BE-ON-ROAD: česká offline navigace zdarma [recenze]
- Recenze
- Karel Kilián
- 8.7.2017
- 39
BE-ON-ROAD je další do plejády navigací, využívajících mapové podklady OpenStreetMap, a tedy i bezplatné offline navigování po našich i zahraničních cestách. Podívali jsme se jí na zoubek v podrobném redakčním testu.
Navigaci BE-ON-ROAD brněnského vývojářského studia Aponia Software, s.r.o jsme se věnovali v podrobné recenzi počátkem loňského roku. Od té doby se ale mnohé změnilo, proto jsme se na tento software zaměřili znovu.
V srpnu přišla informace, že Sygic kupuje bezplatnou navigaci BE-ON-ROAD. Aplikace BE-ON-ROAD je nyní v Obchodě Play vystavena pod hlavičkou Bzing sro, zatímco firma Aponia vydala svou vlastní aplikaci Aponia GPS Navigace & Mapy.
Co BE-ON-ROAD nabízí?
Jedná se o další navigaci, která je dostupná zcela zdarma. Její součástí jsou offline mapy, navigační aplikace, počítat prý můžeme s aktualizacemi programu i mapových podkladů. Jak se dalo předpokládat, mapovými podklady jsou OpenStreetMap, jež BE-ON-ROAD podporovala už v minulosti jako volitelnou alternativu. Mapy jsou aktualizovány několikrát ročně a mohou být uloženy v zařízení nebo na paměťové kartě (druhá varianta ovšem patrně neplatí na Androidu 4.4 KitKat). V praxi se s jejich pomocí můžete pohybovat kdekoliv i bez připojení k Internetu.
be-on-road
Jako klíčové vlastnosti jsou jmenovány:
- GPS navigace, fungující i bez připojení k Internetu.
- Offline mapy.
- Bezplatné podklady i jejich aktualizace.
- Vícejazyčné hlasové pokyny (podporuje 33 jazyků včetně češtiny).
- Připraveno na spolupráci se satelitními systémy GPS/GLONASS.
- Upozornění na rychlostní omezení.
- Varování před dopravními kamerami a stacionárními radary (k dispozici pouze ve vybraných zemích).
- 3D modely budov.
- Asistent jízdy v pruzích.
- Velká databáze bodů zájmu (POI).
- Režim chodce, automobilu, nebo navigace “vzdušnou čárou”.
- Noční režim s ohledem na východ a západ slunce.
- Nahrávání trasy.
Jak BE-ON-ROAD funguje v praxi?
Aplikaci ve verzi 3.10.16 jsme nainstalovali na redakční telefon Sony Xperia Z3 s operačním systémem Android 4.4.4. Instalační balíček byl v tomto případě velký jen 6,6 MB, což není mnoho, po prvním spuštění ovšem program provede synchronizaci a stáhne z Internetu další data, takže je vhodné mít v tu chvíli zařízení připojené k Internetu přes bezdrátovou síť.
Následuje výběr jazyka, kterým bude program komunikovat – v nabídce nechybí čeština ani slovenština. Podobné je to s volbou hlasu – pro češtinu je připravená Zuzana, na východní sousedy bude promlouvat Lucia. Třetí krok můžete přeskočit – aplikace v něm žádá o zadání e-mailové adresy, na kterou budou zasílány novinky a speciální nabídky.
Tím se dostanete k nejdůležitějšímu bodu – výběru mapových podkladů. K dispozici jsou mapy celého světa, samozřejmě s odlišnou kvalitou pokrytí (vždy záleží na aktivitě komunity kolem OSM v dané zemi; v Česku můžeme poměrně hodně chválit). Česká republika zabere vcelku rozumných 170 MB, Slovensko 56 MB. Ze sousedních států jmenujme ještě Polsko (250 MB), Německo (1 GB) a Rakousko (164 MB).
Pak proběhne stažení požadovaných hlasů a map, které může zabrat (s ohledem na rychlost připojení) i několik desítek minut. Poněkud zarážející je ale skutečnost, že proti původní verzi aplikace nenabídla volbu úložiště a data stáhla do interní paměti telefonu, ačkoli zařízení bylo vybaveno paměťovou kartou. Je otázkou, zda na vině není omezení Androidu 4.4 KitKat, který zamezuje zápisu na SD kartu.
Po stažení následuje právní doložka s poučením, že nemáte obsluhovat přístroj za jízdy, kterou lze skrze nastavení vypnout. Pak se již ocitnete v prostředí aplikace, kde se otevře mapa s aktuální pozicí.
Hlavní nabídka aplikace
BE-ON-ROAD již od předchozích verzí používá dlaždicové uživatelské rozhraní, nápadně připomínající vzhled obvyklý pro operační systémy Windows Mobile. Nečekejte tedy design Material, ani výsuvnou postranní nabídku. K hlavním ovládacím prvkům se dostanete přes tlačítko Menu v levém dolním rohu.
