Nemůžete se dočkat Asistenta Google v češtině? (Víkendová hlasovačka)
- Články
- Karel Kilián
- 13.12.2022
- 24
V květnu uplynou tři roky od okamžiku, kdy Google poprvé představil svého hlasového asistenta. Za tu dobu se virtuální pomocník, poháněný umělou inteligencí, rozšířil do mnoha zařízení, jako jsou například chytré reproduktory. Ani po bezmála třech letech jsme se však nedočkali Asistenta Google v češtině. Vadí vám to, nebo je vám to úplně jedno? Na to se budeme ptát v rámci této Víkendové hlasovačky a diskuze.
Obsah článku
- Kde se vzal Asistent Google?
- Expanze byla rychlá
- Umí toho opravdu hodně
- Ach, ty jazyky!
- Anketní otázka
- Hlasovačka z minulého týdne
Kde se vzal Asistent Google?
Asistent Google (v originále Google Assistant) navázal na předchozího kontextového virtuálního asistenta Google Now. Liší se od něj v mnoha směrech, tím nejzásadnějším rozdílem je však nesporně schopnost obousměrné hlasové komunikace.
Poprvé jsme mohli novinku zaznamenat během vývojářské konference Google I/O 18. května 2016, kdy byl Asistent představen jako součást komunikační aplikace Allo a chytrého reproduktoru Google Home. Poté byl poměrně dlouho exkluzivně dostupný jen v telefonech Pixel a Pixel XL.
Od února 2017, kdy exkluzivita skončila, se začal objevovat v dalších zařízeních s operačním systémem Android – především tedy ve smartphonech a zařízeních s Android Wear (nyní Wear OS). V květnu 2017 byl také vydán jako samostatná aplikace pro telefony a tablety s iOS.
Expanze byla rychlá
Tím ale snaha o expanzi ani zdaleka neskončila – Asistent Google se postupně objevil v široké škále zařízení. Narazit na něj můžeme v některých automobilech, spotřebičích chytré domácnosti a dalších přístrojích.
Postupně s tím se také rozrůstala škála podporovaných zařízení a služeb. Dnes tak například můžete pomocí Asistenta rozsvěcet a zhasínat žárovky, vypouštět do akce robotický vysavač, nebo poslouchat písničky z několika streamovacích služeb.
Právě díky zapojení výrobců a provozovatelů služeb třetích stran začal hlasem ovládaný pomocník dávat smysl. Na konci roku 2017 se tak mohl Asistent Google chlubit instalacemi na 400 milionech zařízení.
Umí toho opravdu hodně
Uživatelé primárně komunikují s Asistentem Google prostřednictvím hlasu, ale podporován je i vstup přes klávesnici. Podobně, jako Google Now, je i Asistent schopen vyhledávat na internetu, plánovat události a nastavovat budíky, upravovat nastavení hardwaru v zařízeních uživatele a zobrazovat informace z účtu Google.
Google také oznámil, že virtuální asistent bude schopen prostřednictvím kamery identifikovat objekty a shromažďovat vizuální informace. Do budoucna má také podporovat nákup produktů, posílání peněz a identifikaci písní.
Na veletrhu CES 2018 byly představeny první inteligentní displeje s podporou Asistenta Google (v praxi jde o chytré reproduktory s obrazovkami), přičemž prodávat se začaly v červenci loňského roku.
Ach, ty jazyky!
Aby bylo možné s virtuálním asistentem možné komunikovat hlasem, musí samozřejmě rozumět tomu, co uživatel říká. Jedním ze zásadních faktorů tak jsou podporované jazyky. Jak jistě víte, případně jste zjistili z názvu tohoto článku, čeština zatím podporovaná není.
Asistent Google podporuje čínštinu, francouzštinu, němčinu, hindštinu, indonéštinu, italštinu, japonštinu, korejštinu, norštinu, portugalštinu, ruštinu, španělštinu, švédštinu a thajštinu. Zatím jako poslední přibyla minulý týden na seznamu podporovaných jazyků polština.
Pokud chcete komunikovat s Asistentem Google, musíte používat jeden z podporovaných jazyků. To je do značné míry limitující, neboť řada potenciálních zákazníků nechce či neumí mluvit žádnou z uvedených řečí. Proto, mnohdy dychtivě, vyhlížejí Asistenta Google v češtině.
Nemůžete se dočkat Asistenta Google v češtině?
Dostáváme se k anketní otázce pro toto kolo Víkendové hlasovačky a diskuze. Ta zní prostě: těšíte se na Asistenta Google v češtině?
[gravityform id=”229″ title=”true” description=”true” ajax=”true”]
V diskuzi pod článkem se můžete rozepsat o svých zkušenostech s Asistentem Google. K čemu ho používáte, kde vidíte jeho největší klady a nedostatky? Pokud ho nepoužíváte, je důvodem chybějící podpora češtiny?
Hlasovačka z minulého týdne
Před týdnem jsme se v rámci Víkendové hlasovačky a diskuze ptali, zda vám vadí příliš agresivní ukončování aplikací na pozadí, které implementují někteří výrobci mobilních telefonů.
Ač se minimálně dle publicity, která byla tomuto tématu věnována, zdálo, že se jedná o poměrně zásadní problém, hlasování našich čtenářů ukázalo opak. Ze 71 respondentů se s agresivním ukončováním aplikací 42 % vůbec nepotýká.
Dalších 24 % teto problém má a velice jim vadí, dalších 18 % pak uvedlo, že jim „docela vadí“. Zajímavostí je 8 % hlasujících, kteří sice na agresivní ukončování aplikací narazili, ale nevadí jim.
Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi
Komentáře (24)
Přidat komentář