Android jako kamera a černá skříňka do auta: CaroO (Blackbox & amp; OBD)
- Recenze
- Karel Kilián
- 23.12.2016
- 10
Aplikace CaroO promění váš chytrý telefon v kameru do auta a pokud vlastníte modul OBD-II, pak navíc dokáže sbírat a zobrazovat diagnostická data přímo z řídící jednotky vašeho vozidla.
Vynecháme tentokrát úvod o nebezpečnosti místních silnic i nedisciplinovanosti některých českých řidičů a podíváme se rovnou na konec jednoho z mnoha příběhů. Dva osobní automobily jedou za sebou v bezpečné vzdálenosti, ale v určitém momentě se řidič předního vozidla rozhodne auto za sebou z nějakého důvodu “vybrzdit”. Obě auta ale bezpečně zastaví, aniž by došlo ke kolizi. Řidič vpředu ovšem provede nečekaný manévr, na který ten za ním v překvapení nestihne zareagovat: zařadí zpátečku a vrazí do auta za sebou. Obě posádky vystupují, řidič předního vozidla obviňuje toho druhého z nehody způsobené nedodržením bezpečné vzdálenosti. Naštěstí obviněný má ve svém voze kameru, která celé dění věrohodně zachytila, čímž se celá situace rázem mění. V opačném případě by skutečně jen těžko – pravděpodobně pouze s pomocí soudních znalců – dokazoval, že situace se odehrála úplně jinak, jak můžete vidět na následujícím videu v čase 8:41 a dále (za zhlédnutí stojí i další videa, prokazující užitečnost kamery na palubní desce).
https://www.youtube.com/watch?v=MIYwI6r3MTU
Kamery do auta zažívají doslova boom, což je pochopitelné, neboť “hračka” v ceně několika tisíc korun může pomoci ve sporu, v němž půjde o desítky, možná i stovky tisíc. Dalším důvodem, proč si někteří řidiči pořizují kameru, je natáčení “umělců za volantem” a jejich následná publikace na Internetu. Zde si dovolíme pouze krátkou vsuvku, že pokud je řidič druhého vozidla identifikovatelný (údajně stačí i čitelná registrační značka), je takové jednání v rozporu se zákonem.
Samozřejmě samostatná kamera má své nesporné výhody – zejména dražší modely snesou co do kvality záznamu srovnání s levnějšími videokamerami. Na druhou stranu je nutné při každém opuštění vozidla myslet na její odpojení a demontáž, při každém nástupu zase naopak na zapojení a instalaci (pokud si tedy nelibujete ve výměně bočních okének). Proti tomu mobilní telefon mívá většinou každý u sebe prakticky pořád, takže ho stačí zapojit do dokovací stanice či držáku, spustit příslušnou aplikaci a můžete vyrazit na cesty. Pochopitelně je nutné brát v úvahu, že kvalita záznamu bude odpovídat schopnostem fotoaparátu daného telefonu – zejména v noci tedy výsledek asi nebude právě oslnivý.
Jedním z mnoha programů je CaroO, který jsme podrobili redakčnímu testu. Pojďme se podívat, k jakým zkušenostem a závěrům jsme dospěli po týdenním používání.
Co CaroO slibuje?
Autoři v oficiálním popisku v Obchodě Play prezentují svou aplikaci jako videokameru a “černou skříňku” s detekcí kolizí, kombinovanou se záznamníkem jízdy a diagnostikou skrze zařízení OBD-II. Funkce nahrávání videa a monitorování lze přitom používat nezávisle na sobě.
Pokud máte ve svém autě jednotku OBD-II, můžete nejen sledovat, ale také ukládat získaná data a chybové kódy. Všechna tato uložená data vám mohou velmi pomoci v nouzových situacích, jako je dopravní nehoda nebo porucha vozidla.
Aplikace CaroO je k dispozici ve dvou verzích – zdarma s reklamními proužky, nebo Pro za necelých 90 korun bez reklam. Autoři doporučují používat program na telefonech s operačním systémem Android 4.0 nebo vyšším, podotýkají ale, že by měl fungovat na většině zařízení s Androidem 2.2 a novějším. Před zakoupením placené verze ale rozhodně doporučují důkladné otestování bezplatné varianty.
