CG Transit: Jízdní řády v kapse i bez Internetu
- Recenze
- Karel Kilián
- 10.9.2012
- 16
Zmatky v pražské městské hromadné dopravě se po takzvané “revoluci” dostaly až na titulní stránky internetových i papírových zpravodajství. Stačilo přitom málo, a chaos nemusel dosáhnout takových rozměrů: mít v kapse chytrý telefon s jízdními řády.
Nejrůznějšími jízdními řády pro Android jsme v minulosti zabývali hned několikrát – řada alternativ se objevila například ve článcích SvětAndroida doporučuje: 5 aplikací pro cestování a dopravu a Čtenáři doporučují: 5 aplikací pro cestování a dopravu, samostatné recenze jsme věnovali programům Pubtran a MHDroid. Drtivá většina těchto programů pracuje s internetovými jízdními řády IDOS, což má nespornou výhodu v jejich aktuálnosti. Jestliže ale například stojíte ve vlaku uprostřed polí, kde není signál mobilní sítě (ano, i to je v Česku ve 21. století stále možné), a potřebujete zjistit, zda stihnete přestup, nebo najít alternativní spojení, budou vám tyto aplikace k ničemu.
CG Transit jde jinou cestou hned v několika směrech: prvním zásadním rozdílem je skutečnost, že si databázi jízdních řádů ukládá do paměti telefonu, takže jsou dostupné bez ohledu na připojení k Internetu. Autoři sami uvádějí, že “CG Transit je jediná aplikace umožňující offline vyhledávání dopravních spojení v jízdních řádech České republiky a na Slovensku.” Druhým podstatným rozdílem je, že za licence k jízdním řádům se musí platit roční poplatky.
Prostředí aplikace a nákup licencí
Rozhraní aplikace čítá pouhé čtyři ikony.
Doporučujeme začít v sekci Správce JŘ, kde si můžete stáhnout jízdní řády dle svých potřeb. Pro snadnější orientaci je nabídka rozčleněna do několika záložek:
- Mé jízdní řády – zde najdete jízdní řády, jež máte stažené v telefonu a můžete je tedy používat.
- Oblíbené – seznam jízdních řádů, sestavený (pravděpodobně) dle toho, jaké jízdní řády nejčastěji stahují ostatní uživatelé.
- Zvýhodněné balíčky – pokud nechcete platit zvlášť za jízdní řády vlaků, autobusů a hromadné dopravy v jednotlivých městech, můžete si objednat zvýhodněný balíček. Na výběr je Česká republika, Slovensko a Evropské vlaky (licence na jeden rok stojí 74,90), všechny jízdní řády pak můžete používat za 124,90 Kč za rok. Když si koupíte balíček, neznamená to, že se vám například stáhnou jízdní řády MHD všech obcí – vždy si následně sami vyberete, které databáze potřebujete, a které nikoli.
- Města obsahují jízdní řády MHD pro jednotlivé obce a města. V nabídce je několik desítek měst z Česka i Slovenska (dle informace v Obchodu Play asi 80 v ČR a 50 v SR). Pokud budete nakupovat po jednom, vyjde vás roční licence (s ohledem na velikost města) od 24,90 Kč do 39,90 Kč.
- Příznivce železniční dopravy bude zajímat sekce Vlaky, kde najdou nejen jízdní řády pro ČR a SR, ale též pro Benelux, Dánsko a Skandinávii, Francii, Itálii, Maďarsko a Balkán, Německo, Polsko, Portugalsko a Španělsko, Rakousko, Spojené království a Švýcarsko.
- Nejchudší je sekce Autobusy, kde jsou k dispozici jízdní řády pro Česko a Slovensko.
- Asi nemusíme vysvětlovat, co najdete v poslední sekci Všechny jízdní řády. Seznam je seřazený podle abecedy a napočítali jsme, že obsahuje více než 170 položek, což je skutečně úctyhodné.
Jak probíhá nákup?
Nejprve se podívejme na tlačítka, situovaná po pravé straně všech seznamů. Ta mohou mít tři různé podoby:
- Kolečko se šipkou znamená, že máte jízdní řád nainstalovaný v telefonu. Tapnutím se dostanete do menu, přes které ho můžete z telefonu smazat, nebo si zobrazit informace o poskytovateli dat, verzi, platnosti JŘ, platnosti licence a velikosti souboru.
- Modré tlačítko Stáhnout označuje jízdní řády, které můžete stahovat bez placení – například proto, že na ně máte nárok, protože máte zakoupenou licenci či zvýhodněný balíček.
- Konečně modré tlačítko s cenovkou slouží k zakoupení licence a následnému stažení jízdního řádu.
Ukážeme si nákup v praxi. Protože na testovaném telefonu máme zakoupený balíček českých jízdních řádů, můžeme drtivou většinu databází stáhnout zdarma. Koupíme si tedy Bardejovskou MHD, která stojí 24,90 Kč na jeden rok.