Hlavní nabídka sestává ze šesti velkých tlačítek a dolní nástrojové lišty, kde najdete tlačítka pro návrat do mapy a ukončení aplikace.
Destinace
V této sekci si nastavíte cíl cesty. Vybírat můžete z následujících možností:
- Adresa – výběr země, města/PSČ, ulice, případně i čísla popisného nebo křižovatky ulic. Na vybranou adresu pak můžete buď navigovat, zobrazit ji v mapě, nebo uložit do oblíbených, případně jako domov nebo zaměstnání.
- Plánovač – možnost definice trasy, vedoucí skrze více bodů. Jednotlivé body lze přitom přidat jako start, průjezdný bod, kolem, nebo cíl. Aplikace pak vypočítá trasu dle zadání. Tuto funkci ocení jistě kurýři, obchodní zástupci a další řidiči, kteří během dne musí navštívit více míst. K dokonalosti ovšem chybí užitečná funkce optimalizace trasy mezi zvolenými body. BE-ON-ROAD vypočítává cestu v tom pořadí, v jakém ji zadáte.
- Historie – výběr některého z bodů, do kterého jste se nechali v minulosti navigovat.
- Kontakty – navigace na adresu, uvedenou u kontaktů v adresáři. Funkce je ve stádiu betaverze a na našem telefonu nám kontakty vůbec nenabídla (na displeji zůstal pouze nápis Nahrávám…). Ocenit musíme alespoň snahu – ve verzi z ledna 2013 možnost navigace na kontakt chyběla.
- Souřadnice – navigace na zadané GPS souřadnice.
- Online vyhledávání – vyhledává cíle na Internetu, nicméně výsledky příliš neodpovídají našim představám.
Body zájmu (POI)
BE-ON-ROAD umí vyhledávat body zájmu poblíž zadané adresy, v okolí aktuální pozice a poblíž zvolené destinace. Velmi kladně hodnotíme vyhledávání podél trasy, což oceníte například v situaci, kdy potřebujete najít čerpací stanici nebo servis. Nevýhodou ovšem je, že aplikace vyhledává i body v protisměru, ke kterým se nedá dostat (například na dálnici) nebo silnici se středovými svodidly.
POI jsou roztříděné do sedmi hlavních kategorií, které se dále štěpí:
- Administrativa.
- Doprava.
- Kultura.
- Služby.
- Veřejné služby.
- Volný čas.
- Oblíbené.
Body zájmu lze také vyhledávat napříč všemi kategoriemi podle názvu. Databázi hodnotíme jako poměrně dobrou, nicméně některé podniky v okolí v ní přeci jen chyběly. Zde přichází jedna ze zásadních výhod mapových podkladů OpenStreetMap – případné chyby, chybějící úseky či body můžete sami zadat skrze jednoduché webové rozhraní.
Domov/Práce a partnerské aplikace
Protože bezmála polovina cest vede domů, nebo do zaměstnání, nabízí BE-ON-ROAD zrychlenou volbu v podobě dvou tlačítek, jež spustí navigaci na tyto dvě destinace. Při první aktivaci je samozřejmě nutné definovat příslušné polohy respektive adresy.
Po koupi BE-ON-ROAD Sygicem najdete v sekci Partner Apps odkazy na aplikace Sygic GPS Navigace a Mapy, Sygic Truck Navigation, Sygic Policejní radary a Family Locator – GPS Tracker (původně byla pod předposledním tlačítkem položka Služby, kde byly informace o počasí, převodník měn, komunikační aplikace a dopravní informace).
Možnosti nastavení
Pod posledním tlačítkem hlavní obrazovky se skrývá Nastavení. To se dále dělí do šesti sekcí:
- Trasa – nastavení trasy (režim: automobil/chodec/vrtulník, povolení respektive zakázání dálnic a zpoplatněných silnic, výběr typu trasy: rychlá/krátká), zrušení naplánované trasy, zobrazení itineráře, informace o trase (délka, čas příjezdu, doba cesty a zpoždění), blokování části cesty a nahrávání projeté trasy s možností exportu do formátů GPX nebo KML.
- Mapa – seznam map, správa oblíbených položek, zobrazování popisků (názvy měst, dopravní tabule, oblasti, čísla domů, …), zobrazování POI vybraných kategorií, vykreslování 3D objektů (návěstí, jízdních pruhů a 3D budov).
- Vzhled – přepínání denního a nočního režimu (ve výchozím stavu automatické), nastavení barev trasy a pokynů, výběr stylu mapu, ovládání podsvícení a rotace obrazovky.
- Systém – informace o aplikaci, GPS signálu, místní nastavení (jazyk, hlas, jednotky, časové pásmo) a nastavení zvuku.