Pojďme se podívat na hlavní vlastnosti a funkce této aplikace:
- Nová verze knihovny pro monitorování stavu vozidla s vylepšeným odhadem ekonomiky provozu dieselových motorů.
- Vylepšená konektivita přes Bluetooth při připojení více zařízení.
- Kontrola verze Služeb Google a aktualizace upozornění na problém se zobrazením mapy na některých zařízeních.
- Záznam videa v SD (640 x 480 nebo 720 x 480 ) a HD (1280 x 720 nebo 1920 x 1080, pouze verze Pro).
- Export dat o trase ve formátu SMI.
- Možnost nastavení zaostření a expozice.
- Širší rozsah citlivosti detekce událostí či vypnutí detekce událostí.
- Při spojení s řídící jednotkou může upozornit na nízké napětí baterie, vysokou teplotu chladicí kapaliny a indikuje i další chybné funkce.
- Automatické spuštění aplikace při spojení se zařízením OBD.
- Volitelné nastavení jednotek vzdálenosti, teploty, objemu a hmotnosti.
- Sdílení videí, archivace a ochrana před jejich smazáním ze seznamu.
- Dvě tlačítka pro rychlé spuštění zvolených aplikací.
- Možnost nouzového volání a odeslání SMS.
- Podrobné informace o projeté trase.
Co je OBD-II?
Palubní diagnostika (On-board diagnostics = OBD) je diagnostika a sledování vlastností motorového vozidla. Systém OBD poskytuje řidiči nebo servisnímu technikovi přístup k údajům o stavu jednotlivých subsystémů vozidla. Množství diagnostických informací, které jsou tímto způsobem k dispozici, se od zavedení standardu v roce 1980, značně rozrostlo. Rané verze uměly jen rozsvítit kontrolku indikující závadu, pokud byl detekován problém, ale neposkytovaly žádné informace o jeho povaze. Moderní implementace OBD používá standardizovaný digitální komunikační port (jedná se o 16pinový konektor, umístěný typicky pod volantem), skrze který poskytují v reálném čase kromě normalizovaných parametrů také řadu diagnostických chybových kódů, které umožňují rychle identifikovat a opravit poruchu na vozidle.
Další informace o systému OBD můžete nalézt například na české či anglické Wikipedii.
Na volném trhu se nejprve objevila automobilová diagnostická zařízení, která ale k analýze vyžadovala znalosti servisního technika. Postupem času začali prodejci nabízet OBD adaptéry, vysílající získaná data skrze Bluetooth nebo Wi-Fi. Tato data jsou následně přijímána například mobilním telefonem nebo tabletem, na kterém běží aplikace, jež je “přechroustá” do podoby srozumitelné i pro laika. Patrně nejúspěšnějším zástupcem tohoto segmentu programů je na Androidu Torque Pro, jehož verzi zdarma otestoval více než milion většinou spokojených uživatelů.
Rychlou představu o tom, co lze provádět s OBD adaptérem ve spojení s chytrým telefonem, si můžete udělat z následujícího videa.
Torque OBD2 / Car
CaroO sice nabízí v porovnání s Torque nesrovnatelně méně provozních informací, nicméně ve spojení s palubní kamerou a informacemi o trase poskytuje ucelený přehled o základních parametrech, jako je spotřeba, ekonomika jízdy a podobně. Pokud vlastníte OBD adaptér, pak v CaroO dostanete nejen kameru a záznamník tras, ale také zajímavý diagnostický nástroj.
Jak CaroO funguje v praxi?
Aplikaci CaroO jsme pro účely testování nainstalovali na redakční Samsung Galaxy S III s alternativní ROMkou MIUI verze 4.3.14 (Android 4.1.1), později na AOKP verze 2014-03-10 Nightly (Android 4.4.2). Po prvním spuštění jsme byli vyzváni ke konfiguraci a program nás přepnul do sekce Nastavení, na kterou se ale podíváme později. Potěšilo zjištění, že CaroO komunikuje česky – byť překlady místy působí spíše dojmem, jako by “prošly” Překladačem Google, rozhodně jde o vstřícný krok směrem k uživatelům. Kromě češtiny lze aplikaci provozovat také v angličtině, japonštině, korejštině, maďarštině, ruštině, francouzštině, rumunštině a chorvatštině.
Program běží výhradně v režimu na šířku, což je svým způsobem i logické, neboť videa jsou nahrávána v tomto formátu.