Nákup se neodehrává přes aplikaci samotnou, ale standardně přes Obchod Play. V tomto způsobu vidíme celou řadu výhod – licence je tak vázána na účet Google, navíc není nutné řešit platbu, ani bezpečnost zadávání čísla platební karty do systému třetí strany. Stačí jen potvrdit nákup a licence je vaše. Prakticky během několika sekund (ještě než přišlo potvrzení platby e-mailem) se tlačítko s cenovkou změnilo na Stáhnout.
Poznámka: v Obchodě Play kupujete pouze licenci – nic se odtud nestahuje a zakoupené jízdní řády se neobjevují v seznamu nainstalovaných aplikací.
Ceník
- Jeden jízdní řád v Evropě 24,90 Kč (všechny, kromě dále uvedených) nebo 39,90 Kč (Autobusy ČR, Autobusy SK, všechny vlakové jízdní řády kromě “Praha – Vlaky PID”, MHD Praha, MHD Brno, MHD České Budějovice, MHD Hradec Králové, MHD Karlovy Vary, MHD Liberec, MHD Olomouc, MHD Ostrava,MHD Pardubice, MHD Plzeň, MHD Ústí nad Labem, MHD Bratislava a MHD Košice) za roční licenci.
- Česká republika (vlaky, autobusy, MHD) 74,90 Kč za roční licenci.
- Slovenská republika (vlaky, autobusy, MHD) 74,90 Kč za roční licenci.
- Evropské vlaky 74,90 Kč za roční licenci.
- Česká a Slovenská republika a evropské vlaky (tj. úplně všechny jízdní řády) 124,90 Kč za roční licenci.
Noví uživatelé mají jeden měsíc na vyzkoušení všech dostupných jízdních řádů zdarma!
Jak mi to jede?
K vyhledání spojení slouží ikona Spojení, nebo tlačítko s lupou, dostupné z jakékoli sekce v pravém horním rohu. Rozhraní je pochopitelné každému, kdo někdy použil internetový či jiný elektronický vyhledávač jízdních řádů. První položkou je Jízdní řád, ve kterém zvolíte databázi, v níž se má hledat. CG Transit umí hledat “napříč jízdními řády”, takže najde například spojení ze zastávky MHD v jednom městě na zastávku MHD v jiné obci. Pro tyto účely je ale nutné přidat všechny jízdní řády, jež chcete používat, přes malou šipku vpravo.
Položky Odkud a Kam můžete vyplnit buď ručním zadáním (v takovém případě vám bude nápomocný poměrně dobře zpracovaný našeptávač, nabízející nejbližší zastávky a ty, jež odpovídají dosud zadaným písmenům), nebo lze použít aktuální pozici (v takovém případě aplikace vyhledá nejbližší zastávku či nádraží). Jako výchozí je nastaveno hledání aktuálních spojů, nicméně není problém si v sekci Kdy nastavit jakékoli jiné datum a čas.
Pokud tapnete na Rozšířené zadání, budete si moci určit požadavky na spojení takřka na míru:
- Můžete zvolit, zda nastavené datum a čas mají být okamžikem, kdy chcete odjet, nebo kdy nejpozději musíte dorazit do cíle.
- Lze zvolit dopravní prostředky, jež mohou být použity. Pokud například neradi jezdíte metrem, dokáže vám CG Transit najít cestu do cíle výhradně s použitím povrchové dopravy.
- Nastavit je možné také maximální počet přestupů, jež jste ochotni absolvovat (můžete tedy požadovat pouze spojení bez přestupů) a minimální čas na přestup.
Pak už zbývá jen tapnout na tlačítko Vyhledat.
Pokud nějaké spoje hledáte častěji, jistě využijete nabídku Nedávno hledané, v dolní části aplikace. Stačí tapnout na položku a rázem je provedeno vyhledání spojení vzhledem k aktuálnímu času.
Co se dozvím?
Výchozí zobrazení ukazuje nástupní, přestupní a výstupní zastávku, časy odjezdů a příjezdů, číslo spoje nebo linky a ikonu dopravního prostředku. V případě, že vyhledáváte spojení z aktuálního místa, je zobrazena také vzdálenost k nástupní zastávce a odhadovaná doba, za jak dlouho byste k ní měli dorazit.
Tapnutím na zvolený spoj se dostanete k podrobnému přehledu s výčtem jednotlivých zastávek a časů, kdy jimi dopravní prostředek projíždí. Nechybí ani údaje o celkové vzdálenosti a času, jež budete na cestu potřebovat. Dalším klepnutím do jízdního řádu se zobrazí rozpis daného spoje z jedné konečné na druhou. U vlaků jsou zobrazovány také informace o zpoždění, se stanicí a časem skutečného odjezdu a/nebo příjezdu.
Nenápadná šipka v pravém dolním rohu pak skrývá další čtyři možnosti:
- Mapa – zobrazí celou cestu, zastávku po zastávce v mapových podkladech. To je funkce, kterou jsme již v některých jízdních řádech viděli, nicméně tam se zobrazovaly pouze nástupní, výstupní a případně přestupní stanice.
