživatel. Když vám ale pak doporučí nějaký produkt, může se jednat o něco podobného, když vám něco doporučí kamarád.
Chatboti můžou i pomáhat
Mnoho chatbotů je nicméně tvořeno s tím, aby mohly pomoci lidem. Jeden z těch užitečných se jmenuje DoNotPay. Tento bot pomáhá lidem s tím, aby nemuseli platit za pokuty za parkování. Jedná se o projekt devatenáctiletého britského programátora, který velmi často dostával pokuty za špatné parkování. Často se ale podle něj nejednalo o spravedlivou pokutu, takže si vytvořil chatbota na pomoc. Ten se vás zeptá na několik otázek a podle vašich odpovědí zvolí nejlepší možnost, jak postupovat v boji s byrokracií. Bot dokonce za vás pošle elektronický dopis s odůvodněním, proč byla pokuta nespravedlivá. Ve Velké Británii už dokázal pomoci stovkám tisícům lidí.
DoNotPay Robot Lawyer Demonstration
Velmi zajímavým počinem je také Karim, který vyvíjí startup X2AI. Tento bot se zaměřuje na jeden z nejpalčivějších problémů posledních let – uprchlickou krizi. Konkrétně pomáhá uprchlíkům v táborech s emocionálními problémy. Důvodem je to, že v uprchlických táborech jsou většinou desítky tisíc osob s depresemi, úzkostmi, pocitem bezmoci a strachem z neznáma. V takovém velkém množství je nereálné mít v táborech stovky psychologů. Jedním z řešení by mohly být právě chatboti. Pomocí konverzace dokáže poskytnout základní psychologickou pomoc.
S rozvojem chatbotů o nich uslyšíme více a více. Dokonce se mluví v souvislosti s nimi i o nové digitální revoluci. Trh a síla, kterou můžou chatboti mít, je velká. Otázkou zůstává, jak moc nám dokážou pomoci.
Jak to vidíte vy? Budou chatboti hrát v budoucnosti velkou roli?
Zdroje: forbes.com, theguardian.com
Už od dětství ho bavily telefony, na půdě byste určitě našli mnoho a mnoho časopisů o telefonech. První setkání se smartphony proběhlo právě u Androidu.… více o autorovi
Komentáře (3)
Přidat komentář