Na úvodní obrazovce najdete kromě reklamního proužku, vyzývajícího k zakoupení plné verze, trojici tlačítek.
Video černé skříňky – přístup do seznamu nahrávek, které jsou roztříděné do tří kategorií: normální, tísňové a uložené. Dále jsou záznamy tříděny do složek podle data pořízení, v detailu je k vidění zmenšený náhled, datum a čas pořízení, rozlišení videa a velikost souboru. Ve výchozím stavu jsou jednotlivé záznamy rozdělovány do souborů s délkou tři minuty.
Přehrávání záznamu nabízí tři režimy: jen obraz, jen mapa a obraz s mapou – k přepínání mezi těmito módy slouží nenápadné tlačítko v pravém dolním rohu. V záznamu se dá posouvat tradičním posuvníkem, nechybí ani tlačítka pro posun ve videu, přeskakování mezi videy, pozastavení a opětovné spuštění přehrávání. Tlačítky vpravo nahoře lze soubor archivovat (tj. nesmaže se ani při hromadném odstraňování), sdílet skrze standardní systémové sdílení, nebo smazat. V obraze je dále k vidění aktuální rychlost a pětice “kontrolek” signalizujících ekonomickou jízdu, překročení určené rychlosti, prodlevu, prudkou akceleraci či zrychlení a poruchu.
Start – vstup do rozhraní pro pořizování záznamu a zobrazování dalších informací. Při otevření se okamžitě zapne nahrávání videa a zobrazí se náhled obrazu snímaného kamerou, ve kterém lze zapnout a vypnout automatické ostření, případně upravit posuvníkem expozici. Náhled je možné schovat, poté budete mít přístup k ovládacím prvkům a dalším informacím o jízdě. V horních rozích jsou připraveni zástupci pro spouštění aplikací, které si můžete vybrat v nastavení – typicky si sem můžete nadefinovat například navigaci (v případě odsunutí na pozadí je CaroO nadále dostupné přes notifikační lištu). Následují informace o době jízdy, ujeté vzdálenosti a z toho vypočítané průměrné rychlosti. Tlačítkem Ukončit uložíte pořízený záznam a ukončíte aplikaci.
V případě, že je telefon propojen s OBD-II jednotkou, se budou zobrazovat také údaje o průměrné spotřebě paliva na 100 kilometrů, množství spotřebovaných pohonných hmot a emisích CO2. Tlačítko vlevo dole slouží k vyvolání pohotovostní situace a následnému spojení se zadaným číslem či odeslání SMS. Pod nenápadným tlačítkem Podrobné informace jsou schovány údaje z palubního počítače, jako je úroveň sešlápnutí plynového pedálu, stav paliva v nádrži, tlak, rychlost, otáčky, zatížení motoru, napětí baterie, teplota chladící kapaliny, průměrná a aktuální spotřeba paliva, emise CP2, prudká zrychlení/zpomalení, doba ekonomické jízdy, čas překročení rychlosti a doba nečinnosti motoru.
Trasa – v této sekci naleznete záznamy projetých tras, jakož i celkové statistiky doby jízdy, vzdálenosti, nejvyšší a průměrné rychlosti, spotřebě a další.
V horní části úvodní obrazovky se po spuštění krátce objeví “kontrolky”, indikující aktivní moduly GPS a Bluetooth, eventuálně funkční spojení s jednotkou OBD-II. Krátce poté je ale tato oblast ve verzi zdarma překryta reklamním proužkem, propagujícím placené CaroO Pro.
Možnosti nastavení
Možnosti nastavení, ke kterým se dostanete skrze tradiční ikonu s ozubeným kolem, jsou pro větší přehlednost rozděleny do čtyř sekcí:
- Nastavení videa černé skříňky – zde můžete nastavit rozlišení (640 x 480/720 x 480/1280 x 720 jen verze Pro/1920 x 1080 jen verze Pro), kvalitu videa (prvotřídní/skvělý/normální), délku záznamu, umístění souborů (jen vnitřní paměť nebo paměťová karta – konkrétní adresář vybrat nelze), maximální místo, které smí soubory zabírat, citlivost detekce události (pět úrovní nebo vypnout) a nahrávání zvuku.