- Upozornění – zvukové varování při překročení nejvyšší povolené rychlosti (lze nastavit toleranci 0 %/10 %/20 %) a na zvolené body zájmu (například na radary).
- Stáhnout – stahování hlasů, lokalizací, mapových podkladů a skinů.
Vyrážíme na cesty
Při zadávání cíle jistě oceníte adaptabilní klávesnici, která vysvěcuje jen ta písmenka, která můžete s ohledem na dosud zadané znaky použít. BE-ON-ROAD tedy používá svou vlastní klaviaturu, nicméně tato “vychytávka”, výrazně zjednodušující zadávání, takové rozhodnutí dostatečně obhajuje. Navíc v momentě, kdy se odpovídající položky vejdou na jednu obrazovku, klávesnice zmizí a uživatel vybere odpovídající záznam klepnutím.
Během navigace je v horní části okna zobrazován název aktuální pozice (lokalita, ulice, číslo silnice, …) a ulice či silnice, na kterou budete odbočovat. Graficky je vyjádřena vzdálenost k nejbližšímu příkazu a jeho směr, případně se vedle grafického ukazatele ještě objeví decentní asistent jízdy v pruzích. Jestliže následují dva příkazy těsně za sebou, je ten další prezentován formou menší šipky.
V levém dolním rohu je vyobrazeno platné rychlostní omezení – tento údaj ale na mnoha místech chybí (testovali jsme na území Ostravska a pokryto bylo přibližně na polovině silnic; v několika případech se deklarovaná maximální rychlost lišila od reality). Při překročení rychlosti o stanovenou toleranci se rozezní zvolený zvukový signál a značka zčervená.
Dolní lišta pak patří informacím. Sami přitom můžete rozhodnout, jaké údaje chcete na třech pozicích zobrazovat. Na výběr je:
- Aktuální čas.
- Rychlost.
- Vzdálenost do cíle.
- Čas do cíle.
- Čas příjezdu.
- Vzdálenost k průjezdovému bodu.
- Čas k průjezdovému bodu.
- Nadmořská výška.
Tlačítky po pravé straně obrazovky lze přiblížit či oddálit pohled, ovlivnit některá nastavení (například přepínat mezi 3D a 2D zobrazením, fixovat mapu na sever, zapínat a vypínat hlasové pokyny) a měnit zobrazení mapy vůči aktuální poloze.
Z hlediska hlasových pokynů patří BE-ON-ROAD spíše k těm méně upovídaným. Nehlásí například čísla silnic, na které budete odbočovat, ani názvy ulic. I bez toho se ale dá žít. Pokyny jsou zřetelné, stručné (“odbočte vpravo”, “za 400 metrů opusťte dálnici”, “za 200 metrů na kruhovém objezdu sjeďte na prvním výjezdu”…), dostatečně hlasité a dle našeho mínění sdělovány ve vhodném předstihu před nastávající situací. Český hlas hodnotíme neutrálně – určitě není nepříjemný, ani zbytečně autoritativní. Negativně nezaujme ani žádným nedostatkem či špatnou výslovností.
Stav družicového signálu je indikován barvou ukazatele – v případě, že aplikace nevidí dostatečný počet satelitů, ukazatel změní barvu na červenou. Jako nedostatek vnímáme, že řidič není upozorněn i akusticky, takže neví, že se navigace “ztratila”.
Přepočítávání trasy v případě přejetí odbočky je na středně dlouhých trasách prakticky okamžité (přinejmenším na Xperii Z3 určitě) a je indikováno zvukovým signálem, takže řidič ví, že aplikace mění plánovanou trasu, což je dobře.
Pochvalu si zaslouží databáze adres – častým problémem některých navigací jsou dvě obce Petřvald na Ostravsku (jedna spadá pod Karvinou, druhá do okresu Nový Jičín). BE-ON-ROAD oba Petřvaldy zná a rozlišuje – uživatel si tedy může zvolit jedno nebo druhé město. Navíc, na rozdíl od mnoha konkurenčních aplikací, zná v případě novojičínského Petřvaldu i ulice a čísla popisná.
Z hlediska možností nastavení trasy nám občas chyběla možnost nalezení trasy s co nejméně odbočeními vlevo, jak to umí například NavFree (recenzovali jsme v srpnu ve článku NavFree: offline navigace pro Android zdarma nejen pro cesty na dovolenou). Líbila by se nám také možnost nadefinovat profil řidiče a/nebo vozidla – ne každý totiž jezdí po dálnici maximální povolenou rychlostí, takže pro ekonomičtěji smýšlející řidiče nemusí být jízda po této třídě silnice vždy tou nejrychlejší variantou. Stejně tak pro řidiče vozidel s omezenou maximální rychlostí nemusí být vždy nejvýhodnější variantou jízda po rychlostní silnici. V tomto směru je přeci jen docela daleko MapFactor Navigator, používající rovněž mapové podklady OpenStreetMap, ovšem v častěji aktualizované verzi (recenzi této navigace najdete ve článku MapFactor Navigator: offline navigace pro Android zdarma).