- Sdílet – umožňuje odeslat informace o zvoleném spojení například SMSkou, e-mailem, nebo prostřednictvím jiné aplikace. Odeslaný text obsahuje údaje o číslech spojů, jejich odjezdu a příjezdu.
- Kalendář uloží spoj jako událost kalendáře, jejímž začátkem je odjezd z výchozí a koncem příjezd do cílové zastávky. Pokud takto například najdete vlakové spojení, můžete si rovnou do kalendáře uložit naplánovanou cestu, případně pozvat další účastníky. Funkce šlapala jak ve výchozím systémovém Kalendáři, tak i v alternativním Business Calendar Pro.
- Symboly – zobrazí malé dialogové okno s legendou ke všem použitým symbolům.
Odjezdy a příjezdy
V některých případech může být praktičtější vyhledání všech spojů, odjíždějících z dané zastávky. I to CG Transit umí – slouží k tomu sekce Odjezdy.
Zde zvolíte, ve kterých jízdních řádech chcete hledat, zadáte stanici a volitelně také směr a nastavíte čas. V režimu rozšířeného hledání lze zvolit, zda hledáte odjezdy ze zvolené zastávky či příjezdy, a kterými dopravními prostředky jste ochotni cestovat. Výsledkem je chronologický seznam všech spojení, odjíždějících ze zvolené zastávky – tedy obdoba odjezdové/příjezdové tabule na nádražích. Po tapnutí na vybraný spoj dostanete jeho podrobný jízdní řád od jedné konečné na druhou.
Možnosti nastavení
V nastavení aplikace jsou k dispozici následující možností:
- Jazyk – čeština, slovenština a angličtina (ve výchozím stavu si aplikace sama nastaví jazyk podle systému.
- Používat interní paměť – pokud z nějakého důvodu chcete soubory s daty ukládat do vnitřní paměti telefonu. Ve výchozím stavu je tato volba neaktivní a jízdní řády se ukládají na paměťovou kartu (resp. na interní paměťovou kartu).
- Aktualizace jízdních řádů – aplikace vás skrze notifikační lištu upozorní v případě, že jsou k dispozici nové/aktualizované jízdní řády. Kontrola probíhá jednou denně, nové jízdní řády se (zatím?) nestahují automaticky, ale pouze v interakci s uživatelem. Jestliže se aktualizace dotkla více jízdních řádů, nemusíte ji provádět pro každý soubor zvlášť, ale lze použít funkci Aktualizovat vše.
- Zpoždění vlaků – k této funkci je logicky potřeba aktivní připojení k Internetu. V nastavení tedy můžete povolit či zakázat, zda má CG Transit zjišťovat informace o zpoždění.
- Použít GPS slouží ke zjištění aktuální pozice pro následné vyhledání nejbližších zastávek.
- Minimální přesnost udává, s jakou nejmenší přesností má být stanovena aktuální pozice. Na výběr je 20/50/100/200/400/700/1000/2000 metrů.
Resumé
Aplikaci můžete nainstalovat na Android 2.1 a vyšší, sami autoři pak garantují funkčnost na telefonech s Androidem ICS, my jsme v praxi ověřili, že bez problémů funguje i na Jelly Beanu. Proti konkurentům je největším přínosem dostupnost veškerých dat (respektive těch dat, jež si zakoupíte a stáhnete) offline, což oceníte tehdy, když se vyskytnete mimo dosah mobilní sítě, nebo v případě, že z nějakého důvodu nemáte aktivní mobilní data.
Pochvalu si zaslouží uživatelské rozhraní, které je jednoduché a snadno pochopitelné, přitom nezanedbává ani náročnější uživatele, vyžadující možnost podrobného nastavení. Malé plus dáváme za podrobné informace o zvoleném spoji, včetně detailní mapy se všemi zastávkami. Při návštěvách v neznámém městě možná oceníte vyhledání okolních zastávek.
Důvod k radosti mohou mít i majitelé jiných telefonů než s OS Android – CG Transit je k dispozici také pro platformu iOS a Windows Phone. Škoda jen, že poslední aktualizace pro Android proběhla 28. prosince 2011, tedy bezmála před rokem. Přitom existuje celá řada možných vylepšení:
- možnost nákupu SMS jízdenky ve městech, kde je tato služba podporována,
- možnost vyhledat pouze bezbariérové spoje,
- ukládání vlastních tras (např. předdefinovaný dotaz typu “cesta z práce”) – zatím je k dispozici jen historie,
- zobrazení tradičních zastávkových jízdních řádů dané linky ze zvolené zastávky,
- zobrazení i v jiných mapových podkladech než jen Mapách Google by ocenili uživatelé bez připojení k Internetu,
- marný by nebyl ani design a la Holo UI, nebo alespoň tmavý skin, který by ocenili majitelé telefonů se SAMOLED displeji.
Pokud byste chtěli komunikovat s vývojáři, doporučujeme navštívit jejich oficiální diskuzní fórum.
|
Zdarma |
Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi
Komentáře (16)
Přidat komentář