- Nastavení monitorování vozu – celkem logicky vyžaduje nainstalovanou jednotku OBD-II v automobilu. V této sekci lze zvolit jednotku, nastavit druh paliva, zdvihový objem motoru a vynutit bezpečné připojení.
- Nastavení – nejzákladnější konfigurace, obsahující volbu jednotek, otočení obrazovky o 180, automatické spuštění/ukončení při jízdě/zastavení. Dále zde můžete vybrat zástupce dvou aplikací, jež následně budou dostupné v průběhu nahrávání skrze tlačítka v levém a pravém horním rohu. Volitelně lze zapnout varování při překročení zvolené rychlosti, povolit/zakázat a definovat čísla pro pohotovostní volání, či zapnout plovoucí tlačítko pro vyvolání aplikace v okamžiku, kdy běží na pozadí.
- Informace o aplikaci – obsahují číslo verze, odkaz na stránky na Facebooku a informace o autorech a překladatelích.
Resumé
Aplikace CaroO rozhodně zaslouží pochvalu za lokalizaci do češtiny, která sice není zcela dokonalá, ale i tak významně přispívá k rychlejšímu ovládnutí a pochopení. Uživatelské prostředí by sice sneslo mírnou modernizaci, především směrem k vyšší přehlednosti, nicméně celkově ho považujeme za poměrně povedené a po krátkém rozhlédnutí se v něm dá rychle orientovat. Oceňujeme možnost rychlého zahájení záznamu na pouhá dvě tapnutí – prvním spustíte aplikaci, druhým pak přejdete do sekce nahrávání.
Možnost propojení s OBD-II adaptérem pak dále rozšiřuje schopnosti tohoto programu a povyšuje ho z obyčejné dopravní kamery na skutečnou černou skříňku, sbírající údaje o provozních parametrech, které lze dále využít například k ekonomičtějšímu způsobu jízdy.
Jediným zásadnějším negativem je pouze cena placené veze, kterou si budete muset zakoupit například tehdy, pokud hodláte pořizovat videa ve vyšším rozlišení než 480p.
Verze zdarma zaznamenala zatím jen něco přes deset tisíc stažení a od hodnotících uživatelů dostala známku 4,2, což není vůbec špatné. Placenou variantu si pořídila zhruba desetina z nich, přičemž známka v Obchodě Play je 4,3. Instalační balíček, velký 2,8 MB, můžete použít na zařízeních s Androidem 2.2 a novějším.
Nesmí chybět názory spokojených uživatelů, které reprezentuje Petr Pivoňka, jenž napsal: “Nejlepší černá skříňka na gplay. Doporučuji. Akorát by to chtělo zlepšit stabilitu navazování spojení s BT ELM327, jinak program nemá chybu. Edit: Nová verze má BT v pořádku, ale zvyšuje spotřebu při běhu na pozadí.” S o něco kritičtějším názorem přistoupil k hodnocení uživatel, který se podepsal jako Ace Majky: “Aplikace je spolehlivá, ale pro mne má jednu nevýhodu – vytěžuje více CPU než jiné aplikace. Na Samsung Galaxy Note 3 mi vytíží všechna čtyři jádra na 60 % a tak se mobil dost hřeje. Ale mám pocit, že na Galaxy S3 mi to jednou vytěžovalo jen jedno jádro, ale zase na 100 %”
Alternativy
Chytrému mobilnímu telefonu v roli kamery do auta se na SvětAndroida.cz nevěnujeme poprvé – v minulosti jsme recenzovali tyto programy:
- DailyRoads Voyager – známka v Obchodě Play 4,3; recenze: Android jako kamera do auta – DailyRoads Voyager.
- AutoKam – route recorder – známka v Obchodě Play 3,9; recenze: Android jako jednoduchá kamera do auta: AutoKam – route recorder.
- AutoGuard Blackbox – Dash Cam – známka v Obchodě Play 4,3; recenze: AutoGuard Blackbox promění váš telefon v palubní kameru.
Jestliže jste spokojení s jiným programem tohoto typu, o kterém jsme ještě nepsali, pak neváhejte a podělte se o své zkušenosti v diskuzi pod článkem!
Karel Kilián je zkušený technický redaktor a copywriter s bohatou praxí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Jeho kariéra začala na pozici prodavače, odkud postupně… více o autorovi
Komentáře (10)
Přidat komentář