V praxi jsme narazili přinejmenším na jeden případ, kdy nás navigace chtěla vést jednosměrnou ulicí protisměrem – jednalo se jízdu ostravskými ulicemi Mojmírovců – V Zátiší směrem na 28. října, ze které se nás BE-ON-ROAD snažila navést do ulice Mojmírovců, ačkoli je vjezd z tohoto směru zakázán hned dvěma dopravními značkami. Chyba je ovšem v tomto případě na straně mapových podkladů OSM, kde je ulice evidována jako běžná. Naštěstí není problém tuto informaci přes webové rozhraní OpenStreetMap zadat, takže se v některé z dalších aktualizací snad dočkáme opravy.
Navrhované trasy nám subjektivně připadaly logické, nenarazili jsme na případ, kdy by navigace našla vysloveně nesmyslnou cestu. Samozřejmě je nutné počítat s absencí dopravních informací, které v bezplatné verzi nejsou, takže například na rozdíl od Waze se BOR nevyhýbá světelným křižovatkám, ani nezohlední dopravní špičky, zácpy, uzavírky, ani nehody. Ale to od offline navigace neočekáváme.
Resumé
BE-ON-ROAD je další do plejády navigací, využívajících mapové podklady OpenStreetMap, a tedy i bezplatné offline navigování po našich i zahraničních cestách. Samotná aplikace je povedená – je vidět, že ji zpracovávali profesionální vývojáři, čemuž odpovídá vzhled, ovládání i logika plánování tras. Výběr navigací pro cesty do zahraničí nebo bez přístupu k Internetu se tak během krátké doby solidně rozšířil a téměř každý si najde “tu svou ideální”. Mezi klady patří určitě prostředí i hlasové pokyny v češtině, nebo klávesnice, se kterou se snadno vyhledává požadovaný cíl.
Patrně největším nedostatkem jsou aktualizace mapových podkladů. Mapy OSM jsou průběžně aktualizovány uživateli a například MapFactor Navigator hlásí dostupnost nové verze několikrát měsíčně. Proti tomu BE-ON-ROAD disponuje v listopadu mapami ze druhého čtvrtletí. Ocenili bychom také širší výběr možností trasování a nastavení profilu řidiče/vozidla, který by se zohledňoval ve výpočtech cesty.
Klady
- Aplikace i mapové podklady jsou zcela zdarma bez jakýchkoli “ale” i skrytých poplatků.
- Slušná navigační logika a plánování tras.
- Hlasové pokyny v češtině i slovenštině.
- Inteligentní klávesnice usnadňuje zadávání.
- Hledání POI podél naplánované trasy (byť s drobnou výhradou).
- Plánovač tras přes více zastávek.
- Možnost editace mapových podkladů ve webovém rozhraní OSM.
Zápory
- Poměrně zanedbávané aktualizace map. Přeci jen na začátku listopadu bychom čekali novější podklady než ze druhého čtvrtletí 2014.
- Chybí některá alternativní trasování (například ekonomická trasa, nebo cesta s nejméně odbočkami vlevo).
- Proti MapFactor Navigatoru chybí možnost detailnějšího nastavení trasy a parametrů vozidla.
- Líbila by se nám možnost na kontakt a událost kalendáře s vyplněnou adresou.
- Není možnost výběru úložiště na paměťovou kartu (je možná dáno omezením Androidu 4.4 KitKat).
- Chybí zvukové upozornění na ztrátu družicového signálu
Aplikaci GPS Navigace BE-ON-ROAD si stáhlo více než deset milionů uživatelů a její průměrná známka v Obchodě Play je 4,0.
Za spokojené uživatele promluví například Karel T., který ke svému hodnocení napsal: “S navigací i mapami jsem naprosto spokojen.” Doplňuje Michal Tauchman: “Musím říct, že přidáním OSM podkladů si mne tato navigace získala. Díky tomu a propracované plynulé grafice teď vítězí nad MapFactorem. Ten zase kontruje detailním nastavením preferencí tras. Ale z uživatelského pohledu je tato navigace příjemnější, rychlejší a pohodlnější na ovládání. Jen bych doporučil autorům častější aktualizaci. Jsem přispěvovatel do OSM a vím, že od dob map 2012M06, které jsou aktuálně v navigaci se mnoho změnilo. OpenStreet je dalo by se říct živoucí organismus, kde je denně něco nového a opraveného, takže by bylo vhodnější ji častěji převést a aktualizovat v navigaci.”
Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi
Komentáře (39)
Přidat komentář